Брейн ринг "Хімічні речовини та елементи"

Про матеріал
Брейн-ринг "Хімічні речовини та елементи" для учнів 8 класів. Матеріал можна використати при проведення тижня хімії
Перегляд файлу

НВК «ЗОШ І-ІІІ ст.. – дитячий садок» с. Жиричі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель хімії: М.В. Літвинович

 

 

 

2019

 

Брейн-ринг: «Хімічні речовини та елементи»

Мета: розширити і поглибити знання учнів про хімічні елементи та речовини, розвивати вміння застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; зацікавити учнів фактами з історії їх відкриття та внеском вчених-хіміків у цей процес; виховувати зацікавленість учнів предметом, історією науки.

Обладнання: картки із завданнями, скринька з фактами.

Клас: 8-мі

Хід заходу

І. Організаційний момент

Учні об’єднуються у дві групи, які заздалегідь отримали завдання: назвати команду, обрати капітана, девіз, привітання до суперника. Оголошується журі.

ІІ. Оголошення теми, мети брейн-рингу

Важко навіть уявити,

Як без хімії прожити.

Чистить, миє і годує

Живить, травить і лікує.

Посуд, меблі і тканини —

Це хімічні речовини.

І повітря, і вода —

Взагалі природа вся!

Хімію вивчай охоче —

І в халепу ти не вскочиш.

Будеш знать про неї все —

Вона користь принесе.

Сьогодні ми проводимо брейн-ринг між двома командами і побачимо їх глибокі знання, кмітливість, артистичні здібності учасників та їх вміння сприймати з гумором як перемогу так і поразку, адже це тільки гра.

Отже, розпочинаємо наш брейн-ринг.

 

ІІІ. Основний зміст заходу

 

Конкурс 1.  «Привітання»

Команди по черзі оголошують свою назву, девіз, привітання до суперника.  Виступ оцінюється в 3 бали.

 

 

Конкурс 2. «Бліц-турнір»

Проводиться опитування кожної команди по черзі. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Запитання для першої команди

  1. Як називають речовини, що змінюють свій колір у розчинах кислот і лугів (індикатори).
  2. Скільки елементів входить до складу оксиду (два).
  3. Скільки груп у періодичній системі (вісім).
  4. Найменша хімічно неподільна частинка речовини (Атом).
  5. Молярна маса кисню (32г/моль).
  6. Як називається негативно заряджений йон (аніон).
  7. Реакція, під час якої з двох і більше речовин, утворюється одна (сполучення)
  8. Реакція горіння – це взаємодія речовин з….?(киснем)
  9. Вміст якого елементу в повітрі складає 21%? (оксигену)
  10. Число, що стоїть перед хімічною формулою називається (Коефіцієнт)
  11. Явище, під час якого одна речовина перетворюється на іншу (Хімічне)
  12. Срібло — це чиста речовина, а повітря...? (Суміш)
  13. Всі речовини поділяють  на…(Прості та складні)
  14. Речовини, які складаються з атомів одного хімічного елемента називаються… (прості речовини).
  15. Що означає число NA? (Стала Авогадро)
  16. Як позначаться молярна маса? (М)
  17. Який тип зв’язку в молекулі води? (Ковалентний полярний)
  18. Одиниця вимірювання молярної маси? (г/моль)

Запитання для другої команди

  1. Автор періодичної системи хімічних елементів (Д.І.Менделєєва)
  2. Реакція, під час якої з однієї речовини утворюються декілька ( розкладу)
  3. Скільки періодів у періодичній системі. (сім)
  4. Найменша частинка речовини, що має ті ж самі властивості, що і дана речовина. (молекула)
  5. Бінарна сполука, до складу якої входить Оксиген (оксид).
  6. В яких одиницях вимірюється кількість речовини?(моль)
  7. Яка поширена хімічна сполука перебуває у природі в трьох агрегатних станах?(вода)
  8. Як називаються позитивно заряджені частинки атома?(катіон)
  9. Речовини, що змінюють швидкість реакцій називають…(Каталізатор)
  10. Під час якого явища речовини змінюють свій склад (хімічного)
  11. Речовини,  утворені атомами різного виду  (Складні)
  12. Прості речовини класифікують  на … (Метали й неметали)
  13. Вид атомів з однаковим зарядом ядра називається   (Елемент)
  14. Цифра, яка стоїть праворуч знизу від символа хімічного елемента і показує число атомів у молекулі (Індекс)
  15. Явище, що супроводжується зміною форми або агрегатного стану речовини….(Фізичне)
  16. Як позначається кількість речовини? (n)
  17. Значення сталої Авогадро? (6,02*1023)
  18. Який тип зв’язку в молекулі кухонної солі?(Йонний)

Журі оголошує загальні бали команд.

 

Конкурс 3. «Відгадай елемент»

Правила конкурсу:

  • Учасникам зачитується перший фрагмент тексту про певний хімічний елемент.
  • Час на обговорення – 1 хвилина.
  • Виграє команда,  яка першою відгадає вказаний елемент. Вона отримує 5 балів.
  • Якщо в учасників немає правильної відповіді – їм зачитується другий фрагмент тексту про цей же хімічний елемент.
  • Правильна відповідь оцінюється 3 балами.
  • Якщо учасники досі не знайшли правильної відповіді, то їм зачитують третій (останній) фрагмент тексту.
  • За відгаданий хімічний елемент команда отримує 1 бал.
  • Виграє команда, яка набрала більше балів.

Завдання 1.

  1. Як самостійний хімічний елемент він був відкритий 200 років тому. Просту речовину, утворену цим елементом, відкрили незалежно один від одного двоє відомих хіміків XVIII ст. – англієць Джозеф Прістлі і швед Карл Шеєле. Але вони лише описали речовину, навіть не здогадуючись, що описують. По-справжньому її відкрив французький хімік Антуан Лоран Лавуазьє. Він пояснив процеси дихання і горіння, а також дав назву цьому елементу.
  2. Цей елемент найпоширеніший на Землі.
  3. У повітрі вміст простої речовини, утвореної цим елементом, становить 21%.

Правильна відповідь: Оксиген (кисень).

Завдання 2.

  1. Великий період в історії людства названий на честь простої речовини. Це був перехідний період від кам’яного віку до бронзового, коли появилися інструменти з простої речовини цього елементу.
  2. Ця речовина важлива для електротехніки. Вона дуже добре проводить електричний струм. За електропровідністю – друга після срібла.
  3. Це d-елемент з першої групи періодичної системи.

 Правильна відповідь: Купрум (мідь).

Завдання 3.

  1. 1766 року відомий англійський вчений Генрі Кавендіш добув «штучне повітря» дією цинку, заліза чи олова на розбавлений розчин хлоридної чи сульфатної кислоти. «Повітря» Кавендіша виявилось самостійною речовиною. З якого хімічного елемента складається ця проста речовина?
  2. Цей елемент найпоширеніший у Всесвіті.
  3. 1787 року Антуан Лавуазьє довів, що цей елемент входить до складу води і назвав його «той, що народжує воду».

Правильна відповідь: Гідроген (водень).

Завдання 4.

  1. Цей легкий, сріблясто-білий метал уперше добув 1808 року англійський хімік Г.Деві. Він змішав зволожену магнезію з оксидом ртуті і отримав сплав цього металу з ртуттю.
  2. Цей метал має одну незвичайну властивість – він здатний горіти. Ошурки чи дрібні стружки легко займаються й інтенсивно горять сліпучим яскравим полум’ям. Тому його використовують у ракетах і феєрверках.
  3. В електронній оболонці атома цього елемента є 12 електронів.

Правильна відповідь: Магній.

Завдання 5.

  1. Вперше його відкрили на Сонці і назвали «сонячним газом».
  2. Легкий, але негорючий він став незамінний у повітроплаванні. Ним наповнюють дирижаблі, стратостати, повітряні кулі.
  3. В ядрі цього елемента є 2 протони.

Правильна відповідь: Гелій.

Завдання 6.

  1. З XIX ст. цей метал набув ролі світових грошей. Переставши виконувати функції засобу обігу і засобу платежу, воно досі лишається загальним еквівалентом вартості, резервним фондом для міжнародних розрахунків.
  2. Метал, утворений цим елементом може розчинити лише «царська горілка» (суміш нітратної і хлоридної кислот).
  3. Цей елемент знаходиться в 6-му періоді, І-ій групі періодичної системи.

Правильна відповідь: Аурум (золото).

Завдання 7.

  1. Давньогрецький учений Арістотель назвав просту речовину, утворену цим елементом, «срібною водою». Алхіміки широко використовували цю речовину у своїх дослідах і ритуалах.
  2. Випари цієї речовини і її сполуки отруйні.
  3. Єдиний метал, який за кімнатної температури перебуває у рідкому стані.

Правильна відповідь: Меркурій (ртуть).

Завдання 8.

  1. Це найпоширеніший метал на Землі.
  2. Він легко піддається обробці: витягується в тонкий дріт, відливається, прокатується в фольгу.
  3. Літаки на 2/3 складаються із сплавів цього металу, тому його називають крилатим металом.

Правильна відповідь: Алюміній.

Завдання 9.

  1. Цей елемент – один з найголовніших елементів неживої природи. Він займає друге місце за поширеністю на Землі.
  2. Його часто застосовують для виготовлення сонячних батарей.
  3. Це неметалічний елемент з IV групи Періодичної системи.

Правильна відповідь: Силіцій (крімній).

Завдання 10.

  1. Китайський кодекс 1567 року до н.е. рекомендував для лікування зобу морські водорості. Завдяки якому елементу водорості мають лікувальні властивості?
  2. Спиртовий розчин цієї речовини має антисептичні властивості, тому використовується для обробки ран.
  3. Електрони в атомі цього елемента розташовані на п’ятьох енергетичних рівнях. На останньому рівні рухається 7 електронів.

Правильна відповідь: Йод.

 

Конкурс 4. «Склади назву із літер»

Із запропонованих літер скласти назви хімічних елементів: н, а, р, б, й, т, к, г, у, л, д, м, і, о.

За кожну назву хімічного елемента команда отримує 1 б. Час виконання 5 хвилин.

 

Тим часом оголошується завдання для вболівальників: намалювати по два ребуси, які зашифровують назви хімічних елементів. Пізніше конкурс продовжиться.

 

Конкурс 5. «Заморочки із бочки»

Учасникам пропонуються деякі факти, визначити про що йдеться. Завдання команди витягають по черзі. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

 

  1. Яку речовину Леонардо да Вінчі назвав «соком життя»? (вода)
  2. За його здатність світитися в темряві алхімік Бранд назвав його «холодним вогнем». (білий фосфор)
  3. Одна із найбільш титулованих корисних копалин, «королева енергетики», «королева копалин». Раніше її називали «зеленою олією», а за часів Бориса Годунова – «густою водою, що горить». (нафта)
  4. «Метал розкоші», чи «ювелірна королева». (платина)
  5. Г.-Х. Андерсен написав казку про солдатика, вилитого з цього металу.(олово)
  6. Єдиний рідкий метал. (ртуть) 
  7. У прислів’ї його пропонують кувати поки воно гаряче (залізо).
  8. Я не менш гарна, ніж золото. Мій рід дуже старовинний, йому приблизно 7 тисяч років. З моєю допомогою 5 тисяч років тому спорудили 147 метрову піраміду Хеопса. З мене виготовили щит герою троянської війни Ахіллу. Я дуже музикальна, у мене чудовий голос. Я вмію зцілювати, без мене у людини розвивається недокрів'я, слабкість. Хто я? (мідь).
  9. З давніх-давен людей вражали властивості цього елементу. Він ніколи не втрачає свого кольору та блиску, він дуже пластичний. Сонцепоклонники вірили, що він народжений сонцем. Цей хімічний елемент народжує дві протилежності: з одного боку, це краса, благодать, техніка та прогрес, фантазія та винахідливість, розвиток культури та мистецтва, а з іншого – тиранія. Деспотизм, прокляття, криваві війни. Тому його називають «ненависним та сатанинським», «жовтим дияволом».(Аурум)
  10. Цей хімічний елемент у давньому Єгипті знали як чистий природний продукт. Острів Кіпр славиться багатством цього елемента. Назва елемента є похідною від грецької назви цього острова. (Купрум)
  11. В стародавні часи деякі народи цінили мене більше, ніж золото. Вважається, що я прибулець із космосу. Я і воїн, і трудівник. У мене справжня чоловіча робота. Без мене людина слабка і немічна. Мій покровитель – бог війни. Хто я? (залізо).
  12. Який метал у давнину в далеких походах використовувався для знезаражування питної води? (срібло)

Журі оголошує загальні бали команд.

 

Конкурс 6. «Хімічний ланцюжок»

Команди по черзі називають хімічні елементи, причому остання (або передостання) буква в назві одного служить першою буквою назви наступного елемента. За кожну назву хімічного елемента команда отримує 1 бал. Розпочинають з назви елемента, порядковий номер якого №1 (гідроген). Конкурс зупиняться коли дві команди не можуть назвати елемент.

 

Конкурс 7. «Конкурс капітанів»

Розвяжіть задачу: (оцінюється у 2 бали)

  1. Обчисліть кількість молекул карбон (ІІ) оксиду СО масою 56 г. (1,204 *1024 молекул)
  2. Обчисліть кількість молекул аміаку NH3 масою 51 г. (1,806 *1024 молекул)

 

Конкурс 8. «Конкурс вболівальників»

Вболівальники презентують створені ребуси. Кожний ребус оцінюється у 2 бали. Вболівальники команди-суперника розшифровують назви і отримують по 1 бал.

Журі оголошує загальні бали команд.

 

Конкурс 9. «Віднови приказку»

Гравці отримують по аркушу з приказками, у яких на місці назв певних елементів поставлені три крапки. За 3 хвилини потрібно відновити пропущені назви. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

… характер. (Золотий, залізний)

Швидкий, як… (Ртуть)

Нащо теє …, коли жити не добре. (Срібло)

Не все те…, що блищить. (Золото)

Слово – то …, а мовчання … (Срібло, золото)

Нагріте … не зігнеш. (Залізо)

… ключик до всіх замків придається. (Золотий)

Сонце, повітря, … - найкращі друзі. (Вода)

 

IV. Підбиття підсумків

А зараз слово надається журі, яке оголосить результати гри. (слово журі) Вітаю всіх переможців і дякую всім учасникам бейн-рингу за участь.

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
24 жовтня 2019
Переглядів
2521
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку