Рухова активність і здоров’я. Гігієна опорно-рухової системи

Про матеріал
Мета: розкрити умови правильного формування скелета і м’язів; показати значення фізичної праці, фізкультури, спорту для здоров’я людини та її гармонійного розвитку; сформувати поняття про гіподинамію як основний чинник виникнення хвороб; виховувати в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє здоров’я та вести здоровий спосіб життя.
Перегляд файлу

Тема :        Рухова  активність і здоров’я. 

                    Гігієна   опорно-рухової системи

Мета:   розкрити умови правильного формування скелета і м’язів; показати значення фізичної праці, фізкультури, спорту          для здоров’я  людини та її гармонійного розвитку;   сформувати  поняття про гіподинамію як основний       чинник виникнення хвороб; виховувати  в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє здоров’я та вести здоровий спосіб життя.

Основні поняття та терміни:

  • гіподинамія – знижена рухова активність ;
  • лордоз – вигин хребта в поперековому відділі вперед;
  • кіфоз – вигин  хребта  назад у грудному відділі ( кругла спина);
  • сколіоз – бокові викривлення хребта ;
  • плоскостопість – сплющення склепіння стопи і людина

опирається на всю її поверхню;

  • постава – положення тіла (під час стояння, ходіння, сидіння,роботи) у просторі з характерними вигинами хребта, розгорнутими плечима, прямими  ногами з нормальним склепінням  стопи.

Тип уроку : бінарний  (ведуть урок учитель фізкультури  та біології )

Методи і методичні прийоми: проблемне навчання, ілюстрування,   практична робота, дослідницька робота, творче завдання.

Обладнання уроку: таблиці “ Скелет людини “, “ М’язова система     людини “.

 

 

 Методична  література :

  • М.Н.Шабатура, Н.Ю. Матяш, В.О. Мотузний, “Біологія людини”,  К.;Генеза,1997.
  • М.М.Курепина,  Г.Г. Воккен, Анатомия человека, М.;1979
  • А.Г.Хрипкова,   “Возрастная физиология”,   М.;   ”Просвещение”, 287с.
  • Д.И.Трайтак, Н.И.Клинковская,  В.А.Карьенов,  С.И.Балуев; “Биология. Справочные материалы”, М.; Просвещение,1983. 208с.
  • И.Д.Зверев “Книга для чтения по анатомии, физиологии и гигиене человека”, М.; Просвещение, 1989.-240с.

 

 

Структура уроку і   основний  зміст уроку:

 

І. Мотивація навчальної діяльності .

Учитель біології:

ІІ. Значення рухової  активності для збереження здоров’я людини.      Розвиток  опорно–рухової системи значною мірою залежить від ступеня рухової  активності, харчування, діяльності залоз  внутрішньої секреції.

( Постановка проблемної ситуації ) Поясніть,  будь–ласка,  вираз:Рельєф кістки змінюється залежно від способу життя людини ?”

 

А)  Розвиток скелета і м’язів  у дитячому та  юнацькому віці .

    У процесі росту і розвитку людини відбуваються значні зміни опорно–рухової  системи. У дитячому та підлітковому віці ці зміни пов’язані із ростом кісток, окостенінням, формуванням постави,  зміною пропорцій тіла.

    У різні вікові  періоди кістки та  м’язи ростуть з різною швидкістю.

         Вага всіх м’язів новонародженого становить 24% від загальної маси, до 7 років досягають 28% , а у віці  від 7 до 12 років відбувається швидкий розвиток м’язів, що супроводжується потовщенням волокон та зміною хімічного складу і функцій ( поступове збільшення сили, зменшення втоми ).  Ріст м’язів продовжується  до 18 років, вага м’язів досягає в середньому 42% .  Але це не кінцевий результат, адже вагу м’язів можна збільшити тренуванням. Наприклад, у атлетів на долю  м’язів припадає 50% від ваги тіла.

       Окремі групи м’язів ростуть нерівномірно і неодночасно. Наприклад, сухожилля швидко збільшуються в 13-15 років, випереджаючи ріст в довжину м’язової тканини. Це дає можливість  м’язу не відставати від  видовження у шкільному віці трубчастих кісток. У цей період, м’язи стають довгими і тонкими, а підлітки мають  вигляд довгоногих і довгоруких.    Від 14   до 16 років – це найкращий період для початку занять силовими видами спорту.

 

Учитель фізкультури:

Б) Роль фізичних вправ у формуванні скелета.  Систематичне і  послідовне збільшення навантаження на  скелет і м’язи.

(Розповідь учителя) “Добре бути освіченим, а також непогано – здоровим і сильним”.

Прагнення до вдосконалення  - повинно стати метою життя.            Як  вилікуватися від хвороби

                           Ми порадити готові всім,

                       Коли нема хвороби – то ви здорові,

                          І  тоді  їх  не придумуй зовсім!

                                                              Л. Дворецький.

         Плавання -  удосконалює координацію дії рук і ніг.

      Стратегія боксу допомагає  виробити точність і розрахунок в русі. Легка атлетика -  розвиває спритність і гнучкість,   важка  атлетика – укріплює м’язову систему. Полювання – навчить зберігати спокій, бути готовим до несподіванок.

      Тільки чіткий і розумний режим забезпечує свіжість думки і вимушеність рухів. Кожного ранку  необхідно виконувати ранкову гімнастику, для підняття тонусу м’язів – 30 хвилин, а для розвитку м’язів  необхідно  давати  фізичні  навантаження  до  двох годин. Після заняття  обливатися холодною водою  - не більше 1хв. , а потім енергійне розтирання махровим  рушником .        

       Як визначити рівень фізичних навантажень, що сприяють розвиткові  організму,      а не шкодять йому ?

      Найкращим критерієм оцінки величини  фізичного навантаження є показник частоти серцевих скорочень.

 Для здорових нетренованих  підлітків допускається   виконання фізичного навантаження   протягом  30 хвилин із середньою частотою 130- 140 ударів за хвилину, протягом 1 години – 120 ударів за хвилину .

  Одним з надійних профілактичних  засобів проти недругів   є  активний,   постійний,   інтенсивний    рух,   холодна вода, обливання,   плавання.     А  також – спілкування з природою, свіже повітря, прогулянки по лісу.

Описание: C:\Users\ГВВ\Desktop\Молодь 2016р\untitled.png

Учитель біології:

В)  Гіподинамія.

       В наш  час в наслідок звільнення людини від важкої фізичної праці у зв’язку  з механізацією і автоматизацією виробництва та розвитком різних видів транспортузнижується рухова активність організму, це веде  до гіподинамії.    Гіподинамія – знижена рухова активність організму,  що негативно впливає на процеси росту і розвитку людини, спричинює різні хронічні хвороби.   Тривалий час впливові цього чинника не надавали значення. Незважаючи на великі успіхи в медицині, кількість хворих на хронічні хвороби  зростає.  Виявилося, що  найчастіше хворіють ті,  хто мало рухається.       Особливо негативно гіподинамія впливає  на серцево–судинну  систему: послаблюється сила скорочень серця, знижується

тонус судин.  Усе це призводить до того, що людина не може перебувати у вертикальному положенні. Цілком здоровий організм, перебуваючи  в горизонтальному (у ліжку ) положенні до трьох місяців, має  ті самі порушення,  що зумовлює гіподинамія.

   Негативний вплив гіподинамії :

  • зниження обміну речовин  і енергії;
  • зниження кровопостачання тканин;
  • кисневе голодування головного мозку;
  • кисневе голодування серця;
  • зменшується життєва ємність легень;
  • знижується кількість еритроцитів і гемоглобіну  крові;
  • збільшення жирової тканини  призводить до нерозчинних сполук із солями,      що осідає на стінках судин;
  • порушення кровообігу;
  • погіршення травлення і засвоєння поживних речовин;
  • зниження стійкості  організму до інфекцій;
  • знижується фізична і розумова працездатність;
  • знижується життєвий тонус, соціальна активність.

         Значення тренування м’язів в період росту і  розвитку організму. Найкращий розвиток рухової активності приходиться на період росту і розвитку організму  у шкільний період, і є важливою сходинкою в загальному розвитку людини.  Для отримання  кращих результатів треба, щоб виконання короткочасних навантажень, темп і витривалість занять спортом були максимальними ,  а  відпочинок  2-3 хвилини – вважається  найкращим.  Хороший тренувальний ефект може бути досягнутий з допомогою систематичного,  послідовного виконання  фізичних вправ в період росту і розвитку організму,  що не забезпечується  у  дорослому віці. 

    Додаткове збільшення  росту тіла, об’єм  серця, об’єм легень стає більшим при виконанні фізичних вправ , що  веде до більшого використання кисню, хорошої працездатності організму.    При складанні плану тренувань, для кращого досягнення  результату необхідно вибирати  види фізичних вправ, щоб задіяти у  роботі більше м’язових груп.

    Для покращення функціонування діяльності серця і легень , необхідно вибирати  такі види спорту:  лижний біг, легкоатлетичний біг, плавання, швидку ходьбу, танці, стрибки.

    Щоб збільшити м’язову силу  або гнучкість  тіла, необхідно вибирати вправи з предметами – це спортивні ігри, які дають більший ефект для  розвитку  рухової активності.

    Організм людини має високу  ступінь пристосування до різних вимог, які  йому ставляться. Наприклад, при  шести тижневому  постільному режимі у здорової,  добре тренованої людини значно погіршується  функціональний і фізичний стан :

  • зменшення м’язової  ваги збіднення кісток скелета  кальцієм;
  • зменшення об’єму крові;
  • зниження сили серцевого м’яза;
  • уповільнення реакції.

Г) Вплив м’язової роботи на кровоносну і дихальну системи .

       Фізична робота, фізичні вправи справляють дуже великий вплив на  фізичний, розумовий і психічний розвиток людини, особливо в перші роки її життя . Фізичні вправи стимулюють   ріст і розвиток усіх органів і систем  організму.

    Систематичні  заняття фізичними вправами  підвищують працездатність серцевого м’яза. Треноване серце в стані спокою скорочується повільніше, що дає йому змогу краще відпочивати, працювати економніше, збільшувати хвилинний об’єм крові під час роботи і надходження кисню та поживних речовин.

    Фізичні вправи сприяють кращому розвиткові системи дихання.

    Систематичні заняття фізкультурою підвищують захисні властивості  крові й шкіри,  стійкість організму до низьких і високих температур.

    Але слід пам’ятати, що заняття фізичними вправами цілюще     впливає на організм лише тоді,  коли їх обсяг,    інтенсивність,  тривалість відповідають вікові і стану здоров’я        організму .

      Подумайте і про свого  невтомного працівника – серце. Воно теж втомлюється, і йому необхідно допомагати, кожного дня,  і все  життя.  Лише в умовах рухової активності вдосконалюється  і ефективно  працюють м’язи  серця.  При бездіяльності вони атрофуються, отже погіршується функція серця.

       Необхідно більше ходити  пішки, не бійтесь пройти  по  східцях, кожного ранку робити зарядку, грайте в спортивні ігри, ходіть в туристичний  похід, плавайте...    Одним словом ,    рухайтесь, рухайтесь ...

 

Д) Причини виникнення викривлення хребта ( сколіоз,  лордоз,   кіфоз).    Їх шкідливий вплив на організм.

( Демонстрація таблиці “Викривлення хребта” )

     Вади викривлення хребта виникають переважно в дитячому віці,  коли в хребцях та інших кістках грудної клітки ще багато хрящової тканини.

Найпоширенішими причинами цих вад є :

  • недотримання гігієнічних правил сидіння за робочим столом     або партою      ( неправильна поза, постійна сутулість і згорбленість);
  • невідповідність висоти  стола зросту дитини;
  • погане  освітлення;
  • постійне носіння важкого портфеля в одній руці;
  • спання на дуже м’якому або увігнутому ліжку;
  • недостатнє харчування;
  • нестача вітамінів;
  • тривалі негативні емоції;
  • перевтома знижує тонус м’язів  та  їх роль у підтриманні постави;

       Всі ці порушення неминуче призведуть до викривлення хребта.

 

Е) Причини і поширення виникнення плоскостопості. Виправлення  плоскостопості.

    До вад розвитку опорно–рухової системи в дитячому віці відносять :

Плоскостопість  - це  сплющення  склепіння стопи, коли воно зменшується і людина опирається на всю її поверхню. Внаслідок цього порушується кровообіг стопи, подразнюються нервові закінчення, що спричиняє больові  відчуття в ступні, а це веде до зміни ходи.

 

Причини плоскостопості :

  • слабкі м’язи стопи;
  • велика маса тіла;
  • носіння взуття незручного, тісного та  на високому підборі.

      Щоб укріпити слабкі м’язи  стопи можна  за допомогою виконання лікувальної гімнастики, але при умові, якщо робити  систематично, кожного ранку  коли м’язи не втомлені.

(Демонстрація  таблиці  лікувальних вправ для виправлення плоскостопості )

         Кожну вправу необхідно виконувати 10-12 разів. Протягом    дня слід ходити на носках, та  краях стопи, бігати, стрибати.

 

Є) Значення  правильної постави для  попередження викривлення хребта.

         Щоб запобігти порушенню постави  і плоскостопості, слід  дотримуватись певних правил:

  • регулярно займатися  фізкультурою і спортом;
  • ходити рівно;
  • не спати на увігнутому ліжку;
  • не піднімати занадто важких предметів;
  • при перенесенні вантажів рівномірно навантажувати обидві руки;
  • за столом сидіти рівно, не гнутися у бік ;
  • не носити тісного, на високому підборі  взуття  у молодому віці.

Отже, основна роль у формуванні правильної постави належить фізичній культурі та дотриманню правил гігієни.

 

Учитель фізкультури:

  • Фізичні вправи  добре знімають м’язову втому.

     А тому  настав час і нам активізуватися  та  виконати спеціальні вправи ,  що попереджують і лікують  сколіоз і плоскостопість.

( Учні  знімають взуття і стають на ковдру, для виконання  фізичних вправ.)

 

     Зміцнити скелет і м’язи можна за допомогою фізичних вправ, але за умови, якщо робити їх кожного  дня   і систематично.

( Звучить музика)

Гімнастичні вправи , які попереджують і лікують  захворювання опорно–рухової  системи.

Описание: C:\Users\ГВВ\Desktop\Молодь 2016р\54862150.jpg

  Перевірка постави.

  • Тримайте спину прямо,  відведіть плечі назад, лопатки при цьому дещо  зближуються,   підніміть підборіддя.
  • Рівномірно  вдихніть і   рівномірно  видихніть,  не затримуючи дихання.
  • Повільно поверніть голову вліво,  вправ, нахиліть повільно вперед ,  вліво ,  назад,   вправо .

(Вправа запобігає шийному остехондрозу).

  • Виконайте обертання кистями рук у різних напрямках.
  • Зігніть руки в ліктях і зробіть обертові рухи в плечовому поясі.
  • Нахиліться дуже повільно вперед ,  щоб відчути , як почергово    рухаються хребці. Ноги в колінах не згинайте.
  • Притисніть корпус тулуба  до колін .

(Вправи запобігають розвитку остеохондрозу у грудному  відділі хребта.)

Лікувальні вправи для  сколіозу.

  • Сісти на  підлогу, витягши вперед ноги, ступні разом.
  • Корпус тулуба тримайте прямо.
  • Повільно підніміть  руки над головою і відведіть корпус назад на  10 – 20 см.  Напруживши м’язи живота.  (рахуємо до 5 ).
  • Повільно виведіть   руки вперед і нахиліться, охопивши  руками коліна.
  • Нахиліться  вперед наскільки це можливо.
  • Сидячи на підлозі (поза “лотос”)  візьміть  руки у “замок” за спиною.
  • Хребет тримайте прямо.  Дуже повільно підіймайте руки, випрямлені в  ліктях вгору.

      ( Затримайтесь , полічіть до 5 ).

   (В цей час напружуються  м’язи грудей)

  • У позі “ лотос”  ліву руку відведіть  за спину між лопаток долонею від себе, а   праву руку через плече і візьміть руки у  “ замок”.
  • Легенько потягніть руку, щоб відчути напруження м’язів  плеча.

(Ця вправа запобігає викривленню хребта  в грудному  відділі)

Лікувальні вправи  для  плоскостопості.

  • Зігніть та розігніть пальці ноги.
  • По черзі піднімайте й опускайте великий палець на  одній і на другій нозі.
  • По черзі піднімайте й опускайте  стопу.
  • По черзі  підніміться  і опустіться  на пальцях ніг.

По черзі обіпріться  на зовнішній бік стопи.

Описание: C:\Users\ГВВ\Desktop\Молодь 2016р\image003.pngВиконуйте ці вправи під час ранкової гімнастики,   коли м’язи не напружені,  на уроках фізичного виховання.  Вправи повторювати 10- 12 разів.

 

Учитель біології: Недарма древні греки викарбували на камені :     “ Хочеш бути здоровим – бігай,

Хочеш бути  красивим  - бігай, Хочеш бути розумним  - бігай.”

    

Природа милосердна:   вистачить 20 –30 хв. фізкультури щодня,  щоб активізувати роботу м’язів і скелета,  але  щоб  виснажитися, спітніти, щоб пульс удвічі зріс – потрібно  цей час подвоїти,    тоді  буде  чудово.

 

   А зараз  давайте проведемо тест “Чи тренований твій організм ?” Щоб встановити тренований ваш організм,     виконайте     вправи:

( Інструктивна картка)

  • Затримку дихання треба робити на  фазі спокійного вдиху.
  • За командою вчителя затримати дихання і слідкувати за часом, який буде оголошуватись через кожні 5 секунд.
  • Дані записати в 1 графу. Час  максимальної затримки дихання.
  • За командою вчителя учні виконують 10 присідань в заданому темпі.
  • За командою вчителя затримати дихання і   слідкувати за часом , який оголошується вчителем через 5 сек.
  • Записати в II графу час затримки дихання після 10 присідань.
  • Зробити висновки.

  ( Учні дають відповіді на  запитання )

  1. Чому через певний час затримки дихання, воно відновлюється самостійно?
  2. Чому після фізичного навантаження вдається затримати дихання на менший час?
  3. Чому час затримки дихання у різних учнів різний, хоч  виконували однакову роботу?

Висновок:

1. Це пояснюється тим,  що  у тренованому організмі до моменту затримки дихання і після  навантаження ( 10 присідань) у крові накопичується     СО2    менше ,   завдяки тому , що  в  роботу включаються  тільки ті м’язи, які мають відношення до виконуваної роботи.

     А  в нетренованому організмі задіяні всі групи м’язів, а тому енергетичні витрати значно збільшуються   за  рахунок інтенсивного розщеплення органічних речовин.

   Отже,   СО2  у крові накопичується більше.  Лише шляхом тренування можна забезпечити  економну роботу м’язів.

Які  ж середні показники для ( дитячого ) вашого віку?

 Затримка дихання в стані спокою не менше 30 сек. , різниця після навантаження

не більше 30 % ( це 9 сек.) 30 – 9 =21с.

                            (30 – 21 ) : 30 Х  100 % = 30 %

   Висновок :   витрата енергії   залежить від інтенсивності  роботи та тренованості   м’язів.

 

ІІІ.  Осмислення і узагальнення  вивченого на уроці

     Вписати анатомо–фізіологічні обґрунтування правил гігієни опорно-рухової системи.

(Заповнити таблицю)

Правила гігієни

Анатомо-фізіологічні

обґрунтування

Необхідність системи занять фізичними    вправами

розвиток скелета, м’язів, правильної постави

В дитячому віці небезпечно захоплюватись надмірними заняттями одним видом спорту

 один вид спорту розвиває

  одну групу м’язів

 

При одноманітних трудових рухах корисні фізичні вправи

підвищення працездатності  м’язів

 

Необхідно виробляти правильну поставу

для попередження викривлення хребта

Не піднімати  великих тягарів

це  запобігає деформації кісток,  хребта

За столом слід сидіти прямо, не гнутися на всі  боки.                            

запобігає розвитку сколіозу

Не носити тісне взуття, а   підлітковому віці – взуття на високому підборі                      

Запобігає розвитку плоскостопості

Творче завдання: ( Закінчивши  речення,  розгадаєте кросворд )

Описание: C:\Users\ГВВ\Desktop\Молодь 2016р\1403367411_sport.png                            Г  Н У  Т И  С Я

                       Г   І   Г  І   Є Н  А

                      С   П  О  Р  Т

                   С  К О   Л  І  О З

             Л   О  Р  Д   О  З

    В  П  Р  А  В  И 

                   Т О  Н  У  С  

         П  О С  Т   А   В  А

         В   І  Т  А  М  І   Н   И

                       Г   І   М  Н  А  С  Т  И  К  А

                      М ’Я   З  И

               Щоб усіх болячок позбутися  -

  Треба рівно сидіти за  столом,

  І в різні боки не ...(гнутися).

     Щоб вас любили,  як  артиста сцена,

На першому плані повинна бути

                              Особиста ...(гігієна).

 Щоб бути здоровим !

 Любий кримський курорт,

Вам замінить  фізкультура,

Вам замінить ...(спорт).

Займайтесь бігом навіть в мороз,

 І не буде бокових  вигинів хребта,

 Які називають...(сколіоз).

Купайся в річці в тріскучий мороз,

Не буде вигинів  хребта -  в попереку вперед,

Що називається ..- ( лордоз).

Описание: C:\Users\ГВВ\Desktop\Молодь 2016р\1344855273.jpegТреба побільше лише натхнення,

І на хребті не буде викривлення.

Нахил вліво, нахил вправо,

Роби частіше різноманітні ... (вправи ).

Сформується на тілі ,

Від плечей до талії  конус ,

Будьте в стані незначного  напруження  -

Підтримуйте    м’язів  ...    ( тонус )

Завжди буде правильне положення тіла,

Коли виконуватимете різні вправи,

У руках і ногах буде сила,

Ви  будете стрункими ,

Тіло гратиме мов музична октава,

Описание: C:\Users\ГВВ\Desktop\Молодь 2016р\01.jpgКоли буде правильна  .... ( постава ).

Вони містяться в овочах і фруктах,

Дуже багато у тваринних продуктах,

Назва їм А,  В  і   С,

Організму треба  це ,

Щоб почувати себе відмінно

Треба їсти ...    ( вітаміни ).

Щоб  у  тілі була  пластика,

З юного віку допоможе  Вам ...(гімнастика)

Виростуть біцепси і тріцепси дужі як гора,

І у  Вас виростуть відразу,

Як у Тарзана  міцні  і сильні ... ( м’язи).

 

ІV.  Домашнє  завдання .

Вивчити  параграф № 19 – 20 .

  • Дотримуватись правил особистої гігієни, займатися спортом,    активними  іграми.
  • Продовжувати систематично займатися фізкультурою,

       формувати правильну поставу.

-  Запропонуйте і обґрунтуйте правила гігієни опорно–рухової системи.

  • Обґрунтуйте відповідь на запитання :

 “ Чому в дитячому  та шкільному віці особливо важливо стежити за поставою під час  роботи й сидіння  за  партою ?

 

 

“ Доброго Вам здоров’я”

При нежиті можна змастити  ніс із середини свіжим соком листка каланхое. Добре допомагає, якщо нюхати розрізаний зубчик часнику, тертий хрін. Хрін можна прикладати  на півгодини до потилиці і рук нижче плечей.

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
19 лютого 2019
Переглядів
7372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку