Тема. Вставні слова (словосполучення, речення).
Групи вставних слів ісловосполучень за значенням. Слайд 1
Мета: узагальнити й систематизувати основні відомості про речення із вставними словами, сформувати цілісну систему особистісних знань восьмикласників із теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалити пунктуаційні вміння й навички; розширити й систематизувати знання учнів про вставні слова, закріпити навички вживання їх у мовленні; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обгрунтовувати; розвивати мовленнєво – комунікативні вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій із вставними словами; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; виховувати інтерес до культурної спадщини нашого народу, прагнення вдосконалювати себе, своє мовлення, робити його багатим, грамотним; виховувати в учнів самостійність, справедливість, доброзичливість, гуманність, повагу до людей, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.
Правопис: розділові знаки при вставних словах.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія: засвоєння нових термінів, прислів’їв і приказок.
Граматика: способи морфологічного вираження вставних слів.
Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації в реченнях із вставними словами.
Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь сприяти й відтворювати висловлювання типу розповіді з використанням речень із вставними словами.
Міжпредметні зв’язки: вставні слова в хужожніх творах (література).
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Наочність: схеми, таблиці, роздатковий матеріал, посібники «Просте речення»,
різнокольорові картки.
Хід уроку
1. Організаційний момент.
2. Установчо – мотиваційний момент.
3. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
I. Вступне слово вчителя.
1. Перевірка домашнього завдання Слайд 2, 3
Покажемо нашим гостям, як ви вмієте виконувати творчі завдання, чому ви вже навчилися і що знаєте.
Вчитель. Тема сьогоднішнього нашого уроку Слайд 4
Мета уроку
Сьогоднішній урок я розпочну віршем, який складається із вставних слів. Слайд 5
Відкрийте зошити, запишіть число, тему уроку і епіграф до нього.
Вставні слова, словосполучення, речення.
Групи вставних слів і словосполучень за значенням. Слайд 6
Епіграф уроку: Там найдете щиру правду, Слайд 7
А ще, може, й славу…
Т. Г. Шевченко
Нехай сьогоднішній урок наповнить ваші серця добром, красою, прагненням чути і відчувати слово.
Вчитель. Щоб розпочати вивчати нашу сьогоднішню тему, поглянемо як учениця справилась із виконанням домашнього завдання – підготувала ролик про вживання вставних слів, словосполучень, речень. Слайд 8
Вчитель. Отже, протягом уроку ми повинні узагальнити й систематизувати основні відомості про речення із вставними словами, удосконалити пунктуаційні вміння й навички.
III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Вчитель. Пояснення вчителем теми уроку. Слайд 9,10,11,12
Групи вставних слів за значенням. Слайд 13
І V. Конструктивне застосування теоретичних завдань.
Практичне виконання завдань.
1. Вправа з презентації ( усно) Слайд 14, 15
2. Робота біля дошки ( учениця виконує).
Утворити нові речення, використовуючи вставні слова.
Автобус запізнюється.
Автобус, здається, запізнюється.
Автобус, кажуть, запізнюється.
Автобус, безперечно, запізнюється.
Автобус запізнюється, на жаль.
Майте на увазі, автобус запізнюється.
Отже, автобус запізнюється.
Укажіть, якими словами та відтінками значень вони різняться. Яку роль, на вашу думку, відіграють виділені слова в реченнях?
Вчитель. Продовження пояснення теми. Слайд 16, 17, 18
3. Творче завдання (у зошитах). Слайд 19
Продовження пояснення теми. . Слайд 20. 21
4. Вибірково - розподільний диктант Слайд 22
5. Завдання: згадати рядки з віршів Т. Шевченка, де зустрічаються вставні слова
( усно) Слайд 23.
Продовження пояснення теми. Слайд 24, 25, 26.
Культура мовлення Слайд 27
6. Написати діалог, використовуючи вставні слова. Слайд 28
7. Графічний диктант Слайд 29
Слухаючи речення, накресліть схеми.
1.Повідомляють, до першого грому земля не розмерзається. 2. Весняний день, до речі, рік годує.
3. Весна, кажуть, ледачого не любить. 4. Весною літає багато павутиння – на спекотне літо, між іншим.
8. Робота з текстом. Слайд 30, 31
9. «Творче конструювання» ( робота на картках). Слайд 32
10. Вдома ви виконували творче завдання: написали твори – розповіді про весну із використанням вставних слів. Прочитайте їх. (Учні зачитують власні твори). Слайд 33.
11. Тестові завдання.
12. Питання на повторення Слайд 34
13. Висновки Слайд 35
Вчитель Зараз запишіть домашнє завдання: Вивчити правила : параграф 29;
Скласти висловлювання зі вставними словами Слайд 36
Вчитель. Діти! Сьогодні ми з вами переконалися, якою багатою, милозвучною і барвистою є наша рідна українська мова. Всі ми живемо в Україні, пишаємося нею і сподіваємося на щасливе майбутнє.
Підсумок уроку.
Оцінювання навчальних досягнень учнів.