Дидактичний матеріал (8-9 класи)

Про матеріал

У посібнику підібрані речення із поетичних творів. Матеріал згруповано відповідно до мовних тем у наростаючій складності. У вправах зазначені завдання не лише для перевірки знань з нових тем, а й для повторення вивченого раніше. Підібрані як ілюстрований матеріал до навчальних тем речення сприятимуть пробудженню в учнів почуття гордості за поетичну майстерність письменників.

Перегляд файлу

Зміст

1. Дидактичний матеріал для уроків української мови/

1.1. Просте речення…………………………………………………………4

1.2. Однорідні члени речення………………………………………………6

1.3. Порівняльний зворот…………………………………………………...8

1.4.Відокремлені члени речення…………………………………………..10

1.5.Звертання………………………………………………………………..12

1.6. Складносурядні речення………………………………………………14

1.7. Складнопідрядні речення……………………………………………..16

1.8. Складнопідрядні речення з кількома підрядними…………………..19

1.9. Безсполучникові складні речення………………………………….…20

1.10.  Складні речення з різними видами зв’язку…………………………24

 

Література………………………………………………………………..…..27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.Просте речення

 

  1.                  Переписати, на місці крапок поставити пропущені букви. Підкреслити головні члени речення.
  1.        Тут між старими д…р..вами росли Малишкові пісні. (П.Мах).
  2.                   Гей, замріяний віт..р цвіт калини гойдає. (П.Мах).
  3.                   В ряснім буйнокві..і за хатою сонях від спеки отерп. (В.Гей).
  4.                   В з..лені околиці дні тихоплинні жовтої барви ледь-ледь

прол..ли. (В.Гей).

  1.                   Лист кл..новий таємним знаком відпечатався на бетоні. (В.Гей).
  2.                   За чим так жально плаче в лісі птиця? (В.Гей).
  3.                   Чий голос там ожив у дж..релі? (В.Гей).
  4.                   Мої думки між добрі люди у світанкову даль ідуть. (П.Мах).
  5.                   Росу с…нівського добра я покладу на тихі трави. (П.Мах).
  6.               На цій з…млі ми птахи перелітні. (Н.Гуменюк).
  7.               І ож…ве у пісні цвіт роси любов’ю непорочної краси. (О.Богачук).

 

2.1. Переписати, на місці крапок поставити пропущені букви, підкреслити в кожному реченні всі члени.

  1.                   Ця дивна потреба – приручення вільного неба. Ця дика повинність – вклонятись все можним рабам. (Н.Гуменюк).
  2.                   Народна пісня – голос невсипущий, душі людської вічне відкрит..я.  (О.Богачук).
  3.                   Із піснею на кожному крилі птахи собі в саду ро..кошували. (І.Чернецький).
  4.                   А довкола пісня лунає синім світанком в з..лених гаях. (П.Мах).
  5.                   Стежка зоріє в ясній дал..ні цвітом калини до тебе. (П.Мах).
  6.                   Грім у вересні віщує теплу осінь. (В.Гей).
  7.                   Уже не зігріє осоння хвилинне свинцево-холодної в річці води. (В.Гей).
  8.                   На зелене обійстя виходить лагідний ранок. (П.Мах).
  9.                   Нах..лилися верби у жалобі додолу. (П.Мах).
  10.               І не стало вже білої казки серед літа в моєму саду. (П.Мах).

2.2. Розібрати як частину мови слово нахилилися.

 

3.1. Зробити повний синтаксичний розбір речень. На місці крапок поставити пропущені букви.

  1.                   Сиві тумани Поліс..я я із лугів н..су. (П.Мах).
  2.                   Перепадисто лягають перемети попід ноги на мої дороги. (І.Чернецький).
  3.                   Пов…ртаються веселики з далекого вирію. (І.Чернецький).
  4.                   Навкісного променя блиск потьмянілий заплутався в сітях дощу голубих. (В.Гей)
  5.                   Житом-життям знову обрій світає, з…леним т….плом крізь вітри і туман. (В.Гей).
  6.                   Нині і завжди ч…каю щирих людей у хату. (І.Чернецький).
  7.                   До хати від чистого небокраю ст…жинок лягло багато. (І.Чернецький).

       8)Короткий день лиш виводить в негоду на люди листопадова доба. (В.Гей).

       9)І кожну ст….жину до себе кличе забита в поріг підкова. (І.Чернецький).

     10)Відлунала  дал..ю пісня журавлина. (І.Чернецький).

3.2. Підкреслене слово розібрати за будовою.

          3.3. Зробити морфологічний розбір слова журавлина (останнє речення).

4.1. Підкреслити усі члени речення. На місці крапок поставити пропущені букви.

  1.                   У ворога нема назад мостів. У козаків – ні кладочки до світу. (Є.Лещук).
  2.                   Теплим подихом рідної хати пахне сиза морозяна даль. (В.Гей).
  3.                   У точці з…мового сонцестоян..я нестримного часу притишується крок. (В.Гей).
  4.                   І нині нам уже не д..виною здаєт…ся ліс у теплій тиші бою. (В.Гей).
  5.                   Розл…лась під осінь коло хати світла меланхолія погоди. (В.Гей).
  6.                   І жадав колись я оспівати листя і трави тут кож..н подих. (В.Гей).
  7.                   Десь тут шуміла в б…регах ріка мого д…тинства. (В.Гей).
  8.                   Білою тін..ю літа бродить л..лека ручний. (В.Гей).
  9.                   Тут білі буслики ходили моїх ле..ких пастуших літ. (В.Гей).
  10.               Горобиної ночі накрапи рясні вицвітають поволі на мокрій стерні. (В.Гей).

4.2. Розібрати за будовою підкреслене слово

 

1.2.Однорідні члени речення

  1.                 1.Переписати, поставити, де потрібно розділові знаки, на місці крапок поставити пропущені букви.
  1.                   І жайворонка сили  наб..раюсь, і ле..ше у політ стрімкий здіймаюсь і світлою та дужою стаю. (Є.Лещук)…..
  2.                   Маленький жайвір співом колихає і ліс і поле вранці навесні. (Є.Лещук).
  3.                   Звіряй свій час не стрілками хвилин а  совістю перевіряй щомиті. (Є.Лещук).
  4.                   Вертаюся знов до м…лодій д…рев древньовічних до рибних заплав у піщаних м’яких б..регах. (П.Мах).
  5.                   Зачарована ніч на Купала тане-в’яне т..че-відпливає Стиром Прип’яттю тихим Дунаєм у розлуку в туман у непам’ять. (П.Мах).
  6.                   Вже на осінь лягло журавлине крило у в..сокому небі курличе прощально. (І.Чернецький).
  7.                   Шануєм слово і терпке й дотепне не терпимо лише облуди ми.(П.Мах) .
  8.                   Січень сіє віє  посіває снігом на багатий урожай. (В.Гей).
  9.                   Дивний прекрасний оновлен…я час кличе до лісу до озера нас. (В.Гей).
  10.               Поглядом першим пелюстки й травини пильно вд..вляються в душу людини. (В.Гей).

       1.2. Зробити морфологічний розбір слова першим.

       1.3. Розібрати за будовою слово поглядом.

 

  1.                 Переписати, пояснити вживання розділових знаків, підкреслити члени речення.
  1.                   Від небосині до трав у заплавах світ молодіє, пульсує, живе. (В.Гей).
  2.                   Скільки вливається чистої сили в жниво майбутнє, у вічність і мить. (В.Гей).
  3.                   Від Ратного в задуму Любешова, від Цумані до Пінських аж боліт підносить на своїх плечах обнови чарівний світ. (П.Мах)
  4.                   У щасті всі ми – наче близнюки, без хвастощів, без гордощів, без гриму. (І.Чернецький).
  5.                   Отак щодня в роботах і турботах світлішаєм у мислях і ділах. (І.Чернецький).
  6.                   Білу хустку накинула вишня і ступила на стежку в саду. (П.Мах).
  7.                   І спливає день у добрий вечір і крізь ніч у добрий день пливе. (І.Чернецький).

 

  1.                 1. Переписати речення, замість крапок поставити пропущені букви, зробити повний синтаксичний розбір речень.
  1.                   З добром гуртом виходьмо ми на шлях, заколядуймо рідному народу. (П.Мах).
  2.                   І співав я голосом бадьорим в хороводі квітів лугових, в дружнім хорі сосон бронзокорих дощові мелодії ловив. (П.Мах)
  3.                   На щедрий засів ще тримає насін..я, ч..кає в..сни хліборобське с..ло. (В.Гей).
  4.                   Народжується музика і кличе шукать в..сни озвуч..ні сліди. (В.Гей).
  5.                   Сп..нилася б..різка на узліс..і, замріялась в рум’янці надвечір’я. (П.Мах).
  6.                   Знову зозуля нам радість кує, знову синам довголіт..я дарує. (П.Мах).
  7.                   Осяяло востан..є сонце трави, остан..ій раз вклонилося з..млі. (П.Мах).
  8.                   Мам..не безсон..я, мам..ні тривоги прост.. лила доля у незнану путь. (І.Чернецький).
  9.                   Грім розкотистий настроївся синім камертоном, вдарив струнами дощу по ярині. (І.Чернецький).

3.2. Зробити морфологічний розбір слова дощу.

3.3. Розібрати за будовою підкреслене слово.

 

  1.                 1. Переписати, поставити розділові знаки; пояснити їх вживання.Замість крапок поставити пропущені букви.
  1.                   І під музику громовиць д..рева трави квіти ластівки впивалися дощем травневим і хм..ліли. (І.Чернецький).
  2.                   Повертаються веселики в ранкову годину від курликали н..годи і жалі. (І.Чернецький)
  3.                   І мрію в добро у дорогу далеку вірую. (І.Чернецький).
  4.                   І вже не снігом а травневим цвітом замріяне узліс..я зал..ло. (В.Гей).
  5.                   Вселюдською хранителькою згоди провісницею доброї пори калиновою вродою народу над нами зірка Лесина горить. (В.Гей).
  6.                   В м’яку траву у тишу запашну із пелюсток спадають теплі

роси. (І.Чернецький).

  1.                   Сипався срібно у спокій погоди шепіт високих б..різ та

осик. (В.Гей).

  1.                   У рідній хаті я с..огодні знов в колисці тиші й слова

народився. (В.Гей).

  1.                   У м..тушні в грайливій біготні підводяться рожеві

виднокола. (І.Чернецький).

  1.          Розібрати за будовою підкреслені слова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.3.Порівняльний зворот

 

  1.                  1. Переписати, поставити замість крапок пропущені букви; підкреслити порівняльні звороти так, якими членами речення вони виступають. 
  1.                   Пора легкодумна минає, мов слава дешева, вертаємо знов у природи м’які б..реги. (П.Мах).
  2.                   На гілках сніжинки, наче ноти, лине в полі срібний звук сурми. (В.Гей).
  3.                   І спадали, як стиглі зорі, пелюстки потр..вожені з віт. (П.Мах)
  4.                   Під небом світлооким і в..соким пили с..ни з..млі своєї соки й росли міцні, мов в..летні дуби. (І.Чернецький).
  5.                   Така заворож..на тиша, як в надвечір’ї сільському. (І.Чернецький).
  6.                   Світиться в слові народнім краса, наче освячений празником день. (В.Гей)
  7.                   А дні пл…вуть удаль, немов покоси, л..тять увись до сонячних вершин. (В.Гей) .   
  8.                   Ось-ось усі комори, наче соти, наповнять люди стигліст..ю зерна. (В.Гей).
  9.                   Сумні птахів голоси, мов прощальні листи, спадають додолу на паморозь білу. (В.Гей).
  10.               Багаття повільно розмотує дим і стелить, немов рушники, по долині. (В.Гей).

1.2. Зробити фонетичний розбір підкреслених слів.

 

  1.                  1. Переписати, поставити пропущені розділові знаки, зробити повний синтаксичний розбір речень.
  1.                   Та щось мене вабить у далі осінній мов ніжна мелодія владно зове.
  2.                   Листки в воді пливуть як золоті монети із літньої жаркої давнини.
  3.                   Листки відчалюють з долоні і мовби човники червоні пливуть між хвиль озимини.
  4.                   Неначе сонячні хвилини стікають крапельки калини в прозорий спокій глибини.
  5.                   Все дрібне і лихе мов полову відсіває природи рука.
  6.                   Мов дзбан прозорий повний соку мій гай березовий притих.
  7.                   З-під коси ще нічна прохолода вислизає лякливо як вуж.
  8.                   А листя довкруж як снігів намело.
  9.                   Я лечу вже неначе хмариночка напоїти березовий гай.
  10.               В лютневе небо зірка мов кровина народу непокірного зійшла. (З творів Василя Гея).

      2.2. Зробити морфологічний розбір підкреслених слів.

 

  1.                  1. Переписати, поставити пропущені букви.
  1.                   Несмілий сніг, неначе дим, узліс..я тихе заволік.
  2.                   Краплі на листі ловив я устами, пив залюбк.., мов цілющий н..ктар.
  3.                   Добридень, річко нев…личка, с…стричко літ моїх д…тячих, ти ще гориш, неначе свічка, піском, як воском, тихо плач..ш.
  4.                   Дубовий лист під вітром, ніби щит, гуде.
  5.                   У рідній хаті я, немов маля, натішусь нині тишею уволю.
  6.                   Були в цім році дні-градини, дні, рівні помаху крила, і повні світла, мов росини, й важкі, мов краплі поту із чола. (З творів Василя Гея).

    3.2. Зробити повний синтаксичний розбір останнього речення.

    3.3. Усно пояснити розділові знаки у третьому реченні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.4.Відокремлені члени речення

 

  1.                  1. Переписати, замість крапок поставити пропущені букви, зробити синтаксичний розбір речень. 
  1.                   Зваливши із рамен дорожню втому, через освітл..ний поріг у путь рушайте. (І.Чернецький).
  2.                   На вітрах догоря в..чорова зоря, заколихана в сон затяжними дощами. (І.Чернецький).
  3.                   Сягаючи найвищих верховин, будь між людей на людяній орбіті. (О.Богачук).
  4.                   Народжені добою не для зла, ми віддаємо їй свої щедроти. (І.Чернецький).
  5.                   Сьогодні день родився в високості, очікуючи радісних вістей. (І.Чернецький).
  6.                   Високий світ у Ірпені, благословенний Рильського сте..ками. (П.Мах).
  7.                   І кожна хвилина, прожита в любові, не гасне, озорює тихо бадьоре чуття і сумне. (В.Гей).

       1.2. Розібрати за будовою підкреслені слова.

       1.3. Зробити морфологічний розбір слів зваливши, сягаючи.

 

  1.                  1. Переписати, поставити пропущені розділові знаки. Визначити вид дієприслівників.
  1.                   Народившись рано на зорі постає в роботі кожен день мій.
  2.                   Світліють дедалі теплі тижні йдучи від понеділків до неділь.
  3.                   Закриваючи громи в свої черноги тепло осінь килими простеля під ноги.
  4.                   Співає юне серце стоголосо світаючи в сімнадцяту весну.
  5.                   Вітри шаліли і громи кресали схрестивши в герці блискавиць шаблі.
  6.                   Згиналися дерева до землі спиняючи дощу зухвалі шквали. (З творів І.Чернецького)

          2.2. При допомозі тлумачного словника поясніть значення підкреслених слів.

 

  1.                  1. Переписати, підкреслити члени речення.
  1.                   Став у добрім часі до роботи січень – син суворої зими.
  2.                   Стоїть липневий день посеред жита, замислений, засмаглий хлібодар.
  3.                   Німим крилом, холодним і широким, зависла над полями далина.
  4.                   Вітер обнови, тепла і надій лине, дорогу верстаючи верстами.
  5.                   Знову пахучі свічки запалили сосни, підперши верхів’ям блакить.
  6.                   Причепуривши дім пахучим зіллям, справляє Трійцю радісна родина.
  7.                   І пісня, і казка, вогнем перевиті, і думи, досвітніми зорями вкриті, вростають у вічність, любов’ю сповиті.
  8.                   Розбуджений запахом дивним розмаю, я сонце, мов стяг, над собою здіймаю.
  9.                   Вчуваючи зими сміливі кроки, тремтить вишнева гілка, мов струна.
  10.               Ой летіли лелеки з нерідного краю, товщі світла і темені крилами краяли, на короткий спочинок зрідка падали змучені, дощовими краплинами спрагу тамуючи.
  1.                   Засвічена в родині Драгоманів, народжена в родині Косачів, зійшла зоря крізь марища туманів, тепло надії людям несучи. (З творів Василя Гея).

 

         3.2. Зробити синтаксичний розбір останнього речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.5.Звертання

 

1. Переписати, поставити розділові знаки. Підкреслити члени речення.

  1.                   Мої птахи на рідні луки дальні хоч по одній пір’їночці зроніть. (Є.Лещук) .
  2.                   Встаньте вклоніться люди Шевченко іде на Волинь. (Є.Лещук)
  3.                   О Берестечко На твоєму полі чоло схилив великий наш Кобзар. (Є.Лещук).
  4.                   О Боже всесильний навчи не зневіритись нас! (Н.Гуменюк).
  5.                   О Боже всемудрий у цім многотрудному світі у цім многогрішнім навчи нас лишитись людьми! (Н.Гуменюк).
  6.                   Пробачте Лесю і простіть за ці чужі бетонні стіни за душі темні і пусті за невкраїнність України. (Н.Гуменюк).
  7.                   Прийди в гаї мій друже другом немов до істини з імли за всіх недужих кволих духом у цьому храмі помолись. (В.Гей).
  8.                   Дай мені сонця дай мені вітру дай мені радості зоряне світло. (П.Мах).
  9.                   Гей дорого дальня повертай до мами буде в її косах менше сивини. (І.Чернецький).
  10.               О Батьківщино мати ясноока Торкаюсь тихо імені твого. (І.Чернецький).

 

  2. Поясніть вживання розділових знаків. Зробіть повний синтаксичний розбір речень.

  1.                   Любіть, милі діти, свою Україну!
  2.                   Я до тебе тулюсь, Україно моя, як дитя до матусі, як до сонця земля.
  3.                   Складаєм руки у молитві до тебе, Боже наш святий!
  4.                   Лийся, пісне,соколино, високо злітай!
  5.                   Пошли, Боже, Україні світлу долю, міць і мир.
  6.                   Вірую, Господи, в тебе, вірую в ласку твою.
  7.                   Богородице Мати, о Пречистая Діво! Тобі дяку складати беруся несміло.
  8.                   Білокора берізко, цвіте наш дорогий, витри з личенька слізки, ширше очі розкрий.
  9.                   Ти гарна, ялинко, я добре це знаю, та тільки не можеш ти дати врожаю такого, як яблуня кожного року.
  10.               За тебе кращої у світі, моя матусенько, нема. (З творів Лідії Засадко).

 

3.1. Переписати, пояснити вживання розділових знаків. Зробити повний синтаксичний розбір речень

  1.                   Чого, скажи, душе моя, не спиться нам цієї ночі в рідному селі?
  2.                   Порадій цьому світу, людино, зупини свою зоряну мить.
  3.                   О дай мені, краю, ялиці упертість! О дай мені, світе, пророчу одвертість! О дай мені, земле, краплину безсмертя!
  4.                   Через поля пшеничні й полиневі несімо, люди, світло в добрий час.
  5.                   Благословись між нами, слово згоди.
  6.                   Возрадуйся, ой радуйся, земле.
  7.                   Виглядай мене, білий будиночку, із далеких доріг виглядай.
  8.                   О рідна земле, краю, Україно! Зітри одвічну втому із чола.
  9.                   І хоче птаха щебетом тривожним цей імпульс передати, люди, нам. (З творів В.Гея).

         3.2. Зробити морфологічний розбір підкреслених слів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.6.Складносурядні речення

1.1. Пояснити вживання чи невживання розділових знаків

  1.                   Холодні крила снігового шуму схилилися до хатнього тепла, і вікна хліборобського села промінять віщо вічну свою душу. (В.Гей).
  2.                   І кожна пісня свою долю має, і кожна пісня свою долю творить. (П.Мах)
  3.                   Чи люта стужа, чи липнева спрага, а мати жде, не знає забуття. (І.Чернецький)
  4.                   Але, як завжди, день іде за обрій – і хату знову огортає ніч. (І.Чернецький).
  5.                   Довкіл Колодяжного жито під сонцем половіє і льон свої блакитні вії розплющує в достигле літо. (І.Чернецький).
  6.                   Закружляв на вітрі падолист – і дерева, наче діти, голі. (П.Мах)
  7.                   Ще хода молода в яблуневих садах, а вже осінь вгоща примороженим терном. (І.Чернецький).
  8.                   Ось-ось  у брами в’їдуть переможно вітри на білих конях молодих і випурхнуть назустріч їм тривожно з бенкетів горобинових дрозди. (В.Гей)

         1.2. Зробити морфологічний розбір підкреслених слів.

         1.3.Зробити повний синтаксичний розбір останнього речення.

 

 2. Пояснити вживання розділових знаків

  1.                   І трави неторкані дивляться прямо у вічі, і дихають тепло озимі у синіх снігах. (В.Гей).
  2.                   Повертаються веселики – і в небі України в’ється пісня на веселому крилі. (І.Чернецький)
  3.                   Під купол неба зеленіють сосни, а небо наше, ніби льон, цвіте. (І.Чернецький)
  4.                   І проситься в уста святкове слово, й лягають на чоло ясні думки. (І.Чернецький).
  5.                   Та де узявся сивий град – і почорнів зелений сад. (І.Чернецький).
  6.                   І я стою у полі молодий, і небокрай тремтливий, золотий скопом тугим схилився на плече. (В.Гей).
  7.                   У сні непорушному річка і долина, та жаром пропалює сніг журавлина. (В.Гей).
  8.                   Віддаленіли цвіту білі крила, і полудень вже тулиться до річки. (В.Гей) .

 

3.1. Переписати, підкреслити орфограми. Пояснити вживання чи невживання розділових знаків

  1.                   Гудуть вітри в шаленому розгоні, насіння розвівають снігове, а навесні воно в земному лоні на радість сонцю й людям оживе. (В.Гей)
  2.                   Дерева сплять в міцних обіймах інею, а сосни, мов на старті кораблі, зелені хвилі в космос випромінюють незрадженою вірністю землі. (В.Гей)
  3.                   Задихалося літо від спеки, і сивіли від спеки лани. (І.Чернецький)
  4.                   Квітує сад, а трудівниці-бджоли працюють на тичинках цілі дні. (І.Чернецький)
  5.                   Природа засинає в передзим’ї, і сняться їй хороші, мирні сни. (В.Гей)
  6.                   Сузір’я звиснуть край вікна, неначе грона винограду, і задзвенить криничний кадуб, немов натягнута струна. (В.Гей)
  7.                   Минають хату грози і громи – і в мами серце пташкою не терпне. (І.Чернецький)
  8.                   Упевнено свої карбуєм кроки – і наші дні йдуть у літа високі. (І.Чернецький)
  9.                   Хай розтане у серці льодина і краса у тобі защемить. (В.Гей)
  10.               У наступ на ніч піде сміло світання, та сонце на літо, а зима – на мороз. (В.Гей)
  11.               Ген палить багаття осіння облога, а світові сниться травнева дорога. (В.Гей)

      3.2. Зробити повний синтаксичний розбір першого речення.

     3.3. Виписати 10 слів із звуко-буквеною невідповідністю.

 

 

 

 

 

 

1.7.Складнопідрядні  речення

1. Переписати, визначити вид підрядних речень. Підкреслити  члени речення.

1) А Лесин кадуб все ж таки не всох, якщо до нього  ми йдемо щодня. (В.Гей).

2) І не буде подиву кінця, доки я живу на білім світі. (П.Мах)

3) Де рушники біліють, там вас обігріє щире й тепле слово. (І.Чернецький).

4) Розвивайся край дороги, дубе зелененький, бо не вернеться ніколи козак молоденький. (Є. Лещук).

5) Якщо можливе щастя для поета, то тільки не в роздвоєнні воно. (Н.Гуменюк).

6) Хоч бува на серці полиново, тільки пісня мами, як світанок. (Є.Лещук).

7) В дитинство повертаємося часто з далеких літ і гомінких доріг, де все такі ж, не постарілі з часом, травинка, яблуко, горіх. (В.Гей).

8) Повік не даймо згаснути вогневі, який і гріє, і єднає нас. (В.Гей).

9) Я спраглим серцем радо заблукаю, де соловейко, наче справжній маг, розвішує зелену тишу в гаї на щебету невидимих стежках.(П.Мах).

10) Я виходжу туди, де у сонячних променях море.(І.Чернецький)

 

    2. Переписати, поставити розділові знаки. Визначити вид підрядних речень.

1) Тож мабуть добре що серцями чесних життя скупими робить на слова.(П.Мах).

2) Та допоки ще живу на світі хай обличчя обвіває вітер.(І.Чернецький).

3) Хутко вдягнула зелене вбрання юна тополька що ти посадив.(В.Гей)

4) Ростила мати своїх синів на щастя й на добро навчила хліб і пісню шанувати той хліб і пісню людям віддавати  як воду морю віддає Дніпро. (І.Чернецький).

5) Земля просила щоб її зорати просила шепотінням спраглих трав. (І.Чернецький) .

6) А як світанки квітнули багряно у поле мати поспішала рано з Дніпра напившись чистої води.(І.Чернецький) .

7) Милуюся летом високим лелеки що шлях свій крильми вимірює. (І.Чернецький).

8) Не зупиниться кров не застигне поки спогад пульсує у ній. (В.Гей).

9) В згасанні відродження юне живе як запах медунки й ромашки у сні. (В.Гей).

10) Стою подовгу на тім місці де хата батьківська була.(В.Гей).

 

  3. 1. Переписати, замість крапок поставити пропущені букви. Визначити вид підрядного речення.

  1.                        Коли т…бе  зн…силює  знемога, ти розпач зат…сни у кулаки. (І.Чернецький).
  2.                      Я щас…ливий, що потом гірким косовиці у дорозі своїй до людей освятивсь.(В.Гей).
  3.                      Доторкнеться хтось гілкою стежки, що збігла у тихий ялинник. (І.Чернецький).
  4.                      Мов лілея, що зірвана впала на ріку б…строводну в н…году, древнє свято Івана Купала ві…пливає в н…пам'ять народу.(В.Гей).
  5.                      Як втопч…м крила в будні несусвітні, хто наші душі в вирій пон…се. (Н.Гуменюк).
  6.                      Думкою в…ртаюсь до порога, за яким гойдалася колиска. (Є.Лещук).
  7.                      Хоч як високо сонце не вита, але завжди приз…млюється впору. (О.Богачук).
  8.                      Вслуха…мось, як ледве чутно дихає д…рев столітніх листя і кора. (І.Чернецький).
  9.                      Там, де ліс, мов з…лена підкова, між піщаних в…дзвонює гір, мирно сяє планета лілова в…ресневого вересу вир. (В.Гей).
  10.               Милуюся летом в…соким лелеки, що шлях свій крильми в…мірює. (І.Чернецький).

          3.2.  Зробити  повний синтаксичний розбір 8 і 9 речень.

 

4.1.Пояснити вживання розділових знаків, визначити вид підрядного    речення.

  1.                        Кожен день, що постає  із ночі, - майбуття мого новий поріг і правічні заповіти отчі. (І.Чернецький).
  2.                       Коли ти зброю взяв у руки, надію на спасіння не убий. (Н.Гуменюк).
  3.                       А там, а там за шепотом ялиць, де падають зі скель криштальні води, при мерехтінні сяючих зірниць забуті тіні наших предків ходять. (Є.Лещук).
  4.                       Нема в житті ніжнішої краси, коли зоріє в лузі цвіт калини. (О.Богачук).
  5.                       А я квіти, наче диво, у вінки сплітала, щоб пливли вони щасливо в море на Купала. (Є.Лещук).
  6.                       Доки буде жити Україна, не заблудить пісня і моя. (О.Богачук).
  7.                        І чути, як в стовбурі клена високім,  уже під корою видзвонюють соки. (В.Гей).
  8.                       Сутужно деревам, і звіру, і птиці, як лютий морозами люто іскриться. (В.Гей).
  9.                       Мовби літо в затишку дрімає, колискову шепче тихий гай. (В.Гей).
  10.               Як в серця людського спочинку нема, в земної краси вихідних не буває. (В.Гей).

          4.2.Підкреслити орфограми.

 

5.1. Переписати, пояснити розділові знаки. Визначити вид підрядного речення.

1) Хоч віку половина промайнула, неначе змах пташиного крила, гарячим цвітом юності дихнула акація пахуча край села.

2) І чути , як в стовбурі клена високім уже під корою подзвонюють соки.

3) Пшеничним дзвоном небо зайнялося , щоб жниварям зажинків не проспати.

4) На орбіті батьківської хати, що плечем прихилилась до гаю, кольорами й чуттями багату, я планету Земля відкриваю.

5) Хто посадив хоч одне дерево, той недаремно жив на світі.

6)       Дивлюсь, як ранок над водою вмиває заспане лице.

7) Хоч скільки б випало снігу в листопаді, але відлиги все одно його зженуть.

8) Мамина хато, пробач мені, рідна, що розворушую спогадів сніг.

 

                                                                        ( З творів В.Гея)

5.2.  Зробити синтаксичний розбір 7 і 8 речення.

5.3.  Зробити морфологічний розбір підкреслених слів.

1.8.Складнопідрядні речення з кількома підрядними

1.1.Переписати, пояснити вживання розділових знаків, скласти схеми речень.

  1.                      А на світанку, коли світ затих, сусідський півень, командир безсоння, покликав знову до турбот нових, що, мов тумани, налягли на скроні. (П.Мах).
  2.                       Отож пора до рідного двора, де стежка, що натопче дітвора, на роси поведе мене босоніж. (І.Чернецький).
  3.                       Є доля, якої зловмиснику не зрозуміти, не втямити й тому, хто тягнеться на п’єдестал. (В.Гей).
  4.                       Не закохуйсь в асфальт над усе, а поклич в гаю стежку до себе, де берези, як зграя гусей, що готова летіти до неба. (П.Мах).
  5.                       Де вітри лягають у знемозі, де спочиває ліс у білім сні, непогасно          сяють на морозі ягоди калини вогняні. (В.Гей).
  6.                       У хату лісникову дощ привів, що зіллям дихала, що пахла рушниками. (П.Мах).
  7.                      Де берізки одбігли од гаю, де за вітами вітер приліг, я з тобою ожин назбираю – дивних ягід моєї землі. (П.Мах).
  8.                      Нехай у зрілості ми трохи припізнились, немов Полісся яблука зимові, нехай скупіші трохи ми у слові, весняна й ніжна буде наша зрілість. (В.Гей).
  9.                      Питала мати в далини, мов чайка сивої тривоги, чом не вертаються сини з війни до рідного порога. (П.Мах).

         1.2.Зробити повний синтаксичний розбір 7 і 8 речень. 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.9.Безсполучникові складні речення

1.1. Перепишіть, підкресліть орфограми, поясніть їх. Поясніть вживання розділових знаків.

  1.                   Сива тінь упаде на крило молоде, відкружляє у далеч жура журавлина. (І.Чернецький).
  2.                   Миються росами трави – ранок розплющує очі. (П.Мах)
  3.                   Земле моя, молодій і радій: вже воскресіння приніс тобі березень. (В.Гей).
  4.                   Прилітають вітри з-за гаю, ніжить сонечко квіти навкруг. (П.Мах).
  5.                   Дзвенять пісні солов’їні : Шевченко їде на Волинь. (Є.Лещук).
  6.                   Перебуду печаль, лиш до болю в очах затуманює обрій солона краплина. (І.Чернецький).
  7.                   І брязкіт кайданів глушили пісні – в неволі співали вкраїнською мовою. (Є.Лещук).
  8.                   В тихе небо пірнає утома, де-не-де одізветься весло. (П.Мах).
  9.                   Дзвонить конвалія сонному дубу: травень за руку вже літо веде. (В.Гей).
  10.               Волинь моя мила в лілеях і руті, її оспівала дочка – Українка. (Є.Лещук).

          1.2.   Зробити повний синтаксичний розбір 1,2,3 речень

 

2.1. Переписати, зробити повний синтаксичний розбір 6, 7,8  речень

  1.                   Од сосон віє духом теплим, хатнім, погідна тиша спить під синім дахом у гронах світла крони пелехаті. (В.Гей)
  2.                   Чайка на свято кличе: Шевченко іде на Волинь. (Є.Лещук).
  3.                   Знову  зозуля століття кує, знову весна на крилі яворовім. (П.Мах).
  4.                   А лихо в друга – поспішай до нього з ковтком води чи з потиском руки. (І.Чернецький).
  5.                   Довго козак молоденький із ворогом бився, аж кінь його вороненький від кулі спинився. (Є.Лещук).
  6.                   Сонячний ранок виплив – буде безхмарне небо.(П.Мах).
  7.                   Я пам’ятаю : в голодний рік ніхто не встрілив лебедя з рушниці. (І.Чернецький).
  8.                   Від тих пісень я завжди оновляюсь, піснями тими ніби причащаюсь, я ними дихаю, працюю і живу. (Є.Лещук).
  9.                   Ще тріпоче в мені світла грудка жива: відгоряє, та не помирає трава (В.Гей).
  10.               У нашій хаті затишно і тепло, тут за столами злагода і мир.           (І.Чернецький).

 

3. Переписати, пояснити вживання розділових знаків, зробити синтаксичний розбір 5, 6, 7 речень.

  1.                   Сизий вечір мене заколише і міцно пригорне, сизий вечір на хвилях рожевих  уже поспіша.
  2.                   З-за небокраю насувалась темна хмара, вітер обганяв її батогом блискавиць. (І.Чернецький).
  3.                   Стрепенулось пташа за вікном у кущі, жовтий вогник листочка тремтить на дощі.
  4.                   В очі нам дихає трав недоторканий шепіт, озимі проміняться, міняться сині сніги.
  5.                   Січневу днину сповила зима, убралася земля, немов до шлюбу.
  6.                   Подих від подиву світ затаїв, небо втирається хмаркою: березень.
  7.                   Вогником жовтим зацвів первоцвіт, в’ється пилок із ліщинових віт;  біла береза краплиною – оком дивиться в небо ясне і високе.
  8.                   Дзвонить над нивами жайвір невтомно, кличе із вирію птаство додому, знаком щасливим над нашим селом плавно пливе лебедине крило.
  9.                   Там усміхається сонцю весна , пісня-веснянка летить голосна.
  10.               Вбралася вишня, наче до шлюбу, вищає цвітом напоєний день.

( З творів В.Гея).

 

4. Переписати, пояснити вживання розділових знаків, зробити повний синтаксичний розбір 5, 6, 7 речень.

  1.                   Святкують літо липи – медоноси, продовжує роботу білий світ.
  2.                   У кроні тривожно збудилося листя, у синяві зблискує сум сивини.
  3.                   Шумить біле віче лелек на узліссі: збираються в далеч батьки і сини.
  4.                   Назустріч гриби вибігають щокроку, калини вогонь обпікає вуста.
  5.                   Шовковисті отави нагріто, наче у жнивну пору, незастигла планета Літо іще дихає гаряче поруч.
  6.                   Рік свою норму, вважай, відробив, громи над озерами відгомоніли.
  7.                   Мовчить схолола далина, вітри поснули коло саду, до ранку скроні листопаду присипле буйна сивина.
  8.                   Дорогою сонною мчать заметілі; заснуло, завмерло під снігом зело.
  9.                   Стікають у вічність хвилини по краплі, карбують секунди свій зоряний крок.
  10.               Завтра скрипне сосна привітно, жовті вії здригнуться в беріз.
  11.               Спадають в трави яблука червоні, в хустки озерні – жолуді з дубів.
  12.               Ще соняшники світять на городі, ще літуються райдуги жоржин.
  13.               Струна зорі напнулася над садом, розводить вечір свій ультрамарин.
  14.               Ще у Прип’яті вії опущені, ще у мріях про море човни, небо повагом очі розплющує, у траву висипаючи сни.

                                                                           ( З творів В.Гея)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.10.Складні речення з різними  видами зв’язку

1.1. Переписати, пояснити пунктограми.

  1.                   Докіль тремтить росинка на стеблі, ми в матері світліші на чолі і кожна думка на осонні. (І.Чернецький).
  2.                   Приснились мальви за старим порогом, що нахилились на мої дороги, і прилетіли, мов сумні хмарини, до рідного вікна далекії тривоги. (П.Мах)
  3.                   Зустрінемось, де осінь ще теплиться, хоч холод їй ще дивиться до віч, і мовчки подивуємося: листя так рано облітає цьогоріч. (В.Гей)
  4.                   Якщо весною в когось чи в тебе не зійдуть квіти, поблідне небо, не побивайтесь і не тужіть: небо розквітне, синню наллється, стане привітне і усміхнеться – лише гіацинта в руки візьміть. ( Є.Лещук)
  5.                   Вірую у світле завтра, у ньому мій погляд і голос, крокую до нього і зараз, і завжди, бо шлях мій – не замкнуте коло.(І.Чернецький)
  6.                   Зникає сон – і губляться тривоги там, де вийшли мальви на нову дорогу, там, де сльозою матері багата стоїть моя благословенна хата. (П.Мах)
  7.                   Дзвіночок – жайвір в синій вишині свої пісні світанками співає, - червоним маком серце розцвітає, як слухаєш ті співи голосні. (Є.Лещук)
  8.                   А на заплаві спали ще човни, і при дорозі ще дрімали верби, стояла тиша від землі до неба, вбираючи всі пахощі весни.(І.Чернецький)
  9.                   Таємниче шепчуться смереки, ловлять зорі золоте зерно , і тумани сходяться здалека.(Є.Лещук)
  10.               Так, не пам’ятаю ( і чи треба? ), скільки днів загублено й забуто, та шумлять довкола мене стебла з днів, котрі замішувались круто. (І.Чернецький)

       1.2.  Підкреслити орфограми, усно пояснити їх.

      1.3. Зробити синтаксичний розбір останнього речення.

 

2. 1.Переписати, пояснити пунктограми.

  1.                   Із мислями незлими, як додому, заходьте будь-коли, і в часі тому усім, на що земля моя багата, зустріне гостя наша біла хата. (І.Чернецький)
  2.                   Яке то щастя – землю таку мати, що змита кров’ю, а пшеницю родить, і скільки б воріженькам не топтати, на ній надія, наче сонце  сходить. (Є.Лещук)
  3.                   Летять птаходні, наче стріли, і просто боюся, що надто зарання відлітує  і відболить цей світ, що у голосі, кольорі й русі мені березіє, калиніє і тополить. (В.Гей)
  4.                   Здається, мене луки виглядають: замружу очі – бачиться в імлі, що в пізній вирій небом відлітають моїх надій безсонні журавлі. (Є.Лещук)
  5.                   І пам’ятай, як мудру аксіому: ніколи не здолати нас нікому, бо дружній потиск рук – міцний кулак. (І.Чернецький)
  6.                   І часто я гадки, мов книгу, гортаю, а там, в самім серці, слова заповітні: в роботі горю та себе все питаю, чи я запалила вогонь свій досвітній? (Є.Лещук)
  7.                   Зі мною і ліс предковічний, й садок біля хати, як тільки покину їх- сам упаду в небуття. (В.Гей)
  8.                   О мово наша, ти не бідна, бо все стерпіла й ожила, тебе топтала нечисть різна, на посміховисько вела. (Є.Лещук)
  9.                   На спаді літа ніч, як діамант, як суть, що вивільняється з оман: ростуть гриби до місячного світла, отруйний розвиваючи туман. (В.Гей)

         2.2. Зробити синтаксичний розбір 8 і 9 речень

        2.3. Зробити морфологічний розбір підкреслених слів.

3.1. Переписати, пояснити пунктограми, укласти схему кожного речення

  1.                   Коли вже здавалось: душа України навік оніміє, зачахне, умре, мова пробудилась, до  освіту озвалась Тарасовим словом, його «Кобзарем».
  2.                   Бувають у житті такі хвилини, де кожна мить, немов живлющий трунок, тоді в минуле спогодами линеш, і тільки в нім знаходиш порятунок.
  3.                   За тим, що повесніло не тужи між пізніх приморожених ожин, а зав’язь у тобі ще не розквітлу, для світу на майбутнє збережи.
  4.                   Прибігли погрітися вишні до вікон, і тінькають тонко синички на вітах, а ліс притулився плечем до села, неначе прохає людського тепла.
  5.                   Світ до тепла ще і сонця не звик, не відшумів ще повені шал, та засвітилась вже лісу душа.
  6.                   Знову коло хати п’янко пахне кропом, світяться святково горобині грона, дивиться берізка, спершись на ворота, як пливе за обрій літо по городах.
  7.                   Застигають роси на пожовклім сіні, лемешами гострими крається стерня, чую, як стікає в серце по краплині горобине літо голубого дня.
  8.                   Нас гріє запах першої ріллі, щасливить зажинкова першоспроба, і возвеличує хлібина на столі.
  9.                   І лягають покоси волого, наче пройдені мною дороги, а над ними отава росте.
  10.               Але в чуттях нам не буває тісно, бо вмієм цінувати хліб і воду, і у своїй веселій, щирій пісні нащадки ми і старожили роду.

( Із творів В.Гея)

        3.2. Зробити повний синтаксичний розбір останнього речення.

       3.3. Розібрати за будовою підкреслені слова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Міфтахутдінова Наташа Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Марченко Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. kobrin Igor
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 січня 2018
Переглядів
10933
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку