Бінарний урок (музичне і образотворче мистецтво) Взяв би я бандуру

Про матеріал

. Поглибити знання школярів про історію українського народу, познайомити з українськими народними інструментами –сопілкою, бандурою, кобзою, цимбалами, бубном; розвивати аналітичні навички слухання музики; виховувати почуття гідності за свій народ, прагнення зберігати в пам'яті історію рідного краю. ОТМ. Вчити дітей працювати поетапно з шаблонами, з кольоровим папером, клеєм, ножицями, художньо оздоблювати виріб.

Перегляд файлу

Криворізька спеціалізована школа № 9

з поглибленим вивченням економіки, права та іноземних мов

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект бінарного уроку

 

Музичне і образотворче мистецтво

 

за темою

«Музика мого народу»

 

 

 

 

Підготувала і провела

вчитель музики:

Курячей В.О.

 

 

 

 

 

 

м. Кривий Ріг



Тема: Музика мого народу. «Взяв би я бандуру» 
Мета: Музика. Поглибити знання школярів про історію українського народу,

познайомити з українськими народними інструментами –

сопілкою, бандурою, кобзою, цимбалами, бубном; розвивати

аналітичні навички слухання музики; виховувати почуття гідності

за свій народ, прагнення зберігати в пам’яті історію рідного краю. 

    ОТМ. Вчити дітей працювати поетапно з шаблонами, з кольоровим

папером, клеєм, ножицями, художньо оздоблювати виріб.



Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу. 

Вид уроку. Бінарний урок. 

Об’єкт праці. Аплікація музичного інструмента з кольорового паперу. 

Обладнання для вчителів. Акордеон, магнітофон, диски з записом музики

троїстих музик, що використовуються під час уроку, репродукції

картин художників, малюнки народних інструментів, поетапне

виконання аплікації інструменту.



Обладнання для дітей. Клей, ножиці, олівець, фломастери, кольоровий папір,

альбом. 


План уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

ІУ. Розповідь учителя про народні інструменти, кобзу та бандуру.

У. Слухання музики. УНП «Взяв би я бандуру»

УІ. Виконання аплікації народного інструмента.

УІІ. Підсумок уроку.

УІІІ. Домашнє завдання.

ІХ. Прибирання робочих місць.


Вхід під музику пісні маршу «Засвистали козаченьки»

І. Організаційний момент.

Перевірка готовності учнів до практичної роботи.

Музичне привітання.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. 

     Рано – вранці на зорі

На Тарасовій горі

Посідали під вербою

Дідугани – кобзарі.

Мовив слово кожен з них,

Струн торкнувся голосних,

І злетіла пісня вгору

Вище кленів мовчазних.

Нишком слухали її

Зачаровані гаї,

Навіть змовкли на хвилину

- Невгамовні солов’ї.


В. Скомаровський «Кобзарі» 


  • Про кого цей вірш? 

  • Кого називають кобзарями? 

  • Що ви про них знаєте? (Кобзарі – то мандрівні музиканти – співці. Вони були маленькою, але особливою часточкою нашого народу. Кобзарі не мали ласки від долі – майже всі вони були незрячі і їх водили білим світом хлопчики – поводирі. Тихою ходою кушпелив кобзар від міста до міста, від села до села, наслухав, як живуть прості люди, й оспівував їхні жалі й радощі у своїх думах – піснях. Де бувало не стрінеш кобзаря! І на великому ярмарку, і на майдані, і в курній убогій хаті, і в шинку, а то й просто серед поля. Скрізь і всюди знаходились йому слухачі, і в кожного завмирало серце від кобзарської пісні). 

  • Чому так відбувалося? 

  • На якому інструменті грали кобзарі? ( Пісні кобзар виконував, граючи на кобзі). 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні ми ближче познайомимося з народними інструментами бандурою та кобзою. Ви спробуєте виготовити власний макет інструменту. 
Які у вас очікування від нашого уроку? 
 

imga0630Виберіть зображення сонечка на тому кольорі, який відповідає вашому настрою та розмістіть його на дошці, з лівої сторони дерева.

 За правильні відповіді під час уроку ви будете отримувати сонечка. За кількістю сонечок ви будете оцінені.


imga0632
Подивіться на репродукцію картини і спробуй те описати цей інструмент.

Учитель демонструє репродукцію картини.

Школярі описують кобзу.

Вчитель показує малюнок кобзи.

ІУ. Розповідь учителя про кобзу та бандуру з елементами бесіди – аналізу музичних творів. 

 

Кобза

 

 Кобза – один з найдавніших українських музичних інструментів , вона близька до лютні , гітари та інших струнних щипкових інструментів . Корпус інструменту , який виробляється із верби , груші , горіха чи клена, має овальну форму . Кобзу тримають трохи навскіс , як гітару , а її струни на грифі притискають . Кобза http://www.mfa.gov.ua/main/ua/data/upload/publication/main/en/339/bandura.jpgмає різну кількість струн – від 20 до 30. У давнину зустрічали кобзи з 12 струнами.

Починаючи з козацької доби і аж до ХІХ ст . кобза , поруч із бандурою і лірою , використовувалася сліпими мандрівними музикантами для виконання героїчного українського епосу – дум . Відображаючи історичні реалії Х V- Х V ІІ ст . – страждання українських полонених у татаро - турецькій неволі , перемоги козаків –­ думи не лише демонструють народне бачення історії , але й утілюють ідеали , які впродовж століть підтримували ідею національної незалежності . Проте назва кобза часто застосовується і до бандури. Любов до кобзи ми можемо почути з українських народних пісень, у яких вона оспівується:

«Кобзо ж моя мила, дружина вірная,

Бандуро є моя мальованая!»

Навчали грати на кобзі лише хлопчаків або незрячих дітей. З початку 3 – 4 роки хлопчик жебракував і уважно запам’ятовував всі пісні, які співав господар. Пісні, які вони співали, лише думи, історичні пісні.
 

Бандура

 Бандура – щипковий інструмент , споріднений із давніми гуслами . Бандура має виконавські можливості подібні до фортепіано : можна грати всіма десятьма пальцями й видавати акорди . Бандуру тримають вертикально , притиснувши до грудей i граючи по всіх струнах обома руками . Цей спосіб гри називають харківським , на відміну від звичного сьогодні чернігівського ( бандура розвернена http://kobzari.org.ua/images/articles/bandura3.jpgліворуч , ліва рука грає тільки на басах , а права – тільки на приструнках ). Чернігівський спосіб гри не був властивий виконавству кобзарів стародавніх часів – він є пізнішим i походить від зрячих аматор i в - бандуристів . Цей спосіб також пов ' язаний із хроматизацією бандури ( конструкторські експерименти в цьому напрямку почалися на зламі XIX- ХХ століть ), яка зробила неможливою гру на приструнках лівою рукою . Після хроматизації бандура перетворилася з побутового інструменту на суто концертний .


Які ще народні музичні інструменти вам відомі?

Діти перелічують відомі їм інструменти.

Погляньте будь ласка на дошку. На малюнку зображені різні види сопілок та цимбал. 
Сопілка

 Поєднання свистка з довгою цівкою дає музичний інструмент , що має назву свисткової флейти . До таких свисткових флейт в Україні належить сопілка .http://www.mfa.gov.ua/main/ua/data/upload/publication/main/en/339/sopilka.jpg

Завдяки мистецьким способам гри на сопілці з цього простого інструмента вправні виконавці можуть видобути повний хроматичний звукоряд , що дає змогу грати в усіх тональностях . Але для цього потрібна надзвичайна майстерність . 

Цимбали

Цимбали мають багату музичну палітру і використовуються як для сольної , так і для ансамблевої гри . Зовні цимбали схожі на гусла , проте , на відміну від гусляра , що видобуває звуки щипком пальців , цимбаліст грає , вдаряючи по струнах спеціальними дерев ' яними паличками . До того ж струни групуються по три - п ' ять , а іноді по сім , настроєних на одну ноту . Під час гри інструмент кладуть на стіл чи на коліна , або ж тримають перед собою на ремені , що дозволяє грати стоячи та на ходу під час весільних та інших святкових обрядів . У професіональній народно - інструментальній музиці використовують концертні цимбали , що стоять на ніжках . У них великий діапазон звуків і різноманітні засоби виразності . Цимбалісти - віртуози нерідко поєднують у своїй грі не тільки удари паличок по струнах , а й щипки пальцямиhttp://www.mfa.gov.ua/main/ua/data/upload/publication/main/en/339/tsymbaly.jpg

Давайте прислухаємося до голосу цього інструмента. 
У. Слухання . Звучить запис УНП «Взяв би я бандуру» 
Аналіз прослуханого твору. 


  • Який характер цього твору? 

  • У якому темпі звучала пісня? 

  • Якого ви уявили бандуриста? 

  • Про що співає бандурист? 

Особливо популярними були кобзарі на Запорізькій Січі. Багато їх супроводжували запорожців у походах, думами й піснями підносили бойовий дух війська, уславлюючи народних борців проти поневолення та гніту.


Славне кобзарське мистецтво здолало всі життєві негаразди, воно пережило віки, і народ зберіг його до наших днів. Сьогодні народний музичний інструмент бандура – не лише знаряддя для виконання музики, але й пам’ятка національної культури, предмет колекціонування, що вказує на високий рівень інтелекту і духовності його власника, родинна реліквія. Отже ви зараз спробуєте виготовити аплікацію бандури і я передаю слово вчителю малювання.

УІ. Виконання аплікації «Бандура»

1. Вирізали за допомогою шаблону форму музичного інструменту, приклеїли її в альбом.

2. Самостійно вирізали ручку (1:3 всього інструменту), приклеїли до основної частини.

3. Виконання деталей. Фломастером домалювати струни та за бажанням оздобити інструмент декором в національному стилі. 
Повторення правил користування з ножицями 


imga0643   imga0641

Учитель дає поради щодо створення композицій. Контролює дотримання учнями правил безпеки і культури праці.


  1. Діти по рядам виходять до дошки зі своїми роботами, решта коментують, вчитель ставить оцінки. 



imga0647 

 

        imga0656

 


Оцінки з музики отримують діти, які зібрали найбільшу кількість сонечок. 
 

УІІ. Підсумки уроку. 
 

Чи зацікавив вас урок? Чи справдилися ваші очікування?

Тепер знову я пропоную обрати зображення сонечок і приклеїти їх з іншої сторони.

У кого змінився настрій? 


imga0662 imga0665 
УІІІ. Домашнє завдання.

Підготувати повідомлення про кобзарів минулого або сучасного.

Подумати, чому Т.Г.Шевченка називають Кобзарем? 

ІХ Прибирання робочих місць.
 

 

docx
Додано
13 січня 2018
Переглядів
2766
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку