Конспект уроку з літературного читання в 3 класі на тему: «Леонід Глібов «Лебідь, Щука і Рак»»

Про матеріал
Ознайомлення дітей із жанром – байки з творчістю Леоніда Івановича Глібова, талановитого байкаря, видатного майстра художнього слова.
Перегляд файлу

Конспект  уроку з літературного читання в 3 класі на тему: «Леонід Глібов «Лебідь, Щука і Рак»»

Мета: ознайомити дітей із жанром – байки з творчістю Леоніда Івановича Глібова, талановитого байкаря, видатного майстра художнього слова; формувати уміння читати виразно, працювати з додатковою літературою; вчити аналізувати байку , передавати інтонацією характер дійових осіб, оцінювати їх вчинки; розвивати мовлення учнів, вміння висловлювати свою думку, аналізувати, робити висновки; виховувати дбайливе ставлення до тварин.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Сьогодні у нас — незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну чудову, в країну відому,

Що нас чекає й збагачує мову.

Щоб урок пройшов немарно

Треба сісти рівно, гарно.

Дарма часу не втрачати,

Думати і працювати.

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів. Мовленнева розминка.

  1. Зарядка для язичка 

Де ж наш пустун-язичок?

Ліг на бочок і мовчок.

А ми зараз його розбудимо!

— Поплямкаємо губами!

— Поклацаємо зубами (щоб міцніші були)!

— Посичали гускою: с-с-с.

— Подзижчали комариком: дз-дз-дз.

— Пошуміли вітерцем: ш-ш-ш.

— Подирчали трактором: др-др-др.

 

  1. Скоромовка

Ґава гудзик відшукала,
І в гніздо собі поклала.
«Я ґадзиня- мастериця,
Все в ґадзівстві знадобиться!»

 

  1. Гра «Перекладачі»

КАЩУ  (щука)

АКР           (рак)

ДЬЛЕБІ    (лебідь)

  • До якої частини мови відносяться ці слова?  ( іменник)
  • Назвіть їх одним словом.   (тварини)
  • Саме з ними ми ще зустрінемся на сьогодні на уроці.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

-Сьогодні на уроці, ми познайомимось з творчістю талановитого

байкаря, видатного майстра художнього слова Леонідом Івановичем Глібовим.

  • І дізнаємось ще про один дуже цікавий  жанр української літератури .

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Розповідь вчителя 

-Діти , а про який новий жанр ідеться у розповіді? (байки)

Дехто вважає, що слово «байка» походить від грецького слова «айпос» — оповідання, що потребує відповідного тлумачення. Але в українській мові є слово «баяти» — що значить говорити, розповідати. В народних казках зустрічається чарівний кіт-баюн, який розповідає казки та всілякі неймовірні історії. Байка — дуже давній вид народної творчості, поширений у всьому світі. Дійовими особами в ній найчастіше є тварини, але іноді зустрічаються людські істоти чи неживі предмети. Байка служить зразком життєвої мудрості.

— Прочитайте визначення байки у підручнику.

          - А щож таке мораль ?

- Мораллю називається повчальний висновок у байці, тобто те, що хотів сказати байкар читачам, чому він хотів їх навчити цією байкою.                                                                                                                    

  1. Розповідь про Л.І Глібова
  • А його біографію нам розкажуть  члени нашої пошукової групи.

Учень 1.

Леонід Глібов народився у українському селі Веселий Поділ на Полтавщині. Змалку мав добру душу і чутливе серце. Захоплювався книгами, і сам почав писати: поезії, казки, байки. Від 1855 року Леонід Глібов працював вчителем географії та історії в містечку Чорний Оскол на Поділлі.

Учень 2.

Тоді він вже був автором популярних віршів і байок,  окрім цього, займався просвітою і розвивав українську культуру: заснував гуртки, влаштовував літературні вечори та вистави, поширював українську літературу,  яка друкувалася на Галичині. 

Учень 3.

 В кінці 1850-початку 1860-х років Леонід Глібов організовував українські народні недільні школи, пробував видавати українські книжки, заснував журнал. У недільних школах він сам працював безкоштовно,  у свій вільний від основної роботи час. Примітно, що в його недільній школі вчився батько Лесі Українки, який зберіг дуже теплі спогади про свого вчителя, Леоніда Глібова.

 Дякую. Молодці!

  1. Виставка збірок Леоніда Глібова ( додаток 1 )
  2. Робота з підручником ( с. 94 )
  • Познайомтесь з матеріалом підручника і скажіть, чому його

байки знають багато поколінь українських дітей.

  1. Хвилинка цікавинки.
  • Учні класу отримали завдання знайти інформацію про герої

байки, з якою ми познайомимось на уроці. (додаток 2)

Учень 4.

Щука — хижак, який розповсюджений у Європі, Азії, Північній Америці. Вона їсть все підряд, навіть йоржиків і окунів з колючими плавниками. Крім риби цей хижак може їсти раків, хробаків, жаб, невеликих качок та інших птахів, які сідають на поверхню води. Є відомості, що щуки їли малечу бобрів, ондатр, черепах. Про цього жителя рік та озер багато цікавих фактів. У щуки є величезна зубата паща, яка є набагато більшою, ніж здається — вона розсувається на більшу ширину і здатна ковтати здобич, яка навіть є ширшою, ніж вона сама.

Учень 5.

Річковий рак  рід безхребетних тварин ряду десятиногих ракоподібних, довжина тіла зазвичай 6-15 см, іноді — до 80 см. Рід складається з трьох видів, усі зустрічаються в Україні. Як мешканці водойм ракоподібні дихають зябрами.

У раків та лобстерів при втраті клешні виростає нова. Хотя нова кінцівка может бути меншою за розмірами і не дуже розвинутою, вона цілком функціональна.

Учень 6.

Лебеді є найбільшими птахами серед жителів водного середовища. У довжину їх тіло займає приблизно 120-180 сантиметрів, при вазі до 15 кілограмів. Також їх крила досить потужні: розмах дорівнює 2 метрам, і, якщо хтось становить небезпеку, вони можуть завдати захисний удар, тим самим покалічити і знешкодити противника.

Лебеді не можуть похвалитися великою кількістю різновидів, їх всього 7: білий, чорношиїй, кликун, шипун, трубач, малий і американський. Через таку нечисленність птахи занесені до Червоної книги.

V. Первинне сприймання.

- Лебідь , Щука і Рак є головними героями байки Л. Глібова.

1. Читання байки вчителем.

- Чому Лебедю, ракові й Щуці не вдалося зрушити з місця хуру?

- Який висновок зробив оповідач, спостерігаючи цю картину?

2. Словникова робота

Безладдя – непорядок

Хура – віз

Катма – немає

Морока – клопіт

4.Читання байки учнями

- Подумайте, з якою інтонацією треба читати кожну строфу.

5. Фізкультхвилинка

6. Читання байки разом (вид читання «Дощиком»)

VІ. Узагальнення й систематизація знань.

  1. Гра «Рима»

Радіє - ….

Гріх -…..

Узялись -…

Ходу -…..

Щука-….

Нам -….

  1. Виразне читання байки учнями.
  • Які слова байки звучать , як прислів’я ?
  • Чого вони нас навчають?
  • Коли їх доречно вживати?

І. Підбиття підсумків.

1.Вправа «Інтерв’ю»

 (Даю можливість кожному вибрати собі пару для діалогу. Школярі готують питання за темою і проводять діалог: один ставить питання , інший відповідає, і навпаки.)

 

  VІІІ . Домашнє завдання

     С.94 Вивчити байку напам’ять.

 

Додаток 1

"Котилася тарілочка" - ілюстрована збірка віршів Леоніда Глібова

Леонід Глібов. Котилася тарілочка. Ілюстрована збірка віршів. Малюнки Галинаи Сокиринської. Вірші. Коник-стрибунець. Веснянка. Бачить – не бачить. Котилася тарілочка«Коник-стрибунець», «Веснянка», «Бачить – не бачить», «Котилася тарілочка» - вірші та загадки Леоніда Глібова, представлені у цій ілюстрованій книжечці.

Леонід Глібов, вірш для дітей "Зимонько-снігуронько"

Леонід Глібов, Зимонько-снігуронько, вірш для дітей, вірш про зиму

"Зимонько-снігурочко, 
Наша білогрудочко,
Не верти хвостом,
А труси тихесенько, 
Рівненько, гладесенько 
Срібненьким сніжком."

(Леонід Глібов)

Вірш Леоніда Глібова "Зимня пісенька"

Леонід Глібов. Зимня пісенька, вірш для дітей.  Художник Людмила Постних"

Діти наші, квітоньки,
Хлопчики і дівоньки!
Нум гуртом співать;
Ви тягніть тонесенько,
Буду я товстесенько,
Окселентувать..."

(Леонід Глібов)

Леонід Глібов. Вірш "Журба"

Леонід Глібов. Журба. вірш для дітей. Малюнки Людмили Постних.

"Стоїть гора високая,
Попід горою гай,
Зелений гай, густесенький,
Неначе справді рай."

(Л. Глібов)

Вірш Леоніда Глібова "Думка"

Леонід Глібов. Думка. Вірш. Малюнок Людмили Постних.

"Як за лісом, за пролісом
Ясне сонце сходить,
Як за морем за далеким
Десь воно заходить,—
Я згадую інший ранок,
Інший вечір бачу."

(Л. Глібов)

"У степу" - вірш Леоніда Глібова

Леонід Глібов. У степу. Вірш

"Хоч доля привела у город суєтливий,
Добра і зла прикрашений вертеп,
Я все-таки люблю сіножаті і ниви,
Люблю широкий, тихий, рідний степ."

(Л. Глібов)

Алегоричний жарт Леоніда Глібова "Квіткове весілля" (з ілюстраціями)

Леонід Глібов. Квіткове весілля. Алегоричний жарт. Малюнки Анатолія Василенка."У вишневому садочку,
Під вербою, в холодочку,
Щоб лихо прогнать,
І щоб долю звеселити,
Заходились наші квіти
Весілля гулять...."(Леонід Глібов)

Загадки Леоніда Глібова

Загадки Леоніда ГлібоваЧитайте віршовані загадки Леоніда Глібова про книжку, телятка, руки, скрипочку, бджілку і медок, повний місяць і зорі, про сонце, ніч і комара, колесо у возі, дощову хмару, про піч, багаття і димок, кавуна і ножа, млинці, вареники, цибулю, сокиру, косу, віник і деркач, всесвітню дорогу, про голову людську і правдивого чоловіка, про блоху та горох 

Акровірші Леоніда Глібова ("Що за птиця?". "Хто вона?", "Хто баба?", "Хто доня?", "Хто сестра і брат?", "Хто розмовляє?", "Хто хвастає?")

Акровірші Леоніда Глібова Загадки Леоніда Глібова написані акровіршами. Це загадки особливі. Щоб їх відгадати, треба прочитати перші літери кожного рядка загадки згори вниз. В цій статті пропонуються до уваги такі акровірші: "Що за птиця?". "Хто вона?", "Хто баба?", "Хто доня?", "Хто сестра і брат?", "Хто розмовляє?", "Хто хвастає?".

 

Леонід Глібов, вірш "Христос Воскрес!"

Леонід Глібов, великодній вірш Христос Воскрес"Нехай бринять і пахнуть квіти,
Нехай почує Божий рай,
Як на землі радіють діти
І звеселяють рідний край."

(Леонід Глібов)

Додаток 2

Изображение выглядит как животное

Автоматически созданное описание

Изображение выглядит как трава, животное, внешний, членистоногое

Автоматически созданное описание

Изображение выглядит как птица, вода, животное, внешний

Автоматически созданное описание

docx
Додано
25 січня 2020
Переглядів
4461
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку