Як підготувати дитину до школи?
|
|
ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ ДІТЕЙ ДО ШКОЛИ
Головний зміст і мета сімейного життя – виховання дітей.
Василь Сухомлинський
|
Готовність дитини визначається її фізичним і психічним розвитком, станом здоров'я, розумовим і особистісним розвитком, тобто велике значення має весь комплекс факторів.
Фізична готовність Оцінюючи стан здоров'я дітей при вступі до школи, слід враховувати такі показники: • рівень фізичного й нервово-психічного розвитку; • рівень функціонування основних систем організму; • наявність або відсутність хронічних захворювань; • ступінь здатності організму протистояти несприятливим впливам; • ступінь соціального добробуту дитини, включаючи сім'ю і школу. Спеціальна готовність до навчання. Рівень здібностей дитини щодо читання, письма й лічби. Важливо не вчити дитину читати, а розвивати мовлення, здатність розрізняти звуки, не вчити писати, а створювати умови для розвитку моторики, і особливо рухів руки і пальців.
|
Психологічна готовність до навчання. Вона передбачає готовність розумову, мотиваційну, емоційно-вольову й соціальну.
Інтелектуальна готовність до навчання— це достатній рівень розвитку деяких пізнавальних процесів. Розумова готовність дітей до школи не зводиться тільки до оволодіння певною сумою знань про навколишнє середовище, а включає мислительні дії та операції. Тому вона визначається як умінням дошкільнят розв'язувати прості задачі, робити звуковий аналіз слова або зв'язно розповідати про зображення на картинці, так і тим, якою мірою їм доступні операції аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення дії, класифікації, групування тощо. Важливим є не стільки обсяг знань дитини, скільки їх якість, ступінь усвідомленості, чіткість уявлень.
Мотиваційна готовність до навчання — характеризується наявністю в дитини бажання навчатися, прагнення до діяльності, що має суспільне значення для нової соціальної позиції. Величезну роль тут відіграють адекватні уявлення дитини про навчальну діяльність та шкільне життя. Якщо в дитини сформовано бажання навчатися в школі, то це сприятливий фактор, який забезпечує нормальний перехід до навчальної діяльності. |
Емоційно-вольова готовність дитини до навчання — визначає уміння регулювати свою поведінку в достатньо складних ситуаціях, пов'язаних із напруженням, переживаннями. Основними показниками емоційно-вольової готовності є: • певна міра сформованості довільності психічних процесів — сприйняття, пам'яті, уваги тощо; • уміння долати помірні труднощі; • навички самостійності; • достатньо швидкий темп роботи; • володіння основними правилами поведінки; • уміння дитини правильно оцінити свою роботу. Соціальна готовність дитини до навчання в школі — уміння будувати взаємовідносини із дорослими і ровесниками. Цей компонент готовності включає в себе формування у дітей якостей, завдяки яким вони мали б можливість спілкуватися з іншими дітьми, вчителем. Таким чином, даний компонент передбачає розвиток у дітей потреби спілкування з іншими уміння підкорятися інтересам, розвиток здібності справлятися із роллю школяра в ситуації шкільного навчання. |