Бінарний урок "Степова зона"

Про матеріал

Формувати уявлення про зону степів, клімат степу, водні ресурси, рослинний і тваринний світ. Розвивати логічне мислення, уміння порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити висновки, розвивати пізнавальний інтерес. Виховувати чуйне ставлення до природи, викликати бажання зберігати її красу.

Перегляд файлу

Природні   зони -  ділянки  суші, які  отримують  однакову  кількість  сонячного  тепла, опадів  і  мають  однакові  погодні  умови, рослинний  і  тваринний  світ.

Перегляд файлу

Мішані  ліси, лісостеп  і  степ

 

Весна

Літо

Осінь

Зима

Мішані  ліси

 

прохолодна

Тепле, вологе

дощова

Сніжна, не  дуже  холодна, з  відлигами

Лісостеп

тепла, дощова

Тепле, сухе

Прохолодна, дощова

Помірно  холодна, сніжна

Степ

рання, суха

Довге, сонячне, жарке

Тепла, дощова

Коротка, холодна, малосніжна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мішані  ліси

Лісостеп

 

Степ

 

 

 

Весна

прохолодна

тепла, дощова

рання, суха

 

Літо

Тепле, вологе

Тепле, сухе

Довге,сонячне, жарке

 

 

Осінь

дощова

Прохолодна, дощова

Тепла, дощова

 

 

Зима

Сніжна, не  дуже  холодна, з  відлигами

Помірно  холодна, сніжна

Коротка, холодна, малосніжна

 

Перегляд файлу

Назви  тварини  степів

 

004 kobyl_bol4 _1_2  Дрофа

                  Сайгак                            Коник                                 Куріпка                                         Дрофа

 

 

Тушканчик1  1223554656_38 medwed1 1223290705_17

    Миша  полівка                                          Тигр                                                Ведмідь                                Олень

 

Назви  рослини  степів

пион8 step 

          Типчак                                    Піонія                                          Ковила                             Тюльпан

 

  551738 сосна обыкн..jpg лещина.jpg черёмуха.jpg

Суниця                                                    Сосна                                     Ліщина                                          Черемха

Перегляд файлу

 

Новокиївська  спеціальна загальноосвітня  школа І-ІІ ступеня

Херсонської  обласної  ради

 

F:\IMG_0228.JPG

Конспект бінарного   уроку  з  географії  та  природи

 у  7  класі     на  тему

  Зона   степу  та  його  природа.

Розробила:

Багінська  Тамара  Анатоліївна,

вчитель-дефектолог 

 

 

 

 

Мета: формувати  уявлення  про  зону  степів, клімат  степу, водні ресурси, рослинний  і  тваринний  світ. Розвивати логічне  мислення, уміння  порівнювати, встановлювати  причинно-наслідкові  зв’язки, робити  висновки, розвивати  пізнавальний  інтерес. Виховувати  чуйне  ставлення  до  природи, викликати  бажання  зберігати  її  красу.

Обладнання: карта  природних  зон  України, краєвиди  степу, зони  лісів, мішаних  лісів, таблиці  із  зображенням  рослин  і  тварин  степу, роздавальні  картки.

Тип  уроку: бінарний (природознавство, географія).

Хід  уроку.

І. Організація  класу.

Вчитель географії.

F:\IMG_0207.JPG

Створення  емоційно-психологічного  настрою.

Усі  сідайте  тихо, діти,

Домовляймось – не  шуміти,

Закінчилася  перерва,

Пролунав  дзвінок,

А  тепер  усі  швиденько

Налаштуйтесь  на  урок.

ІІ. Перевірка  домашнього  завдання.

Запитання  до  учнів.

  1. Про  що  йшла  мова  на  минулому  уроці? (Про  природні  зони),
  2. А  ще? (Про  рослин  і  тварин, які  ростуть  та  водяться  в  цих  природних  зонах. Заповідники).
  3. Що  називається  природною  зоною? (Ділянки  суші, які  отримують  однакову  кількість  сонячного  тепла, опадів  і  мають  однакові  погодні  умови, рослинний  і  тваринний  світ, називаються  природними  зонами).
  4. Покажіть  на  карті  зону  мішаних  лісів. Чому  її  називають  мішаною?

 (Тому, що  тут  ліси  змішані, тобто  ростуть  листяні  і  хвойні  дерева).

 

  1. Назвати  листяні  дерева. (липа, дуб,  береза)
  2. Чому  їх  називають  листяними? (Тому, що  вони  мають  листя).
  3. Назвати  хвойні  дерева. (ялина, сосна, смерека).
  4. Чому  їх  називають  хвойними? (Тому, що  замість  листя  у  них  хвоя, голки).
  5. Яких  ви  знаєте  тварин, що  водяться  в  зоні  мішаних  лісів? (Зубр, козуля, білка, їжак, вовк, заєць, лисиця…).
  6. Які  річки  протікають  через  зону  мішаних  лісів? (Дніпро, Десна).

Покажіть  на  карті.

  1. Які  ви  знаєте  заповідники  цієї  зони? (Поліський, Рівненський, Черемиський). Показати   на  карті .
  2.  А  який  клімат  в  зоні  мішаних  лісів? (Має  чотири  пори  року. Весна – прохолодна, Літо – тепле, вологе. Осінь – дощова. Зима – сніжна, не  дуже  холодна. Бувають  відлиги).
  3.  Показати  на карті  зону  лісостепу. Чому  її  так  називають? (тому, що  тут  є ліси  і  степи).
  4.  Який  клімат  в  лісостеповій  зоні? (Теж чотири  пори  року. Весна – тепла, дощова. Літо – тепле, сухе. Осінь – прохолодна, дощова. Зима – помірно  холодна, сніжна).
  5. Які в  лісостеповій  зоні  ростуть  рослини? (Тополя, клен, верба).
  6. Які  водяться  тварини? (Дикий  кабан, хом’як, лелека, лисиця, тхір).
  7. Які  ви  знаєте  заповідники  лісостепової  зони? (Канівський, Медобори,  Розточчя).
  8.  Які  річки  протікають  цією  зоною? (Дністер, Південний Буг, Дніпро, Сіверський  Донець). Покажіть  на  карті.
  9.  Чим  відрізняється  зона  мішаних  лісів  від  зони  лісостепу? (Клімат – в зоні  мішаних  лісів  випадає  більше  опадів, весна  холодніша, ніж  в  лісостеповій  зоні, літо  вологіше. Відрізняється  природа: в  зоні  лісостепу  ліс  переходить  у  степ, а  в зоні  лісів  степу  немає. Також  відрізняється  і  тваринний  світ).

Відповіді  коментуються.

ІІІ. Мотивація  навчальної  діяльності.

  •    Діти, спробуйте відгадати за описом природну  зону.

«На цій місцевості немає ні швидкоплинних річок, ні високих гір, ні непрохідних лісів. Зате є рівнина і простір до самого горизонту. Особливо гарно тут навесні. Ось уявіть собі: яскраві, духмяні квіти, величезне блакитне шатро неба, безмежний простір і лагідний, теплий вітер, що вільно гуляє від горизонту до горизонту. Але не тільки весна, а й пекуче літнє сонце, і снігові заметілі взимку, і навіть осіння негода, все подобається людям, які живуть тут.»

  •    Про яку  природну зону  йде мова?
  •    Ми продовжуємо вивчати природні зони України. І сьогодні ми будемо досліджувати зону степу.
  •  Отже, тема  нашого  уроку «Степ. Природа  степу.» (Запис  числа  і теми  уроку).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  •    Показую  на  карті  степову  зону. Яким  кольором  вона  позначена? (жовтим).
  •    А  що  ви  можете   сказати про цю  зону? (Це найбільша  зона    за  територією. Вона   простягається  від зони  лісостепу до  Чорного  і  Азовського  морів).
  •    Подивіться  на  малюнки. Яка  зона  зображена  на  цих  малюнках?
  •    Яку  вони  мають  поверхню? (рівнинна)
  •    А  які  рослини  тут  ростуть? (трави, подекуди  ростуть  дерева).
  •    Отже  можемо  сказати, що  степ – це безлісі   рівнинні простори, вкриті  трав’янистою  рослинністю. (Запис  у  зошит).
  •    А  в  якій  зоні  ми  проживаємо? (Степовій).

Розглянемо  клімат  степової  зони. Користуючись підручником географії §42 стор.86 заповнимо  таблицю « Клімат  степової  зони»

  •    В  якій  частині  України  знаходиться  степова  зона? (В південній).
  •    Яка  весна?( Рання, суха)
  •    Літо?( Довге, сонячне, жарке)
  •    Осінь? (Тепла, дощова)
  •    Зима?( Коротка, холодна, малосніжна)

Клімат  степової  зони

 

Весна

Літо

Осінь

Зима

Степ

рання, суха

Довге, сонячне, жарке

Тепла, дощова

Коротка, холодна, малосніжна

 

  •         Дивлячись на  таблиці, давайте  порівняємо  клімат  зони  мішаних  лісів, лісостепу  та  степу. (Відповіді  дітей).

Висновок: найжаркіший  і  найсухіший  клімат  в  степовій  зоні. Опадів  дуже  мало, через  це  бувають  суховії  та  пилові  бурі.

Фізкультхвилинка Гра « Як зберегти природу?»
(Всі встають і роблять те, що скаже вчитель.)
- Якщо ти не збираєш великих букетів, сплесни у долоні над головою.
- якщо ти ніколи не залишаєш сміття у лісі, на березі річки – тупни ногою.
- якщо ти хочеш більше знати про природу навколо тебе, то підніми руку.

 - якщо ти підібрав приблудне кошеня, собачку, або допоміг іншим чином якійсь тварині - простягни руку вперед.
- якщо ти переконаний, що треба кожній людині піклуватися про природу, все живе – простягни руки своїм сусідам, візьми їх за руки.
- Давайте ось так, як ви дружно взялися за руки, ми будемо єдині у прагнені зберегти нашу природу.

Вчитель  природи.

F:\IMG_0223.JPG

  •              А  зараз  розглянемо  природу  степів. Згадайте, що  належить  до  природи?

Прийом  «Асоціативний  кущ»


 

 

 

 

 

 

 

  •    Який  клімат  в  зоні  степів? (Сухий, жаркий).
  •    Чи  можуть  тут  рости  ліси? Чому?(Недостатньо  вологи  і  дуже  пече  сонце).
  •    Які  рослини  ростуть  у  степовій  зоні? (Із  рослинного  світу  тут  найбільше  трав, подекуди - дерева).
  •    А  що  відомо  про  тваринний  світ  степової  зони? (Багато  гризунів: хом’яки, польові  миші, бабаки, тушканчик; птахи: дрохви, куріпки, жайворонки).
  •    А  чому  багато  гризунів? (Люди  займаються сільським  господарством,  сіють  зерно і  для  гризунів  багато  їжі).
  •    Діти, ми  знаємо, що  людина  належить  до  природи. Скажіть, а  що  людина  дає  природі?
  •    Чи  може  людина  жити  без  природи? (Ні, вона  загине).
  •    А  природа  людині, що  дає? (Їжу, воду, повітря, одяг).
  •    Як  людина  змінила  природу  розкажуть  представники  від  груп. (Випереджаюче  завдання).

1-й учень.

Колись  природа  була  недоторканною. Пройшли  роки, у  людей  з’явилися поля  і  ферми,  заводи  і  тепле  житло, машини  і  багато  іншого, озброївшись  могутньою  технікою, люди  знищували  ліси,  висушували  болота, розорювали  поля.

2-й учень.

Не  стало  рослин, не  стало  чим  живитися  тваринам, де  будувати  житло, де  ховатись. Це  і  є  причиною  зникнення  багатьох  видів  рослин  і  тварин. А  деяких  залишилося  дуже  мало.

  •    Діти, скажіть, а  що  ще  створено  для  охорони  і  захисту  рослин  і  тварин?

(Висить  Червона  книга  України). Створена  Червона  книга  України.

  •    Поясніть  будь-ласка, що  це  за  книга?

1-й учень.

Прошу  послухати  відомості  про  Червону  книгу  України.

Червона  книга  створена  в  1980 році.

2-й учень.

Червоною  її  назвали  тому, що  червоний  колір – це  сигнал, який  попереджає  про  небезпеку, що  нависла  над  великим  багатством  природи.

  •    Молодець! А  ще  хто  може  доповнити  відповідь?

3-й учень.

В  Червону  книгу  вчені  занесли

Світ  неповторний  та  чудовий,

Що  поступово  вимирає,

Давно  рятунку  в  нас  благає.

4-й учень.

Отже, до  Червоної  книги  України  занесені  рослини  і  тварини, що  охороняються  законом, їх  не  можна  знищувати.

  •    Назвіть  тварин  та  рослин, які  занесені  до  Червоної  книги в  зоні  степів.
  •    А рослини…
  •    Які  ще  заходи  здійснюються  для  збереження  природи? (Створюються  заповідники).
  •    Що  таке  заповідник? (територія, на  якій  забороняється  полювання  та  господарська  діяльність).
  •    Які  ви  знаєте  заповідники  в  степовій  зоні?
  1. Нижньодністровський.
  2. Український  степовий.
  3. Асканія-Нова.

 (Покажіть  їх  на  карті).

  •    Дуже  приємно, що  ви  розумієте  природу  і  стараєтеся  зберегти  її  красу  і  неповторність. Я  хочу  почути  ваше  ставлення  до  природи. (Відповіді  дітей).

F:\IMG_0250.JPG

  1. Не  ламаємо гілки  дерев  і  кущів.(Рослина – жива  істота).
  2. Не  пошкоджуємо  кору  дерев. (Із  нанесеної  рани  витікає  сік  і  дерево  може  загинути).
  3. Не  рвемо  в  природі  квітучих  рослин. (Кожна  зірвана  квітка – це  комашка, яка залишилася  без  їжі.  Це  втрачене  насіння, з якого  не  виростуть  нові  рослини).
  4. Не  ловимо  комах, не  знищуємо  павуків, жаб, ропух, змій  і  вужів. (Комахи  запилюють  рослини. Павуки, жаби, змії  знищують  шкідливих  комах).
  5. Не  ловимо  диких  тварин  і  не  забираємо  їх  додому. (Дикі  тварини  не  можуть  жити  в  неволі  і  загинуть).
  6. Не  руйнуємо  і  не  чіпаємо  пташині  гнізда. (Порушені  гнізда  птахи  покидають. З  яєць, які  там  були,  уже  не  вилупляться  пташенята).
  7. Не  залишаємо  сміття  на  природі. Не  викидаємо  сміття  у  водойми. (Все  це  забруднює  природу).
  •    Молодці! А для  того, щоб  не  забували  про  бережливе  ставлення  до  природи, ми  зробили  ось  таку  пам’ятку, яку  почепимо  в  класі.

Це буде  нагадувати  всім, що  природа  наш  дім, а  ми  його  жителі  і  не  будемо  руйнувати  багатство  нашого  дому.

V. Підсумок  уроку.

Запитання  до  учнів.

1.  Що   вивчали  ми  сьогодні  на  уроці?

2. Що  називається  зоною  степів?

3. Покажіть  на  карті  степову  зону.

4. Робота  по  індивідуальним  карткам. (І група  називає  тварин  степової  зони, а ІІ група  - рослин).

- Ми розглянули  зону  степів. Дивлячись  на  ці  малюнки, хочеться  сказати:

Яка широчінь  тут  і  привілля!

Куди  не  глянь – полів  роздолля.

На  південь  від  смуги  лісів

Лежить  килим  з  трав, кольорів.

Тут  простір  вітрам  і  птахам

Гризунам, вовкам, лисицям.

Тут  суховії  люблять  співати

А зветься  це – степ.

  •    Ми  сподіваємося, що  ці  знання, які  ви  отримали  на  уроці, вам  згодяться  в  житті. Нам  було  цікаво  з  вами  працювати. Ви  були  активні, доброзичливі. Ми  з  задоволенням  ставимо  такі  оцінки…

VІ. Оцінювання  учнів.

VІІ. Домашнє  завдання.

Підручник  географії  §42 стор.86-88.

Завдання  по  картках  прочитати  і  виконати.

1

 

Перегляд файлу

Зона степу

1. Степ – це     а) безкрає поле;

                               б) невелика рівнина, вкрита лісом; 

                               в) безкрая рівнина, вкрита трав'янистою рослинністю

 

2. Степова  зона розміщена   а) у  північній  частині материка;

                          б) у  східній частині материка;

                 в) південній частині материка;

 

3. Клімат в степу…   а) жаркий і вологий

    б) жаркий і сухий

    в) холодний і сухий

 

4. Вибери тільки  тварин степів:  а) пінгвін;

           б) сайгак;

        в) ведмідь;

        г) гадюка  степова;

        д) коник ;

        е) миша  полівка;

        ж) тушканчик.

 

Зона степу

1. Степ – це     а) безкрає поле;

                               б) невелика рівнина, вкрита лісом; 

                               в) безкрая рівнина, вкрита трав'янистою рослинністю

 

2. Степова  зона розміщена   а) у  північній  частині материка;

                          б) у  східній частині материка;

                 в) південній частині материка;

 

3. Клімат в степу…   а) жаркий і вологий

    б) жаркий і сухий

    в) холодний і сухий

 

4. Вибери тільки  тварин степів:  а) пінгвін;

           б) сайгак;

        в) ведмідь;

        г) гадюка  степова;

        д) коник ;

        е) миша  полівка;

        ж) тушканчик.

 

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Суховій Віра Дмитрівна
    Дякую за оригінальний матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Пов’язані теми
Географія, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
27 червня 2018
Переглядів
792
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку