Урок-гра з української літератури у 10 класі «Як треба жити, щоб не стати Кайдашевою сім’єю?» (За повістю І.С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я »)

Про матеріал

Розробка нестандартного уроку-гри допоможе вчителю під час узагальнення вивченого з творчості І. С.Нечуя –Левицького (розкрити характери героїв повісті, проблематику, актуальність твору).

Перегляд файлу

 

 

 

Урок-гра

з української літератури у 10 класі

«Як треба жити, щоб не стати Кайдашевою сім’єю

 (За повістю І.С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я »)

 

 

 

Підготувала

вчитель української мови та літератури, спеціаліст вищої категорії, опорного закладу 

Барвінківська школа I-III ст. I

м.Барвінкового

Харківської області

Лєбєдєва Ольга Станіславівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018

Тема. Багата палітра прози І.С.Нечуя-Левицького (Підсумковий урок за вивченням творчості письменника)

Мета та завдання уроку:

  •    згадати найяскравіші сторінки життя і творчості письменника у контексті культурно-історичного процесу кінця ХІХ – початку ХХ століття;
  •    з’ясувати роль Івана Семеновича в розвитку реалістичної традиції на українському ґрунті, навчити учнів творчо підходити до висвітлення проблем з опрацьованих матеріалів;
  •    формувати самоосвітню, комунікативну, художньо-естетичну компетентності;
  •    закріпити знання з теорії літератури (роман, повість, сюжет і його складові);
  •    виховувати почуття гордості за літературну спадщину національних письменників;
  •    мотивувати учнів до кращого пізнання глибинного змісту творів І.С. Нечуя-Левицького.

Обладнання: портрет письменника, ігрові засоби (номерки, питальники, цитати, схема відповіді про значення творчості письменника).

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань із застосуванням інтерактивних технологій.

Жанр уроку: урок-гра з елементами дослідницької діяльності.

Методи, прийоми і форми роботи: робота в групах, аутотренінг, «Незакінчене речення», «Рольова гра», «Ситуаційна гра».

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Створення емоційно-позитивної атмосфери на уроці.

Висне небо синє,

синє, та не те,

світить, та не гріє

сонце золоте.

Так говорить про осінь Яків Щоголів.

Слово вчителя. Діти, гляньмо у вікно! Ви помітили, який у нас сьогодні теплий осінній день? Побачене нами викликало гарний настрій, з яким ми працюватимемо сьогодні на уроці і досягнемо певних результатів. А налаштуватися на продуктивну роботу нам допоможуть слова, які кожен повинен повторити про себе.

Аутотренінг

  1. Я хочу…
  2. Я буду…
  3. Я досліджую…

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Одним із найпопулярніших письменників нашого народу був і залишається Іван Семенович Нечуй-Левицький. Немає, мабуть, в Україні такої людини, яка б не знала пройнятої гумором і дотепами «Кайдашевої сімї» чи колоритних образів баби Параски та баби Палажки. «Він заслужив звання народного письменника. Вищої похвали бути не може», - таку оцінку творчості письменника дав Олесь Гончар.

Сьогодні на уроці ми перегорнемо сторінки життя та творчості українського Бальзака, як назвав митця академік  О.Білецький.

 

ІІІ. Основна частина. Узагальнення вивченого матеріалу.

Клас об’єднується на три команди:

за І місце команда отримує 12 балів;

за ІІ місце – 9 балів;

за ІІІ місце – 6 балів.

 

Конкурс «Історики літератури»

Умови: дати вичерпну відповідь на одне з питань. У конкурсі беруть участь по 1 учневі від команди. Максимальна кількість балів – 2.

  1.     Педагогічна діяльність С.Нечуя-Левицького.
  2.     Жанрово-видове розмаїття творчості письменника.
  3.     Умови формування і розквіту таланту митця.
  4.     Чому метод Нечуя-Левицького названо етнографічно-реалістичним?

 

Гра «Найрозумніший»

Умови: дати максимальну кількість, відповідей за певний час. У разі відсутності відповіді вчитель говорить: «Далі, далі, далі...» (як у телегрі «Щасливий ви­падок»). У конкурсі бере участь вся команда. За кожну правильну відповідь — 0,2 бала.

Для 1-ї команди

1. З яким відомим письменником приятелював батько Івана Семеновича Левицького? (Кулішем)             

2. Хто за гороскопом був І. С. Нечуй-Левицький? (Стрілець)

3. Жанр твору, темою якого є життя самого автора. (Автобіографія)

4. Іноземна мова, яку почав вивчати І. Левицький, навчаючись в духовній семінарії. (Французька)

5. Скільки років віддав навчанню письменник? (19)

6. На березі якої річки розвиваються події «Кайдашевої сім’ї»? (Рось)

7. Чий це портрет: «...молоде довгасте лице було рум’яне. Веселі сині, як небо, очі світилися привітно й ласкаво»? (Лавріна)

8. Тема першої розмови Карпа і Лавріна. (Дівчата)

9. Перед якими святами Лаврін зустрівся з Мелашкою? (Зеленими)

10. Прізвище Мелашки до шлюбу. (Балаш)

11. Колір чобіт Кайдашихи, в яких вона їхала сватати Мелашку. (Жовтий)

12. Святий, якому постійно ставила свічки баба Палажка. (Миколай)

 

 

                                                          Для 2-ї команди 

  1. Рід діяльності Семена Левицького. (Священик)
  2. Яку повість Нечуя-Левицького вкрали у П. Куліша? («Причепа»)
  3. Місце, де народився письменник. (Стеблів)
  4. Завершіть ряд: Богуславська бурса - Київська духовна семінарія - … (Київська духовна академія).
  5. В якому віці письменник пішов на пенсію? (47)

6. Жанровий різновид повісті «Кайдашева сім’я». (Родинно-побутова)

7. Село, в якому жила Мелашка. (Западинці)

8. Скільки часу прожила Мелашка у свекровій хаті, як у раю? (Тиждень)

9. Завершіть речення: «Ні один цар не махав з такою втіхою скіпетром, як Мотря своїм...» (мотовилом).

10. Перед яким святом Кайдаш заслав сватів до Мотрі? (Семена)

11. Виконавець пісні «Коли б мені Господь поміг Свекрухи діждати! Застави­ла б стару суку Халяндри скакати». (Мотря)

12. В якому селі мешкали Кайдаші? (Семигори)

 

Для 3-ї команди

1. Письменник, який допомагав І.Левицькому друкуватися у Львівській «Правді». ( П. Куліш)

2. Рік народження письменника. (1838)

3. Яка річка протікає у Стеблові? (Рось)

4. Літературні спогади про життя митця, написані ним самим. (Мемуари, щоденник)

5. Країна, куди направляли Нечуя-Левицького на педагогічну роботу. (Польща)

6. У давній літературі це слово вживалося в таких значеннях: літопис, легенда, сказання. (Повість)

7. Основна причина смерті Омелька. (Горілка)

8. Яке око вибила Мотря Кайдашисі? (Праве)

9. Якому з братів, за українським звичаєм, діставалося батьківське добро? (Молодшому, тобто Лавріну)

10. Місто, куди Кайдаші їздили на ярмарок. (Богуслав)

11. Кому пішла жалітися Кайдашиха на Мотрю і Карпа? (Священикові)

12. Куди їхав Лаврін перед тим, як зустрів Мелашку? (До млина) 

 

Рольова гра «Справжня українка»

Умови: майстерно відтворити психологію української жінки, прочитавши за вибором один з уривків. Максимальна кількість балів — 2.  Одна учасниця від команди.

  1. Заклинання баби Палажки. (С. 341) («Як пішла я... амінь кричить, аміня доганяє!»).
  2. Прохання Мелашки про відвідання батьків. (С. 310) («Скучила за ма­тір’ю... і зелені луги сльозами залила»).
  3. Розповідь баби Палажки про сповідь у святих місцях. (С. 313) («Треба в Києві... обікрасти церкву»).

 

Робота в групах «Теоретики літератури»

Умови: кожна команда розбивається на дві підгрупи, які досліджують два питання. Коли відповідають суперники, двоє інших чекають своєї черги в коридорі, щоб не перейняти задум. Максимальну кількість балів - 4 (2+2).

  1. Доведіть, що роман «Князь Єремія Вишневецький» сюжетно більш стрункий і художньо досконаліший, ніж роман П.Куліша «Чорна рада»
  2. Доведіть, що «Кайдашева сім’я»  - соціально-побутова повість.

 

Ситуаційна гра «Сімейна психодіагностика»

Умови: один із представників команди витягує номерок, під яким криється цитата із «Кайдашевої сім’ї» про сімейні стосунки. До цієї цитати є три запитання, иа які потрібно дати відповідь. Кожен представник може принести команді максимум 2 бали.

 

 

 

Варіант 1.

«Постривай же, свекрухо, не буду я більше для твоєї панської шкури на тонке полотно прясти», — подумала Мотря, і з того часу вона стала прясти починки собі окремо та ховать в свою скриню».

  •              Чи справді Кайдашиха була «панською шкурою»?
  •              Чому їй хтось повинен був прясти?
  •              Як би Ви вчинили на місці Мотрі і як чинитимете зі своєю свекрухою?

 

Варіант 2.

«Тиждень прожила Малашка в свекровій хаті, як у раю... Тиждень минув, як година».

  1. Що було в Кайдашів такого, що могло б здатися раєм?
  2. Чому «райське життя» так швидко минуло?
  3. Чи хотіли б ви такого раю через кілька років, як від нього застерегтися?

 

Варіант 3.

«Не мети до порога, бо візьму тебе за шию, як кішку, та натовчу мордою в сміття, щоб удруге так не робила», — сказала Мотря. Мотрині слова були дуже докірливі. Мелашка спалахнула од сорому».

  1. Чи зробила б Мотря те, що обіцяла?
  2. Чи вистачило їй сили зробити це?
  3. Що відповіли б ви на Мелащиному місці, враховуючи різні вагові катего­рії?

 

ІV. Підсумок уроку.

Рефлексія за методом «Незакінчене речення»

  • На цьому уроці я дізнався…
  • Я йду йду з цього уроку …
  • Мені хотілося б надалі навчитися…
  • Мій настрій на уроці

 

 

V. Домашнє завдання

Різнорівневе :

12 балів. Творчий рівень: дати розгорнуту відповідь на питання «Значення творчості І. С. Нечуя-Левицького» (за запропонованою схемою).

Значення творчості письменника

  1. Історичні передумови появи письменника (чиї і які традиції він продов­жив).
  2. Що незвичайного, особливого було в біографії художника слова і як це відбилося на його долі?
  3. Жанрове, тематичне багатство та ідейне спрямування творів митця.
  4. Особливості індивідуального стилю, неповторність художнього таланту.
  5. Що нового у розвиток вітчизняного мистецтва та світової культури вніс  письменник?
  6. Який «автограф» залишив у вашій читацькій біографії цей митець?
  7. Що з його творчості ви знаєте напам’ять (якщо це поет)?

 

9 балів. Конструктивний рівень: виписати із словника літературознавчих термінів засоби творення комічного у творі.

6 балів. Репродуктивний рівень: повторити вивчені терміни з теорії літератури.

 

VІ.  Оцінювання роботи трьох команд.

 

Література:

  1. Гра-навчання, тренінг, дозвілля…./Під ред.. В.Петрусинського/. – М.: Нова школа, 2005. -120с.
  2. Нечуй-Левицький , І.С. Кайдашева сімя. – К.: Рад.шк, 1990. -230с.
  3. Нечуй-Левицький , І.С. твори в 3-т.- К.: Дніпро, 1998. – Т.1.-463с.
  4. Косогорова, О.О., Муковоз Л.Г. Усі уроки української літератури в 10 класі. Українська філологія – профіль. – Х.: Основа, 2012. – с.47-115.
  5. Семенюк, Г.Ф.Українська література /Підручник для 10 класу/. Профільний рівень. – К.: Освіта, 2010.-с.18-39.
doc
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
30 грудня 2018
Переглядів
3723
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку