Тема уроку. Вишивка -- код української нації (бінарний урок з геометрії та української мови).
Мета уроку.
Навчальна: повторити, узагальнити й систематизувати засвоєні знання учнів про вивчене з розділу "Синтаксис і пунктуація", зокрема головні члени речення; удосконалювати вміння та навички учнів робити синтаксичний розбір словосполучення й речення, вміння ставити розділові знаки на вивченні правила; закріпити вміння визначати граматичну основу речення; сприяти розвитку усних обчислювальних навичок, удосконалювання вміння розв'язувати задачі вивчених типів.
Корекційно-розвивальна: розвивати зв'язне мовлення, словниковий запас; вміння наголошувати спільнокореневі слова; розвивати зорово-просторові уявлення та вміння бачити геометричні фігури у вишивці; розвивати увагу логічне й образне мислення.
Виховна: виховувати любов та повагу до України, духовних та матеріальних надбань українців, зокрема вишивки.
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; грамотність; уміння вчитися протягом життя; соціальна та громадянська компетентність; математична компетентність.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Обладнання: презентація, роздатковий матеріал, рушники, зображення вишитої карти України.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Діти, сьогодні на уроці ми з вами поєднаємо здавалось би абсолютно різні предмети: геометрію та українську мову, а допоможе нам їх поєднати наша українська вишивка (слайд 2).
Геометрія у вишивці
Математика - це не тільки чітка система законів, теорем і задач, але й унікальний засіб пізнання краси. Геометричний орнамент є найбільш поширеним в українській вишивці. У такому орнаменті відображається складна система символіки навколишнього світу, магічно-захисна функція людини. Пропоную сьогодні на уроці дізнатись, з яких саме геометричних фігур складається геометричний орнамент і яке значення мають ці фігури. Для того, щоб дізнатись цю інформацію треба виконати завдання. Отже, починаймо! (слайд 3)
III. Повторення та систематизація знань. умінь та навичок.
Завдання 1. Заповніть таблицю, обчислюючи значення виразу мінус -3X + 5 даних значень x та отримайте назву фігури (слайд 4).
Ромб є улюбленим символом українців, в орнаменті він зустрічається найчастіше. Ромб перекреслений двома лініями на чотири ділянки - знак плодовитості та родючості. Іноді зовнішній контур ромба збагачений гострими зубцями, з гачкоподібними елементами у вигляді кучерів та рогів, в середину ромба вписується восьмипелюсткова зірка або хрест, який поділяє ромб на чотири частини, символізуючи засіяне поле (слайд 5).
Завдання 2. Розгадайте анаграми і ви дізнаєтесь наступну фігуру (слайд 6).
Коло - символ єдності, цілісності, безкінечності. Ця фігура пов'язана з небесними світилами: Сонцем, Місяцем тощо. Для прадавніх українців сонце було символом всевидящого божества, центру буття всесвіту, моральної чистоти та духовного світла. Сонце зародилося із золотого яйця, тому головним атрибутом Великодня є яйце, що фарбується у червоний колір при живому вогні (слайд 7).
Завдання 3. Наступна фігура схована в загадці, тож мерщій розгадайте її.
Як складемо ми квадрат протилежними кутами, дві фігури вийдуть в нас - можна звати їх братами. А чому ти - доведи, як назвати їх - скажи ( слайд 8).
Трикутник - це символ вузької брами, що веде до вічного життя. Також ця фігура є символом єдності трьох світів: земного, або явного, підземного, або невидимого небесного, або духовного. Це три стихії: вода, вогонь та повітря. Також мати батько і дитина. Різновидом трикутника є тризуб, він символізує мир і творчу працю, спорідненість поколінь ( слайд 9).
Завдання 4. Знайдіть невідомий кут трикутника і ви отримаєте назву фігури (слайд 10).
Фізкультхвилинка
Покліпали оченятами, замружили очі, розплющили очі; намалювали очима знак нескінченності, намалювали коло, квадрат, трикутник, діагоналі зліва направо, справа наліво. А тепер спробуємо носиком написати своє ім'я та прізвище.
Словникова робота ( пояснення значення слів, які пов'язані з темою уроку) (слайд 11).
Оберіг - предмет, якому приписують надприродну силу, який здатний захищати свого власника.
Орнамент - візерунок або узор, побудований на повторенні і поєднанні різних елементів.
Символ - це умовне позначення якого-небудь предмета, поняття або явища.
Поясніть значення вислову.
Леся Воронюк, засновниця свята вишиванки: "Вишивка - це генетичний код нації" (слайд 12).
Генетичний код - це закодована інформація, що накопичується протягом віків.
Додаткове питання: "Що вам нагадує малюнок, на якому зображено ДНК людини?" (слайд 13).
Завдання 5. Знайди помилку.
Підказка: у тексті 3 орфографічні та 3 пунктуаційні помилки ( текст подано без помилок).
Українська народна вишивка має свою історію. Цей факт підтверджують велика кількість археологічних знахідок, знайдених на території України, записи мандрівників, які відвідували багато століть ці землі, а також свідчення літописців. Елементи вишивки та її орнаментів, які використовувалися ще сарматами, трипільцями, скіфами можна зустріти на сучасній вишивці народних майстрів. За кілька тисячоліть на українській землі з'являлися і зникали різні культури, що мали свої символи. Ці символи стародавні люди зображували на культових та побутових предметах, зокрема одязі. Минав час, і справжнє значення багатьох символів забувалося та втрачалося, а знаки за традицією продовжували використовувати для створення візерунків (слайди 14, 15, 16).
Завдання 6. Так - ні ( слайди 17, 18, 19).
1. Синтаксис - це розділ мовознавства, який вивчає словосполучення та речення.
2. Словосполучення складається з головного та залежного слова.
3. Пунктуація вивчає написання слів.
4. Вид словосполучення визначаємо за способом вираження залежного слова.
5. Червоне та чорне - це словосполучення.
6. Підмет та присудок - це речення.
7. Речення - це слово чи група слів, об'єднаних за змістом та граматично.
8. Граматична основа речення - це підмет і присудок.
9. У деяких реченнях може бути лише один головний член речення.
10. Двоскладним називається речення, яке має два підмети.
11. За метою висловлювання речення бувають окличні та спонукальні.
12. Складений дієслівний присудок має таку будову: допоміжне дієслово та неозначена форма.
Перевір себе. Відповідь так ви дали на такі питання (слайд 20).
Завдання 7. Синтаксичний розбір словосполучення та речення ( робота на дошці). Послідовність розборів на слайдах 21, 22.
Вишивала давно.
Вишивка однієї сорочки може займати від двох тижнів до трьох років.
Завдання 8. Синтаксичний практикум. Підкресліть у реченнях граматичні основи (слайд 23).
Українська вишивка несе у собі вагому кольорову семантику. Найпоширенішими відтінками були червоний і чорний кольори. Вони наділялися особливими магічними якостями. Червоний колір знаменував життєдайну силу сонця, жагучу пристрасть, трепетну любов. Чорна барва уособлювала таємничі знання, потужність землі.
Наголошуємо правильно. Послухайте перший куплет "Пісні про рушник" на слова Андрія Малишка. Зверніть увагу на наголошення спільнокореневих слів до слова вишивати. Коментар: наголошення слів вишиваний, вишиванка.
Текстова вишивка. Тривалі дослідження науковців довели, що на стародавніх вишивках можна прочитати все - від імені вишивальниці до часу її роботи. Відомий знавець народної творчості Володимир Підгірняк виявив певні закономірності в орнаментах. У книзі "Текстова вишивка. Бродівське письмо" вчений розповів про спеціальний алфавіт, у якому кожен символ відповідає певній літері, цифрі, навіть місяцю. Спеціалісти, які розробляють комп'ютерні програми, скористались цими знаннями та розробили програму, яка називається "Текстова вишивка". Ви можете ввести будь-яке слово, назву і вам програма "вишиє" його, навіть у декількох варіантах (слайд 24).
IV. Підсумки уроку.
Рефлексія
Що сьогодні на уроці вам сподобалось?
Чи дізнались ви щось нове?
Які труднощі у вас були на уроці?
Чи хотіли б ви ще провести якийсь бінарний урок? Якщо так, то з яких предметів?
V. Оцінювання.
Діти, оцініть свою роботу на уроці. Яку б оцінку ви собі поставили?
VI. Домашнє завдання ( слайд 25).
Творча домашня робота: створіть орнамент-оберіг для України. Виконайте тестові завдання.