Брейн-ринг за творчістю Тараса Шевченка
«Стежками Шевченкового слова»
Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т.Г. Шевченка, сприяти розвитку пам’яті, допитливості, пізнавальних інтересів, самоосвітніх умінь та навичок, формуванню культури мовлення; розвивати інтерес до літератури, логічне й абстрактне мислення, вміння узагальнювати, доводити власні думки; виховувати повагу до Т.Шевченка за його внесок у скарбницю української поезії.
Тип заходу: брейн-рин
Святково прикрашений клас:портрет Тараса Шевченка, фотовиставка про життя, творчість Кобзаря, виставка його творів; ілюстрації малюнків; біля портрета розміщені слова, що є епіграфом заходу:
І мене в сім’ї великій,
В сім’ївольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим, тихим словом.
ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
Є дні, що проходять непомітно і зникають без сліду. Нічого не залишають по собі, нічого не знаменують собою. Але є такий, що ніколи не минає, що завжди з нами. Бо він увібрав у себе безсмертне дихання душі. Бо він такий великий і незбагненний як життєдайний дощ, як весняний вітер, як щедре сонце. Україна у долі своїй має такий день – 9 березня.
Зорепадом летять роки у минуле, у віки… Але в історії назавжди залишаються імена, які з гордістю вимовляє, пам'ятає і шанує людство. У перші березневі дні ми знову згадуємо великого сина нашого народу - Тараса Шевченка. ____ роки минуло з дня народження поета, проте і нині живе під сонцем України Кобзареве слово, слово великої, непогасної любові до свого народу, своєї землі.
Він був сином мужика і став володарем у царстві духа.
Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури…
Доля переслідувала його все життя, та вона не зуміла перетворити золото його душі на іржу…
Найкращий і найцінніший дар доля дала йому аж по смерті – „невмирущу славу і вічно нову насолоду, які приносять його твори мільйонам людських сердець“, — так писав І.Я.Франко.
Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами.
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами-сльозами.
Сьогодні ми зібралися у цій святковій залі, щоб не лише вшанувати пам’ять про великого сина українського народу — Т.Г.Шевченка, відчути, як через його твори проходить любов до України, народу, рідної мови, а й перевірити, наскільки ми обізнані на житті і творчості поета. Присвячуємо пам’яті Тараса Шевченка й брейн-ринг "Стежками Шевченкового слова".
Перегляд презентації "Життєвий та творчий шлях Тараса Шевченка".
У формі гри давайте перегорнемо ще раз сторінки життя і творчості
Т.Г. Шевченка. А визначити переможців допоможе журі (представлення складу журі).
1. "Представлення команд" (5 балів)
Протягом 2—3 хвилин кожна команда представляє себе, розповідаючи про свою назву, емблему,девіз.
2. "ХТО БІЛЬШЕ?" (1 бал) Яка з команд дасть більше правильних відповідей?
1. Назвіть дату народженняя Т.Г. Шевченка? (9 березня 1814р.)
2. У якому столітті жив і творив Т.Г. Шевченко? ( У 19 ст)
3. Річка, біля якої похований поет. (Дніпро)
4. Російський художник, у якого вчився Шевченко (Карл Брюллов)
5. Рік першого видання "Кобзаря" (1840)
6. Скільки всього дітей мали батьки поета? (вісім)
7. Псевдонім Шевченка. (Кобзар, Дармограй)
8. Назвіть 2 пісні, творені на слова Шевченка("Реве та стогне Дніпр широкий", "Така її доля", "Думи мої, думи", "Садок вишневий коло хати", "Заповіт")
9. У якому селі народився Т.Г. Шевченко? (У селі Моринці)
10. Хто вперше розповів майбутньому поету про козаччину? (Дід Іван)
11.У якому виді мистецтва,крім літератури, виявився талант Шевченка?
(В образотворчому мистецтві)
12.Як називались люди, які їздили на далекі відстані і займались куплею-
продажем? (Чумаки).
13. Назвіть ім’я дівчини, в яку вперше закохався майбутній поет?
(Оксана Коваленко)
14. Попередня назва Тарасової гори. (Чернеча)
15. Село, у якому провів дитинство Шевченко. (Кирилівка)
16. Дата перепоховання Шевченка. (22 травня 1861 року)
17. Ім'я сестри, яка була для Тараса другою матір'ю. (Катерина)
18. Скільки творів увійшло до першого "Кобзаря"? (Вісім)
19. Скільки років перебував Шевченко на засланні? (Десять)
20. Назвіть відому поезію митця про безрадісне дитинство
("Мені тринадцятий минало")
21. Скількома мовами перекладено "Заповіт"? (100)
22. У якого пана служивТ.Шевченко? (У пана Енгельгардта).
23. Ким служив Тарас у пана? (Козачком).
24. У яке місто виїхав Шевченко разом з сім’єю пана з України? (МістоВільно)
25. Назвіть дату смерті Т.Г. Шевченка (10 березня 1861р.)
26. Куди було перепоховане тіло Шевченка? (в Канів)
27.Як в Україні називали мандрівних співців, що в супроводі музичних інструментів виконували народопісенні твори? (кобзарі)
28. Назвіть парк, в якомубулопомічено талант Шевченка як художника?
(Літній сад)
29. Як називається заклад, який відвідував Шевченко як вільний слухач?
(Петербурзька Академія мистецтв)
30. У якому товаристві брав активну участь Шевченко, перебуваючи у Києві?
(Кирило-Мефодіївське братство)
3. "Чи знаєш ти поезію?" (1 бал)
Учитель зачитує рядки з поезій Т.Г.Шевченка, а учні називають назву вірша.
1 команда
1) "Кохайтеся ,чорнобриві, Та не з москалями, Бо москалі – чужі люде, Роблять лихо з вами…" ("Катерина")
2) "Сини мої, гайдамаки! Світ широкий, воля,- Ідіть , сини погуляйте, Пошукайте долі. .." (" Гайдамаки")
3) "Спи, Чигрине, нехай гинуть У ворога діти. Спи, гетьмане, поки встане Правда на сім світі…." ("Чигрине, Чигрине…")
4)"Стоїть в селі Суботові На горі високій Домовина України Широка, глибока…"
("Стоїть в селі Суботові…")
5) "І мене в семї великій, В семї вольній, новій, Не забудьте помянути Незлим тихим словом." ("Заповіт")
6)"У всякого своя доля І свій шлях широкий: Той мурує, той руйнує, Той неситим оком…» ("Сон")
7) " Садок вишневий коло хати, Хрущі над вишнями гудуть, Плугатарі з плугами йдуть…" (" Садок…")
8) "Якби ви вчились так , як треба, То й мудрість би була своя. А то залізете на небо: « І ми не ми, і я не я…" (" І мертвим, і живим…")
2 команда
1) "Мені тринадцятий минало, Я пас ягнята за селом…"
(" Мені тринадцятий минало…")
2)"І виріс я на чужині, І сивію в чужому краї: То одинокому мені Здається – кращого немає…" ("І виріс я на чужині…")
3)"Знову закипіло Синє море; вздовж байдака Знову походжає Пан отаман та на хвилю Мовчки поглядає…" ("Іван Підкова")
4)"Ввійшов Марко в малу хату І став у порогу… Аж злякався. Ганна шепче: « Слава…слава Богу!" ("Наймичка")
5) … І ти, Великая в женах! І їх униніє, і страх Розвіяла, мов ту полову, Своїм святим огненним словом!" ( "Марія")
6)"На панщині пшеницю жала, Втомилася; не спочивать Пішла в снопи, пошкандибала Івана сина годувать…" ("Сон")
7)"Борітеся – поборете, Вам Бог помагає! За вас правда,за вас слава І воля святая!..." ("Кавказ")
8) "Будеш ,батьку, панувати, Поки живуть люди, Поки сонце з неба сяє, Тебе не забудуть! …" (" Котляревському")
4. "Зачарований годинник"(1 бал) ("На панщині пшеницю жала")
На циферблаті цього незвичайного годинника замість цифр – букви. А цифри допоможуть вам прочитати назву поезії Т. Шевченка.
5- 4 6-4-5-2-3-5-7 6-8-9-5-3-10-11 12-4-1-4
6 – 4- 5- 2 - 3 – 5 - 7
6 – 8 – 9 – 5 – 3 – 10 – 11 12- 4-1-4
5. Виступи читців-декламаторів.
6. "Конкурс "НЛО".(Максимальна кількість балів — 4 бали)
Вивчаючи творчість Кобзаря, ми з вами зіштовхнулися з великою кількістю творів. Долі персонажів творів Шевченка вражають, їх почуття, вчинки здатні зачепити найтонші струни наших сердець. Тож давайте зараз і спробуємо відгадати їх за цитатою.
Отже, наступний конкурс – "НЛО" - невпізнаний літературний об’єкт.
Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал, максимально для своєї команди ви можете отримати 4 балu.
Командам роздають надруковані уривки із творів Шевченка, але із пропущеними словами. Учасникам необхідно «реставрувати» текст, відновивши відсутні слова.
Через 1 хв. картки забирають і зачитують, звіряючи з оригіналом.
(Якщо все відтворено правильно)
1 Уже покликали ... (до паю)
А я собі у …(бур'яні.)
2.Нема на світі... (України)
Немає …(другого Дніпра)
3.Та недовго сонце гріло,
Недовго ...( молилось)
4.Ну що б, здавалося,… (слова)
Слова та голос ... (більш нічого).
5. Садок вишневий ... (коло хати)
Хрущі …(над вишнями) гудуть
6. Як у Дніпра ... (веселочка)
Воду …(позичає)
7. Кохайтеся, …(чорнобриві),
Та не з …(москалями)
8. Наша дума, наша ... (пісня)
Не вмре, …(не загине)
7." Театр одного актора"(10 балів)
Без слів – жестами розповісти вірш, щоб команда впізнала, звідки рядки.
На підготовку дається 5 хв.
1) «Кохайтеся, чорнобриві,
Та не з москалями,
Бо москалі – чужі люде,
Роблять лихо з вами…» (« Катерина»)
2) «І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом» («Заповіт»)
3)«У всякого своя доля
І свій шлях широкий:
Той мурує, той руйнує,
Той неситим оком…» («Сон»)
4) «Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть…» («Садок…»)
5) «Якби ви вчились так, як треба,
То й мудрість би була своя.
А то залізете на небо:
І ми не ми, і я не я…» («І мертвим, і живим…»)
6)«Мені тринадцятий минало,
Я пас ягнята за селом…» («Мені тринадцятий минало…»)
8. УБОЛІВАЄМО ЗА СВОЇХ!!! (1 бал)
(гра з уболівальниками: ділимо їх на дві команди) За кожну правильну відповідь - 1 бал)
1команда
1. Як звали пана Шевченка??
2. За яку суму викуплено поета з кріпацтва?
3. Назвіть позивні українського радіо (Реве та стогне Дніпр широкий…)
4. В якому місті могила Шевченка?
5. У родині кого народився Т.Шевченко?
2 команда
1. У кого навчався грамоти малий Тарас?
2. Яку письменницю Т.Шевченко називав своєю сестрою?
3. Назвіть ім’я сестри Тараса, яка його няньчила.
4. Як звали друга Шевченка, який привів його до Карла Брюллова?
5. Де познайомився поет зі своїм земляком Іваном?
9. Домашня робота (12балів)
1. Краще виконання пісні на слова Т.Г.ШЕВЧЕНКА
2. Краще читання віршів Шевченка
10. "Літературна з'єдналка" (5 балів)
Склавши імена і прізвища, ви отримаєте назву твору Т.Шевченка:
1 Тарас О Глібов
2 Олександр Р Толстой
3 Леся А Пушкін
4 Іван А Франко
5 Лев Н Шевченко
6 Ліна Т Гоголь
7 Микола С Костенко
8 Леонід З Українка
9 Джек О Лінгренд
10 Астрід Л Тичина
11 Павло Д Лондон
12 Сергій Я Єсенін
1н 2а 3з 4а 5р 6с 7т 8о 9д 10 о 11л 12я
До слів у першому стовчику доберіть пари з казок, літери вишукуються у певному порядку, і ви зможете прочитати назву поеми Тараса Шевченка:
1 Лисичка Т Ілля Муромець
2 Івасик Р Котик
3 Соловей-розбійник Н Вовк
4 Правда А Козадереза
5 Півник К Журавель
6 Дідова дочка А Телесик
7 Семеро козенят И Бабина дочка
8 Рак неборак Е Кривда
1к 2а 3т 4е 5р 6и 7н 8а
11. Ерудит (за правильну відповідь команда отримає 2 бали)
1. Кожне ім’я має своє значення. Наприклад: Микола – переможець, Олексій – захисник, Петро – камінь. Батьки Т.Г.Шевченка, даючи йому ім'я, начебто передбачили його майбутній характер. Що означає ім'я Тарас у перекладі з грецької. (Бунтівник, Володар, Вісник)
2. В якому році Т.Г.Шевченко "пас ягнята за селом"? 1814+13=1827 рік
3. Л.Косач – Л. Українка
Панас Якович Рудченко – П. Мирний
Марія Олександрівна Вілінська – Марко Вовчок
Т.Г. Шевченко - ? Дармограй, Кобзар
3. Один із віршів Т.Г.Шевченка починається словами:
«На Великдень, на соломі,
Проти сонця діти…»
Що таке робили, як правило, діти і тільки на Великдень?
Гралися крашанками в битки.
4. Прочитавши, можливо, "Кармелюка", можливо, "Інститутку", Т.Г.Шевченко назвав її "Возвышенно прекрасное создание", а також "Пророче наш, моя ти доню". Кого ж поет називає "донею"? Марію Олександрівну (Марко Вовчок)
5. Цей список розпочато в 1962 році і щорічно він поповнюється. В ньому П.Тичина, О.Гончар, П.Загребельний, В.Сосюра, Г.Тютюнник, М.Бажан, А.Малишко, І.Драч, Д.Павличко, В.Стус, Л.Костенко та інші. Що це за список, коли відомо, що люди, які в нього попадають, стаюсь заможнішими?
Список лауреатів літературної Державної премії ім. Т.Г. Шевченка
6. До претендентки на яку роль поет, художник, драматург Шевченко ставив такі вимоги: "Тільки українка, не панського роду, сирота і наймичка"?
до дружини
7. Доведіть, що фінансисти України вважають Т.Г.Шевченка дорогим символом? На купюрі 100 грн зображено портрет Т.Г.Шевченка
8. Помираючи, батько Тараса Шевченка розподіляв спадщину. Тарасу він не призначив нічого. Батько вважав, що в цього сина є два шляхи і на обох спадщина йому не потрібна. Один з цих шляхів батько не вгадав. А якого шляху батько не вгадав, але боявся?
Григорій Шевченко боявся, що з сина може вирости "велике ледащо"
9. З якого часу Т.Г.Шевченка стали називати Кобзарем? 1840 року
10. Назвіть ім'я сестри, яка була для Тараса другою матір’ю. Катерина
11. Як називалось село, в якому провів дитинство Тарас? Кирилівка
12. Назвіть автора повісті "Тарасові шляхи". Оксана Іваненко
13. Назвіть дату народження Т.Г. Шевченка? 9 березня 1814р.
14. Де народився Т.Г. Шевченко? с. Моринці
15.У якому місті Т.Г. Шевченка викупили з кріпацтва? У Петербурзі
16. Назвіть дату смерті Т.Г. Шевченка 10 березня 1861р.
17.Куди було перепоховане тіло Шевченка? в Канів
18. Як в Україні називали мандрівних співців, що в супроводі музичних інструментів виконували народнопісенні твори? кобзарі
12. "Вінок Кобзареві".
Пропоную відповісти на два запитання:
1. Якою людиною постав перед вами Т.Шевченко?
2. Чи збагатили ви свої знання під час літературного брейн – рингу?
Слово журі. Визначення переможців. Нагороди.
Шановні гості, журі, гравці, ось підійшов до кінця наш брейн – ринг, гра , присвячена Тарасу Григоровичу Шевченку – генію, митцю, визволителю, діячу, захиснику. Доля генія була тяжка. Та навіки залишився з нами той, "хто зробив своє велике діло, не зазнав щастя живим і кого ждало інше щастя вже по смерті, тяжко зароблене щастя, безсмертна слава вовіки і віків…". Він продовжив свій родовід не в прямих нащадках , а в Слові, увічнив себе як єство всього народу, як долю і характер України. Тож хай назавжди у ваших серцях горить іскорка любові до поезії, яку засвітив Великий Кобзар.
І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим, тихим словом.
Саме під таким гаслом 5 березня відбувся брейн-ринг "Стежками Шевченкового слова" між командою вчителів "Тарасівці" та командою учнів "Кобзарі". Ми зібралися, щоб не лише вшанувати пам’ять про великого сина українського народу — Т.Г.Шевченка, відчути, як через його твори проходить любов до України, народу, рідної мови, а й перевірити, наскільки обізнані на житті і творчості поета.
9 березня 2020 року вся країна відзначатиме ____ -річчя від дня народження Т.Г.Шевченка
Серед тих визначних діячів, чиї серця, помисли, талант спрямовані на служіння народові,чия душа сповнена високої любові до батьківщини, Шевченко по праву займає почесне місце, бо з таким вогнем у душі захищав свободу і незалежність вітчизни, честь і гідність народу. Безсмертне ім’я великого українського поета і художника Т. Г. Шевченка відоме скрізь як ім’я людини, що віддала своє життя боротьбі за свободу українського народу.
У тісному єднанні з російськими революційними демократами Шевченко вів боротьбу проти царизму і кріпосництва, він був безстрашним, невтомним співцем волі, полум’яним патріотом своєї батьківщини, служив народові, віддав йому свою геніальну творчість, жар свого серця.
Своєю творчістю Т. Г. Шевченко відкрив нову епоху в українській літературі, створив чудові зразки поезії, які могутньо зазвучали над світом як гнівне звинувачення царизмові, як пристрасний заклик до активної боротьби за кращу долю. Натхненні поетичні твори ТарасаШевченка – неоціненний скарб світової літератури – стали надбанням широких народних мас.
За півтора століття після смерті поета накопичений величезний інформаційний матеріал про його життя і творчість. Видані цікаві спогади сучасників: художників, літераторів,громадських діячів, істориків, етнографів, акторів, представників духовенства,військових, політиків, рідних і близьких поета, і навіть звичайних селян. У цих спогадах по крихітках відтворюється живий і неповторний образ Тараса Григоровича, його чуйна і зворушлива душа, погляди й світогляд
«Щовесни , коли тануть сніги
І на рясті просяє веселка
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуєм пам'ять Шевченка…»
Киньмо чисті зерна великої вдячності на Шевченкову ниву "
Напевне, в Україні не знайдеться жодної людини, яка у своєму житті хоча б раз не перегорнула сторінок «Кобзаря» Тараса Шевченка. Творчість цього поета можна не любити, можна критикувати, можна ставитися до неї із великою любов’ю… У будь-якому випадку байдужим вона не залишає нікого. У чому ж феномен нашого великого митця? Чому і сьогодні, майже через півтора століття після його смерті, твори, написані Великим Кобзарем, хвилюють, навчають, тривожать душі?Син кріпака, сирота змалку, талановитий юнак, що не має змоги розвинути свій талант художника… Про ці факти з життя Тараса Григоровича ми знаємо давно. Повторюємо їх як завчену раз і назавжди інформацію, анітрохи не замислюючись над їх справжньою сутністю: яку ж силу духу слід мати, щоб у таких умовах не зламатися, не збайдужіти душею, не зчерствіти серцем, а все думати і піклуватися про свій народ?
9 березня 2014 року Україна відзначила 200 років від дня народження Тараса Шевченка. Учителі і учні гімназії не могли залишитися осторонь цієї епохальної події. З метою вшанування Кобзаря було проведено шевченківський тиждень згідно такого плану
Особливо варто відзначити учнів 8-Б класу та класного керівнику Слободяник І.С, які розпочали тиждень урочистою тематичною лінійкою "Є в Шевченка дата народження, але дати смерті в Шевченка нема". це створило особливий піднесений настрій у школі на наступний тиждень. Учні читали вірші Шевченка, а особливо вразило усіх звучання "Заповіту" на польській, німецькій та італійській мові.
У душах дітей запалився вогонь патріотизму та любові до України і її культурної спадщини.