Тема уроку . Біжить у море річка безупинна… В.Лучук «Скільки рік в Україні ?».
Мета уроку .Розширювати та доповнювати знання дітей про Україну, її річки, формувати навички правильного свідомого виразного читання (інтонування); збагачувати мовлення учнів новими словами, пробуджувати зацікавленість до оточуючого світу, сприяти вихованню бережливого відношення до природи (річки), виховувати любов до рідного краю бажання вивчати куточки своєї Батьківщини.
Обладнання уроку: мультимедійна презентація
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Пролунав дзвінок
Починаємо урок
Працюватимем старанно
Щоб почути у кінці ,
Що у нашім третім класі
Діти просто молодці.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Послухайте групу слів і виділіть в ній «зайве» слово. А ті слова , що залишилися, назвіть узагальнюючим словом .
Червоний, слово, синій, жовтий, чорний.
(«Зайве» - слово; всі інші –кольори.)
Що нагадало вам це завдання?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
- А якого кольору ви уявите слово – відгадку наступних загадок?
1. Робота з загадками
- Через луки край села
Не дорога пролягла ,
А синенька стрічка
Вона зветься … (річка ).
- Тече, тече – не витече ,
Біжить, біжить – не вибіжить.
- Наче скло прозоре
в’ється синя стрічка.
То біжить у море
безупинна … (річка)
Падали в річку краплини.
З неба падали краплини в річку.
З неба падали краплини в глибоководну річку.
Зривалися з неба і падали в глибоководну річку важкі краплини .
3. Читання слів – анаграмм
- Прочитайте, як говорять про річки.
вненапин (невпинна)
хлибурва (бурхлива )
чамальовни (мальовнича )
каглибо (глибока )
сьгірка (гірська )
ІV. Оголошення теми і мети уроку
3. Оголошення теми і мети
- На уроці ми познайомимося з віршем українського поета Володимира Лучука «Скільки рік в Україні»
V. Сприйняття навчального матеріал
1. Опрацювання вірша В. Лучука «Скільки річок в Україні?»
а) Читання вірша вчителем у супроводі презентації
- Назви яких річок почули? Про які ніколи не чули?
б) Словникова робота
Рине - бурхливо тече.
Террикон – насип з пустої породи біля шахти .
Гін – частина шляху.
Свічадо – дзеркало .
Зорять – дивляться.
Пруг – край чого-небудь .
Чимдуж - дуже швидко
в) Самостійне читання вірша
г) Бесіда за змістом прочитаного
- Які річки течуть серед гір?
- Яка річка тече під Карпатами?
- У яку річку впадає Стрий?
- Яке місто зростає над річкою Уж?
- Яка річка протікає в Донбасі?
- Яка річка є символом України?
- Яка річка тече в Полтаві?
д) Виразне читання вірша
- На яке питання автор не дав відповіді?
- Скільки річок пригадав автор?
- Як ви гадаєте, чи всі річки України пригадав автор?
3. Подорож картою України. Це цікаво знати
- Погляньте на карту України. Вона ніби вишита блакитними нитками річок. В Україні нараховується понад 73 тисячі річок.
За слов’янськими легендами Сонце мало за дружину водяну богиню Дану. Це ім’я перекладається як «ріка». Назви багатьох українських річок мають корені «дан» , («дн»).
VІ. Осмислення і узагальнення вивченого
Річка
Яке то диво-дивне влітку річка.
Краса безмежна, в вербах береги. І стільки в цьому радості й снаги. Пливеш по ній, а над тобою небо Бездонне, чисте, іноді в хмарках.
До цього придивитись лише треба, |
Талановита річка
Йшла вздовж берега Марічка,
поруч швидко бігла річка.
Зацікавилась Марічка:
— Що робити вміє річка?
— Вмію плинути, звиватись,
і текти, і розливатись,
гомоніти та співати,
на порогах танцювати,
швидко мчати і сміятись,
можу в хованки погратись:
заховатися між лози
чи під кригою в морози,
човник місячний гойдати,
із зірками мандрувати,
квіти, трави поливати,
спраглу землю напувати.
Дивувалася Марічка:
— Надзвичайно здібна річка!
Розповім усім на світі,
що річки — талановиті.
Звернення річки
Ой, рятуйте мене, люди,
Витягайте з русла сміття,
Що кидають у воду всюди
І вкорочують життя.
Помирати рибка стала,
Так забруднена вода,
Вже купатись перестала
В каламуті дітвора.
Мохом, склом побитим
Вкрились русло, береги.
Не хотять вже воду пити
З мене коні та воли.
Задихаюсь від бензину,
Масла, бруду, хоч умри.
Як почнуть свої машини
Мити в річці шофери.
Я прошу вас, люди добрі!
Не засмічуйте ви нас!
Збережіть для покоління,
Що прийде вже після вас.
Багато річок є на землі . У кожного своя назва, своя вдача. Навіть найменша річечка, яка щедро ділиться з нами своєю водою, варта уваги і прихильності. На нашій карті не зображено річок, які протікають через наше селище, бо вони дуже маленькі.
Жив у стародавні часи могутній богатир Лиман, і було в нього двоє дітей — дочка Десна та син Дніпро. Десна була старшою, а Дніпро молодшим. От виросли діти, настав час Лиману передавати їм свої володіння.
Каже батько:
— Діти мої любі, приходьте завтра до мене за благословенням. Хто першим прийде, тому й спадок мій залишу.Полягали Десна та Дніпро спати. Та не спиться Дніпрові, сон не йде до нього. Хоче син першим батькове благословення взяти. І ранком, як тільки зоря зійшла, Дніпро прийшов до Лимана.
— Благословіть, тату!
— Добре, сину,— каже Лиман,— Та чому ж не прийшла Десна, адже вона старша за тебе і більше прав має на мій спадок?
— Вона ще спить, батьку,— відповів Дніпро.
Благословив Лиман сина, і той пішов батьківську землю міряти, господарювати на ній.
Проспала Десна вранішню зорю. Прокинулась — а молодшого брата вже немає. Прибігла до батька:
— Благословіть, тату!Лиман благословив дочку, а потім каже
:— Дніпро першим від мене благословення взяв, але якщо випередиш його і першою землю мою зміряєш — пануватимеш на ній по праву.
Побігла Десна за братом, а попереду себе сокола пустила, щоб він дорогу їй показував. Але як не намагалась, усе одно випередити Дніпра не змогла. Раптом побачила Десна братів слід: «Якщо не випереджу його, то разом із ним отримаю батьківську спадщину».Ступила Десна у слід Дніпра — і вмить обидва стали ріками, потекли разом. Це батько вирішив примирити дітей своїх.Проте Дніпро з тих пір усе одно вважається головною річкою України. Як розрізнити, де вода сестри, а де брата? Просто — в Десні вода світліша, а в Дніпрі темнувата.
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Бережіть річки!
Люди майбутнього!
Будьте дбайливі,
Ви маєте досвід тисячоліть!
Природа й людина - єдине ціле,
Їх неможливо ділить.
Вчіть і досліджуйте рідну природу,
І для нащадків своїх збережіть.
Не зупиніть шлях історії людства
На жоден крок, жодну мить.
Ми чисті річки, чисті озера
Хочемо вам залишить,
Щоб на планеті Земля ніколи
не пролунало: - "ДОПОМОЖІТЬ!"
VІІІ. Домашнє завдання
с.11, виразно читати, творчій групі – знайти вірші про річки і вивчити.