Бізнес-гра «Моя перемога» для учнів 10 класів

Про матеріал
Методична розробка позакласного навчально-виховного заходу з математики до тижня математики та декади точних наук.
Перегляд файлу

Методична розробка

позакласного навчально-виховного заходу з математики.

Бізнес-гра «Моя перемога»

(для учнів 10 класу)

 

І. Загальна характеристика заходу

Форма проведення: бізнес-гра.

Обґрунтування необхідності проведення цього заходу: підвищення інтересу учнів до вивчення математики.

Мета: актуалізація і закріплення знань учнів з математики; активізація пізнавальної діяльності школярів; розвиток логічного мислення, уваги; спонукання учнів до творчого пошуку і роздумів; виховання таких моральних якостей, як колективізм, повага до думки інших, згуртованість, взаємодопомога, товариськість, відповідальність за спільний результат.

Оформлення приміщення: дошку та стіни прикрасити портретами відомих математиків, роздрукованими математичними формулами, висловами про математику.

Обладнання: мультимедійна презентація із сюжетним відображенням змісту бізнес-гри, 3 бланки відповідей для кожної з команд, 3 «вподобайки», банкноти матгривень (нагороди за проходження етапів), «банк» для капіталу, сертифікати на оцінки.

Література для учителя:

  1. Мерзляк А. Г. Алгебра і початки аналізу : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. Закладів : академіч. рівень / А. Г. Мерзляк, Д. А. Номіровський, В. Б. Полонський, М. С. Якір. – Х. : Гімназія, 2010. – 352 с.
  2. Бурда М. І. Геометрія : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. : академ. рівень / М. І. Бурда, Н. А. Тарасенкова. – К. : Зодіак-ЕКО, 2010. – 176 с.

ІІ. План підготовки навчально-виховного заходу

Визначення теми навчально-виховного заходу та форми його проведення обумовлено спеціальною організацією застосування ігрових методів навчання на уроках математики у старших класах з метою підвищення інтересу учнів до вивчення предмету.

Для організації бізнес-гри клас необхідно поділити на 3 команди, визначити актив учнів серед десятикласників (троє капітанів) та розподілити між ними обов’язки (підбір назви та емблеми команди).


ІІІ. Сценарій проведення виховного заходу

Вступне слово вчителя. Доброго дня, шановні присутні! Я рада вас тут вітати! Сьогодні ви отримаєте можливість спробувати себе у ролі бізнесменів-інтелектуалів: зможете заробити математичні гроші та витратити їх на деякі корисні речі, перевірите свій рівень знань з математики та дізнаєтеся багато цікавого!

Кілька слів про правила участі у бізнес-грі. Сьогодні беруть участь три  команди. Крім того, у грі бере участь учитель (ПІБ учителя), яка має звання головного банкіру, відповідає за банк гри та спостерігає за правильністю ходу гри.

Гра проходить|минає| у чотири етапи: синій, червоний, зелений раунди і фінал. Кожен етап містить три рубрики (у кожній – по 4 питання), а також рубрику-аукціон (додаткові три питання).

Завдання кожної команди – набрати якомога більше матгривень, виданих вам за правильні відповіді на питання. У синьому, червоному та зеленому раундах кожне питання має свою вартість, вказану біля питання; на обдумування команді дається 30 секунд. Якщо команда відповідає правильно, то до її рахунку додається та кількість матгривень, які становлять номінальну вартість питання. Якщо команда, яка обрала рубрику, не дає відповіді на питання, то інші команди можуть відповідати також, висловлюючи своє бажання взяти участь у обговоренні питання підняттям «вподобайки».

По закінченню проходження кожного раунду команди мають право взяти участь у аукціоні. За можливість відповідати на питання-аукціон команда має сплатити певну суму грошей після проведення торгів між учасниками. Бонус такого питання заключається у подвоєнні рахунку команди за умови правильної відповіді.

Перед вами на партах знаходяться бланки відповідей, які знадобляться для проходження фінального раунду; там ви можете розвязувати завдання, записувати отримані результати та робити ставки. У фінальному раунді необхідно не тільки|не лише| правильно виконати запропоновані завдання, але і зробити ставку на свою відповідь. Якщо команда дає правильну відповідь, її ставка подвоюється; якщо помиляється – ставка переходить до загального банку гри.

Отже, розпочнемо гру!

Учитель (на мультимедійній дошці – зображення назви гри). Прошу учасників представити свої команди! (Учні оголошують назви своїх команд та демонструють емблеми). Молодці! Переконана, що з такими назвами проблем у бізнес-грі у вас не виникне! Кожна команда отримує по 20 матгривень стартового капіталу (учитель видає капітанам команд «гроші»).

А зараз визначимо, яка з команд буде брати участь першою у грі. (Учитель проводить жеребкування, визначає першочерговість команд для участі у грі).

Учитель (на мультимедійній дошці – синій раунд). Отже, починаємо синій раунд! Команда №1, обирайте рубрику!

Рубрика

Вартість питання

Походження термінів

10

20

30

40

Математичні формули

10

20

30

40

Час

10

20

30

40

(Учні обирають рубрику та відповідають на питання. За правильні відповіді рахунок команд збільшується, а вчитель видає капітанам «гроші». Після першої команди до гри запрошуються друга і третя команди почергово).

Питання рубрик:

  1. Походження термінів:

1 (10 БАЛІВ). Яка тригонометрична функція кута|рогу| в перекладі|переведенні| з латинської мови|язика| називається «вигин|згин|, викривлення»?

Відповідь. Синус.

2 (20 БАЛІВ). Яка геометрична фігура в перекладі|переведенні| з грецького називається «столиком»?

Відповідь. Трапеція.

3 (30 БАЛІВ). Який відрізок в перекладі|переведенні| з латинської перекладається як «спиця в колесі»?

Відповідь. Радіус.

4 (40 БАЛІВ). Назва якого геометричного тіла походить від грецького слова, що в перекладі означає «соснова шишка»?

Відповідь. Конус.

  1. Математичні формули:

1 (10 БАЛІВ). Формули квадрата суми та різниці двочлена.

Відповідь. .

2 (20 БАЛІВ). Формула площі правильного трикутника.

Відповідь. .

3 (30 БАЛІВ). Формула синуса подвоєного кута.

Відповідь. .

4 (40 БАЛІВ). Теорема синусів.

Відповідь. .

  1. Час:

1 (10 БАЛІВ). Проміжок часу, приблизно рівний періоду обертання Землі навколо Сонця.

Відповідь. Рік.

2 (20 БАЛІВ). Період часу, приблизно рівний періоду обертання Місяця  навколо Землі.

Відповідь. Місяць.

3 (30 БАЛІВ). Період часу, що містить 3600 секунд.

Відповідь. Година.

4 (40 БАЛІВ). Саме так називають 1/1440 частину доби.

Відповідь. Хвилина.

 Аукціон:

  1. Який відрізок в перекладі з латинської мови означає «середня»? (медіана)
  2. Теорема косинусів. ()
  3. Якщо 1 січня високосного року буде середа, то який день буде 1 січня наступного року? (п’ятниця)

Учитель (на мультимедійній дошці – червоний раунд). На черзі – червоний раунд! Команда №1, обирайте рубрику!

Рубрика

Вартість питання

Сім різів відміряй – один раз відріж

10

20

30

40

Ігри і розваги

10

20

30

40

Життя видатних людей

10

20

30

40

(Учні обирають рубрику та відповідають на питання. За правильні відповіді рахунок команд збільшується, а вчитель видає капітанам «гроші». Після першої команди до гри запрошуються друга і третя команди почергово).

Питання рубрик:

  1. Сім різів відміряй – один раз відріж:

1 (10 БАЛІВ). Казка про принцесу та її сімох маленьких друзів.

Відповідь. Білосніжка і сім гномів.

2 (20 БАЛІВ). Прислів’я, у якому йдеться про те, що група людей махнули рукою на того, хто запізнився.

Відповідь. Семеро одного не ждуть.

3 (30 БАЛІВ). Які легкові автомобілі неофіційно називають «сімка»?

Відповідь. ВАЗ-2107, BMW 7 серії.

4 (40 БАЛІВ). Якій оцінці за п’ятибальною шкалою оцінювання відповідає 7 балів за дванадцатибальною шкалою?

Відповідь. «4-», «4».

  1. Ігри і розваги:

1 (10 БАЛІВ). У цю гру уміють грати всі. Це одна з якнайдавніших ігор, для того, щоб грати в неї досить мати аркуш паперу і ручку. Напевно, тому в неї грають на уроках нишком від учителя.

Відповідь. Морський бій.

2 (20 БАЛІВ). У 2004 році виповнилося 30 років з тих пір, як весь світ розважається цією грою. Звичайно, пік популярності її пройшов, але якщо предмет цієї гри попадеться в руки думаючої людини, він не відмовиться скласти його, привести в порядок. Назвіть імя винахідника цієї гри.

Відповідь. Ерно Рубік.

3 (30 БАЛІВ). За легендою цю гру приніс староіндійському цареві бідний мандрівник. А що він попросив у царя в нагороду за вподобану гру?

Відповідь. Найбільш поширена індійська легенда про винахід гри у шахи чоловіком на ім'я Сисса, який у нагороду за винахід попросив одне зернятко пшениці за перше поле шахівниці, два - за друге, чотири - за третє і так далі, подвоюючи число зерен за кожне подальше поле. Це здавалося скромним проханням, але зясувалося, що загальне число – 18.446.073.709.551.616 – перевищувало весь світовий запас зерна.

4 (40 БАЛІВ). Логічна гра між двома супротивниками на прямокутному полі 3 на 3 або більшого розміру. Кожен з гравців позначає свій хід одним з двох використовуваних в цій грі знаків.

Відповідь. Хрестики-нулики.

  1. Життя видатних людей:

1 (10 БАЛІВ). Юрист, який не любив знаходити корені квадратного рівняння, використовуючи дискримінант. Батько сучасної алгебри.

Відповідь. Франсуа Вієт.

2 (20 БАЛІВ). Під час ремонту не вистачало шпалер, і стіни її кімнати довелося обклеїти сторінками підручника з вищої математики. Від довгого споглядання формули просто вкарбувалися в її пам’ять, і з 15 років вона почала з цікавістю вивчати вищу математику.

Відповідь. Софія Ковалевська.

3 (30 БАЛІВ). Цього чоловіка не хотіли допускати до змагань, докоряли маленьким зростом. Але «нікому невідомий грек завоював медаль в кулачних боях!». Він був 4-х кратним переможцем Олімпійських Ігор по боротьбі, але  ми його знаємо як великого математика, автора знаменитої теореми про прямокутний трикутник.

Відповідь. Піфагор.

4 (40 БАЛІВ). Цей відомий вчений спочивав під яблунею та, як переконана більшість сучасників, отримав соковитим плодом по маківці перед тим, як відкрити свій найзнаменитіший закон.

Відповідь. Ісаак Ньютон.

 Аукціон:

  1. Цей підручник – перший підручник з геометрії, його написав ще давньогрецький учений, але всі класичні підручники  з геометрії – це його перероблені варіанти. назвіть автора та саму книгу, про яку йдеться. («Початки» Евкліда)
  2. Яка ймовірність виграшу в грі «Орлянка» (підкидання монетки) і в грі в кості (гральні)? (При підкиданні монети ймовірність виграти складає 1/2, а при киданні гральної кістки за виграш вважається випадання цифри шість (вірогідність виграшу 1/6))
  3. Учений, який особливо цікавився великими числами, відомий своїми винаходами, наприклад, гвинтом, який, обертаючись, штовхав воду для зрошування полів. Саме йому належить фраза: «Дайте мені точку опори, і я переверну світ!» (Архімед)

Учитель (на мультимедійній дошці – зелений раунд). Отже, починаємо зелений раунд! Команда №1, обирайте рубрику!

Рубрика

Вартість питання

Рахуємо усно

10

20

30

40

Числа і системи зчислення

10

20

30

40

Чудові точки

10

20

30

40

(Учні обирають рубрику та відповідають на питання. За правильні відповіді рахунок команд збільшується, а вчитель видає капітанам «гроші». Після першої команди до гри запрошуються друга і третя команди почергово).

Питання рубрик:

  1. Рахуємо усно:

1 (10 БАЛІВ). Як число усно помножити на 1,5?

Відповідь. До дано числа додати його половину.

2 (20 БАЛІВ). Знайдіть корені рівняння .

Відповідь. Коренів немає.

3 (30 БАЛІВ). Вкажіть синус і косинус кута 60˚.

Відповідь..

4 (40 БАЛІВ). Знайдіть довжину кола, якщо його радіус становить 47 см.

Відповідь. 94.

  1. Числа і системи зчислення:

1 (10 БАЛІВ). Які числа служать основою двійкової системи зчислення?

Відповідь. 1 і 0.

2 (20 БАЛІВ). Це свято проводиться деякими математиками в березні місяці 14 числа (у американській системі запису дат — 3/14). Що це за свято?

Відповідь. День числа .

3 (30 БАЛІВ). Хоча ця система вважається незручною, ми досі використовуємо в записах її цифри для позначення століть, а школярі – практично на кожній самостійній або контрольній роботі.

Відповідь. Римська система зчислення.

4 (40 БАЛІВ). У стародавньому Вавилоні використовували свою систему зчислення. Її сліди збереглися до наших днів, і ми щодня використовуємо її, дивлячись на годинник і календар. Яке число покладене в основу вавилонської системи числення?

Відповідь. 60.

  1. Чудові точки:

1 (10 БАЛІВ). Внутрішня точка з області визначення функції, в якій похідна дорівнює нулю або не існує.

Відповідь. Критична точка.

2 (20 БАЛІВ). Точка, рівновіддалена від вершин многокутника.

Відповідь. Центр кола, описаного навколо даного мнотокутника.

3 (30 БАЛІВ). Властивість точки перетину медіан трикутника.

Відповідь. Точка перетину медіан трикутника ділить кожну з медіан у відношенні 2:1, починаючи від вершини.

4 (40 БАЛІВ). Властивість точки перетину бісектрис трикутника.

Відповідь. Ця точка є центром кола, вписаного в даний трикутник.

 Аукціон:

  1. Властивість точки перетину серединних перпендикулярів до сторін трикутника. (центр кола, описаного навколо трикутника)
  2. ОДИН – «ознака чоловічого початку», є міцною і єдиною основою всього. ДВА – протилежність числа один; «матір чисел». Назвіть «ідеальне число», яке об’єднує «жіночий і чоловічий початки». (число ТРИ)
  3. Всі діти в школі  вивчають декілька років математичну науку про числа,  записані цифрами, та дії над ними, але жоден підручник математики не має такої назви. Що це за наука? (арифметика)

Учитель (на мультимедійній дошці – фінальний раунд). Команди, підрахуйте свої кошти, будь ласка. Ми дійшли фіналу, де на вас чекають цікаві питання, математичні ребуси та задачі. Нагадую правила: на бланках відповідей вам необхідно вказати відповідь на завдання та зробити ставку. Якщо ви надаєте правильну відповідь, вказана вами ставка подвоюється і додається до вашого рахунку; якщо помиляється – ставка переходить до загального банку гри.

Завдання фінального раунду для усіх команд спільні. Перед початком я прошу кожну команду зробити ставку на перше та друге завдання (виражені питаннями) у відповідні поле бланку відповідей та здати його (ПІБ учителя). (Команди роблять ставки та здають бланки)

Час відповіді – 30 секунд на одне питання. Отже, почнемо!

Питання:

  1. З цим предметом дуже тісно пов’язана тригонометрія. В давнину за розповсюдження основоположних ідей цієї науки влада переслідувала Г. Галілея, Н. Коперника та І. Кеплера. (Астрономія)
  2. У перекладі з грецького це слово  означає «видовище», «уявлення». У математиці у греків це слово почало вживатися в сенсі «істина доступна спогляданню». Ви зустрічаєтеся з цим словом на кожному уроці геометрії. (Теорема)

 (Учні відповідають на питання. За правильні відповіді рахунок команд збільшується на подвоєну ставку, а вчитель видає капітанам «гроші»).

Учитель. Я прошу кожну команду зробити ставку на третє завдання (виражене ребусами) у відповідне поле бланку відповідей та здати його (ПІБ учителя). (Команди роблять ставки та здають бланки)

Час відповіді – 1 хвилина. Отже, почнемо! (на мультимедійній дошці – зображення ребусів)

(синус)

http://ist-matemat.at.ua/reb5klas/figuri/romb.png(ромб)

http://ist-matemat.at.ua/reb5klas/figuri/vershina.png(вершина)

http://ist-matemat.at.ua/_si/0/s72524789.jpg

(аксіома)

http://ist-matemat.at.ua/_si/0/69159856.jpg

(піраміда)

(Учні розвязують ребуси. За правильні відповіді рахунок команд збільшується на подвоєну ставку, а вчитель видає капітанам «гроші»).

Учитель. Я прошу кожну команду зробити ставку на четверте завдання (виражене задачею) у відповідне поле бланку відповідей та здати його (ПІБ учителя). (Команди роблять ставки та здають бланки)

Час відповіді – 1 хвилина. Отже, почнемо! (на мультимедійній дошці – умова задачі)

Задача. Арабська народна мудрість говорить:

«Друг  мого друга  – мій друг.

Друг мого ворога  -  мій   ворог.

Ворог мого друга – мій ворог.

Ворог мого ворога- мій друг». Опишіть її за допомогою математичних символів «+», «–» та «=».

Відповідь: (+ + = +), (+ — = —), ( — + = —), ( —  = + ).

Учитель. Я прошу кожну команду зробити ставку на пяте завдання (виражене задачею) у відповідне поле бланку відповідей та здати його (ПІБ учителя). (Команди роблять ставки та здають бланки)

Час відповіді – 2 хвилини. Отже, почнемо! (на мультимедійній дошці – умова задачі)

Задача. Марійка пече пиріжки і реалізує їх на базарі. В  перший день вона продала 50 пиріжків за ціною 3 грн/шт. Наступного дня вона знизила ціну на 10% і продала 60 пиріжків. У який день Марійка отримала більший прибуток?

Відповідь: Другого дня прибуток був більший.

Учитель. Команди, підрахуйте кількість ваших матгривень! (Учні рахують «гроші»; відповідно до кількості матгривень визначається переможець). Отже, почесне третє місце у бізнес-грі «Моя перемога» із результатом у (кількість) матгривень посідає команда (назва команди), яка обмінює свої зароблені «гроші» на сертифікат на оцінку в 10 балів; друге місце із результатом у (кількість) матгривень здобула команда (назва команди), яка обмінює сертифікат на оцінку в 11 балів; і переможцями, найінтелектуальнішими бізнесменами із результатом у (кількість) матгривень стала команда (назва команди), яка отримує сертифікат на оцінку в 12 балів! Вітаємо! (Учитель урочисто нагороджує команди сертифікатами).

Висловлюю подяку всім присутнім за участь. До нових зустрічей!

 

 


ДОДАТКИ

Додаток 1

Фрагменти презентації до бізнес-гри «Моя перемога»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Нижборська Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Новомлинська Дар'я Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 травня 2019
Переглядів
2047
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку