В основу уроку покладено практично-орієнтовний принцип навчання, який базується на формуванні в учнів вмінь та навиків самоорганізації в навчальній діяльності с використанням ІКТ технологій, мультимедійної презентації.
План-конспект уроку з теми
«Біосоціальна природа людини».
В основу уроку покладено практично-орієнтовний принцип навчання, який базується на формуванні в учнів вмінь та навиків самоорганізації в навчальній діяльності с використанням ІКТ технологій, мультимедійної презентації.
Мета уроку - формування в учнів знань про біосоціальну природу людини та її місцн в системі органічного світу.
Завдання:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у пиродничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
Людина як соціальна істота нерозривно пов'язана із суспільством. Це єдиний біологічний вид, що не підпорядковується умовам середовища, а штучно перетворює навколишнє середовище на зручне собі – соціальне. Людина стає людиною, лише вступаючи у суспільні відносини, спілкування з іншими людьми. Індивід, через якісь причини відірваний від народження від суспільства, залишається твариною. Соціальна сутність людини проявляється через такі властивості, як здатність до мовного спілкування, готовність до суспільно корисної праці, свідомої діяльності та творчості.
І еволюціонує людина у двох напрямках: у біологічному (біологічна еволюція) та соціальному (соціальна еволюція).
Біологічні властивості |
Соціальні властивості |
загальний план будови організму подібний до вищих приматів |
мова |
притаманні всі біологічні функції: харчування, дихання, виділення, розмноження та інших. |
мислення |
потреби та обмеження, властиві живим істотам: киснева атмосфера, певні температурні оптимуми, певне радіаційне тло тощо. |
трудова діяльність |
вроджені рефлекси |
творчість |
інстинкти (статевий, стадний, пошуково-харчовий) |
здатність до створення штучного – соціального – середовища |
здатність до біологічної адаптації |
здатність до соціальної адаптації |
Домен: Еукаріоти
Царство: Тварини
Тип: Хордові
Підтип: Хребетні
Клас: Ссавці
Підклас: Плацентарні
Ряд: Примати
Родина: Гомініди
Рід: Людина (Люди)
Вид: Людина розумна
Таксон |
Ознаки таксону |
Царство: Тварини |
еукаріоти гетеротрофи голозойний спосіб харчування запасна поживна речовина: глікоген обмежений ріст |
Тип: Хордові |
наявність хорди та зябрових щілин в ембріональний період білатеральна симетрія спинна нервова трубка |
Підтип: Хребетні |
хорда заміщується кістковим хребетним стовпом (захист спинного мозку та опора тіла) головний мозок захищає черепна коробка п'ятипалі кінцівки високий рівень розвитку нервової системи активне переміщення, пошук та захоплення їжі двошарові шкірні покриви: багатошаровий епідерміс та дерма замкнута кровоносна система, серце лімфатична система п'ять відділів головного мозку |
Клас: Ссавці |
тіло розділене на голову, шию, тулуб, парні кінцівки та хвіст у шкірі сальні, потові, молочні та ін залози; волосяний покрив вушні раковини хребет складається з 5 відділів (шийний, грудний, поперековий, крижовий, куприковий); 7 шийних хребців розвинена кора великих півкуль — центр найвищої нервової діяльності діафрагма; альвеолярні легені чотирикамерне серце, ліва дуга аорти гетеродонтна зубна система (різці, ікла, премоляри, моляри) тазові нирки |
Підклас: Плацентарні |
розвиток плоду в тілі матері та харчування його через плаценту |
Ряд: Примати |
великий головний мозок кора великих півкуль має добре розвинені звивини очі повернуті вперед; бінокулярний зір добре розвинені зір та слух; редукція нюхового центру кінцівки хапального типу; великий палець протиставлений іншим наявність ключиці та повний поділ променевої та ліктьової кісток (здатність кінцівок та зап'ястя до обертання) на великому пальці завжди ніготь мала плодючість та відсутність сезонності розмноження одна пара сосків життя групами, складні соціальні відносини та системи комунікації, складна поведінка |
Родина: Гомініди |
здатність підтримувати вертикальне положення тіла відсутність хвоста, защічних мішків та сідничних мозолів подібність у будові органів хватальна кисть з плоскими нігтями та протипоставленим великим пальцем статевий диморфізм менструальний цикл фізіологічна схожість: загальні групи крові, хвороби та паразити денний спосіб життя подібність у турботі про потомство, передачу умінь і навичок подібність у вираженні емоцій |
Рід: Людина (Люди) |
єдиний представник роду людина розумна (Homo sapiens) |
Вид: Людина розумна |
прямоходіння (біпедія):
редукція волосяного покриву великий палець протиставлений іншим здатність до дрібної моторики пальців мозковий відділ черепа більше лицьового відділу маленькі ікла, які не виступають за лінію інших зубів редукція надбрівних дуг високорозвинений мозок опущення гортані та під'язикової кістки; членороздільна мова; образне мислення підборіддя соскоподібний відросток скроневої кістки |
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
§1(https://uahistory.co/pidruchniki/biology-8-class-2021-sobol-reissue/1.php) читати, відповісти на питання усно
Глосарій:
Мова — це система слів, їхніх значень, а також правил їх застосування.
Мислення — процес відображення в мозку людини предметів і явищ навколишнього світу в їхніх зв'язках і відношеннях.
Трудова діяльність людини є різновидом його соціальної поведінки.
Творчість - це розумова й практична діяльність, результатом якої є створення оригінальних, неповторних цінностей, виявлення нових фактів, властивостей, закономірностей, а також методів дослідження і перетворення матеріального світу або духовної культури; якщо ж він новий лише для його автора, то новизна суб'єктивна і не має суспільного значення.
Адаптація - здатність живого організму пристосовуватися до мінливих умов навколишнього середовища, що виробилась у процесі еволюційного розвитку.
Соціальна адаптація - це взаємозумовлений процес пристосування індивіда до соціального середовища і пристосування суспільства до потреб особистості через їхнє задоволення.
Еукаріоти – це організми, що мають сформоване ядро, відокремлене від цитоплазми ядерною оболонкою.
Гетеротрофи (від грец. heterone — «інший» і trophe — «живлення») — організми, що вимагають органічних сполук, як джерела вуглецю для росту і розвитку. Гетеротрофи відомі як консументи або споживачі в харчовому ланцюжку.
Голозойне харчування - спосіб харчування, при якому організми їдять тверду їжу як рослинного, так і тваринного походження. При цьому типі харчування тварини поглинають складний органічний харчової матеріал, а потім розщеплюють його на прості елементи, які використовуються клітинами організму. Неабсорбованими залишки їжі виводиться з організму в процесі травлення. Цей спосіб харчування характерний для більшості тварин, включаючи людину.
Глікоген – вуглеводний резерв, який використовується організмом для створення енергії під час розумової роботи або фізичного навантаження.