Мета уроку:
навчальна: сформувати вміння виконувати тотожні перетворення виразів, що містять квадратні корені, зокрема виносити множник з-під знака кореня та вносити множник під знак кореня; домогтися засвоєння учнями змісту алгоритму перетворен¬ня, що має назву винесення множника з-під знака кореня та змісту ал¬горитму перетворення, що має назву внесення множника під знак ко¬реня; сформувати вміння учнів виконувати названі перетворення за вивченими алгоритмами, а також застосовувати їх на практиці;
розвивальна: розвивати навички логічного мислення, пам'ять увагу;
виховна: виховувати потребу використовувати здобуті знання на практиці, працьовитість, наполегливість, почуття відповідальності.
Урок: _______
Тема: Винесення множника з-під знака кореня. Внесення множника під знак кореня.
Мета уроку:
навчальна: сформувати вміння виконувати тотожні перетворення виразів, що містять квадратні корені, зокрема виносити множник з-під знака кореня та вносити множник під знак кореня; домогтися засвоєння учнями змісту алгоритму перетворення, що має назву винесення множника з-під знака кореня та змісту алгоритму перетворення, що має назву внесення множника під знак кореня; сформувати вміння учнів виконувати названі перетворення за вивченими алгоритмами, а також застосовувати їх на практиці;
розвивальна: розвивати навички логічного мислення, пам’ять увагу;
виховна: виховувати потребу використовувати здобуті знання на практиці, працьовитість, наполегливість, почуття відповідальності.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.
Хід уроку
1. Організаційний момент.
2. Перевірка домашнього завдання.
Після уроку зібрати зошити учнів для перевірки якості виконання письмової частини домашнього завдання.
3. Актуалізація опорних знань.
З метою успішного сприйняття нового матеріалу слід активізувати такі знання і вміння учнів: означення, властивості та основна тотожність для арифметичного квадратного кореня з числа; тотожні перетворення цілих раціональних виразів, а також виконання арифметичних дій з раціональними числами.
Пригадуємо разом із учнями властивості арифметичного квадратного кореня (АКК) за допомогою кластера «Властивості АКК»:
4. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Завдання 1. Порівняйте значення виразів: і .
Очікувана відповідь: .
Завдання 2. Порівняйте значення виразів: і .
Очікувана відповідь: .
Завдання 3. Порівняйте значення виразів: і .
Очікувана відповідь: …
Тобто ми доходимо до висновку про необхідність оволодіння такими способами дій, що дозволять переходити під час розв’язування вправ, подібних до запропонованих, від «незручних» записів виразів, що містять корені, до «зручних».
Тема сьогоднішнього уроку: Тотожні перетворення виразів, що містять квадратні корені.
Сьогодні ми запишемо алгоритм перетворення, що має назву винесення множника з-під знака кореня та змісту алгоритму перетворення, що має назву внесення множника під знак кореня, а також навчимося виконувати названі перетворення за вивченими алгоритмами та застосовувати ці перетворення в розв’язуванні вправ на тотожні перетворення цілих ірраціональних виразів.
5. Вивчення нового матеріалу.
Користуючись теоремою про арифметичний квадратний корінь з добутку, перетворимо вираз . Маємо: .
Перетворення, у результаті якого даний вираз, що є коренем із добутку, подається у вигляді добутку раціонального множника та радикала, називають винесенням множника з-під знака кореня. У даному випадку було винесено множник 2.
Складемо алгоритм винесення множника з-під знака кореня:
Наприклад:
.
Розглянемо виконане перетворення у зворотному порядку: .
Перетворення, у результаті якого добуток раціонального множника та радикала подається у вигляді кореня з добутку, називають внесенням множника під знак кореня. У даному випадку було внесено під знак кореня множник 2.
Складемо алгоритм внесення множника під знак кореня:
3. спростіть отриманий підкореневий вираз.
Наприклад:
.
6. Розв’язування задач.
№499 Очікувана відповідь: 1) ;
2) ;
3) ;
4) ;
5) ;
6) ;
7) ;
8) ;
9) 0,6;
10) ;
11) ;
12) .
№502 Очікувана відповідь: 1) ;
2) ;
3);
4) ;
5) ;
6) ;
7) ;
8) ;
9) ;
10) ;
11) ; 12) .
№ 523 Очікувана відповідь: 1) , якщо , то ;
2) , якщо , то ;
3) , , то ;
4) , , тому .
№528* Очікувана відповідь: 1) ;
2) ;
3) ;
4) .
7. Домашнє завдання.
§2 п. 16 ст.122
№501(1-3, 5-8) Очікувана відповідь: 1) ;
2) ;
3) ;
5) ;
6) ;
7) ;
8) .
№503 Очікувана відповідь: 1) ;
2) ;
3);
4) ;
5) ;
6) ;
7) ; 8) .
8. Підсумки уроку.
1. Яку тему ми вивчали сьогодні на уроці?
Очікувана відповідь Винесення множника з-під знака кореня. Внесення множника під знак кореня.
2. Перетворення, у результаті якого даний вираз, що є коренем із добутку, подається у вигляді добутку раціонального множника та радикала, називають …
Очікувана відповідь: винесенням множника з-під знака кореня.
3.Перетворення, у результаті якого добуток раціонального множника і радикала подається у вигляді кореня з добутку, називають …
Очікувана відповідь: внесенням множника під знак кореня.
4. Яке з наведених тверджень: а) ;
б) ;
в) ;
г) правильне?
Очікувана відповідь: б) та в).