Вправи "Розвиваємо критичне мислення в учнів початкових класів"

Про матеріал
Шість вправ на розвиток критичного мислення учнів початкових класів. Критичне мислення – це аналіз і оцінка ситуації або інформації. І хоча звучить досить просто, для багатьох це складне завдання. Для дитини молодшого шкільного віку – це взагалі важка робота, однак критичне мислення варто розвивати вже в початкових класах. Всі ми знаємо, що діти – допитливі від природи та прагнуть пізнавати світ. Вони здатні висувати дуже багато оригінальних ідей. Тому головне завдання вчителя на уроці чи у проектній роботі – бути в першу чергу помічником, що стимулює учнів до пошуку інформації, пізнанню та осмисленню нового, генеруванню власних ідей.
Перегляд файлу

Шість вправ на розвиток критичного мислення

Критичне мислення – це аналіз і оцінка ситуації або інформації. І хоча звучить досить просто, для багатьох це складне завдання. Для дитини молодшого шкільного віку – це взагалі важка робота, однак критичне мислення варто розвивати вже в початкових класах.

_______________________________________________________________

Також важливо стимулювати та схвально оцінювати всі прояви критичного мислення в учнях. Можна пояснити, з чого складається таке мислення і чим воно відрізняється від звичайного, скориставшись цією таблицею:

image

Всі ми знаємо, що діти – допитливі від природи та прагнуть пізнавати світ. Вони здатні висувати дуже багато оригінальних ідей. Тому головне завдання вчителя на уроці чи у проектній роботі – бути в першу чергу помічником, що стимулює учнів до пошуку інформації, пізнанню та осмисленню нового, генеруванню власних ідей.

Вправа 1:

"Знаємо – хочемо дізнатися – дізналися"

image

Одним з дієвих методів критичного мислення є метод "Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися". Його суть полягає в тому, що потрібно заповнити таблицю. У першій колонці необхідно записати все, що вам відомо про тему. Далі потрібно відповісти, що цікаво, корисно, потрібно чи варто дізнатися з обраної теми та заповнити другу колонку. Після ознайомлення з темою заповнюється колонка про те, що дізналися. Після цього підбиваються підсумки та робляться висновки з усіх трьох колонок. Метод розвиває мовленнєві навички, вчить правильно та чітко формулювати власну думку та змушує аналізувати.

Вправа 2:

“Сенкан”

"Сенкан" – це один з методів активації пізнавальної активності.

Сенкан - це вірш, написаний відповідно до певних правил. Він складаєтся з 5 рядків Перший рядок – заголовок, в який виноситься ключове слово, поняття, тема вірша, виражене у формі іменника. В другий рядок необхідно вписати два прикметники, а в третій – три дієслова. В четвертий рядок вписується фраза, що передає ставлення до теми. П’ятий рядок – це висновок та позначається іменником.  Найкраще використовувати такі вірші для підбиття підсумків. Ось простий

приклад:

Сенкан про Україну

Україна Найрідніша, красива.

Розвивається, кріпне,розквітає.

Тебе з дитинства люблю.

Батьківщино!

Вправа 3:

"Скелет риби"

Допоможе навчитися аналізувати, робити висновки, знаходити зв’язки в тексті – метод "Фішбоун" ("Скелет риби"). Потрібно намалювати на дошці, фліпчарті чи аркуші паперу скелет риби. Біля голови риби записується проблема, яка виникла і яку варто розв’язати. На верхніх "кістках" записуються причини виникнення цієї проблеми, а на нижніх – факти, які мають підтвердження цих причин. Висновок роздумів потрібно записати у хвості риби.

image

Вправа 4:

"Дерево передбачень"

Одним з методів критичного мислення є "Дерево передбачень". Техніка допомагає розвивати усне мовлення та навчає створювати припущення. Читаєте лише заголовок чи назву тексту, а потім намагаєтесь передбачити послідовність подій. На дошці, фліпчарті чи листку зображаєте дерево на якому є стовбур – тема, листки – передбачення та гілки – докази, чому перебіг подій має бути саме таким.  Передбачення повинні мати підтвердження. Тож потрібно аргументувати свою думку та обґрунтувати свою позицію.

image

Вправа 5:

“Асоціативний кущ”

Вправа використовується для «входження» в тему, яка буде розглядатися у подальшому.

Цей метод спонукає учнів думати вільно та відкрито стосовно певного предмета, образа, теми, включаючи почуття, емоції, ставлення. Отже, даний метод стимулює нелінійну форму мислення – асоціативне мислення.

Складання асоціативного куща до слова Україна:

image

Вправа 6:

“Придумування історії з 6 словом”

Дітям даються слова, на основі яких вони вигадують яку небудь історію. Наприклад: 5 слів які підказують сюжет казки “Червона шапочка” : дівчинка, ліс, квіти, вовк, бабуся; З 6 словом, наприклад, вертоліт.

image

Активно впроваджуючи свої напрацювання мої учні навчилися:

    Формувати власну думку;

    Цінувати іншу точку зору;

    Аргументовано сперечатися;

    Цінувати спільну роботу, в якій виникає загальне рішення;

    Виявляти інтерес до творчої діяльності;

    Здійснювати обдуманий вибір між різними думками.

Підготувала:

вчитель початкових класів Казанська Вікторія Леонідівна

pdf
Додано
10 березня 2022
Переглядів
7347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку