Ознайомити учнів із цілями та завданнями курсу, вимогами вчителя до вивчення предмета;
учити розпізнавати ознаки безпеки й небезпеки, фізичного, соціального, психологічного і духовного благополуччя;
відпрацьовувати навички комунікації і групової роботи; формувати ціннісне ставлення до життя і здоров'я;
розвивати уяву дітей про здоров'я та його складові, сприятливі для здоров'я життєві навички;
виховувати бажання берегти життя та здоров'я, створювати дружню атмосферу під час спілкування з однолітками на уроці.
КЗ «Лисичанська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 8
Лисичанської міської ради Луганської області»
учитель
основ здоров’я
Кєрімова І.М.
Лисичанськ – 2018
Тема: Безпека життєдіяльності. Здоров’я і благополуччя.
Мета: ознайомити учнів із цілями та завданнями курсу, вимогами вчителя до вивчення предмета;
учити розпізнавати ознаки безпеки й небезпеки, фізичного, соціального, психологічного і духовного благополуччя;
відпрацьовувати навички комунікації і групової роботи; формувати ціннісне ставлення до життя і здоров’я;
розвивати уяву дітей про здоров’я та його складові, сприятливі для здоров’я життєві навички;
виховувати бажання берегти життя та здоров’я, створювати дружню атмосферу під час спілкування з однолітками на уроці.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу (тренінг).
Обладнання: картки, аркуші паперу формату А4, маркери, таблиця чи схема «складові здоров’я», ілюстративний матеріал про здоровий спосіб життя, зошити, підручники.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання вчителя, побажання учням успіхів, радості, здоров’я
2. Вправа «знайомство»(коли вчитель знає учнів 7 класу)
Усі стають у коло, беруться за руки, учитель промовляє: «ябажаю вам здоров’я», усі піднімають руки та разом говорять «Хай буде так!».
ІІ. Активізація опорних знань. мотивація навчальної діяльності учнів
1. Робота в групах. Правила роботи в групі
Вправа «мозковий штурм»
Складають правила роботи в групі.
2. Вступне слово вчителя-тренера
Обговорюють завдання предмета в 6 класі, мету й особливості курсу, вимоги до вивчення предмета, ведення робочого зошита.
3. Первинний інструктаж із безпеки життєдіяльності
4. Інструкція БЖ
ІІІ. Повідомлення теми уроку, мети й завдань
— Сьогодні ми розширимо свій життєвий досвід із питання
«Життя і здоров’я людини. Безпека життєдіяльності. Здоров’я і благополуччя. Життєві навички, сприятливі для здоров’я».
ІV. вивчення нового матеріалу
1. Слухання та обговорення змісту суфійської притчі «Крамничка можливостей»
Одного разу чоловікові наснилося, начебто він ішов містом і зайшов до крамнички. чоловік довго ходив між полиць, де лежали різноманітні овочі та фрукти. Вони приголомшили його своїм незвичайним виглядом, яскравими кольорами, вишуканими пахощами.Але варто було чоловікові взяти з полички плід, як він одразу перетворювався на крихітне зернятко. Тоді він вирішив звернутися до продавця:
— Дайте мені, будь ласка, ось той фрукт.
Але господар відповів:
— Ми не продаємо плодів, ми торгуємо насінням.
Запитання для обговорення:
-Що треба зробити чоловікові, щоб виростити із зерняток плоди?
-Що може перешкодити цьому?
-Як ми можемо пов’язати цю притчу зі своїм життям?
Висновок: кожен має у своєму житті чимало можливостей, їх варто реалізувати.
2. Слово вчителя про цінність життя
— Людина здібна цінувати життя. ми любимо його, проявляємо це через свої почуття й увесь час мріємо покращити його якість.
Спробуємо насолодитися мріями.
3. Творча робота
Намалювати свою мрію. разом діти оформлюють колаж «наші сподівання».
4. Вправа «мозковий штурм»
-Що допоможе цим сподіванням здійснитися? (Здоров’я, безпека, життєві навички тощо)
5. Словникова робота
Безпека — це брак загрози для твого життя, здоров’я, благополуччя
Здоров’я — стан повного фізичного, психологічного й соціального благополуччя (за визначенням Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ)).
Благополуччя — це задоволення від цікавого та насиченого подіями життя.
6. Вправа «квітка здоров’я»
Учитель-тренер використовує знання учнів або допомагає їм згадати складові здоров’я за допомогою вправи.
Продовжити думку.
Це — здоров’я розуму. Воно залежить від системи мислення, ставлення до навколишнього світу й орієнтації в цьому світі —... (духовне).
Це — здоров’я тіла. Воно залежить від рухової активності людини, раціонального харчування, дотримання правил особистої гігієни й безпечного поводження в повсякденному житті, оптимального сполучення розумової й фізичної праці, уміння відпочивати —... (фізичне).
Це — здоров’я особистості. Воно залежить від навичок спілкування з різними людьми —... (соціальне).
Це — здоров’я душі. Воно залежить від того, який емоційний стан тобі найбільше притаманний, —... (психологічне або емоційне).
Висновок. Узаємозалежність здоров’я й благополуччя сформульована вже у визначенні здоров’я. За незадовільного його стану неможливо досягти благополуччя в кожній із галузей життєдіяльності, і навпаки.
7. Проблемне запитання
-Що таке благополуччя?
8. Робота в парах
Завдання:розказати одне одному про один день зі свого життя, коли ти почувався щасливо та отримував задоволення.
9. Вправа «асоціативний кущ»
Пара знаходить асоціацію до поняття «благополуччя». (Діти дають відповіді, використовуючи свій життєвий досвід або досвід своїх батьків. Наприклад: бути здоровим, мати гарні житлово-по-бутові умови, багато друзів, мандрувати тощо.)
Висновок. Що таке благополуччя, кожна людина розуміє по-своєму. чимало думає, що це стан щастя і спокою, які дарує фінансовий успіх. Проте навіть брак грошових проблем не завжди дає відчуття повного достатку.
10. Вправа «уявний образ»
Учитель-тренер узагальнює відповіді учнів і пропонує скласти образ благополуччя.
Висновок. на відчуття благополуччя (або неблагополуччя) впливають різні аспекти буття. У ньому злито багато особливостей ставлення людини до себе й навколишнього світу. Благополуччя особистості має кілька складових (духовне, соціальне, психологічне, фізичне, матеріальне).
Соціальне благополуччя — це задоволеність особистості своїм соціальним статусом і актуальним станом суспільства, до якого вона себе зараховує. це також задоволеність міжособистісними зв’язками, статусом у мікросоціальному оточенні, а також почуття спільності (у розумінні а. адлера) тощо.
Духовне благополуччя — відчуття причетності до духовної культури суспільства, усвідомлення можливості долучатися до багатств духовної культури (вгамувати духовний голод), просування в розумінні сутності і призначення людини, усвідомлення й переживання сенсу свого життя.
Фізичне (тілесне) благополуччя — гарне фізичне самопочуття, тілесний комфорт, що задовольняє індивіда, фізичний тонус.
Матеріальне благополуччя — задоволеність матеріальним аспектом свого існування (житло, харчування, відпочинок тощо), стабільністю матеріального статку.
Психологічне благополуччя (душевний комфорт) — узгодженість психічних процесів і функцій, відчуття цілісності, внутрішньої рівноваги. Психологічне благополуччя стійкіше в разі гармонії особистості.
Усі перераховані складові взаємозалежні та впливають одна на одну. Зарахування багатьох феноменів до тих чи інших складових благополуччя досить умовне. наприклад, відчуття спільності, усвідомлення і переживання сенсу життя цілком можна зарахувати до чинників, що створюють душевний комфорт, а не лише соціальне чи духовне благополуччя.
11. Оздоровча вправа
Учасники стають у коло, а вчитель-тренер говорить: «Саймон сказав: “Зроби так!” і показує певний рух (присісти, поплескати в долоні, підняти руку, покрутитися, підскочити, виконати танцювальний рух тощо). решта повторюють за ним. Відтак наступний учасник каже: «Саймон сказав: “Зроби так!”, показує інший рух і так далі по колу.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Вправа «мозковий штурм»
-Як досягти високого рівня благополуччя?
Висновок. наше благополуччя залежить від нас самих, нашої поведінки, від тих життєвих навичок, які допомагають вести здоровий спосіб життя, бути в злагоді із самим собою, сприяє взаєморозумінню з іншими людьми.
2. Вправа «розшифруй формулу»
Пригадайте формулу здорового способу життя «Зберігати, розвивати, відновлювати». Поясніть зміст її складових.
VI. Домашнє завдання
VIі. Підсумок уроку