План-конспект уроку "Види складних речень"

Про матеріал

Розробка являє собою план-конспект уроку з української мови в 9 класі на тему "Види складних речень".Мета: систематизувати й узагальнити вивчене про види складних речень, поглиблювати вміння здійснювати синтаксичний розбір складного речення, удосконалювати пунктуаційну грамотність, навички роботи з таблицею, орфоепічні навички, розвивати логічне та критичне мислення, пам'ять, мовлення;виховувати любов до життя, кращі моральні якості людини. В розробці використані як традиційні, так і інтерактивні методи особистісно-зорієнтованого навчання.

Культурологічна змістова лінія: Визначні жінки України. Раїса Недашківська.

Перегляд файлу

Чуб Тамара Миколаївна, вчитель Миколаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів Зачепилівської районної ради Харківської області

 

План-конспект уроку української мови в 9 класі

 

Тема: Види складних речень

Мета: - систематизувати й узагальнити вивчене про види складних речень, поглиблювати вміння здійснювати синтаксичний розбір складного речення;

- удосконалювати пунктуаційну грамотність, навички роботи з таблицею, орфоепічні навички,  розвивати логічне та критичне мислення, пам'ять, мовлення;

  -   виховувати  любов до життя, кращі моральні якості людини. Культурологічна змістова лінія: Визначні жінки України. Раїса Недашківська.

Обладнання: портрет Р . Недашківської, картки, ілюстрації ролей актриси, комп’ютер, фрагмент моновистави, картки самооцінювання.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.

Форми і методи роботи: «Мікрофон», робота в групах, бесіда, «Обери позицію», «Прес», робота у парах.

Випереджувальне домашнє завдання: поетична хвилинка, повідомлення про Р.Недашківську.

Епіграф уроку: 

«Шляхи, що ведуть до мистецтва,

 Встелені тернами,
але на них вдається зривати і прекрасні квіти»

              Ж. Санд

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Девіз класу:


О, мово, найцінніше надбання!
В піснях слова легенькі, як пір’їна.
В бою – міцніше за підкову для коня.
Як буде мова – буде Україна!

С. Коваль

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

А) Поетична хвилинка. Зараз ви почуєте уривок з поезії Ігоря Павлюка, лауреата Народної Шевченківської премії «Залізний Мамай», літературних премій ім. В. Симоненка, ім. Б. Нечерди, ім. М. Шашкевича, ім. Г. Сковороди та міжнародної літературної премії ім. М. Гоголя «Тріумф».

Остання мавка

Умирають ліси.

Не вмирає лиш вітер… поети…

Мавка тілом гнучким

Мені душу свою розповість.

Вона зв’яже  із трав,

З того вітру смарагдовий светр

І мені подарує,

Хоч я в її лісі лиш гість.

Мавка з кленом кохалась,

Допоки мені не зустрілась,

Знала зір голоси

І коріння підводних рослин.

Синій терен проріс,

Де мисливські встромилися стріли

Ще тоді, коли мавка

Була однією з людин.

Її трепетна плоть

 Журавлиним прощанням стогнала,

Мов хотіла порадувати Бога, -

Що файно створив.

Їй здавалось:

Мене вона в цілого світу украла.

А мені не здавалось:

Я свято її любив.

Б) Вчитель: Ми ще раз поринули в таїну «Лісової пісні» Лесі Українки, пригадали сюжет, її героїв. А мені хочеться на сьогоднішньому уроці під час повторення мовної теми познайомити вас із людиною, закоханою  в Лесину творчість, виконавицею ролі Мавки – народною артисткою України Раїсою Недашківською.

ІІІ. Тема та мета уроку. Ваші очікування від уроку? (записати на стікерах)

ІV. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда(«Мікрофон»):

- Які речення називаються складними?

- Які речення називаються безсполучниковими?

- На основі чого складні речення поділяються на складносурядні і складнопідрядні?

- Чим відрізняються складносурядні і складнопідрядні речення?

- Якими сполучниками поєднуються частини складносурядного речення? А складнопідрядного?

- Які є різновиди складнопідрядного речення?

- Назвіть види підрядності у реченні з кількома підрядними ( у кожній відповіді наводяться приклади).

2. Довідкове бюро: учениця розповідає про Р.Недашківську.

Р. Недашківська – кавалер орденів княгині Ольги та Варвари Великомучениці, лауреат премій ім. М. Островського, ім. С. Бондарчука, володарка найвищої кінематографічної відзнаки Росії «Ніка». Актриса театру і кіно. Її батьківщина – с. Старі Вороб´ї на Житомирщині. Батько – військовий. Мріяла про балет. Її перший режисер помітив її на сцені Палацу піонерів, побачив у ній Мавку. З 1965 по 1980 працювала на кіностудії ім.. Довженка. Театр кіноактора, Молодіжний театр, театр «Під зоряним небом». Десятки кіно робіт: «Лісова пісня» і «Дмитро Горицвіт», «Комісар» та « Помилка Оноре де Бальзака», «Народжена революцією» та «Вавилон ХХ», «Вигідний контракт» та «Гадюка», «Голос трави» та «Чудо в краю забуття». Та все ж найулюбленіші ролі – Мавки («Лісова пісня»), Катерини Білокур у фільмі «Буйна». У її скарбниці – десятки моновистав у спектаклях «Слово про похід Ігорів», «За двома зайцями», «Три сестри», «Посмішка звіра», «Не питайте свою долю».

V. Засвоєння навчального матеріалу.

1. У тексті, написаному на дошці, знайти складні речення, підкреслити граматичні основи, визначити вид цих речень. Якими засобами зв’язку поєднані їх частини?

Раїса Недашківська захоплюється творами Л.Українки, тому в її репертуарі і «Лісова пісня», і моновистава за легендою в прозі «Щастя», й інші шедеври. Мавку вона вважає ідеальною людиною, актрисі весь час хочеться бути схожою на неї. Отак Мавкою і йде по життю, дбаючи про інших, переконана: дуже важливо людині мати в душі спокій, знайти внутрішню гармонію. Для цього слід вичищати себе, не забруднюватись, навіть, якщо хочеться сказати щось погане. Краще сказати добре слово – цим ти зробиш приємне і для людини, і для всього Всесвіту. Десь актриса прочитала, що погане слово випромінює у простір 40000 рентген, несе негатив. І поганими думками, і словами ми засмічуємо простір замість того, щоб прикрашати його добром, робити гармонійним.

Додаткове завдання: пояснити значення підкреслених слів.

2. Робота в групах:

І група – вставити розділові знаки, визначити види складних речень, скласти їх схеми. На що звернемо увагу в останньому реченні?

Мистецтво має бути на передовій піднімати людей а не опускати до рівня тих хто платить величезні гроші за квитки у найкращих рядах й неспроможний зрозуміти оцінити справжній мистецький твір. Мистецтво має піднімати душу примушувати людину замислюватись давати віру надію радість в цьому актриса переконана. Десятки років переймається тим що людям найнеобхідніше аби зуміли захотіли заглянути в свої душі і люди дякують їй за її працю.

(малюючи схему останнього речення, приходимо до висновку, що в одному реченні можуть бути об’єднані різні види зв’язку – сполучниковий і безсполучниковий, сурядний і підрядний. Це буде наступна тема)

ІІ група – вставити пропущені букви, зробити синтаксичний розбір 1 речення, скласти схему останнього речення. Як називається таке речення? (довести методом «Обери позицію»)

Здає..ся, я на все жи..я пр…к..піла до своєї Мавки, бо вона гармонійна, потрясаюча, вона – без дна, з нею я росту і живу. Вона – в мені. (Не)даремно через багато років знову повернулася до «Лісової пісні», тільки колись я грала Мавку, а т..п..р виконую всі ролі, читаю діалоги, р..марки – і на сцені є тільки музика, Мавка і десь там с..мволічно (с/з)ходить сонце. Вона вчить нас радіти кожному дню, кожній людині, з котрою спілкуєшся, і любити навколишній світ, учитися у природи. О, вона така гармонійна!

ІІІ група – розглянувши ілюстрації з зображенням героїнь Р.Недашківської з фільмів та театральних вистав, скласти твір-мініатюру за висловом Гіппократа «Життя коротке, мистецтво – вічне», використавши 2-3 складні речення різних видів.

3. Звіти спікерів груп.

4. Перегляд фрагмента моновистави за новелою Калини Ватаманюк «Шлях до себе» у виконанні Р.Недашківської. Проблемне питання: Чи «програє» твір через відсутність діалогів, дій інших акторів? Довести свою думку (метод «Прес»).

- Чи згодні ви зі словами Анатоля Франса «Немає магії сильнішої, ніж магія слова»?

5. Робота в парах. Завдання: Висновок побудувати у вигляді складного речення, визначити його вид, зробити синтаксичний розбір.

Доповнення вчителя: Життя Раїси Степанівни Недашківської активне і насичене. Для прикладу: вона – віце-президент фестивалю «Золотий витязь», бере участь у фестивалях «Лесина осінь», Івана Франка, Міжнародному гуцульському фестивалі, церемоніях нагородження театрів і т.п.

VІ. Підсумок уроку.

1.Створення таблиці «Види складних речень»

2.Міні-змагання «Влучна думка».

Завдання: скласти сенкан до слова кіно (наприклад):

Кіно

Правдиве, вражаюче

Відтворює, повчає, розважає

Вчить, як на світі жить

Мистецтво 

3. Рефлексія: Створити «Дерево емоцій», давши відповідь на питання:  

- Чи сподобався вам урок? Чим?

- Яким був ваш емоційний настрій на уроці?

- Хто із славетних українок став вам сьогодні ближчим і зрозумілішим?

4. Самооцінка роботи на уроці (кожен заповнює картку, а потім порівнює її з оцінкою вчителя)

№ з.п.

Як я працював

Коментар учня

Оцінка

1.

Я повторив вивчений матеріал

 

 

2.

Працював у парі й групі

 

 

3.

Виконував усі завдання

 

 

4.

Зможу скласти узагальнюючу розповідь з прикладами

 

 

5.

Працював активно

 

 

  1. Підсумкове слово вчителя: Сподіваюся, знайомство з Р.Недашківською, її поради вам запам’яталися, і ви, як і вона, будете поспішати творити добро, прикрашати життя на цій Землі, цінуватимете його кожну хвилину.

Домашнє завдання:  І гр. - навести приклади всіх видів складних речень; ІІ гр..- впр.75; ІІІ  гр. – твір-роздум «Театр є мистецтво відтворення життя» (К. Станіславський).

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Войтенко Галина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
29 січня 2018
Переглядів
2776
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку