Профілактика захворювань нервової системи

Про матеріал
Профілактика захворювань нервової системи Причинами порушень нервової системи можуть бути різні чинники: зовнішні - травми (струс мозку, пошкодження хребта), ураження електричним струмом, надмірне перегрівання або переохолодження організму, інфекції та отрути; внутрішні - припинення кровопостачання ділянки нервової системи, запальні процеси, білкове голодування, дефіцит вітамінів. Негативно впливають на нервову систему шкідливі звички - куріння, вживання алкоголю та наркотиків.
Перегляд файлу

Урок №42

Профілактика захворювань нервової системи

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

Фронтальне опитування:

  • Чому вегетативну систему називають автономною?
  • У чому полягає відмінність функцій автономної і соматичної нервової системи?
  • Чи добре, що людина не може довільно керувати роботою всіх внутрішніх органів?
  • Які зміни відбуваються в окремих органах (око, серце, м’язи, судини) організму людини, коли вона чимось налякана і коли згодом заспокоїлась?

 

4.Засвоєння нового матеріалу

1. Фактори, які порушують роботу нервової системи 

Розповідь вчителя:

Захворювання нервової системи можуть призводити до психічних та фізичних розладів.

Технологія «Мікрофон»

  • Які фактори негативно впливають на функціонування нервової системи?

Очікувані відповіді учнів:    Причинами порушень нервової системи можуть бути різні чинники: зовнішні - травми (струс мозку, пошкодження хребта), ураження електричним струмом, надмірне перегрівання або переохолодження організму, інфекції та отрути; внутрішні - припинення кровопостачання ділянки нервової системи, запальні процеси, білкове голодування, дефіцит вітамінів. Негативно впливають на нервову систему шкідливі звички - куріння, вживання алкоголю та наркотиків.

Складання опорної схеми:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь вчителя: 

Перше місце серед порушень роботи центральної нервової системи займають травми як головного так і спинного мозку.

Самостійна робота з підручником

Завдання учням:

  • Які наслідки для організму мають травми ЦНС?
  • Яких заходів профілактики травм ЦНС необхідно дотримуватись?

Обговорення відповідей учнів

Розповідь вчителя:

Далі по кількості розповсюдження знаходяться інфекційні захворюваня нервової системи. Вони викликаються різними вірусами, бактеріями, грибками, іноді - паразитами, які є переносниками інфекції. Найчастіше інфекція вражає головний мозок, значно рідше - спинний або периферичнунервову систему. Симптомами інфекційного ураження зазвичай служать головний біль, порушення чутливості, нудота, блювота, які проявляються на тлі високої температури.

Робота в групах

Завдання групам:

Охарактеризувати інфекційні захворювання нервової системи за планом:

  • Збудники захворювання;
  • Які органи нервової системи вражаються?
  • Шляхи зараження;
  • Наслідки захворювання

1 група - менінгіт;

2 група – поліомієліт;

3 група – енцефаліт.

1 група

Менінгіт - запальне захворювання оболонок головного та спинного мозку. Це захворюванн може викликатися різними мікроорганізмами (бактеріями вірусами). До найбільш поширених відносяться менінгококи (70 % всіх діагностованих менінгітів), стрептококи, стафілококи, пневмококи тощо.

Захворювання дуже небезпечне і при підозрі на розвиток менінгіту пацієнта слід якомога швидше госпіталізувати, оскільки він лікується тільки в стаціонарі, незалежно від віку пацієнта. Менінгітом частіше хворіють діти.

Менінгіт небезпечний тим, що навіть при своєчасній, правильній терапії він може викликати серйозні ускладнення і віддалені наслідки, такі як періодичні головні болі, зниження слуху, зору, запаморочення, епілептичні напади, які можуть тривати кілька років або залишитися на все життя.

Запитання учням:

  • Як ви вважаєте, чому менінгітом найчастіше хворіють діти?

Очікувана відповідь учнів: У дітей недостатньо розвинутий імунітет.

2 група

Поліомієліт (дитячий параліч) – це вірусна інфекція, що протікає з переважним ураженням центральної нервової системи (сірої речовини спинного мозку) та призводить до розвитку млявих парезів і паралічів. Поліомієліт в дитини викликає ентеровірусна інфекція, що вражає мотонейрони передніх рогів спинного мозку та призводить до важких паралітичним ускладнень з інвалідизацією хворого. Найбільша сприйнятливість до поліомієліту (60-80%) відзначається у дітей віком до 4 років.

Передача захворювання може здійснюватися контактним, повітряно-краплинним та фекально-оральним шляхами.

Остання епідемія поліомієліту в Європі та Північній Америці була зафіксована в середині минулого століття. У 1988 році ВСОЗ була прийнята резолюція про завдання ліквідації поліомієліту в світі. В даний час на території країн, де проводиться профілактична вакцинація проти поліомієліту, захворювання зустрічається у вигляді поодиноких, спорадичних випадків.

3 група

 Енцефаліт - це вірусне  захворювання, яке супроводжується запаленням головного мозку.Шляхи передачі вірусу – повітряно - крапельный або через кров. Характерні загальномозкові симптоми: головний біль, зазвичай в області чола і орбіт, блювання, світлобоязнь, епілептичні припадки. Порушення свідомості від легких ступенів (млявість, сонливість) до коми. Можливі психомоторне збудження і психосенсорні розлади.

Запитання учням:

  • Пригадайте, які тварини можть бути переносниками збудника енцефаліту?

Очікувана відповідь учнів:

Переносниками збудника енцефаліту можуть бути іксодові кліщі.

 

Технологія «Мікрофон»

  • Запропонуйте заходи профілактики інфекційним захворюванням, що вражають нервову систему.

Очікувана відповідь учнів:

Заходи профілактики:

  • Своєчасна вакцинація;
  • Не допускати переохолодження організму
  • Дотримання правил особистої гігієни;
  • Захист від укусів іксодових кліщів;
  • Зміцнення  імунітету (вживання свіжих фруктів, овочів; загартування тощо)
  • Своєчасне лікування захворювань;
  • Своєчасне звертання до лікаря.

Розповідь вчителя:

Окрему групу захворювань складають інтоксикації, тобто отруєння нервової системи. Від інтоксикації страждає весь організм. Однак деякі речовини переважно впливають на нервову систему це алкоголь, наркотики, солі свинцю, ртуті, високі дози деяких антибіотиківтощо.

Складання опорного конспекту:

Найбільш небезпечними джерелами отрут для ЦНС є:

  • Куріння (нікотин)
  • Алкогольні напої;
  • Наркотичні речовини;
  • Укуси змій, павуків
  • Солі важких металів (солі свинцю, ртуті)

 

Завдання учням:

  • Послухайте вірш та встановіть основні причини таких змін з людиною.

                    Тень человека
Он бредёт ему что дождь, что солнце-
Вправо,влево...Сдали тормоза!
Словно от пустых бутылок донца,
Мутны и бессмысленны глаза...
Цвет лица землист.А он не старый.
В доме-холод,грязь и тишина...
Дети - в школе умственно отсталых,
И в психиатрической - жена...
Слаб и вял он,словно из мочала…
А ведь раньше он при всём при том
Человеком тоже был сначала...
Тенью человека стал потом...

Сергей Викулов

(Обговорення відповідей учнів)

Повідомлення учнів «Вплив куріння, алкоголю та наркотиків  на нервову систему людини»

Технологія «Мікрофон»

  • Як тактовно відмовитись від приймання наркотичних речовин, які вам пропонують знайомі (друзі, однокласники тощо)?

(Обговорення відповідей учнів)

Розповідь вчителя:

Літом та восени зростає кількість відвідувань лісової місцевості, відпочинку на узбережжі річок та ставів. Щоб не зазнавати неприємностей викликаних непередбачуваними обставинами варто пам’ятати і про тамтешніх мешканців – представників плазунів.Останнім часом спостерігається зростання випадків гострих отруєнь, викликаних укусами змій.

Запитання учням:

  • Пригадайте, які  отруйні змії зустрічаються на території нашої країни? Чи може їх укус призвести до смерті?

Обговорення відповіді учнів

Запитання учням:

  • Пригадайте з основ здоров’я, що необхідно зробити, якщо укусила отруйна змія?

Очікувана відповідь учнів:

Перш за все постаратися як можна скоріше відсмоктати із рани отруту, постійно її випльовувати. Не можна цього робити тому, у кого є садни або інші поранення слизової губ або порожнини рота. Рану слід обробити 5%-ним спиртовим розчином йоду або спиртом.
Відсмоктавши отруту, необхідно обмежити рухомість потерпілого. Щоб прискорити виведення отрути, давати потерпілому більше чаю і лужної мінеральної води.Найбільш ефективний засіб проти зміїної отрути – полівалентна протизміїна сироватка, введена не пізніше ніж через 30 хвилин після укусу. Але вводити її може і повинен тільки медичний працівник. Самостійність небезпечна через можливий розвиток алергічних реакцій на введення сироватки. І якщо людині не надати термінової допомоги, вона може загинути.Слід пам’ятати основне: потерпілого потрібно як можна швидше доставити в найближчий медичний заклад.

  • Які дії категорично заборонені після укусу змії?

Категорично забороняється:

  • накладати джгут на кінцівку вище місця укусу. Ця міра не перешкоджає всмоктуванню і розповсюдженню отрути в організмі, але порушує кровопостачання в кінцівці і сприяє розвитку некрозу (омертвіння) тканин, накопиченню продуктів розпаду в кінцівці і різкому погіршенню стану хворого після зняття джгута;
  • припікати місце укусу вогнем, хімічними речовинами;
  •  розрізати рану на місці укусу.

 

Розповідь вчителя:

Відкриття хвороб, спричинених отруєнням свинцем (так званий сатурнізм), належить до «надбань» нашого часу. У хворого на сатурнізм з'являються кволість, апатія, порушується пам'ять, відбувається прогресуюча фізична й розумова деградація. Цікаво, що непрямі відомості про це захворювання можна знайти, досліджуючи ті часи, коли зі свинцю виготовляли водопровідні труби. Такий водопровід діяв у Давньому Римі (при цьому тривалість життя римських патриціїв не перевищувала 25 років), а в XVII – XVIII ст. – в Московському Кремлі (саме в той період царювали «найтихіший» Олексій Михайлович, кволий і хворобливий Федір Олексійович, «слабий головою» Іоан V). Сьогодні, мабуть, ніде в світі немає свинцевих водопроводів, та кількість випадків захворювань на сатурнізм зростає.

Ознаки свинцевого отруєння вегетативної нервової системи:

 -слабкість усіх гладеньких м’язів (м’язова гіпотонія);

-зниження тиску;

-підвищення сухожильних рефлексів;

-дрібне тремтіння пальців рук.

Вплив свинцю та сполук плюмбуму на центральну нервову систему ще значніший: судорожні напади, «свинцеві психози», порушення мови, ходи і навіть параліч.

Повідомлення учня  «Вплив ртутних отруєнь на нервову систему»

У другій половині XX ст. з’явилися перші дані про ртутні отруєння, не пов’язані з безпосереднім контактом із цим металом. У 1953 р. ртуттю отруїлися 202 жителі японського містечка Мінамата, 52 з них померли з тяжкими проявами ураження центральної нервової системи (хвороба Мінамата). Причиною стало споживання крабів, в тканинах яких містилося багато ртуті. В крабах вона нагромаджувалася в результаті її акумуляції з води затоки, куди скидав стоки хімічний завод, на якому хлорна ртуть застосовувалась як каталізатор. При цьому концентрація ртуті в нирках померлих людей була в 6 разів вищою, ніж в організмі крабів. Так у 1959 – 1960 рр. було виявлено кумулятивні властивості важких металів.Накопичення ртуті в мозку веде до розумових порушень та затримки розвитку в дітей. Оскільки сполуки меркурію проникають через бар’єри плаценти, відбувається порушення розвитку зародка (тератогенний вплив). Особливо небезпечні сполуки ртуті для немовлят.

Запитання учням:

  • Які основні джерела потрапляння важких металів або їх солей до організму людини?

Обговорення відповідей учнів

 

Розповідь вчителя:

У наш час збільшується кількість захворювань ЦНС пов’язаних з порушенням мозкового кровообігу.  Насамперед необхідно відзначити, що нервова система й особливо її центральні відділи дуже чутливі до гіпоксії. Мозок споживає близько 20 % усього кисню, що надходить в організм. При раптовому припиненні подачі кисню в мозок (вдихання безкисневих газових сумішей, порушення мозкового кровообігу) у людини через 6-7 хвилин настає втрата свідомості, а через 15 хвилин припиняється нормальна біоелектрична активність мозку. Повне відновлення функцій мозку можливо в тих випадках, коли зупинка кровообігу не перевищує 5-6 хв. Якщо ішемія мозку продовжується довше, пам'ять і інтелект незворотньо порушуються. Основними симптомами порушення кровообігу мозку є раптові головні болі, запаморочення, порушення координації, чутливості, нудота, блювання, частковий параліч.

«Мозковий штурм»

  • Які захворювання можуть привести до порушення мозкового кровообігу?

Очікувані відповіді учнів:

Основні причини порушення мозкового кровообігу:

1.Атеросклероз

2.Вегето-судинна дистонія

3.Інсульт

4. Гіпертонія тощо.

  • Запропонуйте заходи профілактики порушення мозкового кровообігу.

Складання опорного конспекту:

Заходи профілактики порушення мозкового кровообігу:

  • Зменшення вживання тваринних жирів;
  • Дотримання режиму праці і відпочинку;
  • Достатній сон;
  • Раціональне харчування;
  • Своєчасне лікування гіпертонії.

Розповідь вчителя:

При струсі мозку, сильного болю, страху, кровотечі може наступити тривала або короткочасна втрата свідомості. Втраті свідомості передують запаморочення, потемніння в очах, шум у вухах. Людина блідне, у нього холонуть кінцівки, виступає рясний піт, слабшає пульс, дихання стає поверхневим. Негайна допомога при втраті свідомості надзвичайно важлива для порятунку життя людини.

Завдання учням:

  • Пригадайте з основ здоров’я, яку першу допомогу неохідно надати потерпілому при втраті свідомості?

Очікувана відповідь учнів:

При втраті свідомості потерпілого необхідно покласти на спину, щоб голова була нижче рівня ніг (на 15-20 см) для поліпшення кровообігу мозку. Потім звільнити шию і груди від одягу, забезпечити приток свіжого повітря, поплескати по щоках, полити обличчя, груди холодною водою, дати понюхати нашатирний спирт. Коли потерпілий опритомніє, дати йому гарячий чай або каву.

 

Формулювання висновків:

  • Здоровий спосіб життя зменшує ризик виникнення порушень нервової системи;
  • Сприятлива екологічна ситуація  в місті, вдома, у школі зменшує ймовірність розладів діяльності нервової системи;
  • Потрібна активна пропаганда проти шкідливих звичок;
  • Алкоголізм, куріння, наркоманія погіршують соціальну ситуацію в країні, «обрекают» на смерть або хвороби майбутні покоління українців.

Розповідь вчителя:

       Мозок — «найдорожчий орган» людського тіла. Хоча він складає два відсотки від загальної маси тіла, але споживає 20 % його енергії.

      Успішне функціонування мозку прийнято називати інтелектом. Вважається, що інтелект визначається швидкістю розумових процесів. З таким визначенням можна посперечатися, тому що в ньому не враховуються глибина мислення, його гнучкість, краса, нестандартність та деякі інші властивості.

       Якщо задатися питанням - чи можна стати розумним, чи можна розвинути свій мозок, то відповідь буде позитивною - мозок схожий на м'язи: чим більше його тренуєш, тим краще він працює. Про способи розвитку і тренування мозку ми і поведемо зараз розмову.

  • Як поліпшити роботу мозку?

Вправа «Коло ідей»

 Очікувані відповіді учнів:

 а) розгадування кросвордів, ребусів, логічних задач, криптограм, загадок;

 б) ігри -шахи, шашки, нарди. Сюди ж можна віднести деякі комп'ютерні ігри: логічні, стратегічні, рольові ігри і тести. Ні в якому разі не «стріляли» чи що-небудь подібне;

 в) читання серйозної літератури;

 г) захоплення філософією;

ґ) технічна творчість, винахідництво.

Слово вчителя:

 Пропонована мозку діяльність повинна приносити задоволення. Мозок дуже чутливий до позитивних емоцій і любить забезпечене життя. На сприятливі умови він відповідає блискучою роботою і відмінним здоров'ям.

  • Які фактори перешкоджають успішному розумовому процесу?

Очікувані відповіді учнів:

 Фактори, що перешкоджають успішному розумовому процесу:

 а) відсталість, стереотипність мислення;

 б) зайва прихильність до використання звичних методів рішення, що утрудняє можливість подивитися на задачу по-новому;

 в) страх помилки, побоювання критики, страх «виявитися дурним», зайва критичність до своїх рішень;

 г) психічна і м'язова напруженість.

 

5.Узагальнення і закріплення знань

Заповнення таблиці:

Попередження порушень діяльності ЦНС

  Види порушень

          Ознаки

   Перша допомога

Заходи профілактики

Травми

 

 

 

Інфекційні захворювання

 

 

 

Отруєння

 

 

 

Порушення мозкового кровообігу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
4 квітня 2020
Переглядів
2918
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку