Зустріч з параметрами
Загальноосвітня школа І- ІІІ ступенів № 6
м. Комсомольськ, Полтавська обл..
Зустріч з параметрами
Проектна діяльність у школі
м. Комсомольськ
2012
Укладачі: вчителі математики ЗОШІ-ІІІступенів №6 Пазиненко С.В. учитель вищої категорії, звання “Старший учитель”, Єрмачкова В.О. учитель вищої категорії, звання “Старший учитель”.
Зустріч з параметрами. Навчальний проект призначений для вчителів математики та учнів 9 (10-11) класу для занять факультативу,підготовки до олімпіад, ДПА, ЗНО, для самостійної роботи учнів.
В посібник включено задачі з параметрами, які розглядаються за програмою математики базової школи. До всіх задач наведені розв’язки.
Рецензент заступник з навчально-виховної роботи Самарець О.С.
Люди, не знайомі з алгеброю, не можуть уявити собі тих дивних речей, яких можна досягти за допомогою названої науки.
Г. Лейбніц
ВСТУП
Колектив авторів учителів математики Комсомольської ЗОШ І-ІІІ ступенів №6, пропонує навчальний проект “Зустріч з параметрами”.
Математика в навчальному закладі повинна бути живою, а її вивчення повинно спонукати учнів до дослідницької та пошукової роботи. Спільна робота групи учнів разом із учителем дає можливість розв’язувати складні проблеми. Дослідницький, пошуковий характер мають задачі з параметром у шкільному курсі математики, а, оскільки вони зустрічаються починаючи з 7-го класу до закінчення середньої школи,ми розробили колективний навчальний проект, показавши розвя’зування задач з параметрами на різних етапах навчання (7, 9, 10 класи).
Ми вибрали саме цю тему, щоб допомогти учням зрозуміти те, що задарма у житті нічого не дається, скрізь необхідно докласти зусиль для досягнення своєї мети. Проектна діяльність дає можливість залучити більшу кількість учнів до роботи, поставивши перед ними визначення шляхів оволодіння новими вміннями і знаннями, дати можливість кожному відчути радість досягнення і підбадьорювати учнів, поєднувати у відношеннях з учнями повагу, любов і вимогливість; піклуватися про те, щоб навчально-виховний процес містив у собі ситуацію успіху. Адже сподівання на успіх живе в кожній людині, але не кожне сподівання справджується, тому що успіх неможливий без докладання певних зусиль для його досягнення.
Наше заповітне бажання як учителів-передати школярам ту життєву мудрість, яка називається умінням жити.
Тема: Зустріч з параметрами.
Автори навчального проекту:
С.В.Пазиненко, учитель вищої категорії, звання “Старший учитель”;
В.О.Єрмачкова, учитель вищої категорії, звання “Старший учитель” математики Комсомольської ЗОШ І-ІІІ ступенів №6 Полтавської області.
Навчальний предмет: математика.
Назва проекту: задачі з параметрами на заняттях факультативу.
Тип проекту: навчальний.
Ключове питання:
“Чи завжди ми помічаємо, що невідоме число має в задачі подвійну природу?”
Методи:
Тематичні питання:
1. Готуємось до зустрічі з параметрами (знайомство з параметрами).
2. Лінійні рівняння з параметром.
3. Квадратні рівняння з параметром.
4. Графічне розв’язування рівнянь з параметрами.
Мета проекту:
Домогтися засвоєння учнями поняття “параметр” в різних видах задач; сформувати навички розв’язування задач з параметрами на різних етапах вивчення математики; розвивати творчу активність учнів, створювати умови для вияву ініціативи учнів під час вибору завдань;розвивати інтерес, творчі здібності та інтуїцію учнів, вміння застосовувати набуті знання в нових ситуаціях, виховувати зібраність, працьовитість, охайність, організованість, графічну та математичну культуру виховувати в учнів прагнення до самовдосконалення, задоволення пізнавальних потреб, залучення учнів до позаурочної роботи.
Обладнання: плакати із схемами, прикладами розв’язаних задач.
Змістові питання:
Актуальність:
Стислий опис.
Учні, що відвідують заняття факультативу з математики,готуючись до проекту об’єднуються в три групи, кожна з яких презентує розв’язування своїх задач з параметрами: група учнів 7 класу-лінійні рівняння з параметрами; група учнів 9 класу-квадратні рівняння з параметрами; група учнів 10 класу-графічне розв’язування рівнянь з параметрами.
До кінця проекту всі учні мають усвідомити й оволодіти знаннями про задачі з параметром. Уміннями їх розв’язувати, тобто знаходити сімейство розв’язків в залежності від значень параметру. Тому кожному учневі потрібно бути уважним при відповідях і повідомленнях товаришів.
Навчальні предмети з якими пов’язаний проект: креслення, українська мова та література.
Класи, яких стосується навчальний проект: 7, 9, 10.
Термін, необхідний для реалізації навчального проекту: до завершення навчання в середній школі.
Державні освітні стандарти та навчальні програми:
2. Освітня галузь “Технологія”
3. Освітня галузь “Українська мова та література”
Формування комунікативності та літературної компетенції, що базується на знаннях, уміннях пізнавального і творчого типу, соціальних навичках, світоглядних переконаннях.
Навчальні цілі та очікувані результати навчання:
Учні під час проекту виробляють навички:
Планування реалізації проекту
.
№ п/п |
Що потрібно зробити перед початком проекту? |
Хто це зробить або допоможе зробити? |
Коли це слід зробити? |
|
Придбати/позичити необхідні пристрої, (камера, сканер, проектор, тощо) |
Вчитель |
Перед початком проекту |
|
Зарезервувати час в комп’ютерній лабораторії або бібліотеці |
Лаборант |
Перед початком проекту |
|
Знайти та зібрати книги/диски DVD/компакт-диски, що будуть використовуватись у вашому Проекті |
Вчитель |
На протязі двох тижнів |
|
Встановити до папки Вибране закладки на сайти, які будуть використовуватися в проекті |
Лаборант |
На протязі місяця |
|
Налагодити зв’язок з класом-партнером (чи декількома класами) та обговорити умови та взаємодію для виконання спільного проекту |
|
|
|
Написати грант |
|
|
|
Провести додаткове заняття з класом |
Вчитель |
За тиждень до проекту |
|
Отримати допомогу від інших організацій (батьківської ради, місцевої спільноти, місцевої та шкільної ради) |
Батьки |
Потягом місяця |
|
Призначити спеціальний урочистий вечір для демонстрації закінчених учнівських робіт |
Вчитель |
По закінченні проекту |
|
Розмістити статтю у шкільній газеті |
Учнівський комітет |
По закінченні проекту |
|
Розіслати інформаційний бюлетень чи статтю, в якій розміщено інформацію про майбутній проект, батькам з проханням про допомогу |
Учні |
Перед початком проекту |
|
Запросити фахівців з даної теми для зустрічі з учасниками проекту |
|
|
|
Запросити директора школи, представників місцевої газети для ознайомлення з роботою учнів |
Вчитель |
Перед демонстрацією учнівських робіт |
|
Придбати/отримати матеріали та приладдя для практичної роботи |
Вчитель |
Перед початком проекту |
|
Запросити батьків для допомоги |
Учні |
Перед початком проекту |
|
Розподілити час роботи на комп’ютерах/визначити час роботи по змінах |
Лаборант |
Перед початком проекту |
|
Розмістити на веб-сервері в Інтернеті учительський веб-сайт для використання учнями протягом виконання проекту |
Вчитель |
Перед початком проекту |
|
Перевірити URL-адреси, які будуть використовувати учні. Оновити папку Вибране та свій учительський веб-сайт |
Вчитель |
Протягом місяця |
|
Визначити порядок зберігання учнівських файлів на шкільному комп’ютері та можливості доступу до них учнями |
Лаборант |
Протягом місяця |
|
Переконатися, що учні попередньо мають відповідні навички роботи з комп’ютером, та забезпечити можливості навчання тих, хто таких навичок не має |
Вчитель |
Протягом місяця |
|
Інше: |
|
|
|
Інше: |
|
|
|
Інше: |
|
|
|
Що потрібно зробити протягом проекту? |
Хто це зробить або допоможе зробити? |
Коли це слід зробити? |
|
Ознайомити учнів з критеріями оцінювання їх роботи в проекті |
Вчитель |
Перед початком проекту |
|
Проглянути разом з учнями відібраний для проекту матеріал, надати рекомендації для подальшої роботи |
Вчитель |
За два тижні до початку |
|
Організувати самостійну роботу учнів в проекті |
Вчитель |
Перед початком проекту |
|
Обговорити з учнями майбутню форму подання результатів проекту |
Вчитель |
Перед початком проекту |
|
Запросити фахівців, батьків за кілька днів до того, як вони мають прийти до школи |
Вчитель |
За тиждень до початку |
|
Зробити фотографії учнів за роботою |
Вчитель |
Протягом місяця |
|
Запросити директора школи, представників місцевої газети подивитися, як працюють учні |
Вчитель |
Перед початком проекту |
|
Призначити учнівські конференції, присвячені проекту |
Вчитель |
За тиждень до початку |
|
Оцінити учнівські проекти |
Вчитель |
Після демонстрації робіт |
|
Провести оцінювання проекту в цілому, отримати відгуки про те, наскільки вдалим він був (ваші власні висновки, висновки учнів, батьків). |
Вчитель |
Після закінчення проекту |
|
Інше: |
|
|
|
Інше: |
|
|
|
Що потрібно зробити по завершенні проекту? |
Хто це зробить або допоможе зробити? |
Коли це слід зробити? |
|
Розіслати листи подяки фахівцям, батькам/особам, що допомогли у реалізації проекту своєю роботою та фінансуванням |
Учнівський комітет, вчитель |
Після закінчення проекту |
|
Очистити, видалити вміст папки Вибране та видалити допоміжні файли на комп’ютері (комп’ютерах) |
Лаборант |
Після закінчення проекту |
|
Повернути обладнання, книги, приладдя |
Учні |
Після закінчення проекту |
|
Призначити презентацію для шкільної ради, батьківської ради, місцевої ради або спонсорів |
Вчитель |
Після закінчення проекту |
|
Включити результати цього проекту в наступні уроки свого навчального предмету, для яких ці Ключове та Тематичні питання є також важливими |
Вчитель |
Після закінчення проекту |
|
Вручити нагороди та відзнаки учням |
Вчитель |
Після закінчення проекту |
|
Подумати про наступний проект, в якому можна ефективно застосувати комп’ютерні технології |
Вчитель |
Після закінчення проекту |
Листок оцінювання
Отримав |
Максимум |
Математика |
|
10 |
Математична термінологія при поясненні. |
|
10 |
Є пояснення до розв’язання, малюнків, схем. |
|
10 |
Ключове запитання, показане на рівні знань учнів. |
|
30 |
Усього з математики. |
Отримав |
Максимум |
Зміст |
|
5 |
Головна тема роботи, пов’язана з ключовими питаннями. |
|
5 |
Матеріал подано у схемах, графіках. |
|
5 |
Повідомлення виконані з використанням питань: що?, як?. |
|
5 |
Список учасників роботи, хто яку роботу виконував? |
|
20 |
Усього за зміст. |
Отримав |
Максимум |
Оформлення |
|
5 |
Усі публікації пов’язані з ключовим питанням. |
|
5 |
Графіки, схеми, плакати використані ефективно, у належному форматі. |
|
5 |
Тексти не мають граматичних та орфографічних помилок. |
|
5 |
Зображення (графіки, плакати, схеми) збагачують презентацію. |
|
20 |
Усього за оформлення. |
Діяльність учнів та етапи проведення проекту.
На І етапі відбувається презентація теми майбутнього проекту, обговорюються основні аспекти її реалізаціі, а саме:
Кожна група отримує своє завдання.
Учні знаходять історичні відомості, розподіляють роботу між членами групи.
На ІІ етапі учні працюють в групах над джерелами інформації для розкриття своєї теми, роблять повідомлення на заняттях факультативу, обговорюють проблемні питання. На цьому етапі вчителі проводять консультації з учнями щодо доцільності інформації.
На ІІІ етапі проводиться оформлення матеріалів, узагальнення одержаних фактів у вигляді схем, плакатів, графіків. У групах обговорюються результати роботи кожного члена групи, на заняттях факультативу проводиться презентація дослідницької роботи кожної групи.
На засіданні клубу “Тріада” презентуються результати роботи над проектом. Кожна група презентує свою роботу; показує, які знання вони одержали під час роботи над проектом.
Підсумок роботи.
Задачі з параметрами традиційно входять до завдань державної підсумкової атестації як за курс основної, так і за курс старшої школи, а також до завдань зовнішнього незалежного оцінювання і їх мета-перевірка логічного мислення учнів. Навчальний проект “Зустріч з параметром” показав як, навчаючись у школі, учні поступово адаптуються до задач з параметрами, починаючи їх розв’язувати з 7-го класу. Розв’язування задач з параметрами під час роботи над проектом дало можливість учням повторити та узагальнити теоретичний матеріал про розв’язання рівнянь. Побудову графіків елементарних функцій та графіків рівнянь з двома змінними, сприяло формуванню у них мислення розгалуження, тобто уміння розглядати всі можливі випадки розв’язків задач в залежності від значення параметра.
А тепер ми хочемо дізнатись вашу думку про проект.
Приклади учнівських презентацій.
Повідомлення учнів 7 класу:
Приклади з параметрами е одним з найпотужніших засобів узагальнення і систематизації знань учнів, формування в них гнучкості, критичного мислення, математичних здібностей. Дійсно будь-яке рівняння (нерівність, система рівнянь або нерівностей, мішана система), що містить один чи кілька параметрів, разом з вимогою, яка подається у формулюванні завдання, утворює задачу для організації математичної діяльності. Саме тому для класу таких завдань розповсюдився термін “задачі з параметрами”. Якою б не була вимога до задачі з параметром - розв’язати рівняння (нерівність, систему), з’ясувати певні особливості розв’язків або їх кількість залежно від значень параметра, така задача безумовно дослідницькою і вимагає від того, хто береться за її розв’язання, і високого рівня знань фактичного матеріалу, і розуміння багатьох математичних тонкощів, і особливих якостей мислення, тому розв’язування задач з параметрами є одним із визначних засобів розвитку інтелектуальних здібностей учнів.
До задач з параметрами, що розв’язуються в шкільному курсі математики, можна віднести знаходження розв’язків лінійних, квадратних, тригонометричних, логарифмічних і показникових рівнянь з двома змінними в залежності від значень параметра. Задачі з параметрами вимагають дослідницького підходу до розв’язання завдяки тому, що параметр має двоїстий характер – одночасно є і відомим, і невідомим числом.
Рівняння – це рівність, яка містить невідомі числа, позначені буквами.
Невідомі числа в рівнянні називають змінними. Змінні найчастіше позначують буквами x, y, z, хоч їх можна позначити і іншими буквами.
Приклди рівнянь:
x+5=0; 2y-3=7y; x2=9; y2(x-y)=0.
Кожне рівняння має ліву і праву частини. Наприклад:
5x-27=3x+15.
5x-27- ліва частина; 3x+15- права частина.
Число, яке задовольняє рівняння, називається його коренем або розв’язком.
Розв’язати рівняння означає знайти його корені або довести, що їх немає.
Рівняння виду ax=bде, а, b- деякі числа, називається лінійним рівнянням із змінною х. числа а і b- коефіцієнти рівняння, а- коефіцієнт при змінній х, b- вільний член рівняння.
Розв’язуючи рівняння ми можемо мати один із випадків:
Презентація І групи 7-А клас:
Розглянемо приклади розв’язування лінійних рівнянь з параметрами.
Приклад 1. Розв’язати рівняння ах -3 = b залежно від параметрів а і b.
Розв’язання.
Виконавши у рівняння ах-3 = b тотожні перетворення, дістанемо: ах = b+3.
якщо а≠0, то х = b+3/a при будь – якому b;
якщо а =0, то при b= -3 рівняння набуває вигляду 0х=0, тобто коренями рівняння є всі числа;
якщо а=0 і b≠-3, дістанемо 0х = b +3 ≠0, така рівність неможлива, тому рівняння коренів не має.
Відповідь. при а ≠0 і будь – якому b х = b+3/a ; при а =0 і b = -3 корені рівняння – всі числа; при а=0 і b≠0 коренів немає.
Приклад 2. Розв’яжемо рівняння: 1) ах=1; 2) х-3=а+1 3).
Розв’язання
На перший погляд відповідь очевидна: х=1/а . Однак при а=0 дане рівняння немає розв’язків.
Відповідь. Якщо а=0, то розв’язків немає; якщо а≠0, то х=1/а
Перетворимо спочатку рівняння х=а+4. Рівняння має єдиний розв’язок незалежно від значення параметра а. Наприклад,
якщо а=1,то х=5; а=0,то х=4; а=-4,то х=0.
Зауважимо,що параметр а може набувати будь-яких значень, а значення х знаходимо за формулою х=а+4.
Відповідь. х=а+4 для будь-якого значення параметра а.
Повідомлення учнів 9 класу:
Найбільші труднощі в учнів викликають задачі з параметрами. Ці задачі найбільше відображають рівень математичного мислення, формують початкові навички дослідницької діяльності та математичної культури. Най більший клас задач із параметрами становлять такі, що містять аналіз та дослідження квадратного тричлена з коефіцієнтами, залажними від параметра.
Класифікація задач на дослідження квадратного тричлена.
Нехай y=A(а)x2+B(а)x+C(а) - квадратний тричлен, коефіцієнти якого залежать від параметра а; D=B2-4AC – дискримінант цього рівняння; х_0=-В/2А - абсциса вершини параболи; y_0=-D/4А - ордината вершини параболи; y(α)=f(α)=Aα2+Bα+C- значення квадратного тричлена при х= α.
Сформулюємо такі основні задачі:
Розв’язування квадратного рівняння з коефіцієнтами, залежними від параметра:
A(а) x2+B(а)x+C(а)=0 (1)
Під час розвязання (1) треба врахувати,що при
А=0 це рівняння буде лінійним,тому рівняння (1)
еквівалентне сукупності двох систем:
та (2)
Якщо х1,х2- корені рівняння A(а) x2+B(а)x+C(а)=0, то при А>0 маємо х1<х2, а при А<0 х1>х2
.
Приклад 1. Розв’язати рівняння
(а-2) х2-4(а+3)х+а-1=0
Розв’язання
Дане рівняння еквівалентне сукупності двох систем (див. (2)):
та
Розв’язуючи нерівність , знаходимо ті значення а, за яких набувають дійсних значень:
\, то
Відповідь. Якщо а=2, то х=; якщо
Приклад2. При яких значеннях а один з коренів рівняння
дорівнює квадрату іншого?
Розв’язання. Для визначення шуканих значень а складемо систему, в якій два перші рівняння описують теорему Вієта для даного
квадратного рівняння , , а третє співвідношення містить умову, яка накладається на його корені:.
У даному випадку для визначення та зручно вибрати друге і третє рівняння системи:
тобто
Підставляючи знайдені вирази в перше рівняння системи, одержимо:
, ,
Відповідь. а= -1, або а=3.
Приклад3. При яких значеннях параметра а корені рівняння
(1.1)
більші 1?
Розв’язання
Очевидно, що задача рівносильна наступній: при яких значеннях параметра а корені квадратного тричлена більші 1.
При а=0 рівняння (1.1) має корінь х= -1, який не задовольняє умову задачі.
Розглянемо випадок . При таких а умови (1.3) запишуться у вигляді . Розв’язуючи цю систему, знаходимо, що . Очевидно, що цей же результат ми отримали б і розв’язуючи нерівність , де - менший корінь рівняння (1.1).
Відповідь. .
Приклад 4. При яких значеннях параметра а один із коренів рівняння
більший числа а, а другий менший числа а?
Розв’язання
Задача рівносильна наступній: при яких значеннях параметра а корені квадратного тричлена лежать на дійсній осі по різні сторони від точки ?
Для розв’язування цієї задачі скористаємося тим загальним фактом, що для того щоб корені квадратного тричлена (1.2) лежали на дійсній осі по різні сторони від числа d, необхідно і достатньо виконання умови (див. рис. 1.2)
Перехід від одного формулювання задачі до іншого, підкреслює загальну ідею, що пов’язана з описом тих чи інших властивостей квадратного тричлена в їх геометричній інтерпретації на графіку.
Для того, щоб корені квадратного тричлена
(1.2)
були більші числа d, необхідно і достатньо виконання умов
(1.3) (див. рис. 1.1)
В нашому випадку ця умова приймає вигляд .
Тобто, вимогу задачі задовольняють розв’язки нерівності
, де
(не задовольняють вимогу задачі).
Розв’язуючи отриману нерівність, знаходимо, що
Варто сказати, що розв’язуючи цю задачу іншим способом, розглядаючи нерівності і досить складно.
Відповідь.
Приклад 5. При яких значеннях параметра а число корінь рівняння
2 - х = 0 дорівнює а?
Рішення: побудуємо ескіз графіка функції, в = 2 - х при цьому врахуємо, що функція в – парна і її графік – симетричний щодо осі ординат, у силу чого можна обмежитися побудовою тільки його правої частини ( х ≥ 0). Також урахуємо, що тричлен х2 - 8х + 7 має коріння х = 1 і х = 7, при х = 0 в = 7, а при х = 4 – мінімум, рівний – 9. На малюнку: пунктирними прямими зображена парабола
в
В b=2 – 8х + (1 < х < 7), отримана дзеркальним відбиттям щодо осі 0х частини параболи
х2 - 8х + 7 при 1 < х < 7.
(Ескіз лівої частини графіка функції при х < 0 можна одержати, відбивши ескіз правої частини графіка симетрично щодо осі 0у).
Проводячи горизонталі в = а, а N, одержуємо k крапок її перетинання з лініями ескізу графіка. Маємо:
а |
0 |
[1; 6] |
7 |
8 |
9 |
|
к |
4 |
8 |
7 |
6 |
4 |
2 |
Таким чином, а = k при а = 7.
Відповідь: 7.
Повідомлення учнів 10 класу:
Презентація ІІІ групи 10 клас:
При підготовці до державної підсумкової атестації у 9 та 11 класі,
до зовнішнього незалежного оцінювання та до математичних олімпіад у 10 класі ми розв’язуємо задачі з параметрами на відшукання кількості розв’язків рівняння з двома змінними, систем рівнянь з двома змінними.
Приклад 1 Знайти всі значення параметра , при яких система рівнянь має розв’язки.
Розв’язання. З першого рівняння системи знаходимо .
Це рівняння задає сім’ю парабол, які “ковзають" вершинами вздовж прямої . З другого рівняння знаходимо - коло з центром в точці (1, 0) радіуса 1.
З’ясуємо, при яких значення параметра сім’я парабол має спільні точки з колом.
Випадок дотику знайдемо з системи, вимагаючи від системи мати один розв’язок. Одну спільну точку графіки мають при або . Якщо , то система має два розв’язки.
Відповідь: .
Приклад 2. При яких значеннях параметра а система має три розв’язки:
x² + (y-2)²=1
y=| x| + a має три розв’язки?
Розв’язання :
Побудуємо в одній системі координат графіки рівнянь системи:
y
1
0 1 x
Графік першого рівняння - коло з центром у точці (0;2) і радіусом 1. Графік другого рівняння – прямий кут, бісектриса якого лежить на осі ординат, а вершина якого рухається вздовж осі y, в залежності від значень параметра а.
Три розв’язки система рівнянь буде мати лише в тому випарку, якщо графіки рівнянь будуть зображені так, як на рис. 3.
Отже, при а=1.
Відповідь: при а=1.
Приклад 3. Визначте кількість розв’язків системи
У = а + √х
2х+у-1=0
Розв’язання.
Графік другого рівняння буде пряма, першого - вітка параболи, що знаходиться в І четверті, і буде рухатись по осі ординат відносно параметра а.
Отже, побудуємо графіки цих рівнянь в одній системі координат.
Оскільки розміщення вітки параболи буде залежати від параметра а, то:
якщо а є(-∞; 1], то система має один корінь;
якщо а є(1; +∞),то система коренів не має.
Відповідь: 1) якщо а є(-∞; 1], то система має один корінь,
2) якщо а є(1; +∞),то система
коренів не має.
Приклад 4. Знайдіть усі значення параметра а, при яких система рівнянь
x|+|y|=1
x²+y²=a не має розв’язків
Розв’язання
З другого рівняння системи бачимо, що при а ≤ 0 система не має розв’язків.
Розглянемо випадки, коли а>0.
Графік першого рівняння системи – квадрат з центром у початку координат і діагоналлю 2.
Графік другого рівняння – коло з центром у початку координат і радіусом √а, а>0.
. Y
1
-1 0 1 x
Система не має розв’язків, якщо коло і квадрат не мають спільних точок. Це можливо тоді, коли:
√а>1, а>1
Або _
√а < 1/√2 , а < 1/2
Відповідь: а є(-∞; ½) U(1;+∞).
Приклад 5. Знайти найменше ціле значення параметра а, при якому рівняння
(0 < х < ) має рішення.
Рішення: за умовою 1 > sinx > 0 1 < < + ,
1 > cosx > 0 1 < < + ,
Отже, 2 < а < + .
Зводячи обидві частини заданого рівняння у квадрат, маємо:
= а2 = а2
= а2.
Уведемо змінну z = . Тоді вихідне рівняння прийме вид:
z2 + 2z – а2 = 0. Воно має рішення при будь-якому а, оскільки його дискримінант
D = 1 + а2 позитивний при будь-якому а.
З огляду на, що 2 < а < + , містимо, що найменше ціле значення параметра а, при якому задане рівняння має рішення дорівнює 3.
Відповідь: 3.
Приклад6. В залежності від значення параметра а розвязати систему
Розв’язання
З геометричної точки зору кількість розвязків системи – це число точок перетину при кожному фіксованому значенні параметра а кривих, заданих рівняннями системи.
Розглядуємо в першому рівнянні 4 випадки і розкриваючи модулі, отримаємо, що це рівняння задає квадрат (див. мал.). Друге рівняння – це сімейство кіл радіуса () з центром в початку координат. Якщо а=0, то коло вироджується в точку.
Із малюнка слідує, що коли коло дотикається квадрата всередині, тобто якщо (а=8) і якщо (а=16) (коло проходить через вершини квадрата) система має 4 розв’язки.
Якщо спільних точок у кола і квадрата 8.
Якщо розв’язків немає.
Відповідь.
Якщо розв’язків немає;
Якщо а=8 ; а=16: 4 розв’язки;
Якщо : 8 розв’язків.
А тепер ми хочемо дізнатись вашу думку про проект.
o Як змінились ваші знання про задачі з параметрами?
o Розвитку яких рис характеру сприяв проект (самостійності, відповідальності, працелюбності)?
o Які пізнавальні процеси були задіяні під час проекту найбільше (мислення, пам’ять, уява, увага)?
o Якого життєвого досвіду ви набули (володіти собою, захищати свої знання, бути впевниними в собі)?
o Чи отримали ви задоволення від власної праці?
Для нотатків
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЛІТЕРАТУРА
1