Шість вправ на розвиток критичного мислення
Критичне мислення – це аналіз і оцінка ситуації або інформації. І хоча звучить досить просто, для багатьох це складне завдання. Для дитини молодшого шкільного віку – це взагалі важка робота, однак критичне мислення варто розвивати вже в початкових класах.
_______________________________________________________________
Також важливо стимулювати та схвально оцінювати всі прояви критичного мислення в учнях. Можна пояснити, з чого складається таке мислення і чим воно відрізняється від звичайного, скориставшись цією таблицею:
Всі ми знаємо, що діти – допитливі від природи та прагнуть пізнавати світ. Вони здатні висувати дуже багато оригінальних ідей. Тому головне завдання вчителя на уроці чи у проектній роботі – бути в першу чергу помічником, що стимулює учнів до пошуку інформації, пізнанню та осмисленню нового, генеруванню власних ідей.
Вправа 1:
Одним з дієвих методів критичного мислення є метод "Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися". Його суть полягає в тому, що потрібно заповнити таблицю. У першій колонці необхідно записати все, що вам відомо про тему. Далі потрібно відповісти, що цікаво, корисно, потрібно чи варто дізнатися з обраної теми та заповнити другу колонку. Після ознайомлення з темою заповнюється колонка про те, що дізналися. Після цього підбиваються підсумки та робляться висновки з усіх трьох колонок. Метод розвиває мовленнєві навички, вчить правильно та чітко формулювати власну думку та змушує аналізувати.
Вправа 2:
"Сенкан" – це один з методів активації пізнавальної активності.
Сенкан - це вірш, написаний відповідно до певних правил. Він складаєтся з 5 рядків Перший рядок – заголовок, в який виноситься ключове слово, поняття, тема вірша, виражене у формі іменника. В другий рядок необхідно вписати два прикметники, а в третій – три дієслова. В четвертий рядок вписується фраза, що передає ставлення до теми. П’ятий рядок – це висновок та позначається іменником. Найкраще використовувати такі вірші для підбиття підсумків. Ось простий
приклад:
Сенкан про Україну
Україна Найрідніша, красива.
Розвивається, кріпне,розквітає.
Тебе з дитинства люблю.
Батьківщино!
Вправа 3:
Допоможе навчитися аналізувати, робити висновки, знаходити зв’язки в тексті – метод "Фішбоун" ("Скелет риби"). Потрібно намалювати на дошці, фліпчарті чи аркуші паперу скелет риби. Біля голови риби записується проблема, яка виникла і яку варто розв’язати. На верхніх "кістках" записуються причини виникнення цієї проблеми, а на нижніх – факти, які мають підтвердження цих причин. Висновок роздумів потрібно записати у хвості риби.
Вправа 4:
Одним з методів критичного мислення є "Дерево передбачень". Техніка допомагає розвивати усне мовлення та навчає створювати припущення. Читаєте лише заголовок чи назву тексту, а потім намагаєтесь передбачити послідовність подій. На дошці, фліпчарті чи листку зображаєте дерево на якому є стовбур – тема, листки – передбачення та гілки – докази, чому перебіг подій має бути саме таким. Передбачення повинні мати підтвердження. Тож потрібно аргументувати свою думку та обґрунтувати свою позицію.
Вправа 5:
Вправа використовується для «входження» в тему, яка буде розглядатися у подальшому.
Цей метод спонукає учнів думати вільно та відкрито стосовно певного предмета, образа, теми, включаючи почуття, емоції, ставлення. Отже, даний метод стимулює нелінійну форму мислення – асоціативне мислення.
Складання асоціативного куща до слова Україна:
Вправа 6:
Дітям даються слова, на основі яких вони вигадують яку небудь історію. Наприклад: 5 слів які підказують сюжет казки “Червона шапочка” : дівчинка, ліс, квіти, вовк, бабуся; З 6 словом, наприклад, вертоліт.
Активно впроваджуючи свої напрацювання мої учні навчилися:
● Формувати власну думку;
● Цінувати іншу точку зору;
● Аргументовано сперечатися;
● Цінувати спільну роботу, в якій виникає загальне рішення;
● Виявляти інтерес до творчої діяльності;
● Здійснювати обдуманий вибір між різними думками.
Підготувала:
вчитель початкових класів Казанська Вікторія Леонідівна