Брейн-ринг "Мово рідна, слово рідне!"

Про матеріал

Гра допоможе повторити, закріпити, узагальнити знання, уміння з української мови і підвищити інтерес до предмета, стимулювати різні види спілкування, розвивати мовлення.

Перегляд файлу

Загальноосвітня школа І—ІІ ступенів с. Матейки

 

 

 

 

 

 

 

Брейн – ринг

«Мово рідна, слово рідне!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                            Підготувала

                                                  вчитель української мови

                                                            та літератури

                                                         Харчук Наталія

                                                              Леонідівна

 

 

                                                           2017 р.

Літературно-мовознавчий брейн-ринг

«Мово рідна, слово рідне »

Мета: повторити, закріпити, узагальнити, систематизувати знання, уміння і навички учнів з теми; підвищити інтерес до предмета, активізувати діяльність учнів, стимулювати різні види спілкування, розвивати мовлення.

Тип заходу: у формі дидактичної гри - урок-змагання "Брейн-ринг".

Вікова категорія: учні 5-9 класів.

 Ведучий

 Рідна мова – це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається зрозумілою на все життя.

Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом,

з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.

 Ведуча

 Мова моя українська,

 Батьківська, материнська,

 Я знаю тебе не вивчену –

 Просту, домашню, звичну,

 Не з-за морів покликану

 Не з словників насмикану

 Ведучий

 Ти у мені із кореня,

 Полем мені наговорена,

 Дзвоном коси накована,

 В чистій воді смакована,

 Болем очей продивлена,

 Смутком багать продимлена,

 З хлібом у душу всмоктана,

 В поті людським намокнута,

 З кров’ю моєю змішана,

 І аж до скону захищена.

 Ведуча

 6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться:  "На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: "Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця".Це робиться для того, щоб привернути увагу до історії української книги і до сучасних її проблем. Віхами історичного розвитку культури освіти книжкової справи в Україні безумовно є видатні пам’ятки українського народу, такі як "Реймське” Євангеліє, вивезене до Франції дочкою київського князя Ярослава Мудрого Анною, "Остромирове Євагіліє”, що вважається найдавнішньою і точно датованою пам’яткою рукописного мистецтва, "Київський Псалтир”.

 Ведучий

 Із святом вас, шановні добродії, із святом, шанувальники рідного слова. Корені українського слова проросли з найдавніших діалектів праслов’янських племен, рясними пагонами розвинулися в часи Давньоруської держави. Древнє слово квітами-перлами розцвітало у найдавніших пам’ятках культури Київської Русі, у полемічних творах, у красному письменстві різних часів.

 Ведуча

 Сьогодні наше свято – це свято української мови та писемності. З часу винайдення

писемності фактично почався період документальної історії людства, тому стало

можливим не тільки передавати мовну інформацію на відстані, але й закріпити її в часі.

Отож сьогодні ми проводимо мовно-літературний брейн-ринг. На сцену запрошуються учасники гри.

 Ведучий: Діти! Сьогодні ви маєте можливість позмагатися за звання кращих знавців у мові та літературі. Змагання проходитиме у формі брейн-рингу. Слово «брейн» (від англійського) «brain», що в перекладі «мозок», а слово «ринг - дзвінок». Назва гри українською мовою «мозок дзвонить».
Б Р Е Й Н - блискуча думка, ідея,
РИНГ- майданчик для змагань, арена.
Учні поділяються на 2 команди по 8 чоловік.

Щоб дізнатися, яка команда буде першою починати гру, вам потрібно відгадати загадку.

Без неї жити неможливо,

Для всіх людей вона важлива.

Без неї пісні не співати,

 Без неї й слова не сказати?

 1. Конкурс «Привітання».

 2. Конкурс «Розминка»
1) Який числівник наказує? (три)
2)Якою косою не можна косити? (Дівочою)
3)Яке поле не виореш? (в зошиті)
4)З якого полотна не можна пошити сорочку? ( з металевого)
5)Антонім до слова піймати. (зловити) (випустити)
6)Синонім до слова веселий. (радісний)
7)Яке місто літає над головами ? (Орел)
8)Якою частиною мови може бути слово мати (Іменник, дієслово)
9)На які антоніми націлена стрілка компаса ? (Північ-південь)
10)З якого крана не набереш води ? (З підйомного)
11). Що спільного між неслухняним хлоп’ям і порожнім будинком. (І перший і другий пустують).
12). Яку річку можна зрізати ножем? (Прут).
3.  Конкурс «Шифрувальник»

Прочитати слова, що записані на картках (цифра – номер букви в алфавіті).

17,19,21,25,19,16,19,4,12,33 (морфологія)

19,21,25,19,4,21,1,25,12,33 (орфографія)

4. «Літературна та пісенна творчість України»

І команда

  1. Якими рядками починається пісня О. Кониського «Молитва»?
  2. Хто автор слів гімну України?
  3. Кого називають Кобзарем українського народу?
  4. Автор вірша «Любіть Україну»
  5. Як звати київського князя, який помер від укусу гадюки»?
  6. Як звати героя української казки, якому в скрутну хвилину допомогло гусеня?

ІІ команда

  1. Як називається пісня, яку кожному немовляті співає мати?
  2. Якими рядками починається вірш «Заповіт?»
  3. Як називається пісня , з якої взято ці рядки:
  4. «Чорне море ще всміхнеться,

І Дніпро зрадіє,

Що на нашій Україні

Доленька доспіє».

  1. Автор «Пісні про рушник?»
  2. Про кого йдеться «За три копи куплена?»

5. Конкурс «Всезнайко»  

Команди виділяють по одному учаснику, які повинні продовжити зачитані вчителем початки прислів’їв.
1) Під лежачий камінь … вода не тече
2) Книга вчить … як на світі жить
3) Хочеш їсти калачі… не лежи на печі
4) Слово не горобець … вилетить не впіймаєш
5) Вчення світ … а невчення тьма
6) Любиш кататися… люби і саночки возити
7) Краще синиця в руках… ніж журавель в небі
8) На дерево дивись, як родить … а на людину, як робить
9) Праця чоловіка годує, а лінь марнує
10) Бережи плаття знову, а честь змолоду

  1. «Знавці фразеологізмів»

І команда

Як зірок на небі, пасти задніх, збити з пантелику, під самим носом, ворон лічити, на голках сидіти.

ІІ команда

Нагріти руки, ні пари з вуст, прикусити язика, як кіт наплакав, розжувати і в рот покласти, брати гору.

  1. Конкурс «Редактор»

1)Не сиди на полу (підлозі)
2)Самий кращий малюнок (найкращий)
3)Земельний  участок (земельна ділянка)
6)Грошовий перевод (грошовий переказ)
7)Хрустальний  світильник ( кришталевий)
4)Я не получаю газет (я не отримую)
5)Тут нема печаті (тут немає печатки)
8)Дошка об’яв (дошка оголошень)
9)Приймати участь (брати участь)
10) Підписка на газети й журнали (передплата)

 9. Конкурс «Капітан»

За допомогою жестів повинні передати зміст фразеологізмів для своєї команди.

Два чоботи пара.

 Дві голови добре, а три ще краще.

  1. . «Хто більше?»

Хто утворить більше слів від слова пунктуація?

11. «Запитання на вибір»
У центрі залу розцвіла квіточка з 16 пелюстками. Кожна має свій номер і цікаве мовне запитання на звороті. Представники команд по черзі вибирають пелюстки і відповідають на запитання, попередньо його зачитавши для всіх. Якщо нелегко відповісти, можна 10 секунд порадитися з командою, тоді відповідати. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

 А поки журі підраховують бали, ми проведемо конкурс «Закінчи прислів’я» із вболівальниками.
В: Завершіть, будь ласка, прислів’я:
- Вчення світ … (а невчення тьма).
- Слово не горобець … (вилетить, не впіймаєш).
- Під лежачий камінь … (вода не тече).
- Хочеш їсти калачі … (не сиди на печі).
- Яблуко від яблуні … ( далеко не падає).
- Любиш кататись … (люби і санки возити).
- Вовка як не годуй … (він усе в ліс дивиться).
- Брехнею світ перейдеш, а … (назад не вернешся).
- Не той хліб, що у полі, а … (той,що в стодолі).
 

Швидко назвати антоніми
Сміятися-плакати Шкідливий-корисний
Згадати-забути Хворіти-видужувати
Ніжний-грубий Прощатися-вітатися
Пасивний-активний Чемний-невихований
Там-тут Щедрість-скупість
Туди-сюди Енергійний-млявий
Працьовитий-лінивий Свобода-рабство
Сучасне-минуле Заснути-прокинутися
Захід-схід Дружба-ворожнеча
Цікаво-нудно Ганьба-слава
Штучний-справжній Забороняти-дозволяти.

12. Домашнє завдання  «Продекламувати гумореску».

Учитель: Сьогодні ми мали унікальну можливість поринути в атмосферу любові і добра, насолодитися красою рідного слова. Робімо все, щоб наше слово зазвучало повсюди, щоб рідна мова зайняла почесне місце в нашій державі, бо «мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».

 

 

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Анхим Зоя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шинкарук Оксана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Banga Anna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Юхимчук Алла Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
1 лютого
Переглядів
1439
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку