Будова поршня дизеля.

Про матеріал
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу Вид уроку: лекція з елементами бесіди.
Перегляд файлу

План уроку

з предмету „Будова, ремонт тепловоза”

 

Професія: «Слюсар з ремонту рухомого складу. Машиніст тепловоза. Машиніст електровоза».

 Кваліфікація: «Помічник машиніста тепловоза» в групі №311 (ПМТЕ)

Тема 3: Конструкція дизеля.

Тема уроку: Будова поршня дизеля.

Мета уроку:

            а) навчальна домогтися міцного засвоєння знань по вивченню будови та ремонту дизеля; сформувати вміння використовувати отримані знання при вирішенні практичних задач;

            б) розвиваюча – розвивати в здобувачах освіти відповідальність під час роботи на залізниці; розвивати логічне мислення; уміння розв’язувати

               виробничі і проблемні ситуації; самостійність і активність

               здобувачів освіти на уроці;

           в) виховна – виховувати вміння бути компетентним і відповідальним    за свою  роботу, прищеплювати любов до майбутньої професії.             

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Вид уроку: лекція з елементами бесіди.

Метод навчання: словесні, частково-пошуковий, ілюстративний, інтерактивні з використанням ІКТ (мультимедійна презентація), навчальний фільм.

Форма  роботи: індивідуальна, колективна (групова).

Обладнання уроку: 1.Поршень дизеля 14Д40У;

                                    2.Компресійні та масляні кільця;

                                    3.Вставка поршня;

                                    4.Поршневий палець;

                                    5.Картки-завдання для перевірки знань учнів.

Міжпредметні зв’язки: охорона праці, матеріалознавство, слюсарна справа.

Нормативні посилання: Інструкція з технічного обслуговування електровозів і тепловозів в експлуатації №ЦТ-0056.

Матеріальне- дидактичне забезпечення: плакати, макет дизеля, натуральні зразки, стенди, роздатковий  матеріал для контролю знань,

картки-завдання, тестові завдання в електронному варіанті для перевірки знань учнів, електронний програмний засіб для ПТНЗ «Будова, ремонт та експлуатація тепловоза»; навчальні фільми з «Будови та ремонту тепловозів ЧМЕ-3, 2ТЕ-116, М-62У».

Хід уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності здобувачів освіти:

а) Перевірка наявності здобувачів освіти.

б) Повідомлення теми і мети уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Перша підгрупа здобувачів освіти в кількості 5 чоловік дає короткий опис по карткам-завданням. Кожен працює над описом на протязі 7 хвилин.
  2. Друга підгрупа здобувачів освіти в кількості 5 чоловік працює над тестами в електронному варіанті на протязі 7 хвилин.
  3. Третя підгрупа здобувачів освіти працює з викладачем біля макету дизеля, де відбувається усне фронтальне опитування за такими питаннями:
  1. Які основи принципи роботи двигунів внутрішнього згоряння?
  2. Які способи запалення палива?
  3. Який принцип роботи чотирьохтактного та двохтактного дизеля?
  4. Які способи сумішоутворення в дизелях?
  5. Який наддув використовують в дизелях?

 

ІІІ. Створення викладачем проблемних ситуацій, вихід з яких повинні знайти учні. Проблемні ситуації мають наблизити учнів до зрозуміння необхідності вивчення теоретичного матеріалу, пов’язаного з призначенням та загальною будовою дизеля.

а) Чорний дим з випускного колектора? – зношені компресійні поршневі кільця, двигун споживає надмірну кількість масла, коксування поршневих кілець, можливість пожежі в випускному колекторі.

б) Нестійка робота дизеля? – погана подача палива, забруднені фільтри тонкої очистки палива, паливний насос високого тиску працює з перебоями через наявність в дизельному паливі води.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу. Лекція викладача з елементами бесіди (конспект додається до теми уроку).

 

План лекції

 

  1.   Загальна будова поршня 14Д40У та K6S310DR (міжпредметний зв’язок з предметом матеріалознавства, слюсарної справи).
  2.   Будова вставки поршня дизеля 14Д40У.
  3.   Будова поршневого пальця дизеля 14Д40У.
  4.   Кріплення поршня з шатуном дизеля 14Д40У.
  5.   Безпечні умови праці при експлуатації та ремонті дизеля.

 

V. Закріплення нового матеріалу методом пінг-понгу за схемою: викладач-учень.

  1. Яка загальна будова поршня дизеля 14Д40У?
  2. Яка загальна будова поршня дизеля K6S310DR?
  3. Чим відрізняється будова поршня дизеля 14Д40У від K6S310DR?
  4. З якого металу виготовлені поршневі кільця?
  5. Яких безпечних умов праці необхідно дотримуватися при ремонті та експлуатації дизеля?

 

 

VІ. Підведення підсумків уроку: загальна оцінка уроку викладачем (робота групи, їх активність, самостійність, сприйняття нового матеріалу); оцінювання знань здобувачів освіти.

VІІ. Домашнє завдання: С.П. Філонов „Тепловоз М62” – стор. 22-25; тепловоз ЧМЕ3 – стор. 23-30

 

 

 


Карткове завдання №1

Який максимальний прокат по кругу кочення бандажа допускається на ЧМЭ3:

  1. 1 мм;
  2. 2 мм;
  3. 7 мм?

 

 

Карткове завдання №2

 

Яка мінімальна товщина гребня бандажа 2М62:

  1.        33 мм;
  2.        28 мм;
  3.        25 мм?

 

Карткове завдання №3

Яка мінімальна товщина гребня бандажа колісних пар допускається для ЧМЭ3:

  1.        28 мм;
  2.        25 мм;
  3.        30 мм?

 

Карткове завдання №4

  1.        Яка мінімальна товщина бандажа колісної пари допускається для 2М62:
  2.        36 мм;
  3.        33 мм;
  4.        40 мм?

 

 

 

Карткове завдання №5

Яка мінімальна товщина гребня бандажа допускається в тепловозі, який рухається зі швидкістю більш, ніж 120 км/год:

  1.        28 мм;
  2.        25 мм;
  3.        30 мм?

 

 

 

                                Лекція

 

 

 

Поршень. Головка поршня виготовлена із сталі, і  ним на бічній зовнішній поверхні чотири канавки для компресійних кілець. Поверхня камери згорання головки полірує і хромується. Форма днища поршня забезпечує якнайповніше згорання палива. Опорний бурт головки поршня передає на тронк поршня і вставку зусилля від тиску газів. Тронк поршня виготовлений з чавуну і має на зовнішній поверхні дві канавки для маслостійких кілець 1. Циліндрова частина тронка для поліпшення притирки покрита шаром олова. Головка поршня прикріплена до опорного бурту тронка чотирма болтами . Вставка поршня виготовлена з алюмінієвого сплаву. Положення вставки в поршні фіксується двома опорними поясами у верхній і нижній частині. Осьове переміщення вставки обмежується пружинним стопорним кільцем, встановленим в кільцеву проточку тронка поршня. Прокладки призначені для регулювання величини лінійного стиснення. Прокладка встановлена зверху сталевої прокладки. Положення прокладок щодо вставки зафіксоване гвинтом.

  Поршневий палець — плаваючого типу, порожнистий, виготовлений з легованої сталі. Палець встановлений в сталевих втулках, що мають заливку з свинцевої бронзи. Втулки  стопоряться в вставки гвинтами. Осьове переміщення пальця обмежує внутрішній пояс тронка поршня.

   У першу канавку поршня встановлене кільце , виготовлене з високоміцного чавуну з хромованою робочою поверхнею. У другу, третю і четверту канавки — кільця, виготовлені з легованого чавуну, мають похилу поверхню на верхньому торці. На похилому торці маркіровано «Верх» — для правильної установки кільця в струмок. Компресійні кільця на поверхні, що треться, мають бронзовий поясочок , загорнений в канавку кільця. На робочій поверхні 2, 3 і 4-го кілець виконана гвинтова канавка, яка після лудіння заповнена сумішшю дісульфіда молібдену і лака. Маслоз'ємні кільця з прямим замком виготовлені з легованого чавуну. Масло, що знімається кільцями з дзеркала втулки, при русі поршня вниз стікає по отворах в картер дизеля.

   Поршень охолоджується маслом, що поступає з верхньої головки шатуна. Масло в порожнину А вставки перетікає через стакан, щільно притиснутий до верхньої головки шатуна пружиною. З масляної порожнини А по каналу г масло поступає в порожнину б, охолоджує днище поршня, після чого по отворах е перетікає в порожнину, охолоджує пояс компресійних кілець і по каналах д у вставці поршня — в картер дизеля.

 

 

 

 

Шатуни. Головні шатуни 3 працюють в правому ряду циліндрів, причіпні 6 — в лівому. Шатуни сполучені між собою пальцем 9, який встановлюється в проушинах нижньої головки головного шатуна і  фіксується конічним розлучним штифтом 8.

  Шатуни виготовлені з високоякісної легованої сталі. Стрижні шатунів мають двотавровий перетин з потовщенням в середній частині для масляного каналу. У верхні головки обох шатунів запресовані сталеві втулки 4 з тонкошаровою заливкою свинцевою бронзою. Для забезпечення мастила пальця поршня втулки мають на внутрішній поверхні дванадцять спіральних канавок, з них три нижні канавки наскрізні. Масло до спіральних канавок подається через радіальні канали у втулках. У розточування нижньої головки при ланцюгового шатуна запресована сталева втулка 7 з тонкошаровою   заливкою свинцевою бронзою. У нижній головці причіпного шатуна і до втулки зроблений проріз для розміщення середньої опори пальця На внутрішній поверхні втулки є чотири спіральні канавки, до яких через радіальні канали підводиться масло.

   Нижня головка головного шатуна має кришку 1, яка кріпиться до стрижня чотирма шатунними болтами 2. Площини роз'єму головки мають зубчату нарізку, що надійно фіксує від поперечних зсувів. Нижня головка головного шатуна має верхній 10 і нижній 12 сталеві вкладиші, залиті тонким шаром свинцевої бронзи. Для кращого прироблення вкладишів до колінчастого валу поверх свинцевої бронзи наноситься шар свинцевого сплаву завтовшки  0,020 — 0,025  мм.   Положення  вкладишів фіксується замками , що входять у відповідні поглиблення у кришці і в нижній головці головного шатуна. Верхній  і нижній вкладиші між собою не взаємозамінні. Нижній вкладиш відрізняється від верхнього широкою проточкою в середній частині внутрішньої поверхні і чотирма отворами для перетікання масла. Однойменні вкладиші взаємозамінні. Шатунний підшипник змащується і охолоджується маслом, яке підходить з корінних підшипників через канали, просвердлені в колінчастому валу. Частина масла з шатунного підшипника через отвори в нижньому вкладиші поступає в смугу кришки нижньої головки і через канал, сполучений отвір в стрижні, — до головного підшипника головного шатуна. Масло в канави причіпного шатуна перетікає по каналу В. отвору в пальці 9 а прорізи втулці 7.  Частина масла з прорізу іде на змащення й охолоджування причіпного підшипника, а частина по каналу 5 в стержні до головного підшипника причіпного шатуна.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
27 грудня 2022
Переглядів
610
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку