Будь в тренді: сучасні технології навчання на уроках іноземної мови

Про матеріал
Практичне використання сучасних технологій під час вивчення англійської мови з конкретними прикладами та активними посиланнями на інтерактивні джерела.
Перегляд файлу

БУДЬ В ТРЕНДІ: СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

ВСТУП

Найбільша цінність для освіти в наші часи – особистість кожного учня, тому одним із пріоритетних напрямків у навчанні є «дитиноцентризм». Основне завдання сфери освіти полягає у створенні умов для розвитку та становлення кожної людини як особистості. А нові економічні та політичні реалії вимагають формування в українських педагогів та їх вихованців сучасного світосприйняття, прийняття європейських цінностей. Необхідно досягати нових мовних стандартів, які сприятимуть опануванню нових знань та застосуванню їх у повсякденному житті.

Оскільки мова залишається єдиною універсальною базою мислення людини, то знання іноземної мови слід розглядати як засіб вдосконалення інтелектуальних здібностей особистості (пам’яті, уяви, критичного, логічного, креативного мислення). В свою чергу творчість, креативність є найвищими виявами розвитку людського розуму. Творча здібність — це здатність дивуватися й пізнавати, уміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях, це спрямованість на відкриття нового, створення предметів матеріальної і духовної культури, виробництво нових ідей, відкриттів. Завдяки творчій діяльності в дитини розвивається здатність самостійно реалізувати свої можливості, а самореалізація веде до особистісного зростання.

Вимоги часу ставлять завдання щодо застосування на уроках іноземної мови технологій, які б сприяли інтелектуальному розвитку кожного учня в умовах колективного навчання. Тому, до таких технологій можна віднести: метод проєктів, ігрову діяльність, використання мультимедійних засобів та засобів для дистанційного навчання, впровадження інтегрованих уроків та методики CLIL.

 

СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

«Метод проєктів» набув широкого розповсюдження в практиці навчання іноземним мовам в умовах шкільної освіти. Існує ряд наукових досліджень, в яких підтверджена ефективність використання цієї технології.

Як зазначають фахівці, проєкт є самостійною роботою учнів, в якій мовленнєве спілкування органічно вплітається в емоційно-інтелектуальний контекст іншої діяльності. Робота над проєктом – це творча діяльність. Діти активно взаємодіють один з одним, здійснюють пошукову діяльність. Так у здобувачів освіти розвивається творча компетенція, яка пов’язана із інтелектуальними здібностями. Виконуючи творчі завдання, кожна дитина має можливість проявити власну ініціативу, фантазію, креативність, активність та самостійність у вирішенні проблеми. Робота над проєктом — це багаторівневий підхід до вивчення мови, що охоплює читання, аудіювання, говоріння і граматику.

Під час використання «Методу проєктів» одночасно застосовується ще одна сучасна технологія навчання – технологія співпраці. Основна ідея цієї технології полягає в створенні умов для активної спільної діяльності учнів в різних навчальних ситуаціях (однією з яких і може бути створення проєкту). Діти об’єднуються в групи, отримують спільне завдання, обговорюють роль кожного і приступають до роботи для досягнення поставленої мети. Кожен учень відповідає не тільки за результат своєї роботи, але й за результат усієї групи.

Наведу деякі приклади, як на своїх уроках англійської мови використовую вищезазначений метод. У першому класі під час вивчення теми “Weather” (ІІ семестр) діти починають працювати над першим проєктом “Seasons. Weather”. Діти об’єднуються у чотири групи відповідно до назв пір року (winter, summer, spring, autumn). Завдання кожної групи пригадати, проаналізувати і відобразити в своєму проєкті за допомогою вирізок (готує вчитель), малюнків та позначок погоду, яка є характерною для тієї чи іншої пори року. Діти розподіляють обов’язки кожного у своїй групі, активно працюють, а по закінченню оформлення спільної роботи захищають свій проєкт (презентація постеру всій групі із коментуванням).

Під час вивчення теми “Body” в першому класі (ІІ семестр) для дітей цікавим є проєкт “Our skeleton”. Після того, як на попередніх уроках ознайомились та вивчили лексику (назви частин тіла), використовуючи отримані знання можна виконати проєкт. Діти об’єднуються в пари, отримують від вчителя заготовки (вирізки частин тіла-скелета людини та декілька зайвих частин, наприклад тварин або комах) (мал.1). Завдання кожної пари – «скласти» скелет людини (вчитель обов’язково наголошує, що серед вирізок є зайві компоненти). Презентація виконаних робіт відбувається із коментуванням.

скелет людини - Пошук Google | Science kits, Human skeleton, Science

Fish skeleton stock vector. Illustration of isolated - 97796465

Skeleton Frog Bones Skull Anatomy Biology - Frog Skeleton Transparent, HD  Png Download , Transparent Png Image - PNGitem

ᐈ Scheletro di un pollo fotografie di stock, immagini scheletro di pollo |  scarica su Depositphotos®

Малюнок 1

Під час вивчення цієї ж теми можна використати ще проєкт “Make a robot”. Замість скелету людини діти в парах (або групах) складають роботів-трансформерів, зображення яких вчитель заздалегідь розрізає на частини (відповідно до вивчених частин тіла) (мал.2). Окрім того, що пара (група) за допомогою клея «збирає» робота, необхідно ще придумати йому ім’я. Презентація відбувається як і завжди з коментуванням.

Малюнок 2

У третьому класі під час вивчення теми “At the hospital” (ІІ семестр) діти працюють групами над прєктом “Fever”, в якому досліджують, аналізують і приходять до висновків: що таке fever, ефективні способи лікування та необхідні засоби попередження та профілактики захворювань. Діти разом з вчителем готуються до роботи заздалегідь – приносять вирізки, малюнки, за допомогою яких і створюють проєкт, а потім і захищають із коментуванням (мал.3).

D:\Downloads\IMG_20210411_123503.jpg

Малюнок 3

Актуальним також залишається використання ігрових видів роботи на уроці іноземної мови.

«Ігрова діяльність» визначається в методиці викладання іноземних мов як одна із сучасних технологій навчання. Гра, як складна та захоплююча діяльність, вимагає великої концентрації уваги, тренує пам'ять, розвиває мислення та мовлення, сприяє процесу соціалізації особистості. Гра є одночасно і методом, і формою організації навчального процесу, а під час її застосування засвоюється до 90% інформації. Завдяки ігровим моментам у дітей посилюється мотивація та інтерес до вивчення предмета, в нашому випадку англійської мови.

Ігри можна використовувати на будь-якому етапі уроку. Ведучим на початку знайомства із правилами гри, на мою думку, повинен бути вчитель, але пізніше може бути хтось із дітей. Ігри, які активно використовую на своїх уроках:

What’s missing?: Можна використати картки або предмети. Ведучий просить усіх гравців “Close your eyes” і, доки у всіх заплющені очі, прибирає картку або предмет. Після цього промовляє “Open your eyes” і гравцям потрібно здогадатись що ж зникло.

Guess the …: Можна використати картки або предмети. Познайомити гравців із наявними у грі картками або предметами. Потім: якщо це картки, то перевернути на зворотній бік; якщо це предмети – покласти у непрозорий мішечок або пакет. Один гравець називає слово з картки (предмет) і перевертає картку (дістає предмет). Якщо назване слово співпало із карткою (предметом), то гравець забирає своє досягнення. Якщо ні – то залишає відкритим на ігровому полі (дошка, парта). Перемагає той, хто назбирає більше карток (предметів).

Telephone: Аналог україномовної версії гри «Зламаний телефон». Гравець, який стоїть останнім може назвати слово, яке до нього «дойшло» через «телефон», або взяти названий предмет (картку із відповідним зображенням). Можна ускладнити – замість слова використати словосполучення або речення.

Eatable/ Uneatable: Аналог україномовної версії гри «Їстівне/ неїстівне». Для гри потрібен м’ячик.

Funny аlphabet: Діти по одному або парами «формують» по одній літері з англійського алфавіту, а інші учасники намагаються відгадати «зашифровану» букву.

Snowballs: Діти об’єднуються у дві групи. Кожен учасник на аркуші паперу пише одне найскладніше на його думку слово із вивченої теми. Команди обмінюються аркушами із словами. Завдання кожного гравця прочитати отримане слово, зробити з паперу «снігову кульку» і закинути її в кошик (коробку, відро тощо). Команда отримує один бал за правильно прочитане слово і ще один бал за потрапляння «кульки» у кошик. Якщо гравець потребує допомоги своєї команди для прочитання слова, то він говорить “Help” і отримує потім не один бал, а половину. Виконують завдання команди по черзі. Перемагає команда, яка після завершення гри має більшу кількість балів.

Catch the …: Для цієї гри потрібні мухобійки. Перед початком гри картки із кольорами або іншими вивченими предметами, словами розташовуються по всьому класу. Ведучий говорить слово (одне з тих, що на картках), а гравець повинен швидко «впіймати» відповідне зображення або напис за допомогою мухобійки. Хто зробив це першим – той і переміг. Можна грати парами або командами і підраховувати бали за кожне «впіймане» слово.

A forbidden movement: Перед початком гри ведучий із гравцями домовляються про один «заборонений» рух. Під час гри ведучий називає різні рухи (stand up, turn around, clap your hands …). Учасники виконують всі рухи, а коли почують  «заборонений» - не виконують цей рух. Можна домовитись, що під час «забороненого» руху діти щось вигукують.

A clever speaking parrot: В ролі «clever speaking parrots» є діти. Ведучий показує по одній картки із зображеннями (словами) і називає їх, допускаючи іноді помилки. «Розумні папуги» говорять (повторюють) виключно те, що названо правильно, а під час «помилки» вчителя закривають «дзьоб» «крилами».

Ігрова діяльність сприяє комунікативній спрямованості навчального процесу, активізації мисленнєвих дій учнів при опануванні англійської мови, як засобу спілкування, підвищенню мотивації учіння, індивідуалізації навчання.

Однією із важливих технологій інноваційного навчання є також використання мультимедійного комплексу (МК) та засобів для дистанційного навчання (інтерактивна дошка, персональний комп’ютер, мультимедійний проектор, ноутбук, планшет, телевізор та навіть смартфон). Такий комплекс поєднує всі переваги сучасних комп’ютерних технологій і виводить процес навчання на якісно новий рівень. Завдяки наочності й інтерактивності МК дозволяє залучити весь клас до активної роботи.

На уроках англійської мови можна використати відео з YouTube чи інших джерел в інтернеті або створити власні. Наприклад, під час уроку з теми “Money” в 6 класі на початку уроку можна переглянути відео https://www.dailymotion.com/video/x59ocbs “Learn English Money from 1p to 50 Pounds Best Learning Video”. Учні здогадаються про тему та мету уроку, почують та повторять необхідну лесику і побачать як же насправді виглядають монети і купюри. А перед початком роботи із проєктом в третьому класі “Fever” варто почати із перегляду пісеньки https://www.youtube.com/watch?v=g3qSQ0Z9vqA “Baby Fever Care”, яка може надихнути дітей на роботу над проєктом та допомогти у вирішенні поставленого завдання. На одному з уроків у 7 класі з теми “Entertain Yourself” після вивчення різних жанрів фільмів на початку наступного уроку можна переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=w65e7O1TmM8 “Movie Vocabulary” для активізації лексики.

Якщо в інтернеті немає необхідного відео, то можна зробити власне. Для цього я спочатку роблю презентацію на відповідну тему і за допомогою програм Zoom (увімкнути запис ефіру) або Screecastify (до 5 хвилин) записую власні відео. Ці відео можна показати в класі під час уроків, публікувати на своєму каналі в YouTube, публікувати в Google Classroom під час дистанційного навчання.

Для перевірки знань з певної теми в Google Classroom я прикріплюю власні тести створені за допомогою Google Forms або Online Test Pad. Ці тести діти виконують незалежно від форми навчання (очна чи дистанційна). В тестах Google Forms є можливість вставити малюнок перед заголовком тесту, тому діти мають можливість побачити предмет вивчення під час виконання тестів. А сервіс https://onlinetestpad.com/ пропонує великий різновид тестів, кросвордів, тренувальних або перевірочних діалогів. При використанні цього сервісу можна встановити обмеження у часі, у кількості спроб виконання завдання з однієї ІР адреси (якщо є потреба).

Нижче наведені зразки тестів із використанням Google Forms (мал.4), вигляд сторінки сервісу Online Test Pad (мал.5) та зразок діалогу з теми “Shopping” (мал.6).

Тест для 7 класу “Shakespeare’s theatre Globe”

 

Тест для 7 класу “Famous landmarks of England”

Тест для 9 класу “Scotland”

 

Тест для 9 класу “Paton bridge”

Малюнок 4

 

 

 

 

                                                                                                   Малюнок 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                           Малюнок 6

 

 

 

 

 

 

Окрім усього вищезазаначеного в 1-3 класах НУШ на очних та дистанційних уроках активно використовую безкоштовний онлайн додаток до підручника “Quick Minds for Ukraine” Герберта Пухти, Гюнтера Гернгроса, Пітера Льюіс-Джонса https://www.quickmindsapps.es/ . Там є ігри, пісні, мультики, які повністю співпадають із темами підручників (мал.7).

 

 

                                                                    Малюнок 7

 

 

 

 

МК надає унікальні можливості для роботи і творчості за значної легкості в управлінні. Необхідно зважати на те, що сучасні школярі, у яких є комп’ютери, ноутбуки, планшети, смартфони, сприймають це як щось звичайне. Можливості МК дозволяють переключити школярів на розуміння того, що відео та ігрові програми успішно використовуються для навчання, сприяють розвитку творчої активності, захопленню предметом, створенню найкращих умов для опанування навичок аудіювання і говоріння, що забезпечує, врешті-решт, ефективність засвоєння матеріалу на уроках англійської мови.

Інтегровані уроки і методика CLIL є одними із сучасних технологій навчання в школі, що сприяють розвитку творчого потенціалу учнів і вчителів. Внутрішньопредметна і міжпредметна інтеграція сприяє подоланню фрагментарності та мозаїчності знань учнів. Інтеграція забезпечує оволодіння комплексним знанням різних предметів при вивченні однієї теми.

Content and Language Integrated Learning (CLIL) – технологію предметно-мовного інтегрованого навчання – запроваджено у багатьох європейських країнах. Термін (CLIL) був розроблений Девідом Маршем у 1994 році, який вперше описав методологічний підхід, за яким вивчення іноземної мови відбувається інтегровано. CLIL відноситься до ситуацій, коли предмети або їх частини вивчаються іноземною мовою з подвійною метою, а саме – вивченням змісту з одночасним вивченням іноземної мови.

Сучасні освітні методики визначають CLIL як дидактичну технологію, що дозволяє формувати в учнів лінгвістичні й комунікативні компетенції нерідною для учнів мовою в тому освітньому контексті, в якому в них відбувається формування й розвиток загальнонавчальних знань та умінь.

CLIL має на меті поєднати вивчення іноземної мови з іншими навчальними предметами (біологією, фізикою, хімією, історією, літературою та ін). Цікавий матеріал заохочує учнів до вивчення іноземної мови, закладає лінгвістичну базу, яку вони зможуть розвивати у майбутньому.

ВИСНОВКИ

Серед позитивних сторін вищезгаданих методик слід відзначити підвищення мотивації до вивчення іноземної мови, цілеспрямованість до оволодіння іноземною мовою для вирішення конкретних комунікативних задач, пріоритетність розвитку умінь спілкування іноземною мовою, занурення у створене мовне середовище, розширення словникового запасу.

Якісна підготовка здобувачів освіти неможлива без використання сучасних інноваційних освітніх технологій. Сучасному вчителю важливо знати новітні методи викладання іноземної мови, спеціальні навчальні техніки та прийоми, щоб оптимально підібрати той чи інший метод викладання відповідно до рівня знань, потреб та інтересів учнів. Методи навчання не є простими алгоритмізованими одиницями, їх раціональне та вмотивоване використання на заняттях з іноземної мови вимагає креативного підходу з боку вчителя.

Процес навчання іноземної мови — не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня. Він потребує напруженої розумової роботи дитини та її власної активної участі в процесі. Цього можна досягти тільки активним навчанням за допомогою інноваційних освітніх технологій.

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА:

1. Активні методи навчання у викладанні іноземної мови: Посібник для   викладачів іноземних мов / Під ред. Бельтюковой .- Томськ : У Томського ун-та,1999.

2. Бочарова Л.Н. Ігри на уроках англійської мови на початковому і середньому ступенях навчання // Іноземні мови в школі .- 1996.- № 3. - С.50-55

3. Виготський Л.С. Педагогічна психологія.- М.: Педагогіка,1991.

4.Інноваційні освітні технології у вивченні англійської мови (Якименко С. С., СШ № 17, м. Харків) http://journal.osnova.com.ua/article/52127

5. Любечко О.В. Сучані технології навчання та їх використання на уроці вноземної мови

6. Лопата Ю.М. Предметно-мовне інтегроване навчання з використанням інноваційних технологій на уроках англійської мови для підготовки до ЗНО. – Київ - 2019

7. Content and Languaje Integrated Learning (CLIL). A Development Trajectory DAVID MARSH – Edita: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba. – Córdoba. – 2012.

 

docx
Додано
9 лютого 2022
Переглядів
5929
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку