Сучасні вимоги Нової української школи ставлять перед учителями задачі не тільки викладати учням матеріал, а й навчати практично застосовувати його у повсякденному житті. Все більшого значення набувають комунікативні вміння, здатність до моделювання життєвих ситуацій, залучення до творчої діяльності. Посібник містить практичні матеріали у вигляді блок-схем для проведення уроків природознавства в 1-2 класах. Їх використання сприятиме творчому підходу вчителя щодо пошуку сучасних форм навчання в шкільному освітньому середовищі молодших школярів, створенню ситуації успіху, формуванню навичок оволодіння навчальним матеріалом з предмета, уміння індивідуально працювати з науковим матеріалом. Робота рекомендована для широкого загалу вчителів початкових класів
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ МАРІУПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Комунальний заклад
«Маріупольський навчально- виховний комплекс «Ліцей-школа №14» Маріупольської міської ради Донецької обл.»
«Блок-схеми на узагальнюючих уроках з природознавства. 1-2 класи»
Митрович Раїса Володимирівна
МАРІУПОЛЬ 2018
Укладач : Митрович Раїса Володимирівна, учитель початкових класів, «учитель – методист».
Консультант: Халєєва Л.М., методист Міського науково-методичного центру м.Маріуполя
Рецензенти: Стоякіна В.Б., учитель початкових класів ЗОШ № 15
Харахаш В. В., учитель початкових класів ЗОШ № 34
Анотація:
Сучасні вимоги Нової української школи ставлять перед учителями задачі не тільки викладати учням матеріал, а й навчати практично застосовувати його у повсякденному житті. Все більшого значення набувають комунікативні вміння, здатність до моделювання життєвих ситуацій, залучення до творчої діяльності.
Посібник містить практичні матеріали у вигляді блок-схем для проведення уроків природознавства в 1-2 класах. Їх використання сприятиме творчому підходу вчителя щодо пошуку сучасних форм навчання в шкільному освітньому середовищі молодших школярів, створенню ситуації успіху, формуванню навичок оволодіння навчальним матеріалом з предмета, уміння індивідуально працювати з науковим матеріалом. Робота рекомендована для широкого загалу вчителів початкових класів.
Інформація про автора
Митрович Раїса Володимирівна
Місце роботи: Комунальний заклад «Маріупольський навчально-виховний комплекс «Ліцей-школа № 14»»
Посада: вчитель початкових класів
Педагогічне звання: вчитель-методист, відмінник народної освіти України
Стаж педагогічної діяльності: 41 рік
Сьогодні особливі труднощі в початковій школі викликають уроки природознавства, тому хочу запропонувати своє бачення проведення цих уроків, як збільшити інтерес кожної дитини до вивчення даного предмета. Перш за все бачу це в зміні підходу до викладання матеріалу і залученні в процес вивчення природознавства кожного учня.
Свого часу Дмитро Менделєєв попереджав: "Знання без виховання - це меч у руках божевільного". Ось чому, чим багатша знаннями людина, тим гостріше ставиться питання його моральних цінностей, його рівня вихованості. Тому новий час висуває нові вимоги до професії вчителя. Це спеціальність, яка обслуговує потреби сучасної людини, тобто учня.
Все пов'язано з безперервною освітою особистості, з пошуком нових навчальних технологій. Сучасний світ характеризується зростанням індивідуальної самосвідомості. Для особистості актуальним стає пошук свого шляху в придбанні знань, свого стилю діяльності.
На практиці ми бачимо, що якою б самостійністю не володів учень, виникають ситуації, в яких він потребує супроводу з боку вчителя. Супроводжувати - означає слідувати поруч, разом з ким-небудь у якості супутника або провідника.
Супровід може трактуватися як допомога учневі у формуванні орієнтаційного поля розвитку, відповідальність за дії, яку той, якого навчають несе сам. Для здійснення права вільного вибору необхідно навчити учня вибирати, допомогти йому розібратися в суті проблемної ситуації, виробити план рішення і зробити перші кроки. Саме педагог покликаний створювати надлишкове освітнє середовище, насичене безліччю пропозицій, які потенційно можуть бути цікаві тому, кого навчають, потім він супроводжує того , кого навчає, тобто учня в цьому просторі пропозицій, обговорюючи при цьому різні стратегії.
Ось тут-то і виникла необхідність появи нової професії в освіті - тьютор (англ. Tutor - репетитор, куратор, вихователь в освітньому закладі) - це педагог, який здійснює загальне керівництво самостійною роботою учнів. Мені здається, що професія вчителя передбачає зайняти важливе місце в супроводі особистості учня в навчально-виховному процесі. На даний момент послуги вчителя досить затребувані. Реформоване освітнє середовище в нову українську школу (НУШ) потребує вчителя, як нового фахівця, який допоможе тому, кого навчають вибудовувати свою індивідуальну освітню програму. Роль педагога передбачає виявлення і «просування» інтересу учня, тобто супроводжуваного. З огляду на все це, можна сказати, що процес навчання - особливий тип педагогічної діяльності - супровід процесу індивідуалізації учня в ситуації відкритої освіти.
І тоді метою діяльності педагога є створення соціально-педагогічних умов для
самовдосконалення і становлення учня через допомогу в проектуванні і реалізації індивідуальної освітньої програми, створює умови і пропонує способи для виявлення, реалізації та осмислення учнем свого пізнавального інтересу і побудови індивідуального шляху отримання знань.
При цьому основними принципами, якими слід керуватися в своїй діяльності, є принципи відкритої освіти:
Основними функціями вчителя є:
Найбільш відповідними змістом педагогічного супроводу є особистісно-орієнтовані педагогічні технології: технологія розвиваючого навчання, педагогіка співробітництва, технологія індивідуалізації навчання, технології проблемного навчання, технологія занурення На сучасному етапі розвитку освіти надаються різні значення діям вчителя, що відображають консультаційні, організаційні, методичні функції викладача, наставника учнів в загальноосвітніх установах. У сучасного учня значно зростає потреба в самоосвіті, самореалізації. Актуалізується необхідність формування суб'єктної позиції, що дозволяє досягати успіху в різних сферах життя особистості і суспільства. Учитель-предметник відповідає за предметне навчання, а ось вчитель початкових класів забезпечує засвоєння і освоєння учнями основ багатьох наук, які він викладає. Зміст освіти, яке має освоїти учень визначається державним освітнім стандартом і навчальною програмою. Навіть при організації навчання з урахуванням індивідуальних особливостей учнів вчитель початкових класів може і повинен вийти за рамки програми, забезпечивши тим самим можливість кожній дитині мислити широко, нестандартно і самостійно.
З вище сказаного можна зробити висновок, що сучасній освіті необхідні кваліфіковані педагоги, покликані забезпечити виявлення індивідуальних освітніх запитів своїх учнів, здійснити організаційну, консультаційну та іншу допомогу при розробці та реалізації індивідуальних освітніх сценаріїв, програм, маршрутів, проектів кожного учня окремо і всього колективу класу в цілому.
Уроки природознавства - це той предмет, на якому в повній мірі можуть розкриватися здібності кожного учня. Однак, якщо мова йде про супровід навчальної діяльності обдарованої учня, тоді доцільно організувати індивідуальну роботу з кожним учнем, враховуючи індивідуальні здібності слабких учнів. Допомагаючи учню долати всі страхи перед досліджуваним предметом, надаючи професійну предметну допомогу, вчитель повинен допомагати знайти таким дітям впевненість в собі, в своїх силах і знаннях. А опинившись в комфортній психологічній атмосфері, впоравшись із собою і подолавши себе, учень здатний домогтися багато чого.
Допомогти на уроках рішенню індивідуальних завдань, спрямованих на усвідомлене формування або корекцію індивідуального стилю мислення, пізнавальної і творчої діяльності - ось одна з головних задач, яку необхідно вирішувати кожному педагогу.
Ось тут активізація пізнавальної діяльності учнів повинна стояти на першому місці. Все більшого значення в житті набувають комунікативні вміння, здатність до моделювання ситуацій, придбання досвіду ведення діалогу, дискусій, залученню до творчої діяльності. У той же час спостерігається зниження інтересу до предмета, інтелектуальна пасивність, обумовлена труднощами в засвоєнні природознавчого матеріалу, невміння виділити головне і відсіяти зайве.
Важливо, щоб нова інформація накладалася на вже наявні знання. Тоді в процесі її вивчення будуть задіяні не тільки ресурси пам'яті. Інформація буде аналізуватися в міру її надходження, систематизуватися, усвідомлюватися. Основне завдання на цій стадії полягає в тому, щоб «витягнути на світло» вже наявні знання. Які ще засоби можна для цього використовувати?
Це блок-схеми і їх складання. Такий вид діяльності забезпечує школярам вміння вчитися, вчить плануванню і прогнозуванню. В обговоренні досліджуваного матеріалу, відбувається «винахід» або узагальнення знань, створюється ситуація успіху. Учні, оволодівши основними розумовими операціями зі створення творчого продукту, вміють виділити головне, характеризуються високим пізнавальним рівнем активності, самостійністю, яскраво вираженим творчим мисленням і уявою. Використання на узагальнюючих уроках блок-схем, дозволяє залучити до повторення вивченого матеріалу навіть самого слабкого учня. Я даю на уроках природознавства певні вміння, навички, а головне - знання, які виходять далеко за межі шкільної програми.
Перший клас, тема «Світ, в якому ти живеш».
Прийшов час узагальнити знання, отримані при вивченні теми, підвести підсумки. На уроці узагальнення знань кожен учень отримує блок - схему з незаповненими фігурами і комплект таких же фігур, але вже заповнених. Я ставлю питання класу, а діти дають відповіді і знаходять відповідну картку у себе на парті. Після цього фігурку-відповідь приклеюють в схему, знаходячи їй місце в послідовності запам'ятовування матеріалу.
Ось такі малюнки приклеюють в розділ «Об'єкти. Тіла ».
Перший клас, тема «Світ неживої природи»
Перший клас, тема «Світ живої природи»
Перший клас, тема «Рідний край»
1. Яку тему ми закінчили вивчати? (Рідний край).
2. Що таке рідний край? (Рідний край - це та частина України, де ми народилися і живемо).
3. Як називається твій рідний край? (Донбас).
4. Як виглядає поверхню Землі в твоєму краї? (Рівнини, степи).
5. Які водойми дають воду твоєму краю? (Річка Сіверський Донець).
6. Яка вона? (Середня).
7. Яка в ній течія? (Повільна).
8. Глибока вона або мілка? (Мілка).
9. Які бувають види річок? (Рівнинні, гірські).
10. Які рослини прикрашають твій рідний край? (Лікарські, дикорослі, культурні).
11. Розподіліть картинки по групах.
Робота, побудована таким чином, що створює умови для реалізації індивідуальних особливостей і можливостей кожного учня, допомагає вибудувати дитині в своїй пам'яті певну послідовність набутих знань по темі. При цьому можна прогнозувати наступні результати:
Другий клас, тема «Природа і погода: готуємося до подорожей порами року».
Другий клас, тема «Природа восени».
1. Як називається шлях, який проходить природа від літа до зими? (Осінь)
2. Назвіть осінні місяці. (Вересень жовтень листопад).
3. Про що розповідають українські назви місяців? (Вересень, жовтень, листопад).
4. На які періоди поділяється осінь? (Рання, золота, передзимівля).
5. Які зміни відбуваються в неживій природі? (Дні стають коротшими, а ночі довші; все менше тепла і світла).
6. Згадайте і запишіть мудрі народні вислови про осінні місяці.
Другий клас, тема «Природа взимку».
Другий клас, тема «Природа навесні»
1. Що таке весна? (Весна-це шлях, який природа проходить від зими до літа).
2. Назви весняні місяці. (Март апрель май).
3. Як їх назва звучить українською мовою? (Березень, квітень, травень).
4. Чому весняні місяці отримали таку назву? (Березень - сокорух берези. Квітень - рослини квітнуть, травень - зелене різнотрав'я.).
5. Згадайте народні висловлювання про кожний місяць. (Березень березовим віником зиму вимітає. Квітень - переплетіння, переплітає трохи зими, трохи літа. Травень ліс прибирає, літо в гості зазиває.).
6. Скільки періодів у весни? (Три: рання, справжня, розквіт).
7. Що означає кожен період? (Весна світла, весна води, весна зелені).
2 клас, тема «Природа влітку»
Проаналізувавши дані види діяльності на уроках природознавства, я прийшла до висновку, що для молодших школярів вони прийнятні, відповідають запитам, інтересам дітей з урахуванням психологічних здібностей, з урахуванням загальноосвітньої програми школи, а це важливо. Такі уроки носять яскраво виражений діяльний характер, школярі порівнюють, проводять класифікацію об'єктів, вибирають підстави і критерії для порівняння, встановлюють причинно-наслідкові зв'язки в природі, будують логічні ланцюги міркувань. Розвивається усне мовлення молодших школярів, формуються вміння чітко висловлювати свої думки.