Мета. Узагальнити, систематизувати і поглибити знання учнів про використання однорідних членів речення на письмі і в усному мовленні, повторити розділові знаки при діалозі.
Розвивати мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас, виробляти вміння правильно і доречно вживати однорідні члени у своєму мовленні, формувати вміння знаходити і обґрунтовувати за допомогою правил мовленнєвої помилки – порушення у використанні однорідних членів речення; удосконалювати вміння розставляти розділові знаки при однорідних членах речення і пояснювати їх за допомогою правил, орфографічну грамотність.
Сприяти вихованню в учнів систематичних смаків, пробудженню інтересу до надбань рідної мови.
УКРАЇНА
Міністерство освіти і науки
Золотоколодязянська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Добропільської районної ради Донецької області
УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
(8 КЛАС)
Підготувала учитель
української мови і літератури
Чумак Галина Олександрівна
Тема. Однорідні члени речення. 8 клас
Мета. Узагальнити, систематизувати і поглибити знання учнів про використання однорідних членів речення на письмі і в усному мовленні, повторити розділові знаки при діалозі.
Розвивати мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас, виробляти вміння правильно і доречно вживати однорідні члени у своєму мовленні, формувати вміння знаходити і обґрунтовувати за допомогою правил мовленнєвої помилки – порушення у використанні однорідних членів речення; удосконалювати вміння розставляти розділові знаки при однорідних членах речення і пояснювати їх за допомогою правил, орфографічну грамотність.
Сприяти вихованню в учнів систематичних смаків, пробудженню інтересу до надбань рідної мови.
Тип уроку. Узагальнення і систематизація знань.
Обладнання: підручник, індивідуальні картки, тестові завдання, пам’ятки „Типові порушення норм у використанні однорідних членів”, таблиця на дошці, картки із зображенням квітів.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Орфографічна хвилинка.
Повторення правопису префіксів
Учні під диктовку записують слова, з місця пояснюють написання, називають орфограму.
Зблідла, зів’яла, підсніжна, напіврозквітла, бездушна, найясніша, небачена.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Тема сьогоднішнього уроку
Однорідні члени речення
І ось на уроці ми маємо пригадати все про однорідні члени речення, прослідкуємо, як часто використовуються, доведемо, що без однорідних членів наше мовлення стає блідим і невиразним. Пригадаємо нормативні порушення у використанні однорідних членів, постараємося удосконалити вміння розставляти розділові знаки.
А ще весь наш урок буде пронизано темою „Краса - поруч”, і цього разу предметами краси, як ви вже, напевно, зрозуміли з орфографічної хвилинки, будуть квіти.
ІV. Мовленнєва розминка.
Перевірка домашнього завдання – використання однорідних членів речення у мовленні.
1. Вступне слово вчителя.
Додому вам було задано – прослідкувати використання однорідних членів у мовленні, а для цього кожен отримав індивідуальні завдання.
Одним із видів роботи було дібрати синоніми до слова „красивий”.
2. Учень записує на дошці синоніми до слова „красивий”.
3. Інший учень записує репліки діалогу про однорідні члени речення. (Читають у парі)
4. Слово вчителя. (Поки учні біля дошки)
Квіти накріпко увійшли у наше життя. Квітами ми зустрічаємо народження дитини, даруємо їх на свята, квітами проводжають людей в останній путь. Квіти завжди поруч. Вони такі різні і неповторні.
А чи відомо вам, що до ХVІІ ст. букети складали з прянощів: кропу, петрушки, селери. Гості дарували їх господині, а вона прикрашала ними страви. Згодом букети почали робити з квітів.
Зародилася і мова квітів, спершу на Сході. Так, азалія означала сум, викликаний самотністю, кількість бутонів гіацинтів вказувала день зустрічі, а число дзвіночків – час побачення.
Мова квітів стала відомою у Франції, Англії, поширилась по Європі.
Волошки – символізують довір’я, ніжність, конвалії і бузок – оновлення. Навіть колір щось означає. Наприклад, фіолетовий символізує дружбу, червоний – символ любові, життя, зелений – надії, спокою.
Ось як про квіти сказав Д.Білоус: Вірш „Мова квітів”.
(див. Українська мова 8-9 кл. Підручник О.Б.Олійник, К., „Альфа”, 1997 р., ст. 179)
Про свою улюблену квітку склала твір учениця і, звичайно ж, використала однорідні члени речення.
5. Твір „Улюблена квітка”.
6. Діалог між квітами.
А чи доводилося вам чути, як розмовляють квіти?
А ось Валерія змогла уявити їх розмову і подивимося, що у неї вийшло. Юля їй допоможе.
7. Легенди про квітки.
А от Віктору треба було відслідкувати, що народ говорить: як з’явилися квіти?
8. Перевірка написів на дошці (синоніми і діалог).
9. Діалог з використанням однорідних членів.
V. Актуалізація опорних знань.
1. Повторення і систематизація найважливіших теоретичних відомостей.
1) Заповнити таблицю на дошці
Речення з однорідними членами
Семантика речень |
Структурно-граматичні ознаки |
Інтонація, пунктуація |
Стилістичні особливості |
Учні записують дані таблиці і на прикладі речень, що на дошці, пояснюють.
Речення на дошці
2. Бесіда з учнями (поки працюють біля дошки).
1) Які члени речення називаються однорідними?
2) Чим відрізняються однорідні означення від неоднорідних?
І варіант – однорідні означення
ІІ варіант – неоднорідні означення
Однорідні |
Неоднорідні |
|
|
|
|
3) Які означення є однорідними?
3. Розповіді учнів біля дошки.
Мовленнєва розминка
Завдання із домашнього завдання. Загадки про квіти з використанням однорідних членів речення.
VІ. Удосконалення вмінь та навичок учнів.
1. Користуючись типовими порушеннями норм у використанні однорідних членів речення, виявити в реченнях, що на парті, помилки і пояснити їх. В зошити записати відредаговані речення. Далі учитель читає речення, учні, яким дістались картки з даним реченням, відповідають.
Речення
1. Я люблю дивитися на ромашки, квіти, маргаритки.
(Порушення №2)
2. В український віночок підбирають різні квіти: червоні, жовті, маленькі. (Порушення №1)
3. Наші предки бачили у кожній квітці щось незвичайне, неповторне, початок життя. (Порушення №3)
4. Дівча намагалося розфарбувати все, зробити яскравим, щоб їх кожен помітив. (Порушення №4)
5. Вони милувалися, квітами і травами, волошками і чебрецем. (Порушення №5)
Типові порушення норм у використанні
однорідних членів речення
Мовленнєва розминка
2. Робота з підручниками
Поширити речення однорідними і неоднорідними означеннями.
Дівчата – Пташка сіла на відчинене віко моєї кімнати.
Хлопці – У прозорому небі виспівував пісню жайворонок.
Запитання до учнів
3. Робота біля дошки.
Записати речення, розставити розділові знаки, пояснити. Виконати завдання. Один учень складає схеми до речень, що на дошці, для поповнення таблиці.
Кожна рослина тісно пов’язана з Сонцем, Місяцем.
Квіти Сонця: кульбаба, соняшник, первоцвіт – круглої форми. Лілія, диня, огірки і верба – рослини Місяця.
Запитання до учнів:
- Які члени речення називаються однорідними?
4. Усно утворити речення з узагальнюючими словами
квіти, всюди.
У цей час 2 сильнішим учням: скласти речення з однорідними членами за картинкою із зображенням квітки, використовуючи синоніми, що на дошці.
5. Самостійна робота з карточками.
Поширити речення однорідними членами, записати, поставити розділові знаки. Взаємоперевірка.
VІІ. Контроль знань.
На партах аркуші із тестами. Учні вибирають правильні варіанти відповідей. Оцінюють себе.
Учитель відкриває правильні відповіді на дошці. Учні ще раз перевіряють свої роботи і справа на аркуші ставлять правильну оцінку. Аркуші підписують і здають учителеві.
Відповіді:
1-а; 2-б; 3-в;
|
4-а; 5-б; 6-в; |
7-О і О – уз.; 8-Уз. : О і О, О і О; 9-Уз. : О і О, О - …
|
10-а; 11-б; 12- в.
|
VІІІ. Підсумок уроку.
1. Бесіда з учнями.
- Як впливають однорідні члени речення на ваше мовлення?
- Назвіть ключові поняття до нашої теми.
Ми не встигли перевірити всі домашні завдання, але обов’язково послухаємо вас на наступних уроках.
2. Оцінювання.
Кожен отримує оцінку – це той бал, що ви отримали за тести.
Друга оцінка – за домашнє завдання.
Наступна - за роботу в класі.
3. Домашнє завдання.
а) Твір-мініатюра „Відгук про проведений урок”.
(Що я взяв з уроку, як пройшов урок, чого не вистачило, що сподобалося)
б) Підготуватись до контрольної роботи.