Подано життєвий і творчий шлях письменника, його основні віхи життя, кросворд, різнорівневі завдання, літературознавчі висловлювання.
Поет, мемуарист, новеліст; найплідніший, найусебічніший, один з найвидатніших західно-українських письменників свого часу; філософ; освічений; прогресивний; прозаїк, перекладач, літературознавець, видавець.
”З села” (1898 р.), „Оповідання” (1901 р.), „Щаслива людина” (1902 р.), „В глухім куті” (1903 р.), „По дорозі життя” (1905 р.), „Кидаю слова” (1911 р.), „Стрічки” (1901 р.), „Листки падають” , „Осінь” (1902 р.), „На чужині” (1904 р.), „З глибини душі” (1909 р.), „Мати”, „Кара”, Небіжчик”, „Для ідеї” (1911 р.), „З-над моря” (1913 р.), „Начерк історії української літератури” (1904 р.), „Мотря”, „Буря”, „Вечір”, „Дзвони”, „Душа”, „Свої”, „Не вбивай”, „Батурин”, „Полтава”, „З-під Полтави до Бендер”, „Мазепа” (1908 р.). Літературознавчі дослідження: „Маркіян Шашкевич”, „Про життя великого поета Тараса Шевченка”, ”Василь Стефаник”.
Поезія, друже, всюди є... „Ще не вмерла!” — так нам, Боже! Хоть поборе ворог тіло, Але духа він не зможе. Набік, дрібна журбо життя, Набік, марні тривоги! Ми віримо глибоко й безконечно, Що правда, і добро, і наш народ не вмре. Я пишу те, що чую, бачу, Що в мозок або в серце впало... Проклятий буде той, хто в бою вмліє, Проклятий і життя правдивого не гідний! Кріпіться в горю та йдіть на бої Не як недолітки, лиш як мужі-герої! Поки серце не змарніло, Йдім до бою бодро, сміло. Я слави не бажав. О краю мій!.. Перед тобою гну коліно І кличу: Боже в небесах, За кров, за муку, за руїну Верни, верни нам Україну! Колисав мою колиску Крик неволеного люду, І так в серце вколисався, Що до смерті не забуду. О мій рідний безталанний краю! Чи побачу я тебе? Не знаю. Коли б я не був письменником, тоді хотів би . бути лише малярем. Щоб шляхи не покрились тернами, Щоб пощерблені мури не впали, Щоб наш ворог не сміявся над нами, Що ми даром так славно вмирали.
▬ Розповідає про життя під батьківською стріхою, про умови фізичного й розумового розвитку дитини. ▬ Значна частина ґаздів та ґаздинь із тих „тихих галицьких” сіл вважають, що доля — це те, що наслано Богом, вищими силами, воно неминуче, невідворотнє, таке, що не піддається людському осмисленню. ▬ Однак те, що персонажі Лепкого покладаються на „Божу волю”, аж ніяк не означає, що вони пасивні, байдужі чи безвідповідальні. ▬ Людська доля, на думку зображених Лепким селян, обумовлена не тільки Божою волею, а й суспільством, соціальними обставинами й найближчим оточенням індивіда. ▬ Також Лепкий передає язичницьку віру своїх краян у залежність людського здоров’я і щастя від різноманітних замовлянь, ворожінь, чарувань. ▬ Автор не оминув важливих питань національно-політичного, культурного життя України того часу. Ці два чинники — особисте й громадське — в господах Лепкого перебувають у прекрасній гармонії. ▬ Сум героїв Лепкого з приводу якоїсь конкретної події в особистому житті — нещасливого заміжжя, в самотності після смерті дружини, розриву із коханою — нерідко переростає в екзистенційну тугу, у скорботні роздуми над усім їхнім існуванням. ▬ Ставив людське життя в залежність від суспільних обставин, впливу та волі оточення й індивідуальної психології особи. ▬ Для Лепкого Мазепа — великий український гетьман, який заклав для майбутніх поколінь твердий ідеологічний фундамент. ▬ У романі “Мазепа” відбувається еволюція образу героя: мудрого, дипломатичного, досвідченого політика дедалі більше і більше заступає велика людина, яка понад усе на світі ставила справу свого життя – зробити Україну вільною і сильною державою. ▬ Автор надає перевагу духовним цінностям. ▬ Поет бачив основу національного буття в духовній культурі нації, в єдності людини й природи. ▬ Романтичний настрій творів допомагає заглибитись у найпотайніші куточки людської душі.
Р. Горак: “Публікація „Мазепи” принесла авторові грандіозний успіх... У передвоєнні роки інтелігентність та освіченість кожного українця вимірювалась тим, чи читав він „Мазепу”. Л. Буркіська: “Лепкий добре знав і відчував історію України, добу Гетьманщини. Завдяки зверненню його до історичної лексики, зокрема до назв зброї, звань і посад військових, іншої козацької атрибутики, читач переймається жвавим описом подій ХVIII століття, а розуміючи зміст історизмів, він сприймає текст художнього твору інформативно, повноцінно”. М. Ільницький: “Богдан Лепкий – не епізодичне ім’я в українській літературі, це постать першорядної ваги, пересічного таланту. Поет, прозаїк, перекладач, літературознавець, видавець – він у кожну з цих галузей вніс вагомий вклад в історію рідної культури”. Н. Дидра: “До Лепкого горнулися творчі люди, мистецька молодь. До його гостинної домівки навідувалися О. Мавберґ і О. Курилас, М. Бойчук і М. Гаврилко, О. Новаківский та І. Северин. Не одному талановитому художникові Б. Лепкий допоміг здобути відповідну освіту й ступити на дорогу визнання і слави”. Ф. Погребельник: „Чуєш, брате мій”, - ніби Моцартівський реквієм в українському слові, в якому простою і ясною мовою виражене святе почуття любові до рідного краю і безмежна туга й сум за його втратою”. І. Франко: “...він має м’який, вразливий і поетичний характер. М’якістю колориту і ніжністю почуття виблискують новели й вірші Б. Лепкого”. Л. Бурківська: “Мовна творчість Б. Лепкого – цікавий феномен української літературної мови, оскільки репрезентує українську історичну прозу 23-30-х років ХХ століття, засвідчує певний етап функціонування західноукраїнського варіанта національної літературної мови, дає матеріал для з’ясування загальних тенденцій розвитку фонетичної, морфологічної та синтаксичної систем української літературної мови”. П. Курманський: “Жодне поміжне свято не обходилась без читання ним власних творів. Струнка горда й певна себе постава, милий, м’який, ліричний голос, пафос, який так легко промовляє до чуття навіть дерев’яних людей, – все те робило Лепкого найбільш популярною постаттю... на галицькому ґрунті”.
Драма – твір, в основу якого покладено життєвий конфлікт, напружену боротьбу і складні переживання персонажів, але розв’язка не має трагічного характеру. Трагедія (гр. tragoedia) – драматичний твір, в основу якого покладено дуже гострий, непримиримий і життєво важливий для певної епохи конфлікт, а незвичайний герой потрапляє у безвихідне становище, вступає в боротьбу з нездоланними в даній ситуації силами й часто гине.
Тест За кожну відповідь 1 бал. 1. Коли народився Б. Лепкий? а) 1890 р.; б) 1901 р.; в) 1872 р.; г) 1905 р.. 2.Хто такий Богдан Лепкий? а) композитор; б) поет і новеліст; в) лікар; г) агроном. 3. Який університет закінчує у 1895 р.? а) Харківський; г) Віденський. б) Львівський; в) Краківський;
4. У 1908р. написав твір: а) “ Мазепа “; б)” Щаслива людина “; в) “ Мати “; г) “ Мотря “. 5. Крім написання віршів, які ще мав здібності? а) гарно співав; б) малярські; в) грав у шахи; г) грав на кларнеті. 6. Батьківщина Б. Лепкого: а) Слобожанщина; в) Гуцульщина; г) Львівщина. б) Поділля;
7. Найінтенсивніша літературна творчість Богдана Лепкого припадає на: а) кінець ХІХ ст. – початок ХХ; б) кінець ХІХ ст.; в) середину ХХ ст.; г) кінець ХХ ст.. 8. До теми минувшини України письменник звернувся: а) у 20-і роки; б) у 30-і роки; в) у 40-і роки; г) у 50-і роки. 9. Де похований Богдан Лепкий? а) у Львові; б) у Харкові; в) у Кракові; г) у Торонто.
10. Коли була написана повість “ Крутіж”? а) у кінці Першої світової війни; б) під час Другої світової війни; в) на початку Другої світової війни; г) під час громадянської війни. 11. Що змалював автор у повісті “ Крутіж “? а) мирне життя; б) робітниче життя; в) вражаючі картини лихоліття на рідній землі; г) зраду свого народу. 12. Що означає слово “ крутіж “? а) сила; б) зрада; в) перемога; г) водоверть, вир, коловорот.