Болота. Штучні водойми
Мета уроку: сформувати розуміння поняття «болото»; дати уявлення про штучні водойми; формувати знання про походження, значення й види боліт; розвивати вміння створювати образ об’єкта; виховувати повагу до природи, естетичне сприйняття навколишнього світу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, глобус, карта півкуль, різні за охопленням території карти, план місцевості.
Очікувані результати: учні зможуть: називати суттєві ознаки поняття «болото»; виділяти відмінності між низинними, верховими та перехідними болотами; розрізняти штучні водойми.
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Вступне слово вчителя
До озер люди завжди ставилися з любов’ю і повагою, а болота вважали згубним, страшним місцем із драговинами й трясовинами, комарами й мошками, смородом і густим туманом. Людина завжди боялася боліт, населяла їх негативними казковими героями — потворами, водяниками. Але виявляється, це тільки одна — неприваблива характеристика боліт, а є ще й інша. Про це ви довідаєтеся сьогодні. Також на уроці поговоримо про штучні водойми.
(Учитель оголошує учням тему й очікувані результати уроку.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Запитання і завдання
1. Опишіть, як озеро може перетворитися на болото.
2. Як ви вважаєте, болота виникають тільки в результаті обміління й замулювання озер? Обґрунтуйте свою відповідь.
IV. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу
1. Болота. Їх різновиди.
2. Значення боліт.
3. Штучні водойми.
1. Болота. Їх різновиди
Робота з таблицею
Заповніть таблицю.
Тип болота |
Утворення й характерні риси |
|
|
Робота з картою
На фізичній карті України знайдіть райони поширення боліт на території України.
2. Значення боліт
Завдання
Складіть причинно-наслідковий ланцюжок, у якому необхідно пов’язати господарську діяльність людини, болото, річку, ліс, рослини і тварин.
Осушили болото — (наслідок) …
3. Штучні водойми
Запитання
1) Які штучні водойми створюють люди?
2) З якою метою споруджуються водосховища?
3) До яких наслідків може призводити їх створення?
Завдання
1) Знайдіть на фізичній карті України зрошувальні й обводнювальні канали, поясніть їх географію.
2) Учитель об’єднує учнів у дві групи. Завдання першої групи — показати всі переваги будівництва штучних водойм і каналів, друга група має довести недоцільність їх створення.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота з таблицею
Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику порядковий номер характеристики.
1. Течуть по штучно створеному руслу.
2. Бувають солоні й прісні.
3. Їх створюють шляхом спорудження гребель.
4. Серед них є низинні й верхові.
5. Серед них є тектонічні, льодовикові, вулканічні.
6. Згодом вони можуть перетворитися на болота.
7. Створюються для зрошення полів.
8. У них є шар торфу.
9. По них судна можуть пройти з однієї річки в іншу.
10. Це природні водойми.
11. Люди іноді їх осушують.
12. Деякі з них є природними фільтрами для очищення води.
Зразок заповненої таблиці
Озера |
Болота |
Штучні водойми й водотоки |
2, 5, 6, 10 |
4, 8, 11, 12 |
1, 3, 7, 9 |
VI. Підсумки уроку
Висновки
Болото — це ділянка суходолу з надлишковим зволоженням. Болота утворюються в районах із вологим кліматом і гірськими породами, що залягають на невеликих глибинах і погано пропускають воду (водотривкими). Розрізняють два основних типи боліт — верхові й низинні.
До штучних водойм належать водосховища й ставки. Водосховища необхідні для виробництва електроенергії, створення водних запасів для водопостачання міст і сіл, зрошення полів. До штучних водотоків належать судноплавні, зрошувальні й обводнювальні канали.
VII. Домашнє завдання
1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
2. Самостійно прочитайте матеріал у підручнику про утворення підземних вод.