БРЕЙН-РИНГ «Кращий знавець української мови» (для учнів 10 - 11 класів)

Про матеріал

Це урок-змагання для учнів 10-11 класів до Дня писемності та мови.

Для заняття дібрано вправи на узагальнення і систематизацію знань, на логічне мислення. Головна мета - залучення учнів до командної роботи, популяризація рідної мови, стимулювання до вдосконаленя мовних вмінь та навичок.

Для вчителів української мови та літератури загальноосвітніх шкіл, ліцеїв, гімназій, студентів філологічних факультетів педагогічних університететів.

Перегляд файлу

БРЕЙН-РИНГ «Кращий знавець української мови» (для учнів 10 - 11 класів)

 

Мета: розкривати багатство і красу української мови; пробуджувати в учнів бажання досконало вивчати предмет; збагачувати словниковий запас;розвивати навички самостійної роботи; виховувати любов до рідного слова та поглиблювати знання з мови.

 

Обладнання: вислови про мову, лайнворди, картки із завданнями, емблеми команд, протокол

 

Хід уроку

 

І.Мотивація навчальної діяльності школярів

   1. Організаційний момент

Учні займають свої місця,розподіляють обов’язки та ролі,презентують свої команди,проводять жеребкування тощо. Стежить за грою журі,  підводить підсумки кожного гейму, результати заносить до протоколу.

  2.Слово вчителя 

    Доброго дня, діти!

Мова - душа народу…В ній , як в дзеркалі, відображається весь її духовний світ, багата героїчна історія,вічні мрії і сподівання. Загляньмо ж до «святої святих» -  його мови – і вам відкриється дивовижний світ поетичних почуттів,невичерпний і вічно пломеніючий гумор, висока народна мораль. Для успішного оволодіння мовою потрібне гостре відчуття, щоб можна було сприймати найтонші імпульси життя в такому живому організмі, яким є мова. «Як багато означає слово»,- проникливо говорив І.Франко і підкреслював, що силу духу мови, її велику таїну можна пізнати лиш тоді, коли намагаєшся відчути її, «серцем зрозуміти».

                                Рідна мово, росту я крізь тебе, 

                             крізь родовища дум і краси.

                                                                           Я курганом стою серед степу

                                                                           На кордоні сльози і роси.

Я прошитий травою густою,

Я промитий Дніпром до кісток.

Рідна мово, без тебе ніхто я,

мов відірваний вітром листок.

                                                 (П.Перебийніс)

  3.Аутотренінг

Я – людина,

Я – особистість творча,

Я – знаю, хочу, вмію…

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

  Урок сьогодні незвичайний. Я рада вітати вас на Турнірі знавців української мови! У змаганнях братимуть участь чотири команди, які повинні продемонструвати нам свої знання з мови,довести першість і здобути право називатися знавцями української мови.

  На турнірі присутнє журі, дозвольте вам його представити…

 

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

1.ГЕЙМ «Давайте познайомимося»

Учні представляють свою команду,оголошують її назву,девіз,емблему.

(Максимальна кількість балів -4)

 

2.ГЕЙМ 

ЛАЙНВОРДИ

Антонімічний лайнворд

1

 

 

 

2

 

3

 

 

4

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

Запитання.

1.Слабко. 2. Давній. 3. Увійти. 4. Гучно. 5. Погано. 6. Зневага. 7. Уперед. 8. Прокинутися. 9. Постійно. 10. Дружнє. 11. Розлучився.

 

Відповіді.

1.Сильно. 2. Новий. 3. Вийти. 4. Тихо. 5. Хороша. 6. Шана. 7. Назад. 8. Задрімати.              9. Тимчасово. 10. Вороже. 11. Оженився.

 

3.ГЕЙМ

 

                                                              ЛІНГВІСТИЧНЕ ЛОТО

Правила гри.

 Школярі одержують велику картку, поділену на дві або чотири частини, і 20 маленьких карток зі словами або реченнями. Завдання полягає в тім, щоб розкласти малі картки на великій відповідно до їхніх характеристик. Перемагає і найвищий бал отримує той, хто правильно розкладе малі картки і виконає це завдання найшвидше.

 

Завдання.

СЛОВА ДО ТЕМИ «НАГОЛОС»

І. Слова з наголошеним першим складом

ІІ. Слова з наголошеним другим складом

ІІІ. Слова з ненаголошеним третім складом

ІV. Слова з подвійним наголошенням

 

 

І група

ІІ група

І

Локшина, центнер, випадок, подруга, решето

Олень, фольга, загадка, щипці, спина

ІІ

Судно, дояр, цемент, перепустка

Омела, квартал, фарфор, фартух, арахіс

ІІІ

Бюлетень, алкоголь, каталог, каучук, обіцянка

Український, болотистий, яворовий, яблуневий, черговий

ІV

Мабуть, завжди, зокрема, помилка, комбайнер

Цілина, весняний, первісний, шкереберть, ясний

 

4.ГЕЙМ

«Логогрифи» (40 балів)

Команда_______________________________.  Ви отримали картку із надрукованими 20 завданнями, які мають чітку структуру, перша частина – опис висхідного слова, друга частина  - літера, яку треба з нього вилучити. Запишіть обидва слова.

Пірат

корсар

Р

Людина, що косить траву

косар

Різновид худ. літератури

 

Р

Жінка вищих станів, пані

 

Африканський птах

 

А

Потрясіння

 

Огорожа, тин

 

П

Петля на кінці мотузки

 

Геометрична фігура

 

Б

Алкогольний напій

 

Отруйна змія

 

Б

Твердий покрив дерева

 

Праця, діяльність

 

А

Механічна людина

 

Селянин, що їздив по сіль

 

К

Інфекційна хвороба

 

Управління, керівництво

 

Л

Хиба, недолік

 

Комаха

 

Р

Розділовий знак

 

Електрична риба

 

С

Людина, що виконує вирок

 

Дороговказ на морі

 

Я

Червона квітка

 

Краса, приємність

 

Р

Безбарвна рідина

 

Жанр клас. японської поезії

 

А

Бойова військова машина

 

Лампа на сцені

 

П

Обрамлення картини

 

Чотири місяці

 

Л

Одиниця виміру рідких тіл

 

Війська кочових народів

 

Р

Урочистий вірш

 

Військові урочистості

 

Д

Урок у вузі

 

Гнійна виразка

 

С

Тіло мертвої людини

 

Ручна зброя кидання каменів

 

Р

Ротовий отвір тварини

 

Забаганка

 

Х

Перша скрипка

 

5. ГЕЙМ

                                                  ЛІТЕРАТУРНИЙ РЕДАКТОР

Правила гри.

Учням за варіантами даються тексти, що рясніють численними по­милками — орфографічними, пунктуаційними, лексичними, фразеоло­гічними, граматичними, стилістичними. їхнє завдання полягатиме в тім, щоб знайти і виправити ці помилки. Той учень, що знайде і виправить усі помилки або принаймні найбільше від інших, одержує додатково най­більший бал і почесне звання «Літературного редактора-професіонала», яке зберігається за ним до наступного використання цієї гри на уроці.

 

Тексти

Текст № 1

Незалежно від відношення до народження ми окружені турботою і любов'ю наших батьків; пізніше, зіткнувшись у житті з хворобами і старістю, ми знову полатає­мося на милосердя других людей. Якщо на початку чи в кінці нашого життя ми залежимо від добрих почуттів других людей, чому ж у середині нашого життя нам не відноситися до них по-доброму?

Живучи в людському співтоваристві, ми маємо розподіляти страждання з на­шими співгромадянами і проявляти співчуття й терпимість не тільки до тих, хто нам дорогий, але й до наших ворогів. Не показник нашої духовної сили. Ми маємо жити відповідно з тими високими принципами чесності й самопожертву­вання, слідування яким ми вимагаємо від других (За Далай-ламою XIV).

 

6.ГЕЙМ

                                                               ЛІНГВОЕСТАФЕТА

Кожна команда одержує картку із певною кількістю різнотипних завдань, виконати які мають по черзі. Всі учасники команди. Картка переходить до наступного учасника тіль­ки в тому разі, коли його попередник виконав свою частку завдання. Перемагає в змаганні команда, яка швидко і правильно виконала всі завдання.

 

Схема етапів «Фразеологічної лінгвоестафети»

I учасник — знайдіть у наведених реченнях фразеологізми.

  1. учасник — поясніть значення фразеологізмів.
  1. учасник — визначте тип фразеологізмів.
  2. учасник — встановіть джерело походження фразеологізмів.
  1. учасник — доберіть синоніми й антоніми до фразеологізмів.

 

Завдання до етапу «Фразеологічна лінгвоестафета»

 

Тебе впоїла римська оковита,— не agua vitae, agua mortis, брате! Рука кривава, золотом не сита, твій розум сторожкий уклала спати (Я. Куліш). 2. Та не дивись вовком, як до тебе бригадир говорить; вже ж треба якось веселіше (Л. Старицька-Черняхівська). 3. І якби сам Тичина посідав силу сміху і насміху, то не загубив би так швидко образу і подобія Божого і не став би ніколи підніжком ворогів (О. Теліга). 4. Стояли, подібні один до одного, мов дві краплі води, тільки обличчя Євгенове передчасними зморшками посічене, особливо на лобі, ще й чуприна, пиш­на недавно, порідшала (А. Дімаров). 5. Коли в дорогу ти збирався, казала мати, як прощавсь, щоб і чужого научався, й свого ніколи не цуравсь (Д. Білоус)

.

7.ГЕЙМ

ПРАВОПИСНА СЕЛЕКЦІЯ

Учитель роздає учням по 5 карток, на кожній із яких віддруковано по 10 слів. Завдання полягатиме в тому, щоб найшвидше знайти картки, на яких містяться слова, передані без орфографічних помилок. Завдання мо­же бути однаковим для всіх, а може даватися за варіантами і парами.

 

 Завдання

До теми «Апостроф»

І команда

Картка № 1

В'яз, духмяний, комп'ютер, здоров'я, нявкати, сп'яніти, возз'єднання, в'юн, нюхати, цв'ях.

 Картка № 2

Священний, під'їзд, цямрина, моркв'яний, п'янкий, з'юрмитися, дрючок, Коро, подвір'я, в'язниця.

Картка № З

Різдв'яний, деревяний, з'їсти, п'юпітр, солов'їний, п'ятниця, верф'ю, ляс­кіт, м'яч, з'явитися.

 Картка № 4

Арф'ярка, м'ясо, підйом, дюшес, в'юнкий, п'ятка, свято, під'юджувати, бу­ряк, коньяк.

Картка № 5

Червяк, м'ята, конюнктура, св'ященик, фюзеляж, узгір'я, зів'яти, під'їхати, об'єм, нюанс.

 

Відповідь: картка № 4.

 

8.ГЕЙМ

ЛАТКА НА ФРАЗЕОЛОГІЗМ

Учні одержують аркуші з віддрукованими фразеологізмами (загальною кількістю 24), у яких пропущено певні компоненти й на їхньому місці поставлено три крапки. Учитель по черзі називає ці компоненти, учні мають заповнити ними пропуски. За кожну правильну відповідь гравці одержують по 0,5 бала, маючи змогу, таким чином, у кінцевому підсумку одержати 12 балів за всі правильно «залатані» фразеологізми. Після виконання завдання перевіряється й оцінюється. З одержаними фразеологізмами можна виконувати й інші операції — пояснення значення, добір синонімів та антонімів, введення в контекст тощо.

 

Завдання.

І група

«Латки» (слова, що їх зачитує вчитель): ніс,  язик,  око,  вухо,  губа, зуб.

Фразеологізми: тримати ... за вітром, розв'язався ... , полізти чортові в ... ,
і за  … не свербить, робити з ... халяву, глядіти свого ... , розмова в чотири
…, … не з лопуцька, дивитися в ... , хоч в ... стрель, водити за ... , куди сягає ... ,
хочу у … бгай, перелічити ... , копилити ... , ні ... ні рила, виткнути ... , давати волю…,
самі ... та зуби, надувати ... , на ... нічого покласти, впадати в ...,
… заплітається, вкоротити ... .

 

 Відповіді.

Тримати носа за вітром, розв'язався язик, полізти чортові в зуби, на зуб нічого покласти, впадати в око, і за вухом не свербить, робити з губи халяву, глядіти свого носа, розмова в чотири ока, язик заплітається, вкоротити язика, губа не з лопуцька, дивитися в зуби, хоч в око стрель, водити за ніс, куди сягає око,  хоч у вухо бгай, перелічити зуби, копилити губи, ні вуха ні рила, виткнути носа, давати волю язикові, самі вуха та зуби, надувати губи.

 

ІV. Підбиття підсумків уроку

Слово вчителя

Завершується, діти, наш урок,

І перегорнемо останюю сторінку.

Турнір сьогодні визначив зірок,

На цьому ми і зробимо зупинку.

(Журі підраховує бали, підводить підсумки, нагороджує переможців.)

Додаток

ПРОТОКОЛ

       Гронослов

      Мовоцвіт

1

1

2

2

3

3

4

4

5

5

6

6

7

7

8

8

Всього:

Всього:

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 березня 2022
Переглядів
1093
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку