Тема уроку: Прислівник як частина мови (урок-подорож)
(сл. № 1,2)
Мета: пригадати відоме та поглибити знання учнів про прислівник як частину мови; формувати вміння відрізняти прислівники від інших частин мови, визначати їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички доречного використання прислівників у мовленні; розвивати пам’ять, увагу, аналітичне мислення, мовлення; виховувати любов до природи, до мови, до слова
(слайд № 3)
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань
Форма уроку. Урок-подорож
Обладнання: підручник: Рідна мова 7 клас, кольорові паперові смужки, презентація.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Доброго ранку! Приготуйтесь, будь ласка, до уроку. Налаштовуйтеся на позитив, працюйте злагоджено, впевнено і творчо.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вступне слово вчителя
Епіграфом для нашого уроку я вирішила взяти прислів’я:(слайд № 4)
Знання збираються по краплині,
як вода в долині .
українське прислів’я
ІІІ. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності учнів.
( запис числа, теми та епіграфа уроку)
Учитель. Виходячи з теми уроку, визначте («Мікрофон»):
- Якою буде його мета, що ми маємо на уроці зробити?
- Для чого слід вивчати дану тему?
ІV. Актуалізація опорних знань.
Бесіда з учнями:
Діти, на попередніх уроках ми мандрували країною Синтаксису і знайо- милися з її жителями. Сьогодні знову помандруємо до неї, завітаємо до міста Морфології, де будемо продовжувати знайомитися з її новими мешканцями.
В яких містах цієї країни ми вже побували, кого з мешканців добре знаємо?
(Іменник, Прикметник, Числівник, Займенник, Дієслово).
Учитель. Так, з цими мешканцями ми вже добре знайомі. А сьогодні ще познайомимося з одними . Отож, вирушаємо в дорогу і прямуємо до першої зупинки. Та для цього треба відгадати загадку і дізнаємося, як звуться ці жителі:
Ми від інших всіх відмінні,
Тим, що всі ми є незмінні.
На запитання ЯК? КОЛИ?
Готові всім відповісти .
І нас багато є у мові,
Усі яскраві, всі чудові!
Щоб здобути знань основи -
Вивчи цю частину мови.
Я скажу вам тут дослівно –
називаюсь я... (прислівник). (слайд № 5)
V. Сприйняття та засвоєння знань.
Наступна зупинка «Пізнавальна» : (слайд № 6)
Ми прибули на зупинку «Пізнавальну», де повинні отримати, поглибити свої
знання. А , оскільки, ця тема є для вас відомою ( вивчали у 5 кл.), тому і
вивчення її буде відбуватися за вашої активної участі,
Евристична бесіда.
- Що ви пам’ятаєте про прислівник? (частина мови)
- Яка це частина мови самостійна чи службова? (самостійна)
- Яка найголовніша ознака прислівника? (Незмінність.)
- Яким членом речення виступає найчастіше ця частина мови?
(Обставиною.)
Із наведених слів визначити прислівники: сьогодні, ввечері, тисяча, перший,
працювати, наполегливо, там , сусід, напоказ, спросоння, зопалу, гарний,
спересердя, поки, іноді, вечір, тривога, день, чи, завжди, інколи, ледве-ледве,
8. Колективне опрацювання схеми (слайд № 7)
Розглянути схему. Визначити, що виражає прислівник, яка морфологічна
ознака властива йому, з якими частинами мови пов’язується, яким членом
речення виступає.
Як бачимо, прислівники вирізняються з-поміж інших частин мови сукупністю морфологічних, словотворчих, лексичних(семантичних) і синтак-сичних особливостей. За морфологічними ознаками вони не мають словозмі-нних і морфологічних категорій та поділяються на займенникові й незайме-нникові ( де, куди,там, тут,так, тоді; додому, знизу,стиха, удвох, гуртом). За словотвірною структурою вони походять від інших частин мови. За лексич-ним значенням поділяються на означальні й обставинні. Синтаксична особливість прислівника полягає у вираженні функції обставин ( часу, місця, причини, мети, способу дії, міри і ступеня) і пов’язуються з дієсловом: Притихлі явори стояли непорушно. Прислівники ще можуть пов’язуватися з прикметниками, іншими прислівниками, і, рідше, з іменниками.
Отже, можемо сказати,що ПРИСЛІВНИК - це самостійна незмінна частина мови, яка означає ознаку дії, ознаку предмета або ознаку іншої ознаки і відповідає на питання як? де? куди? коли? чому? скільки? У реченні виконує найчастіше синтаксичну роль обставини. (слайд № 8)
ІV. Формування вмінь і навичок.
Учитель.
Настає час вирушати далі. А наступна зупинка – «Спортивна», на якій ви зможете перепочити та розім’ятися. (слайд № 9) 9.Фізкультхвилинка:
Руки на парти, пальці в кулак,
Зробимо вправу ми так:
Пальці стискаємо і розтискаємо,
Мов пластилін розминаємо.
Будемо вправу з вами кінчати,
Буде тепер нам легше писати.
Учитель. І перед нами вже наступна й остання зупинка – «Розважально-ігрова», де ми маємо змогу пограти в лінгвістичні ігри, використовуючи отримані знання.
«Лінгвістичний волейбол» (слайд № 10)
Той, хто одержує м’яч, має дати відповідь на поставлене йому запитання, і передати м’яч іншому гравцю , поставивши своє запитання (запитання задавати за темою уроку).
Інтерактивна вправа «Робота в парах»
Побудувати речення , використовуючи прислівники.( діти обмінюються зошитами і перевіряють , декілька учнів читають речення і пояснюють особливості прислівників).
Вибірковий диктант: виписати словосполучення з прислівником:
1.Перша група. Прислівник позначає ознаку предмета
2.Друга група. Прислівник позначає однаку ознаки.
3.Третя група. Прислівник позначає ознаку дії.
Навчатися добре, приїхати завчасно, тихо кружляючи, ніколи не сумніватися, надзвичайно весело, дуже далеко, зовсім інший, зовсім близько, надто старий, утричі більше, надзвичайно гарно, завжди приємно, занадто принциповий, на диво добрий, вивчити напам’ять, стежка навпростець. читання мовчки, котлета по-київськи, кава по - французькому, ледве живий, надзвичайно влучно.
Творча робота (слайд № 11)
Написати твір-мініатюру на тему « Скоро весна », використовуючи прислівники.
10.
V. Закріплення знань. (слайд № 12)
Вправа-гра «Світлофор»
Кожен учень має картки двох кольорів – червоного і зеленого. Учитель зачитує твердження, а школярі піднімають картки відповідного кольору: якщо згодні – зеленого, ні – червоного.
«Ти - редактор» (самостійна робота)
Використовуючи прислівники, записати речення.
Небо затягло чорними хмарами ще…, і ми …боялися. що піде дощ.,,, було … а … вже … . Ноги … грузнуть у болоті, але дорога веде… … настануть морози.
VІ. Підсумки уроку.
Учитель. Отже, добігла кінця наша подорож містом Прислівник, але в ньому ми ще не раз побуваємо, повернемося за новими знаннями про цю частину мови. А зараз підсумуємо нашу роботу в подорожі.
Бесіда (з використанням технології «Метод ПРЕС» ) (слайд № 13)
- Чи досягли ми мети, яку ставили перед собою на початку уроку-подорожі?
- Чи цікавим був урок? Пізнавальним?
VІІ. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання: вивчити правила, таблицю , виконати вправу 373, за бажанням – скласти кросворд з опорним словом «прислівник».
Дякую за увагу (слайд № 14)