Тема : Рухова активність і здоров’я.
Гігієна опорно-рухової системи
Мета: розкрити умови правильного формування скелета і м’язів; показати значення фізичної праці, фізкультури, спорту для здоров’я людини та її гармонійного розвитку; сформувати поняття про гіподинамію як основний чинник виникнення хвороб; виховувати в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє здоров’я та вести здоровий спосіб життя.
Основні поняття та терміни:
опирається на всю її поверхню;
Тип уроку : бінарний (ведуть урок учитель фізкультури та біології )
Методи і методичні прийоми: проблемне навчання, ілюстрування, практична робота, дослідницька робота, творче завдання.
Обладнання уроку: таблиці “ Скелет людини “, “ М’язова система людини “.
Методична література :
Структура уроку і основний зміст уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності .
Учитель біології:
ІІ. Значення рухової активності для збереження здоров’я людини. Розвиток опорно–рухової системи значною мірою залежить від ступеня рухової активності, харчування, діяльності залоз внутрішньої секреції.
( Постановка проблемної ситуації ) Поясніть, будь–ласка, вираз: “Рельєф кістки змінюється залежно від способу життя людини ?”
А) Розвиток скелета і м’язів у дитячому та юнацькому віці .
У процесі росту і розвитку людини відбуваються значні зміни опорно–рухової системи. У дитячому та підлітковому віці ці зміни пов’язані із ростом кісток, окостенінням, формуванням постави, зміною пропорцій тіла.
У різні вікові періоди кістки та м’язи ростуть з різною швидкістю.
Вага всіх м’язів новонародженого становить 24% від загальної маси, до 7 років досягають 28% , а у віці від 7 до 12 років відбувається швидкий розвиток м’язів, що супроводжується потовщенням волокон та зміною хімічного складу і функцій ( поступове збільшення сили, зменшення втоми ). Ріст м’язів продовжується до 18 років, вага м’язів досягає в середньому 42% . Але це не кінцевий результат, адже вагу м’язів можна збільшити тренуванням. Наприклад, у атлетів на долю м’язів припадає 50% від ваги тіла.
Окремі групи м’язів ростуть нерівномірно і неодночасно. Наприклад, сухожилля швидко збільшуються в 13-15 років, випереджаючи ріст в довжину м’язової тканини. Це дає можливість м’язу не відставати від видовження у шкільному віці трубчастих кісток. У цей період, м’язи стають довгими і тонкими, а підлітки мають вигляд довгоногих і довгоруких. Від 14 до 16 років – це найкращий період для початку занять силовими видами спорту.
Учитель фізкультури:
Б) Роль фізичних вправ у формуванні скелета. Систематичне і послідовне збільшення навантаження на скелет і м’язи.
(Розповідь учителя) “Добре бути освіченим, а також непогано – здоровим і сильним”.
Прагнення до вдосконалення - повинно стати метою життя. Як вилікуватися від хвороби
Ми порадити готові всім,
Коли нема хвороби – то ви здорові,
І тоді їх не придумуй зовсім!
Л. Дворецький.
Плавання - удосконалює координацію дії рук і ніг.
Стратегія боксу допомагає виробити точність і розрахунок в русі. Легка атлетика - розвиває спритність і гнучкість, важка атлетика – укріплює м’язову систему. Полювання – навчить зберігати спокій, бути готовим до несподіванок.
Тільки чіткий і розумний режим забезпечує свіжість думки і вимушеність рухів. Кожного ранку необхідно виконувати ранкову гімнастику, для підняття тонусу м’язів – 30 хвилин, а для розвитку м’язів необхідно давати фізичні навантаження до двох годин. Після заняття обливатися холодною водою - не більше 1хв. , а потім енергійне розтирання махровим рушником .
Як визначити рівень фізичних навантажень, що сприяють розвиткові організму, а не шкодять йому ?
Найкращим критерієм оцінки величини фізичного навантаження є показник частоти серцевих скорочень.
Для здорових нетренованих підлітків допускається виконання фізичного навантаження протягом 30 хвилин із середньою частотою 130- 140 ударів за хвилину, протягом 1 години – 120 ударів за хвилину .
Одним з надійних профілактичних засобів проти недругів є активний, постійний, інтенсивний рух, холодна вода, обливання, плавання. А також – спілкування з природою, свіже повітря, прогулянки по лісу.
Учитель біології:
В) Гіподинамія.
В наш час в наслідок звільнення людини від важкої фізичної праці у зв’язку з механізацією і автоматизацією виробництва та розвитком різних видів транспорту – знижується рухова активність організму, це веде до гіподинамії. Гіподинамія – знижена рухова активність організму, що негативно впливає на процеси росту і розвитку людини, спричинює різні хронічні хвороби. Тривалий час впливові цього чинника не надавали значення. Незважаючи на великі успіхи в медицині, кількість хворих на хронічні хвороби зростає. Виявилося, що найчастіше хворіють ті, хто мало рухається. Особливо негативно гіподинамія впливає на серцево–судинну систему: послаблюється сила скорочень серця, знижується
тонус судин. Усе це призводить до того, що людина не може перебувати у вертикальному положенні. Цілком здоровий організм, перебуваючи в горизонтальному (у ліжку ) положенні до трьох місяців, має ті самі порушення, що зумовлює гіподинамія.
Негативний вплив гіподинамії :
Значення тренування м’язів в період росту і розвитку організму. Найкращий розвиток рухової активності приходиться на період росту і розвитку організму у шкільний період, і є важливою сходинкою в загальному розвитку людини. Для отримання кращих результатів треба, щоб виконання короткочасних навантажень, темп і витривалість занять спортом були максимальними , а відпочинок 2-3 хвилини – вважається найкращим. Хороший тренувальний ефект може бути досягнутий з допомогою систематичного, послідовного виконання фізичних вправ в період росту і розвитку організму, що не забезпечується у дорослому віці.
Додаткове збільшення росту тіла, об’єм серця, об’єм легень стає більшим при виконанні фізичних вправ , що веде до більшого використання кисню, хорошої працездатності організму. При складанні плану тренувань, для кращого досягнення результату необхідно вибирати види фізичних вправ, щоб задіяти у роботі більше м’язових груп.
Для покращення функціонування діяльності серця і легень , необхідно вибирати такі види спорту: лижний біг, легкоатлетичний біг, плавання, швидку ходьбу, танці, стрибки.
Щоб збільшити м’язову силу або гнучкість тіла, необхідно вибирати вправи з предметами – це спортивні ігри, які дають більший ефект для розвитку рухової активності.
Організм людини має високу ступінь пристосування до різних вимог, які йому ставляться. Наприклад, при шести тижневому постільному режимі у здорової, добре тренованої людини значно погіршується функціональний і фізичний стан :
Г) Вплив м’язової роботи на кровоносну і дихальну системи .
Фізична робота, фізичні вправи справляють дуже великий вплив на фізичний, розумовий і психічний розвиток людини, особливо в перші роки її життя . Фізичні вправи стимулюють ріст і розвиток усіх органів і систем організму.
Систематичні заняття фізичними вправами підвищують працездатність серцевого м’яза. Треноване серце в стані спокою скорочується повільніше, що дає йому змогу краще відпочивати, працювати економніше, збільшувати хвилинний об’єм крові під час роботи і надходження кисню та поживних речовин.
Фізичні вправи сприяють кращому розвиткові системи дихання.
Систематичні заняття фізкультурою підвищують захисні властивості крові й шкіри, стійкість організму до низьких і високих температур.
Але слід пам’ятати, що заняття фізичними вправами цілюще впливає на організм лише тоді, коли їх обсяг, інтенсивність, тривалість відповідають вікові і стану здоров’я організму .
Подумайте і про свого невтомного працівника – серце. Воно теж втомлюється, і йому необхідно допомагати, кожного дня, і все життя. Лише в умовах рухової активності вдосконалюється і ефективно працюють м’язи серця. При бездіяльності вони атрофуються, отже погіршується функція серця.
Необхідно більше ходити пішки, не бійтесь пройти по східцях, кожного ранку робити зарядку, грайте в спортивні ігри, ходіть в туристичний похід, плавайте... Одним словом , рухайтесь, рухайтесь ...
Д) Причини виникнення викривлення хребта ( сколіоз, лордоз, кіфоз). Їх шкідливий вплив на організм.
( Демонстрація таблиці “Викривлення хребта” )
Вади викривлення хребта виникають переважно в дитячому віці, коли в хребцях та інших кістках грудної клітки ще багато хрящової тканини.
Найпоширенішими причинами цих вад є :
Всі ці порушення неминуче призведуть до викривлення хребта.
Е) Причини і поширення виникнення плоскостопості. Виправлення плоскостопості.
До вад розвитку опорно–рухової системи в дитячому віці відносять :
Плоскостопість - це сплющення склепіння стопи, коли воно зменшується і людина опирається на всю її поверхню. Внаслідок цього порушується кровообіг стопи, подразнюються нервові закінчення, що спричиняє больові відчуття в ступні, а це веде до зміни ходи.
Причини плоскостопості :
Щоб укріпити слабкі м’язи стопи можна за допомогою виконання лікувальної гімнастики, але при умові, якщо робити систематично, кожного ранку коли м’язи не втомлені.
(Демонстрація таблиці лікувальних вправ для виправлення плоскостопості )
Кожну вправу необхідно виконувати 10-12 разів. Протягом дня слід ходити на носках, та краях стопи, бігати, стрибати.
Є) Значення правильної постави для попередження викривлення хребта.
Щоб запобігти порушенню постави і плоскостопості, слід дотримуватись певних правил:
Отже, основна роль у формуванні правильної постави належить фізичній культурі та дотриманню правил гігієни.
Учитель фізкультури:
А тому настав час і нам активізуватися та виконати спеціальні вправи , що попереджують і лікують сколіоз і плоскостопість.
( Учні знімають взуття і стають на ковдру, для виконання фізичних вправ.)
Зміцнити скелет і м’язи можна за допомогою фізичних вправ, але за умови, якщо робити їх кожного дня і систематично.
( Звучить музика)
Гімнастичні вправи , які попереджують і лікують захворювання опорно–рухової системи.
Перевірка постави.
(Вправа запобігає шийному остехондрозу).
(Вправи запобігають розвитку остеохондрозу у грудному відділі хребта.)
Лікувальні вправи для сколіозу.
( Затримайтесь , полічіть до 5 ).
(В цей час напружуються м’язи грудей)
(Ця вправа запобігає викривленню хребта в грудному відділі)
Лікувальні вправи для плоскостопості.
По черзі обіпріться на зовнішній бік стопи.
Виконуйте ці вправи під час ранкової гімнастики, коли м’язи не напружені, на уроках фізичного виховання. Вправи повторювати 10- 12 разів.
Учитель біології: Недарма древні греки викарбували на камені : “ Хочеш бути здоровим – бігай,
Хочеш бути красивим - бігай, Хочеш бути розумним - бігай.”
Природа милосердна: вистачить 20 –30 хв. фізкультури щодня, щоб активізувати роботу м’язів і скелета, але щоб виснажитися, спітніти, щоб пульс удвічі зріс – потрібно цей час подвоїти, тоді буде чудово.
А зараз давайте проведемо тест “Чи тренований твій організм ?” Щоб встановити тренований ваш організм, виконайте вправи:
( Інструктивна картка)
( Учні дають відповіді на запитання )
Висновок:
1. Це пояснюється тим, що у тренованому організмі до моменту затримки дихання і після навантаження ( 10 присідань) у крові накопичується СО2 менше , завдяки тому , що в роботу включаються тільки ті м’язи, які мають відношення до виконуваної роботи.
А в нетренованому організмі задіяні всі групи м’язів, а тому енергетичні витрати значно збільшуються за рахунок інтенсивного розщеплення органічних речовин.
Отже, СО2 у крові накопичується більше. Лише шляхом тренування можна забезпечити економну роботу м’язів.
Які ж середні показники для ( дитячого ) вашого віку?
Затримка дихання в стані спокою не менше 30 сек. , різниця після навантаження
не більше 30 % ( це 9 сек.) 30 – 9 =21с.
(30 – 21 ) : 30 Х 100 % = 30 %
Висновок : витрата енергії залежить від інтенсивності роботи та тренованості м’язів.
ІІІ. Осмислення і узагальнення вивченого на уроці
Вписати анатомо–фізіологічні обґрунтування правил гігієни опорно-рухової системи.
(Заповнити таблицю)
Правила гігієни |
Анатомо-фізіологічні обґрунтування |
Необхідність системи занять фізичними вправами |
розвиток скелета, м’язів, правильної постави |
В дитячому віці небезпечно захоплюватись надмірними заняттями одним видом спорту |
один вид спорту розвиває одну групу м’язів
|
При одноманітних трудових рухах корисні фізичні вправи |
підвищення працездатності м’язів
|
Необхідно виробляти правильну поставу |
для попередження викривлення хребта |
Не піднімати великих тягарів |
це запобігає деформації кісток, хребта |
За столом слід сидіти прямо, не гнутися на всі боки. |
запобігає розвитку сколіозу |
Не носити тісне взуття, а підлітковому віці – взуття на високому підборі |
Запобігає розвитку плоскостопості |
Творче завдання: ( Закінчивши речення, розгадаєте кросворд )
Г Н У Т И С Я
Г І Г І Є Н А
С П О Р Т
С К О Л І О З
Л О Р Д О З
В П Р А В И
Т О Н У С
П О С Т А В А
В І Т А М І Н И
Г І М Н А С Т И К А
М ’Я З И
Щоб усіх болячок позбутися -
Треба рівно сидіти за столом,
І в різні боки не ...(гнутися).
Щоб вас любили, як артиста сцена,
На першому плані повинна бути
Особиста ...(гігієна).
Щоб бути здоровим !
Любий кримський курорт,
Вам замінить фізкультура,
Вам замінить ...(спорт).
Займайтесь бігом навіть в мороз,
І не буде бокових вигинів хребта,
Які називають...(сколіоз).
Купайся в річці в тріскучий мороз,
Не буде вигинів хребта - в попереку вперед,
Що називається ..- ( лордоз).
Треба побільше лише натхнення,
І на хребті не буде викривлення.
Нахил вліво, нахил вправо,
Роби частіше різноманітні ... (вправи ).
Сформується на тілі ,
Від плечей до талії конус ,
Будьте в стані незначного напруження -
Підтримуйте м’язів ... ( тонус )
Завжди буде правильне положення тіла,
Коли виконуватимете різні вправи,
У руках і ногах буде сила,
Ви будете стрункими ,
Тіло гратиме мов музична октава,
Коли буде правильна .... ( постава ).
Вони містяться в овочах і фруктах,
Дуже багато у тваринних продуктах,
Назва їм А, В і С,
Організму треба це ,
Щоб почувати себе відмінно
Треба їсти ... ( вітаміни ).
Щоб у тілі була пластика,
З юного віку допоможе Вам ...(гімнастика)
Виростуть біцепси і тріцепси дужі як гора,
І у Вас виростуть відразу,
Як у Тарзана міцні і сильні ... ( м’язи).
ІV. Домашнє завдання .
Вивчити параграф № 19 – 20 .
формувати правильну поставу.
- Запропонуйте і обґрунтуйте правила гігієни опорно–рухової системи.
“ Чому в дитячому та шкільному віці особливо важливо стежити за поставою під час роботи й сидіння за партою ?
“ Доброго Вам здоров’я”
При нежиті можна змастити ніс із середини свіжим соком листка каланхое. Добре допомагає, якщо нюхати розрізаний зубчик часнику, тертий хрін. Хрін можна прикладати на півгодини до потилиці і рук нижче плечей.