Тема уроку : Прислівник. Ступені порівняння прислівників. Способи їх
творення (слайд № 1)
Мета уроку: повторити, систематизувати та поглибити знання учнів про
прислівник, його морфологічні особливості, ознайомити зі сту-
пенями порівняння прислівників; розвивати та удосконалювати
вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати й обгрунтову-
вати творення ступенів порівняння прислівників, виховувати в
семикласників розуміння значення знань у житті людини
Обладнання: підручник, малюнки, епіграф до уроку, індивідуальні картки.
Тип уроку: урок формування практичних умінь та навичок.
Епіграф: Велику силу має мова ця відважна -
Це світло мудрості у світ життя несіть!
(слайд № 2)
Очікувальні результати:
учні повинні знати: про прислівник як самостійну незмінну
частину мови; його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у
реченні. (слайд № 3)
учні повинні уміти: орієнтуватися в навчальному матеріалі і
визначати прислівники, утворювати способи творення прислів-
ників та відрізняти їх від ступенів порівняння прикметників, а
також прослідковувати чергування у твореннях слів.
(слайд № 4)
Хід уроку:
1. Організаційний момент.
Вітаються віршем про мову.
2.Перевірка домашнього завдання ( вправа 206) (слайд № 5).
Усне повторення попереднього матеріалу, а приклади наводять з домашньої
вправи.
3. Оголошення оцінок та коментування їх вчителем.
4. Мотивація навчання школярів.
- Діти, ви гарно відпочили на канікулах, раділи новорічним та різдвяним
святам. Давайте той настрій перенесемо до нас на урок. Тоді я вам пропо-
ную незвичайний урок змагань, творчості, інтелекту.
Сьогодні ми помандруємо країною Морфології. Дещо пригадаємо, повторимо, узагальнимо, дізнаємося нове.
5. Повідомлення теми, мети, епіграфа уроку
Отже , у зошитах записуємо число, тему уроку :
Прислівник. Ступені порівняння прислівників. Способи їх творення
Оскільки у нас урок змагань, тобто, розумова подорож країною Морфології , то її Величність Морфологія ставить Вам такі запитання: (слайди №№ 5,6)
- Які самостійні частини ми вже вивчили?
- До якої частини мови належить прислівники?
- Яка морфологічна ознака прислівника є основною?
- Які форми має вищий ступінь порівняння прикметників? Як вони творяться?
Наведіть приклади.
- Які форми має найвищий ступінь порівняння прикметників? Як вони творя-
ться?
Наведіть приклади.
- На які групи поділяються прислівники за значенням? Наведіть приклади.
Я гадаю, що Морфологія почула і переконалася у ваших знаннях та пропускає нас до наступного завдання гри. Тому я пропоную Вам попрацювати у групах. Учні першої групи визначать прислівникові сполучення. (слайд № 8):
1. Коло будинку, дитяче коло; вивчити напам’ять, розраховувати на пам’ять; вночі холодно, дні переходять в ночі; украй, у рідний край; удруге, у другі двері; востаннє, в останнє завдання.
2. Учні другої групи добирають до поданих фразеологізмів синонімічні прислівники з довідки , визначають розряди прислівників за значенням.
Як грім із ясного неба, у рот води набравши, ні з того ні з сього, крапля в морі, одна нога там, а друга тут, ні світ ні зоря, за лісами, за морями,
рукою подати (несподівано, мовчки, безпричинно, мало, швидко, дуже рано, далеко, близько).
6. Організація навчальної діяльності.
А сьогодні ми розглянемо творення ступенів порівняння прислівників.
Згадаємо лише, які раніше з вивчених вами частин мови мали ступені порівняння? Правильно - прикметники. А які, підкажіть, будь ласка, є розряди прислівників? ( означальні і обставинні). Дякую. Запам’ятайте , з означальних прислівників лише якісно-означальні прислівники мають сту-пені порівняння прислівників. Прислівники, як і якісні прикметники,мають нульовий, вищий і найвищий ступені порівняння (слайд № 9).
Вищий ступінь порівняння прислівників має просту і складену форми. Проста форма вищого ступеня порівняння прислівників утворюється від кореня або основи нульового ступеня з додаванням суфіксів –ш-, -іш-, наприклад, добре-добріше, гарно-гарніше, солодко-солодше, тонко-тонше. Складена форма вищого ступеня порівняння прислівників утворюється за допомогою нульового ступеня прислівників та слів більш, менш. Ознака вищого ступеня порівняння прислівників посилюється за допомогою слів значно, набагато, ще, куди, трохи, наприклад, значно доступніше, трохи тихіше, набагато приємніше, ще тонше, куди частіше.
Найвищий ступінь порівняння прислівників теж має просту і складену форми.
Проста форма ступенів порівняння прислівників утворюється від простої форми вищого ступеня порівняння прислівників з додаванням префіксів най-, якнай-, щонай-, наприклад, добріше-якнайдобріше, солодше-найсолодше, тонше-щонайтонше. Складена форма порівняння прислівників утворює-ться від нульового ступеня прислівників з додаванням слів найбільш, найменш,наприклад, тихо-найбільш тихо, сильно - найбільш сильно, соромно- найменш-соромно, точно-найменш точно.
Запам"ятайте!
При творенні простої форми вищого ступеня порівняння суфікси -к-, -ок-,
-ек- випадають, наприклад, швидко-швидше, далеко-дальше.
Кінцеві приголосні г, ж, з. із суфіксом –ш- змінюються на жч, наприклад,
вузько- вужче, дорого- дорожче, важко- важче. Кінцевий с із суфіксом –ш- змінюється на –шч (щ), наприклад, високо –вище.
Вищий ступінь кількох прислівників твориться від інших основ: гарно, добре- краще,погано- гірше, мало-менше, багато-більше.
Робота з підручником (слайд №11).
Тепер, будь ласка, відкрили параграф №26, С.116-117 розглянемо таблиці та для закріплення матеріалу виконаємо вправу №213.
4. Удосконалення умінь і навичок учнів (слайд № 12).
Наша гра продовжується. Наступне завдання на кмітливість та уважність. Запишіть прислівники у дві колонки за ступенем порівняння: якнайбільше, щонайменше, гарніше, вище, щонайшвидше,більш добре, менш шановано, щонайуспішніше,рішучіше, ніжніше, яскравіше, дальше, найбільш кумедно. (слайди №№ 13)
А далі буде синтаксичний ланцюжок. (слайд №14) Вам по черзі треба будувати речення, використовуючи прислівники вищого і найвищого ступеня порівняння прислівників. Назвати спосіб творення.
Тепер це саме завдання трішки ускладнимо. Скласти пари речень так, щоб спочатку ці слова виступали прикметниками, а потім – прислівниками. Можна використовувати ті ж самі слова, щоб зекономити час.
Ми зараз в гостях у музи творчості. Напишемо твір-опис про зиму. Уявимо,що ви йдете засніженою дорогою, а навколо вас незрівнянна зимова краса. Передаємо свої бачення використовуючи прислівники попереду, зліва, праворуч, угорі, вдалині, поблизу, зараз, навкруги, незрівнянно, мимоволі та ін. (Можна спробувати свою розповідь і на чернетці).
Наступним завданням – кросворд (слайди № № 15,16
1. Яку тему вивчали на уроці?
2.Назвати прислівник причини, іноді Ви пояснюєте ним свій необдуманий вчинок.
3.Назвіть прислівник який я вживаю на уроці після невивченого матеріалу.
4.Назвіть прислівник простої форми вищого ступеня порівняння прислівників.
5.Назвіть прислівник простої форми найвищого ступеня порівняння прислівників.
6.Чим виділяється прислівник з- поміж інших частин мови?
7.Яку синтаксичну роль у реченні виконує прислівник ?
8.Назвіть один з видів поділу прислівників за морфологічною ознакою.
9.Назвіть прислівник яким можна виміряти наш темп роботи на уроці.
10. Ми гарно попрацювали і зараз на серці у нас - назвіть прислівник (веселіше).
Отже, ми сьогодні з Вами цілий урок вели мову про незмінну та повнозначну частину мови - прислівник.
5. Перевірка і оцінювання індивідуального заняття ( з коментарем учителя, але без оголошення оцінок ).
6. Підсумок уроку (слайди №№ 17,18))
Шановні діти, ми сьогодні виконували багато різних завдань. То ж давайте підсумуємо і скажемо:
- Які прислівники мають ступені порівняння?
- Назвати форми ступенів порівняння прислівників?
- Наведіть приклади прислівників вжитих у різних формах ступенів порівняння.
Гра "Мікрофон"
Ви не сумуйте! Побачимось знову,
Хай січень холодить день при дні.
Зустрінемось, поклонимося Слову...
Відпрацюємо творчо свої трудодні .