Брати Грімм. «Пані Метелиця». Характеристика образів казки. Антитеза у творі. Засоби графічної мови. Створення образу казки.

Про матеріал
Розробка уроку з зарубіжної літератури для 5 класу Мета: навчальна – допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки; вчити давати оцінку людським якостям персонажів з огляду на їхні вчинки; розкривати, як казкові події співвідносяться з реальним життям; розвивальна – розвивати навички співвведнесення казкових подій із реальними, вміння аналізувати образи героїв за їхніми вчинками та моральними якостями; розвивати навички монологічного мовлення, виразного читання, читання в особах; переказу окремих частин твору; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати культуру мовлення,пам'ять і увагу учнів; виховна – виховувати працьовитість, чесність, культуру поведінки; виховувати інтерес до народної творчості інших народів; виховувати естетичний смак, повагу до людських чеснот.
Перегляд файлу

Тема. Брати Грімм. «Пані Метелиця». Характеристика образів казки. Антитеза у творі. Засоби графічної мови. Створення образу казки.

Мета:

навчальна – допомогти учням  глибше усвідомити ідейно-художній зміст  казки; вчити давати оцінку людським якостям персонажів з огляду на їхні вчинки; розкривати, як казкові події співвідносяться з реальним життям;

розвивальна розвивати навички співвведнесення казкових подій із реальними, вміння аналізувати образи героїв за їхніми вчинками та моральними якостями; розвивати навички монологічного мовлення, виразного читання, читання в особах; переказу окремих частин твору; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати культуру мовлення,пам'ять і увагу учнів;

виховна виховувати працьовитість, чесність, культуру поведінки; виховувати інтерес до народної творчості інших народів; виховувати естетичний смак, повагу до людських чеснот.

Обладнання: текст казки (підручник О. М. Ніколенко 5 клас «Світова література»), малюнки учнів, роздатковий матеріал, ноутбук.

 Тип уроку: урок поглибленої роботи над твором

Який догляд – такий і прибуток

Німецьке народне прислів’я

Хід уроку

І. Організаційний момент

         1. Перевірка готовності класу до  уроку.

        2. Психологічне налаштування класу до роботи.

                       Уже дзвінок нам дав сигнал:

                       Працювати час настав.

                       Тож і ми часу не гаємо

                       Роботу швидше починаємо!

      

Слово вчителя. – Доброго дня, діти! Сідайте. Перед початком нашого заняття я пропоную вам зобразити свій настрій.(слайд 2).  Намалюйте у своїх зошитах відповідний смайлик, що відтворює ваш настрій в цю хвилину ( - веселий, - сумний, - спокійний, нейтральний). Тож, сподіваюся, що ті, в кого настрій веселий, в кінці уроку почуватимуться ще краще, ті, в кого сумний, змінять його в кращу сторону, а ті, котрі зараз виявляють нейтральну позицію, почуватимуться весело. Отже, розпочнемо наш урок. А щоб краще працювати. Необхідно з перших хвилин налаштуватися на плідну працю. Покладіть руки на стіл і промовляйте зі мною:

                                     Я п’ятикласник.

                                     Я хочу яка мога знати більше,

                                     Я думаю, замислююся, пригадую.

                                      Я творча особистість!

        ІІ.  Актуалізація опорних знань

  1. Слово вчителя.

Сьогодні ми продовжуємо подорож в чарівний світ казок. І перш, ніж ми перейдемо до вивчення нової теми, давайте повторимо пройдений матеріал.

  1. Бліц-опрос. (Слайд 3)

       1.Що таке казка?

       2. Які види казок ви знаєте?

       3. Чим народні казки відрізняються від літературних?

       4. Казки яких народів ми вивчили?

            5. Чому казки називають народними?

 Слова вчителя . – А зараз ми перевіримо, . як ви засвоїли матеріал минулого уроку.

  1. Вправа «Істинне – хибне». (за казкою «Пензлик Маляна»). (Слайд 4).

Ви біля істинного твердження ставити +, біля хибного, невірного- знак –

 За кожну правільну відповідь – 2б. Будьте уважні. (Слайд 4).

1. Із самого малечку Малян мріяв малювати.

2. З часом Малян купив собі пензлика і навчився малювати.

3. Маючи чарівного пензлика, Малян малював собі іграшки, яких раніше не мав

4. Місцевий поміщик хотів, щоб Малян намалював лише для нього.

5. Малян заробляв на життя, малюючи картини.

6. Малян намалював море, бурю, яка знищила корабель імператора.

Давайте перевіримо, як ви справились с цим завданням.

 

 

                                                          

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. – Ми продовжуємо подорожувати країною казок. Ми створимо урок разом з вами. Отож записуємо дату, тему уроку. (Слайди 1. 5).

 Вдома ви прочитали казку братів Грімм «Пані Метелиця». Я думаю, ви переконалися в тому, що треба не лінуватися, а працювати. Адже, що може принести праця?

(задоволення, гарний настрій тощо)

Слово вчителя. – Так, а, крім того, ще й нагороду. Тому пам’ятайте, що ми маємо сумлінно трудитися й старанно виконувати свої обов’язки!

  1.                       Робота з епіграфом. (Слайд 6).

Слово вчителя. – Зверніть увагу на дошку. Зачитайте, будь ласка, епіграф до твору. Чому, як ви вважаєте, я обрала саме такий епіграф до уроку? І чи можна його віднести до нашої з вами казки?

(так, епіграф суголосний діям головних героїнь, оскільки пасербиця добре доглядала за покоями Пані Метелиці, за що і отримала гарну винагороду. А рідна донька не старалася, тому й отримала за свої «труди» відповідний дарунок від бабусі)

Слово вчителя. – Отже, ми переконалися в тому, що треба сумлінно старатися, якщо хочемо отримати за свою працю винагороду, якщо хочемо, щоб вона приносила радість і задоволення.

  1. Оголошення теми та мети уроку

Слово вчителя. – Тож, сьогодні на уроці ми проаналізуємо головних героїв казки, спробуємо вмотивувати їхні вчинки, будемо вчитися складати порівняльну таблицю героїв. Перепишіть, будь ласка, тему в свої зошити.

  1. Обмін враженнями про прочитане
  • Чи сподобалась вам казка? Якщо так, чим саме?
  • До якого типу казок належить Казка «Пані Метелиця»?

Слово вчителя. – У народі вірили. Що працьовита і добра людина отримає винагороду за своє праведне життя і стане щасливою. Тому про це в різних народів складали безліч казкових історій. Є така казка у збірці братів Грімм, яка називається «Пані Метелиця». І зараз на уроці ми будемо працювати за змістом цієї казки, з’ясовувати, якими були герої твору, як їм жилося, як до них ставилися інші персонажі.

  1. Робота за змістом казки (Слайд 7).

- Яким було життя пасербиці з мачухою та сестрою?

 - Чи цінувала мачуха працю свої пасербиці?

- Чому дівчинка змушена була стрибнути до колодязя?

  - Як зображено чарівний світ, у якому опинилася пасербиця?

  - Як характеризує головну героїню зустріч із піччю та яблунею.

   - Що злякало пасербицю при зустрічі з пані Метелицею?

   - Яку роботу мала виконувати пасербиця в пані Метелиці?

   - Як жилося бідній дівчині у бабусі? Чому пасербиця таки попросилася додому?

   - Чому рідна дочка мачухи наважилася стрибнути в криницю?

   - Як ледарка поставилася до прохань печі та яблуні.

   - Як поводилася ледащиця у пані Метелиці?

       - Яку винагороду заслужила ледащиця?

 

  1.                       Виразне читання окремих епізодів казки, складання порівняльної таблиці головних героїв, бесіда за змістом

Слово вчителя. – А зараз ми прочитаємо окремі епізоди казки, визначаючи головну її думку.

(питання, обговорення)

Питання класу. – Тож, як ви вважаєте, чому автор по-різному передав образи доньок? Що уособлює кожна з них?

(для того, щоб ми зрозуміли, що за добро вертається добро в двократному, а то й в десятикратному розмірі, а за зло – зло; пасербиця є втіленням добра і працьовитості,  материна донька – зла й лінощі).

  •                   Якою зображена у творі материна дочка? А пасербиця? Знайдіть і зачитайте відповідні характеристики у тексті.

(злою, ліниво, заздрісною тощо; працьовитою, доброю, чуйною тощо)

  •                   Тож, підсумовуючи сказане, спробуємо укласти порівняльну таблицю головних героїв.(Слайд 8).  Ви бачите перед собою перелік рис. Співвіднесіть їх, будь ласка, відповідно до характеру кожної з героїнь. Кожну рису запишіть у відповідну колонку.

(перелік рис: гарна, гидка, роботяща, ввічлива, корислива, милосердна, груба, зла, добра, вірна рідній домівці, поважає старших, жадібна, заздрісна, старанна, лінива тощо)

Падчерка

Материна дочка

Слово вчителя. - Давайте перевіримо, як ви справились з цим завданням (Слайд 9).

  • Фізкультхвилинка(вправа для очей).

Слово вчителя. -  Як бачимо, ці дві дівчини повністю відрізняються між собою характерами. Такий художній прийом протиставлення називається антитезою, запишіть у свої зошити визначення цього прийому. (Слайд 10).

(антитеза – протиставлення чогось: якостей, характерів, героїв тощо)

Питання класу. – Тож, що протиставляється у цьому творі?

(різні моральні якості, як-от: добро/зло, допомога/зневага, безкорисливість/заздрість, працьовитість/лінь тощо). ( Слайд 11).

Питання класу. – Як героїні потрапили до володінь Пані Метелиці? Чи за однакових умов?

(через колодязь; ні, бо падчерка впала туди, оскільки хотіла дістати веретено, а її сестра впала туди навмисне, через заздрощі й наживу)

  •                   А які ж подарунки отримали дівчата?Чи справедливою була подяка Пані Метелиці?

(пасербиця отримала золото й діаманти, а материна дочка – смолу; справедливо, але дещо суворо. Вона це зробила, щоб дівчина усвідомила свої дії й більше так не робила)

– Так, ви абсолютно праві. Крім того, це все-таки казка, а в казці обов’язково має бути щасливий фінал. А чи можна вважати його дещо несподіваним? Чому? А які ще особливості казки ви знайшли в цьому творі? Назвіть їх.

(так, бо ледащицю нагородили смолою, яку вона ніколи не відмиє з себе; чарівні предмети – лука з квітами, брама, що є виходом на поверхню, колодязь, подушки, з яких летить сніг, образ самої Пані Метелиці тощо)

  •                   Доведіть, що в казці наявне «магічне» число 3.

(три зустрічі: піч, яблуня, бабуся)

  •                   Чи помітили ви, устами якого персонажа промовляє ідея твору? Назвіть її та зачитайте.

(устами півника, бо він казав, що зло й лінь людина не відмиє ніколи).

Слово вчителя. – Діти, головні герої казки «Пані Метелиця» - це художні образи. Як ви вважаєте, чи можна передати художній образ засобами графічної мови, тобто за допомогою ліній? Чи може бути лінія доброю, злою, як художній образ? (Слайд 12).

     ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Літературний диктант.

Слово вчителя. – На закріплення вивченого пропоную вам виконати літературний диктант (вчитель за допомогою запитань перевірить, як діти засвоїли твір). Відповідайте на мої питання коротко й чітко, після чого ми перевіримо, як ви впоралися з завданням.(Слайд 13).

  1. Рольова гра «Як би я…» (Слайд 14).

Якби я була  на місці рідної доньки, після того, як на мене вилилась смола, тобто бруд, я б намагалася стати…….

   V. Підсумок уроку

Слово вчителя. – Отже, підсумуємо наш урок. Пропоную вам пограти

  1. «Мікрофон». Хто з вас хоче продовжити речення, виразивши свої враження від вивченого матеріалу на уроці? (Слайд 15).

(продовжують речення «Сьогодні на уроці я дізнався про…», «Найцікавішим сьогодні для мене було…», «У мене виникли труднощі при…», «Після сьогоднішнього уроку я зрозумів, що…» тощо).

Слово вчителя. – Молодці! Тож, підсумовуючи наш урок, можна сказати, що ми проаналізували головних героїнь твору, зокрема склали порівняльну таблицю, вивчили такий новий художній засіб як антитеза, сформулювали головну ідею твору, переглянули буктрейлер і ви самі спробували себе і ролі художників. Тому, я вважаю, що ми плідно за вами попрацювали сьогодні.

Діти, що ви зрозуміли після сьогоднішнього уроку? (Слайд 16).

  1. Повторна робота з епіграфом.

Слово вчителя. – Зверніть увагу ще раз на епіграф. Чи зможете ви тепер з упевненістю довести ці слова? Пам’ятайте їх, нехай вони вам стануть настановою на майбутнє!

Доброта, чесність, справедливість, працелюбність, сміливість, любов до рідного краю – це ті чесноти, які найбільше цінувалися людьми різних національностей, тому ми їх називаємо загальнолюдськими. Саме такими мріють бачити вас батьки, вчителі, друзі.

  1. Оцінювання знань учнів з коментарем.

Слово вчителя. – Молодці! Ви всі сьогодні добре попрацювали, а оцінки отримують у нас … за те, що…

   VІ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання (Слайд 17).

Слово вчителя. – Вашим випереджальним завданням буде прочитати казку «Бременські музиканти» Завдання для всіх: знати зміст казки «Пані Метелиця», вміти дати оцінку головним героям, схарактеризувати їх, для тих, хто претендує на достатній рівень, я пропоную таке завдання: доповніть нашу з вами таблицю характеристики головних героїв відповідними цитатами з казки, записавши їх також у дві колонки – до характеристики образу пасербиці та материної доньки, а тим, хто хоче отримати 10-12 балів, таке завдання: продовжити історію двох сестер із казки «Пані Метелиця» (письмово).

VІІ. Рефлексія.

Закрили очі. Сьогодні ми всі були активними, творчими, креативними. Прийшов час відпочити, урок закінчився. Уявіть себе на тім чудовом луці, де побували наші героїні. На мить спробуйте помилуватися тією природою, співом пташок, щоб набратися нових сил і допомогти героям нашим, щоб між ними були порозуміння, злагода і рівноправність. Відкрили очі. Ви всі молодці! До побачення! До зустрічі! (Слайд 18).

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Горева Оксана Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Замичковська Світлана Олександрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 листопада 2021
Переглядів
10242
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку