Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між простими реченнями у безсполучниковому.

Про матеріал
Тема. Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між простими реченнями у безсполучниковому. Мета: формувати знання про безсполучникове складне речення, смислові відношення між його частинами, уміння знаходити безсполучникові складні речення в тексті, орфографічні навички. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручник, відеоурок, дидактичний матеріал Сучасні освітні технології: iгрові, iнформаційно-комунікаційні, технологія рівневої диференціації навчання, колективного способу навчання, робота в групах i парах. Хiд уроку
Перегляд файлу

 

Урок з української мови в 9 класi

 

Тема. Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між простими реченнями у безсполучниковому.

Мета: формувати знання про   безсполучникове складне речення, смислові  відношення між його частинами, уміння знаходити  безсполучникові складні речення в тексті, орфографічні навички.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник,  відеоурок, дидактичний матеріал

Сучасні освітні технології: iгрові, iнформаційно-комунікаційні, технологія рівневої диференціації навчання, колективного способу навчання, робота в групах i парах.

Хiд уроку

 І. Органiзаційний момент

Гра «Створюємо настрій»

Слово вчителя

Діти, давайте відчуємо себе часточками колективу, краю, Всесвіту і скажімо собі:

Я прийшов до школи (для чого?)………(вчитися)

Треба бути (яким?)……..(спокійним)

Зі мною (хто?)……..(мої друзі)

У класі……..(затишно, сонячно)

Я готовий……..(добре працювати)!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Сьогодні звичайний буденний день та він одночасно і унікальний, адже більше ніколи не повториться. Лише враження залишаться  - веселі чи сумні. Я сподіваюсь, що вражені від сьогоднішнього уроку будуть лише приємні.

 ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Метод «Чиста дошка»

1.Речення, у якому є дві і більше граматичні  основи називається…                             ( Складним)

2. Основними засобами поєднання частин складного речення є…   сполучники, сполучні слова та інтонація) 

3.  Складне речення, частини якого рівноправні за змістом  і зв`язані сурядними сполучникам називається ...  (Складносурядним)

4. Складне речення частини якого нерівноправні  за змістом і зв’язані підрядними сполучниками та сполучними словами  називається… (Складнопідрядним)

5. Рівноправність частин речення передбачає...   (Сурядний зв`язок)

6. Нерівноправність частин речення передбачає …(Підрядний  зв`язок)

7.Складне речення частини якого з`єднані без сполучників називається... (Безсполучниковим)

2. Робота в парах

 

Картка №1

Завдання. Записати речення , підкреслити граматичні основи, визначити вид речення за будовою; пояснити чим вони відрізняються.

1.Хутір Надія затаївся серед безкраїх степів Кіровоградщини.

2. Важко повірити: на місці  цього чарівного парку тоді була тільки хата.

 

 Картка №2

 Завдання. Записати речення , підкреслити граматичні основи, визначити вид речення за будовою; пояснити чим вони відрізняються.

1. Іван Карпович пропонував кожному своєму гостю посадити дерев, і свого часу тут посадило по дубку багато людей.

2. Шумлять столітні дуби, тихо шепоче очерет навколо рукотворного ставка, дзюркоче джерельце кришталевої води.

ІV. Оголошення теми уроку

Метод «Зворотний зв'язок»

Слово вчителя

  • Що Ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • Знати (що?) :

особливості складних безсполучникових речень;

смислові відношення  між частинами у безсполучниковому  складному  реченні.

  • Уміти (що?) :

знаходити в тексті безсполучникові складні  речення,

розмежовувати безсполучникові і сполучникові  складні речення;

визначати смислові відношення між частинами СБР;

правильно будувати БСР з різними смисловими відношеннями між їх частинами.

  • Для чого це Вам потрібно?

( Щоб правильно і доречно використовувати БСР  у своєму мовленні)

  • Що ви вже знаєте про БСР ? ( відповідь учнів)

V. Вивчення нового матеріалу в процесі практичної роботи

1.Дослідження - спостереження.

Робота в групах

Визначити смислові відношення між частинами БСР

1.  Малі озерця блискають незлісно, колише хмара втомлені громи.                                                  

2. Рада б зірка зійти – чорна хмара заступає.                                                      

3. У душі хлопець непокоївся: весна видалася засушливою.                                                                  

4. Прокинуся – сонце і квіти побачу.

5. Прояснилось небо, сяючи міріадами зірок; виплив із-за хмари повновидий місяць.

6.Бачу здалеку: хвиля іскриста грає на синьому морі.

Пояснити  значення і написання слова втомлені, використовуючи онлайн -  словник української мови і мобільний Інтернет

VІ. Закріплення знань, умінь та навичок  

Вправа «Розумне перо»

Подані сполучникові речення перебудуйте на синонімічні безсполучникові речення, обґрунтуйте вживання розділових знаків. Визначте смислові відношення. 

1.На деревах бруньки лускаються, й листячко розгортається.

2.Як не буде птахів, то серце людське стане черствим.

3.Говорить, наче шовком шиє.

4.Не кидай іскри в солому, бо й сама згорить, і село спалить.

ПОМІРКУЙТЕ, що є спільного й відмінного між безсполучниковими складними реченнями та сполучниковими?

2. Конструювання речення. За схемами скласти й записати речення БСР про сьогоднішній урок

1. [ ] : [ причина].

2. [ ] - [ ] – протиставлення.

3. [ ] : [пояснення ].

4. [ умова] - [ наслідок].

5. [час ] - [ ].

6.  [ ] - [ висновок].

3.Гра «Так» чи «Ні»

1. БСР називають складне речення   частинами якого поєднані в одне змістове ціле лише за допомогою інтонації, тобто без сполучників чи сполучних слів?

2. Між частинами БСР ставиться лише кома та крапка з комою?

3. Якщо зміст обох частин БСР протиставляється або зіставляється, між ними ставиться тире?

4. Якщо друга частина вказує на причину того, про що йдеться в першій ( між ними можна вставити слова бо, тому, що), то між ними ставиться двокрапка?

5. Між частинами БСР, якщо вони не тісно пов'язані за змістом, поширені, мають всередині розділові знаки ставиться двокрапка?

4. Творче завдання. Скласти, використавши складні речення. 

1 група. Нарис « Матуся».

2 група. Есе « Шевченко»

5.Диференційоване завдання ( індивідуальна робота) 

В  тексті  визначити  безсполучникові складні речення. Підкресліть граматичні основи,   поясніть смислові відношення між частинами.

1. Шануй і поважай матір і батька: вони дали тобі життя. 2. Своєю працею й піклуванням вони несуть радість у твою колиску. 3. Не забувай, що батьки також мають право на радість.4.  Батьки ночей не спали біля твоєї колиски, вони прислухались до твого дихання, до биття твого серця. 5. Дорожи честю сім’ї, оберігай її, як святиню. 6. Де б ти не був, ніколи не забувай про свою рідну домівку.

VII.Узагальнення та систематизація вивченого. Тестування.

1.Безсполучниковим складним реченням називається таке речення, у якому:

а) одне просте речення, за змістом і граматично залежить від іншого та з’єднується з ним за допомогою підрядного сполучника або сполучного слова;

б) прості речення рівноправні за змістом і пов’язані сурядним сполучником;

в) прості речення, об’єднанні за змістом та інтонацією без допомоги сполучників та сполучних слів

2. Знайдіть безсполучникове складне речення:

а) Через єдине невеличке віконце скупо просвічувалось небо, але на горищі було світло.  б) Уже відспівав свою мелодію на вербовій сопілці березень і поплив з гір у доли швидкими потоками. в) Вони ж дурні, вони ж знімали мірку з твоїх принижень – не з твоєї величі.

3.Виділіть безсполучникове складне речення з однорідними простими реченнями:

а) Люди завжди сподіваються на диво, вони не можуть примиритися зі смертю.

б) Весело бриніли набубнявілими гілками осокори, задумлива погойдувала обважнілими косами береза. в) Сіли перепочити і раптом помітили: хтось до них іде.

4. Яке безсполучникове складне речення виражає одночасність дій, явищ?

а) Пригріло сонечко, обсохла земля, потягло орача в поле. б) Глянеш на небо – небо високе, глянеш на хмари – хмари летять. 
в) Сьогодні особливо звабно темніли на приполах оскубини гречки, легка паморозь пирію стелилась у долинах, молода конюшина між карячкуватих дубків кликала в лісосмугу.

5. У якому реченні неправильно розставлені розділові знаки?

а) Повітря – тихий мед гаї – барвисті плями. б) Сивіє сіно у валках, схилили голови ромени . в)Дивлюся я – вона вже їсть мене очима; чую я – вже й злість мене бере.

Взаємоперевiрка

 VIII. Підсумок уроку.

1.Рефлексія. «Вільний мікрофон»

Сьогодні на уроці ми вивчили..

Мені важко далося…

Я зрозумів..

2.Самооцінювання учнів в групах

Своя система оцінювання

ДД – дуже добре

Д – добре

ЗНК  знав, але не сказав

КЗ – казав, але не знав

Слово вчителя

Хочеться подякувати Вам за роботу на уроці. Тільки  не знаю як правильно сказати: «Дякую», «Спасибі ». Як ви думаєте є в українській мові слово «спасибі»?(відповіді учнів)

Давайте переконаємося чи правильно ви дали відповідь. Вашій увазі 

Експрес- урок О.Авраменка   «Чи є в українській мові слово «спасибі».

https://www.youtube.com/watch?v=P2JyjP_HBek

Тож спасибі Вам за роботу на уроці. І запам’ятайте: « Мудрий не той, хто багато знає, а той чиї знання корисні».

Бажаю, щоб знання, отримані   на уроці були Вам корисні.

VІІІ. Домашнє завдання  (диференційоване)

1. Виписати 5 – 6 складних речень із творчості Т.Г. Шевченка із

    безсполучниковим зв’язком.

2.Скласти зв’язний текст із 7 – 10 речень на тему „ Цей рідний куточок

землі”, де б були вжиті складні речення, в тому числі й безсполучникові.

doc
Додав(-ла)
Катаева Анна
Додано
9 січня 2022
Переглядів
1464
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку