7 квітня о 18:00Вебінар: Інтернет-середовище для професійного розвитку вчителів математики

Брейн-ринг до Дня писемності

Про матеріал
У матеріалі використані цікаві запитання й завдання, розв`язуючи які учні покажуть свою ерудованість та вміння логічно мислити. Гра розрахована на учнів 9-11 класів.
Перегляд файлу

Брейн-ринг до Дня писемності і мови

Умови гри: участь беруть 5 команд, які очолюють  капітани. У ході змагання команди набирають бали, виграє та, у якої кількість балів більша. По закінченні гри для команд передбаченні нагороди (грамоти), а для найактивніших учасників – заохочувальні призи.

 

Ведуча 1. Гробниці, кості й мумії мовчать,

                 А слово вічне, ніби далина.

                 Із темряви віків, де цвинтаря печать,

                 Лиш чути письмена

Ведуча 2. «Слова росли із ґрунту, мов жито,

                   Добірним зерном колосилась мова.

                   Вона як хліб. Вона мені свята.

                   І кров’ю предків тяжко пурпурова».

Ведуча . "Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів — скількома епітетами супроводяться визнання української мови... Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати поваги до себе."- так писав відомий український письменник Олесь Гончар.

Ведучий. Сьогодні 9 листопада,  за православним календарем — це день вшанування пам’яті преподобного Нестора-літописця — письменника-агіографа, основоположника давньоруської історіографії, першого історика Київської Русі, мислителя, вченого, ченця Києво-Печерського монастиря. Дослідники вважають, що саме з преподобного Нестора-літописця й починається писемна українська мова.

Ведуча. Традиційно, в цей день проводять тематичні конкурси.  Саме зараз ви маєте можливість позмагатися за звання кращих знавців у мові та літературі. Змагання проходитиме у формі брейн-рингу

Ведучий. А чи знаєте ви лексичне значення слова «брейн» (від англійського) «brain», що в перекладі «мозок», а слово «ринг - дзвінок». Тож дослівно назва гри українською мовою «мозок дзвонить».

Ведуча. Дозвольте представити учасників брейн-рингу, це гуру науки – команда учнів 7(11)-А класу, справжні ерудити – команда 6(10)-А класу та - 6(10)-Б, а також мовні віртуози - команди 5(9)-А та 5(9)-Б класів.

Ведучий.  А який же конкурс без журі. Як завжди до його складу входять найшановніші люди гімназії:

Ведуча. Перше завдання має назву «Візитна картка», пропонуємо командам  представитись. Максимальна оцінка за «Візитну картку» – 5 балів.

 Ведучий. Першими запрошуємо команду  5(9)-А, 5(9)-Б, 6(10)-А, 6(10)-Б, 7(11)-А

Ведуча. Дякуємо командам

Ведучий. 6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться: "На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: "Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам'яті преподобного  Нестора Літописця".     

 Ведуча.  Православна церква щорічно вшановує пам’ять преподобного Нестора 9 листопада. У церквах цього дня відбуваються відправи. Шанує церква, шанує Нестора й увесь народ український, відзначаючи День української писемності та мови, як день, пов’язаний з пам’яттю про Нестора Літописця.

Ведучий. Слово надається журі для підведення підсумків першого конкурсу.

Ведуча. Наступний конкурс називається    «Ерудит»

Учитель. Завдання командам Доберіть до поданих фразеологізмів  синонімічні та антонімічні відповідники. Максимальний бал за цей конкурс –  

Ведуча. А до вашої уваги пісня у виконанні гімназійного соловейка. На сцені Владислав Пуголовкін!

Ведучий. Готові відповіді капітани команд передайте асистентам.

Ведуча. Журі підраховує бали, а я оголошую наступний етап – конкурс називається «Творчий»

Учитель. Завдання учасникам: складіть речення, у яких усі слова починаються з тієї самої літери.

1. З

2. Д

3. К

Ведуча.  Це завдання можуть  виконати тільки люди з неабияким словниковим складом

Ведучий. Я впевнений, це під силу нашим гімназистам!

Ведуча. Здавна українці славилися вмінням вправно складати твори різних жанрів. Іще до виникнення писемності талановиті оповідачі й співці виконували казки, балади, легенди,пісні, відображаючи в них свій світогляд і менталітет, побут і мрії.

Ведучий.  Пропонуємо вам зануритися в красу живої народної мови, слухаючи твір про справжнє кохання у виконанні учня 5(9)-б класу Фільчакова Дениса.

 ( після виступу) Просимо команди зачитати складені речення.

Ведуча. Наступний конкурс називається « Фольклорний».  Асистентки роздають завдання командам.

Учитель.  Завдання учасникам: На аркушах подані прислів’я, але не повністю, а тільки перша частина, команди повинні продовжити прислів’я. Хто перший виконує, підіймає руку й віддає  виконане завдання асистентці.

Ведучий. Наступний конкурс називається « Коректор»

Учитель. Знайдіть помилку у виборі слова, правильну відповідь запишіть.

Гра оцінюється максимально у 10 балів.

Команди готуються, а я запрошую на сцену капітанів команд для участі в конкурсі капітанів

Завдання капітанам: я задам кожному з вас по черзі по дві дитячі загадки,  пропоную розслабитися, ввімкнути логіку й поринути в дитинство

1. Стоїть  верба  серед  села,  розпустила  гілля  в  кожне  подвір’я.    (Дорога)

2. Прилетіли  гості   сіли  на  помості,   без  сокири,  без  лопати  поробили   собі   хати.      (Птахи).

3.Воно   належить   мені,  але   інші   вживають   його   частіше   за  мене.  (Ім’я)

4. Хата  мого  батька,  але  я  йому  не  син.      ( Дочка).

5. Яким   ключем  не  можна   відімкнути?    (Журавлиним.)

6. Яке   місто   в  Україні   має  гладеньку   назву?    (  Рівне).

7.Якої  риби   в   річках    найбільше?      (Мокрої.)

8.  Тисяча  тисяч   бондарів   роблять   хати   без  дворів.    (Мурашки).

9.   Скільки   їх   було:   баба,  дві  матері,   дві   дочки  й  онука? (Троє).

10.  Скільки   їх   було:   мати,  дочка,   брат,  сестра,   дядько,   племінниця?     (Троє).

Ведучий. Дякуємо капітанам!

Ведуча. Останній конкурс  бліц-турнір. На цьому етапі нашої гри ми дізнаємося наскільки багатий ваш словниковий склад.

Учитель. Я буду задавати по черзі кожній команді запитання, якщо відповіді нема, відповідає та команда, якій я надам слово. Журі підраховує кількість правильних відповідей кожної команди.

9 клас

1. Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)

2. Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)

3. Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)

4. Поставте займенник «себе» в Н.в. (Немає Н.в.)

5. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?

(Вигук)

6. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)

7. Узагальнена, образна, головна думка твору. (Ідея)

8. Віршований твір, який призначений для співу.(Пісня)

9. Всі види невіршованої мови художніх творів. (Проза)

10. Авторський висновок у байці. (Мораль)

10 класи

1. Скільки звуків у слові «кущ»?(4)

2. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)

3. Слово, що вживається лише в певній місцевості. (Діалектизм)

4. Як називається вірш, що не має рими? (Білий)

5. Вигадане ім'я, під яким автор друкує свій твір. (Псевдонім)

6. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

7. Скільки голосних в українській мові? (6)

8. Слово, яке щойно з'явилося в мові. (Неологізм)

9. Суть Ємського указу.

(Заборона розмовляти українською, писати і друкувати твори цією мовою)

10.  Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і голосного. (Апостроф)

11 клас

1. Поставте в кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)

2. Скільки відмін має іменник? (4)

3. Назвіть твір українського письменника, в назві якого звучало б ім'я головного героя.

(І. Нечуй-Левицький «Микола Джеря», Т. Шевченко «Катерина», Л. Костенко «Маруся Чурай», І. Франко «Мойсей»)

4. Назвіть новелу М. Коцюбинського, в якій є дійові особи: Моя утома, Людське горе, Сонце...

5. Назвіть слова з префіксом прі-. (Прізвисько, прірва, прізвище)

Учитель

Дуже складну роботу доведеться виконати нашому шановному журі, треба підрахувати бали, які заробили команди.

А щоб присутні в залі не нудьгували, пропоную відчути  чарівну силу мистецтва  разом із ученицею 11-а класу, слухаючи її пісню.

Ведучий. Гру завершено. Підсумки підіб’є голова журі…

______________________________________________________________

 

Ведуча. Мова народу — це його дух, і дух народу — це його мова. Мова, якою не спілкуються, вмирає. Народ, який утратив свою мову, втрачає й увесь духовно-культурний світ цінностей, що витворився на ґрунті його мови. Тож нам слід докласти всіх зусиль, аби зберегти свій неповторний світ, свою мову.

Ведучий. Організатори заходу висловлюють свою найщирішу вдячність учасникам, колегам і глядачам за небайдужість і допомогу в підготовці гри. Дякуємо за увагу! І — до наступних зустрічей!

Додаткові матеріали

К-с творчий

Складіть речення, у яких усі слова починаються з тієї самої літери.

1. З

2. Д

Можливі відповіді

1. Запорожці зазвичай захищалися завдяки знанням.

2. Думки дуже допомагали джурам долати дороги, домагатися домовленостей

К-с фольклорний

Спишіть прислів’я та приказки, вставляючи пропущені дієслова.

Здобудеш освіту —... більше світу.( побачиш)

За одного вченого …  десять невчених.( дають)

Писати — не язиком … . (чесати)

На те коня кують, щоб не … . (спотикався)

Мудрий ніхто не … , а навчився. (вродився)

Хто знання має, той мур … . (зламає)

Не кажи — не … , а кажи — навчусь. (вмію)

К-с «Коректор»

Відредагувати словосполучення

I команда

1. Винагорода, яку вручають переможцеві.(Приз)

2. Масове інфекційне захворювання. (Епідемія)

3. Музичний супровід. (Акомпанемент)

4. Льодова гора, що плаває в океані. (Айсберг)

5. Певний режим харчування. (Дієта)

6. Прохід, прокладений під землею. (Тунель)

7. Пристрій для тренування. (Тренажер)

8. Супутник планети. (Сателіт)

9. Пристосування живих організмів до кліматичних умов. (Адаптація)

10. Організація збуту товарів на ринку. (Маркетинг)

11. Живописне зображення Бога. (Ікона)

12. Готель для автотуристів. (Мотель)

II команда

1. Композиція з кольорового скла. (Вітраж)

2. Територіальний різновид мови. (Діалект)

3. Костюмований бал. (Маскарад)

4. Коротка вистава-жарт. (Скетч)

5. Авторський висновок у байці. (Мораль)

6. Руйнування тканини кістки чи зуба. (Карієс)

7. Особа, яка проголошує промову. (Оратор)

8. Дослівний уривок тексту. (Цитата)

9. Втрата людиною чи твариною здатності рухатися. (Параліч)

10. Умовні знаки для секретного письма. (Шифр)

11. Дерев’яний верстат для живопису. (Мольберт)

12. Солі азотної кислоти. (Фосфати)

III команда

1. Великий пасажирський літак. (Лайнер)

2. Зовнішній, лицьовий бік будівлі. (Фасад)

3. Пригодницький фільм з життя ковбоїв. (Вестерн)

4. Цілковита байдужість до всього. (Апатія)

5. Документ про закінчення вищого навчального закладу. (Диплом)

6. Неперевершений твір мистецтва. (Шедевр)

7. Неплатоспроможний боржник. (Банкрут)

8. Стала величина. (Константа)

9. Словниковий запас якоїсь особи. (Лексикон)

10. Домашній учитель. (Репетитор)

11. Легковик підвищеної прохідності. (Джип)

12. Музичний ансамбль із чотирьох виконавців.(Квартет)

Конкурси для вболівальників

Відгадайте українські народні загадки та заробіть для своєї команди 1 бал:

Два брати рідні: одного всі бачать, але не чують, другого всякий чує, але не бачить. (Блискавка і грім)

Поки батько народився, син по світу находився. (Вогонь і дим)

Батько високий, мати низька, син заклопотаний, дочка прудка. (Чотири стихії: небо, земля,  вогонь, вода)

У воді росте, у воді кохається, у воду впаде —води злякається. (Природна сіль) Летить птиця без крил, без ніг, зварив кухар без вогню, з’їла дівка без рота. (Сніг, сонце, земля)

Прочитайте скоромовки, дотримуючись фонетичних норм української мови, та заробіть для своєї команди 1 бал: 

Бурі бобри брід перебрели, забули бобри забрати торби.

Залізне зубило залізо любило, зубило в залізо залізне залізло.

Бабин біб розцвів у дощ, буде бабі біб у борщ.

Пильно поле пильнувати, перепелів полювати.

Босий хлопець сіно косить, роса росить ноги босі.

Поясніть значення фразеологізмів та заробіть для своєї команди 1 бал.

Давати гарбуза — рішуче відмовляти у залицянні.

Переда ти куті меду — перевищувати норму, міру, перебільшувати.

Розводити химині кури — говорити пусте, не варте уваги.

Топтати ряст — жити, ходити по землі.

Ходити гоголем триматися гордовито, зарозуміло, зверхньо.

 

Протокол проведення заходу

Члени журі:

1. _____________________________________________

2. _____________________________________________

3.______________________________________________

4.______________________________________________

№ з/п

Назва конкурсу

Кількість балів команд

Примітка

I

II

III

1.

Візитна картка

 

 

 

 

2.

Мовний

 

 

 

 

3.

Поетичний

 

 

 

 

4.

Фольклорний

 

 

 

 

5.

Творчий

 

 

 

 

6.

Бліц-турнір

 

 

 

 

7.

Усього балів

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
26 березня
Переглядів
23
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку