Ознайомити учнів з ознаками підліткового віку та біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання; розвивати творчий потенціал учнів, активність, ініціативність; виховувати позитивне ставлення до змін, що відбуваються в підлітковому віці.
Тема: Індивідуальний розвиток підлітків. Ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання
Мета: ознайомити учнів з ознаками підліткового віку та біологічного, психіч- ного, соціального, духовного дозрівання; розвивати творчий потенціал учнів, активність, ініціативність; виховувати позитивне ставлення до змін, що відбу- ваються в підлітковому віці.
Обладнання: методичний комплекс (підручник «Основи здоров’я. 7 клас», «Робочий зошит» ); фотографії або ілюстрації, які демонструють ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання, комп’ютерна презентація MS PowerPoint; картки «Бліцкросу» (одна на парту),скринька, маркери, ножниці, клей.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
1. Привітання, створення позитивного настрою ( 1 слайд) 1хв.
Ви не повністю одягнені, якщо на вас немає посмішки. Просто посміхніться — і промінчики тепла прокрадуться у вашу, можливо, чимось засмучену або стомлену душу, зігріють серце і, розлившись солодким спокоєм, запалять ваші очі.
2. Очікування.( 3 хв.)
4 групи обговорили між собою очікування від уроку та вибрали 4-5 головних написавши їх на листок і прикріпивши до фігур хлопчика і дівчинки.
3.Чарівна скринька. ( 2 слайд) (1хв.)
Кожний учень взявши скриньку подивившись в дзеркало і сказав кого він там бачить. (СЕБЕ) ( Вкінці повернутися до неї)
II. Активізація чуттєвого досвіду, опорних знань учнів
1. Бліцкрос . ( 3 слайд) (2 хв.)
На слайді ви бачите людина у гарній фізичній формі, займається спортом, а ми з вами зараз пробіжимося по своїх знаннях.
1) Молодший шкільний вік припадає на навчання в ... класах (початкових, 1-4).
2) Навчання в середніх класах збігається з ... віком (підлітковим).
3) Підлітковий вік називають... (складним, проблемним, кризовим).
4) Основною кризою підліткового віку є... (непорозуміння з батьками, проблеми у
спілкуванні з однолітками, іншими людьми, пошук власного «Я»).
5) Пошук власного «Я» в підлітковому віці зумовлює як позитивні явища, так і певні...
(ризики).
6) Ризики підліткового віку можуть стосуватися як фізичної, так і... складових здоров'я
(психічної, соціальної, духовної).
2.Висновок
Підліткам, які прагнуть особистісного саморозвитку і самовдосконалення, необхідні знання щодо фізіологічних і психологічних особливостей підліткового віку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
1.Повідомлення учням теми та завдань уроку. ( 4 слайд) (1хв.)
Тема уроку: Індивідуальний розвиток підлітків. Ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання.
Завдання: - ознайомитися з ознаками підліткового віку та біологічного, психічного,
соціального, духовного дозрівання;
Відповідно до ознак біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання ми утворили 4 групи назва кожної групи у вас на парті ми будемо працювати на протязі уроку.
2.Проблемне запитання.
- Які є етапи у розвитку людини?
(немовля, дитинство, молодший шкільний вік, підліток, юнацький вік, зрілий вік, похилий вік) ( 5 слайд)
- У якому етапі знаходитесь зараз ви?
- Як можна назвати по іншому цей вік?
- Чому?
3. Заочна екскурсія в минуле.
Протягом століть у художній літературі, зокрема в грецьких, римських, іспанських і китайських джерелах, згадували проміжний і порівняно короткий період між дитинством і дорослістю. Є джерела, у яких цей вік визначено як закінчення періоду дикості та початку цивілізації. Французький етнограф та історик Ф. Арьєс припустив, що термін «підлітковий вік виник» у XIX столітті, коли контроль батьків над розвитком дитини продовжився до шлюбу. Були часи, коли дорослими вважали тих, хто одружувався, незалежно від віку (це могло бути як у 11 років, так і у більш зрілому віці). (3 хв.)
IV. Осмислення учнями знань
— Підлітковий вік зазвичай характеризують як переломний, перехідний, критичний, але частіше як вік біологічного , психологічного, соціального, духовного дозрівання.
- Від чого залежить період дозрівання та фізичний розвиток? ( від спадкових особливостей, способу та умов життя, клімату
(читання статті в підручнику учнями самостійно) (2 хв.)
Висновок:
Отже, від того як упораєшся з проблемами , притаманними підлітковому віку, залежатиме твоє здоров’я.
Виконання вправи2, 3, 5 в зошиті ст.23. (2 хв.)
Розрізняють біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання. (7 слайд)
Учні читають повідомлення в підручнику про ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання.
Завдання для груп: Охарактеризувати поняття та ознаки кожного виду дозрівання .
Обговорення в групах ознак в залежності від назви групи. (2 хв.)
Доповіді груп: біологічного (1 хв.) (8 слайд)
психічного (1 хв.) (9 слайд)
соціального (1 хв.) (10 слайд)
духовного (1 хв.) (11 слайд)
6. Висновок:
Пам’ятайте, що кожен має свій біологічний темп розвитку. Важливо позитивно ставитися до всіх змін, що відбуваються в організмі. Вони очікувані та бажані. Адже свідчать про дорослішання, набуття нового досвіду, перехід до нового періоду життя.
(1 хв.) 25 хв.
V.Руханка (12 слайд) (2 хв.)
1. Вишикуйтесь у шеренгу за зростом і розрахуйтеся по порядку. Запам’ятайте свій номер.
2. Вишикуйтеся за віком (датами народження). Розрахуйтесь і порівняйте цей номер із попереднім.
Поміркуйте:
• Чи завжди вік учнів відповідає їхньому зросту (наприклад, чи є найстарший із вас найвищим)?
• Кого більше серед високих учнів вашого віку — хлопчиків чи дівчаток?
VI. Узагальнення та систематизація знань
1. Робота в зошиті (самостійно)
Вправа 7 ст.25 позначити навички сприятливі для біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання.
Висновок:
Одже, навички що сприяють біологічного дозрівання – це виконання ранкової гімнастики, рухливі ігри на свіжому повітрі;
Соціального – конструктивне розв’язання конфліктів, упевнена поведінка;
Психічного та духовного – самовдосконалення, керування емоціями, піклування про себе та інших. (2 хв.)
2. Вправа «Творча уява» (13 слайд)
Завдання кожної групи створити плакат чи колаж на тему в залежності від назви групи. (5 хв.)
Доповіді груп (3-4 хв.)
VII. Підбиття підсумків уроку
1. Рефлексія ( 3 хв.)
Чи справдилися ваші очікування ? ГРУПА ОБГОВОРИЛА ( один із групи виходить і проговорює від імені всієї групи)
2. Чарівна скринька (2 хв.) (14 слайд)
Чи не змінилася ваша думка на кінець уроку: Якого ви себе побачили?
3.Оцінювання (5-6 учнів та мотивація оцінки) (1 хв.)
VIIІ Домашнє завдання
Обов'язкове: опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§9, с.43-44) та завдання в зошиті 6,8,9 с.25
Завершення уроку.
Стати в коло, взятися за руки і сказати: «Один за всіх і всі за одного!»
та «Будьмо здорові!» (15 - 16 слайд)