1
Шестобуз С.В., учитель української мови та
літератури вищої кваліфікаційної категорії
Дем'янівської ЗОШ І-ІІ ступенів
Нижньосірогозької районної ради
Херсонської області
Українська мова
9 клас
Тема: « Безсполучникове складне речення. Смислові відношення, інтонація,
розділові знаки у безсполучниковому складному реченні»
Мета:
як окремим типом складних речень; домогтись засвоєння
учнями смислових зв’язків між частинами безсполучникових
складних речень;
складних, правильно інтонувати їх і розставляти розділові
знаки; вживати безсполучникові складні речення у мовленні;
збагачувати словниковий склад; розвивати пам'ять, увагу,
мислення учнів;
учнів до збереження та примноження краси Вітчизни.
Обладнання: таблиця «Безсполучникові складні речення», підручник, тексти,
ілюстрації.
Інтерактивний метод: метод «Навчаючи – вчусь», «Незакінчене речення»,
робота у парах.
Тип уроку: формування знань та умінь.
Епіграф уроку:
Вийду в поле, стану серед жита,
Задивлюся в небо голубе.
Земле рідна, скільки буду жити,
Стільки пізнаватиму тебе!
М.Луків.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя.
На уроці рідну мову
Зараз будемо вивчать.
Розберемо кожне слово,
Щоб її нам краще знать,
Бо вона така чарівна,
Мелодійно так звучить.
Поміж мовами царівна.
Як без неї в світі жить?
- Сьогодні на уроці ми осмислимо ще один вид складних речень – безсполучникові складні речення. Ваша активна самостійна, групова робота, виконання творчих вправ та завдань забезпечить міцність ваших знань, розвине ваші інтелектуальні та творчі здібності.
Знання на уроці ви будете добувати самостійно, доходити висновку, висловлювати думку.
Саме така робота буде сприяти розвитку вашої пізнавальної активності, формуванню розумових здібностей, основних мовленнєво-комунікативних умінь, творчої самостійності.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми й визначення мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель роздає учням картки з фактами, що стосуються теми уроку. Протягом кількох хвилин учні читають інформацію на картці, вчитель перевіряє, чи розуміють вони прочитане.
Учні ходять по класу і ознайомлюють зі своєю інформацією інших однокласників.
Учень може одночасно розмовляти тільки з однією особою. Завдання полягає в тому, щоб поділитися своїм фактом і самому отримати інформацію від іншого учня. Після того як учні завершують цю вправу вчитель пропонує їм розповісти, відтворити отриману інформацію.
V. Виконання вправ на закріплення.
1. Робота за підручником. Виконання вправи 1 (усно), стор.100.
У реченнях вправи визначити смислові зв’язки між простими реченнями в кожному складному. Звернути увагу на інтонацію, розділові знаки.
2. Дослідження – пошук. Виконання вправи 2, стор.101. Дослідити текст,з’ясувати, чи є в ньому безсполучникові складні речення. Якщо є, то виписати із тексту спочатку безсполучникові речення з однорідними частинами, а потім – з неоднорідними. Визначте смислові зв’язки між простими реченнями у складних безсполучникових реченнях. Звернути увагу на інтонацію вчителя.
3.Бесіда за змістом соціокультурної лінії:
- Що означає для вас рідна земля, рідна домівка?
- Чому люди повинні турбуватися про красу рідної землі, про екологічне становище?
4. Пояснювальний диктант. Записати речення під диктовку. Розставити розділові знаки. Звернути увагу на інтонацію вчителя.
Поспішайте творити добро на землі щиру шану знаходить людська доброта.
Переконатися пора зробивши зло не жди добра.
Вітер віє на долину колише билину рід до роду листи пише та на Україну.
Забудеш рідний край тобі твій корінь всохне, вселюдське замовчиш обчухраним зростеш.
Робота в парах.
5. Творче конструювання.
Скласти і записати безсполучникові речення, використовуючи ілюстрації та наведені слова як підмети окремих частин. Указати на смислові зв’язки між частинами безсполучникових речень.
1.Природа, людина. 2. Село, луки. 3. Жайворонок, береза.
6. Гра із сигнальними картками.
Учень читає складні речення. Серед них учні визначають безсполучникові складні речення і піднімають сигнальну картку.
Тихо в полі, гай темніє, наступає літній вечір. (Леся Українка). Коли він торкався смичком до струн скрипки, все на світі зникало і залишалася тільки музика. (В.Собко). Махнула осінь в лісі – вони зацвіли пурпуровими, сірими та жовтими фарбами. (І.Франко). Щоб не пломеніти горобині самотньо, посадив я поблизу неї нашу українську калину. (І.Цюпа) . Шумить вода, весною повіва, земля квіточки викида. (П.Грабовський).
VІ. Підбиття підсумків уроку.
VІІ. Самооцінювання учнем особистої участі в роботі.
Прізвище, ім’я.
Оцініть себе за кожним з визначених напрямів від 0 до 2 балів.
VІІІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
1.Вивчити §28.
За бажанням: