Бінарний урок з образотворчого мистецтва та основ здоров
6 клас
Довгань О.А. вчитель образотворчого мистецтва, мистецтва та основ здоров’я
Білоцерківської гімназії № 2
Тема з образотворчого мистецтва: Зображення людини в русі.
Тема з основ здоров’я: значення руху в житті людини.
Мета: закріпити знання про основні пропорції постаті людини, ознайомити з принципом зображення людини в русі, вчити виконувати ескізні замальовки людини, що біжить; розвивати конструктивне та аналітичне мислення, окомір; формувати уяву про рухову активність, як необхідну умову здоров’я людини, особливе її значення для організму підлітка; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: для вчителя – плакати із схематичними зображеннями людини в русі, мультимедійний супровід до уроку; для учнів – альбом, графічні матеріали.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Саме з цього схематичного «скелету» починають зображувати постать людини, потім «нарощуючи «м’язи», надають йому об’ємних форм.
Жанри живопису і графіки:
портрет, пейзаж, натюрморт, батальний, історичний, казково-билинний, інтер’єр, релігійно-міфологічний, побутовий, анімалістичний.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. ( супроводжується слайд-шоу з фотографій людей, які займаються фізкультрою та спортом).
Людський організм є складною системою, розрахованою на рух і фізичну активність.
До недавнього часу, необхідність рухатися, виконувати ту або іншу фізичну роботу, була однією з ключових умов виживання людини. Більш того, якщо в думках переміститися в глибину століть, то на зорі появи людини, вона повинна була не просто попрацювати для того, щоб поїсти, людина повинна була спочатку наздогнати свою їжу.
Наші прадіди були здоровіші за сьогоднішнє покоління — зокрема завдяки тому, що багато часу перебували на свіжому повітрі, працювали фізично, вели рухливий спосіб життя, мали повноцінне харчування, жили серед природи, яка позитивно впливала на духовне, фізичне і психічне здоров'я.
У природі існує такий закон: частина організму, яка не використовується, атрофується.
Механізація і автоматизація виробництва, розширення транспортного обслуговування населення з одного боку різко знизили м'язову активність людини, а з іншого — суттєво підвищили нервово-психічні навантаження. Сучасні побутові умови (особливо у містах), також значно зменшують фізичне навантаження людей і все це разом створює недостачу руху, призводить до гіподинамії.
Саме відсутністю фізичної активності викликано дуже багато захворювань в наш час. Різні захворювання хребта, серцеві недуги, гіпертонія і гіпотонія, ожиріння - все це прямо або побічно залежить від рівня фізичної активності людини.
Для забезпечення нормальної життєдіяльності людині необхідно щодня рухатися. При чому, чим ці рухи будуть різноманітніші, тим краще.
Хочеться відзначити, що мінімальна добова норма фізичної активності людини складає 2-4 години на день. Хай частина з неї займає поїздка на роботу або домашній клопіт (прибирання і т.п.). Проте абсолютно необхідно хоч би 30-40 хвилин на день присвятити активній гімнастиці; бажано навіть з включенням декількох силових вправ. Мета - примусити попрацювати ваше серце (причому не від стресу, а від приємного навантаження), і забезпечити якісне відпрацювання суглобів і рідко використовуваних м'язів.
Ще раз нагадуємо, що це мінімально необхідний об'єм добової фізичної активності людини. У ідеалі ж, людина повинна знаходитися у русі більшу частину дня.
У шкільні роки діти одержують знання і уміння, у них формуються основні ділові, морально-вольові та психічні якості, необхідні для подальшого життя в суспільстві. Але якими б широкими і глибокими знаннями не володів учень, як би добре не був він професійно підготовлений до вступу в самостійне життя, цього для повноцінного життя буде замало, якщо з дитинства не буде закладений фундамент міцного здоров'я.
Не дарма народна мудрість говорить:
Було б здоров'я, а щастя знайдеться.
Багатство - ніщо без здоров'я.
Здоров'я людини - найбільша цінність.
Фізична активність є головним стимулятором практично всіх фізіологічних функцій організму, запорукою нормального розумового і фізичного вдосконалення людини. Фізичні вправи сприяють розвитку опорно-рухового апарату, центральної нервової системи і внутрішніх органів. Вони укріплюють здоров'я і загартовують організм, роблять дітей більш організованими, вольовими та цілеспрямованими. Таким чином, достатня рухова активність є необхідною передумовою гармонійного розвитку організму і особистості дітей.
Недостатня рухова активність особливо несприятливо впливає на стан і розвиток організму дітей, який росте, і функції якого диференціюються. В результаті гіподинамії може порушуватись нормальний хід фізичного і нервово-психічного розвитку дітей, не формується достатня м'язова і розумова працездатність, послаблюються захисні сили організму до дії факторів зовнішнього середовища, погіршується стан здоров'я.
В останні роки у більшості сучасних дітей шкільного віку, особливо міських поселень, спостерігається дефіцит рухової активності в режимі дня. Якщо у 80-ті роки довільна рухова активність (хода, біг, ігри) у дітей займали 19-22 % активного часу доби, то в наш час (2005 рік) це складає тільки 16-19 % денного часу, із них на організовані форми фізичного виховання відводиться лише 1 -3 % часу. Встановлено також, що спільна рухова активність школярів знижується від молодших класів до старших, причому вона в різних навчальних чвертях не однакова. Особливо мала фізична активність дітей взимку.
Спостереження свідчать, що до 82-85 % денного часу більшість сучасних учнів знаходяться у статичному положенні, сидячи за партою чи робочим столом. Це негативно впливає на розвиток опорно-рухового апарату, обмежує вдосконалення функціональних можливостей серцево-судинної і дихальної систем організму дитини. В результаті малорухомості (гіпокінезії) у дітей можуть проявлятися неадекватні реакції серця на навантаження, може зменшуватись життєва ємність легень, сповільнюватись моторний розвиток, розвиток фізичної та розумової працездатності.
У дітей з малорухомим способом життя зменшуються загальні показники навчальних досягнень, більш виразно проявляються ознаки стомлення і перевтомлення: знижується увага, збільшується час мислення, послаблюється пам'ять, погіршується координація рухів. У багатьох школярів спостерігається порушення постави, а у деяких — викривлення хребта (кіфози, сколіози і т. д.) через слабкість м'язів. Недостача рухів у житті дітей шкільного віку є однією з причин появи зайвої ваги майже у кожного четвертого-п'ятого сучасного школяра.
- Давайте подумаємо і скажемо, з чого може складатись оптимальний руховий режим дітей. (Ранкова гімнастика, рухливі ігри на шкільних перервах, уроки фізичної культури, активний відпочинку на повітрі після обіду, заняття у спортивних секціях, прогулянки перед сном, активний відпочинку у вихідні дні і канікули).
Тільки комплексне впровадження всіх вказаних вище заходів рухового режиму дітей може принести бажаний результат — виховання фізично і розумово розвинутих та здорових людей.
До речі, біг був єдиним видом змагань на перших 13-ти олімпійських іграх, що проводились у Стародавній Греції. Перші олімпійські ігри (776 р. до н.е.) – змагання з бігу на 190 м (1 «стадія»). Пізніше програма ігор збагатилась стрибками в довжину, метанням диску і спису, кулачними боями та змаганнями колісниць.
На сьогоднішній день біг є фундаментом легкої атлетики, яка вважається «королевою спорту».
Біг є природним руховим актом, що супроводжує людину протягом усього її розвитку. Біг надзвичайно корисний для здоров’я людини. Він справляє різнобічний фізіологічний вплив на всі системи організму. (На слайді «Вплив бігу на здоров’я людини»).
Отже, все вище зазначене підтверджує відомий вислів:
ІV. Вивчення нового матеріалу.
- Для того, що зрозуміти принцип зображення людини в русі, давайте з’ясуємо, завдяки чому людина може рухатися? Правильно, людина рухається завдяки роботі м’язів. Вони скорочуються і приводять у рух кістки скелету, що змінюють положення одна відносно одної у місцях рухомого з’єднання – суглобах. У суглобах відбуваються виразно виражені рухи: згинання і розгинання, відведення і приведення, обертання. (Вчитель позначає суглоби на схематичному зображенні постаті людини.)
Рухову функцію виконує і хребет (він повертає та нахиляє тулуб)
Отже, щоб зобразити людину в русі, необхідно передати положення різних частин тіла в момент руху, а також передати правильно їх проекцію.
- При зображенні людини, яка біжить, у профіль зверніть увагу на зміну ширини плечей та тазу, а також на відхилення хребта від вертикалі(під час бігу людина нахиляється вперед).
Етапи виконання ескізу:
Намагайтеся використовувати плавні лінії. Не забувайте, що на талії тіло плавно звужується, в колінах і ліктях також.
V. Практична діяльність учнів.
Учні виконують ескізні замальовки людини, що біжить, дотримуючись заданої послідовності. Учитель контролює роботу учнів, проводить індивідуальний і фронтальний інструктаж.
VI. Підсумок уроку.
Учитель підводить підсумки: дає загальну оцінку виконаним роботам, аналізує характерні помилки, оцінює діяльність учнів на уроці.
VI. Домашнє завдання: підготуватися до роботи над композицією «Зимові розваги дітей», виконавши спостереження за різними положеннями постаті дитини під час ігор на свіжому повітрі.