Сьогодні на уроці ми:повторимо, з яких значущих частин складаються слова;продовжимо вчитися розрізняти змінні слова від незмінних;пригадаємо, які бувають закінчення;удосконалимо вміння розбирати слова за будовою;закріпимо знання про форми слова та спільнокореневі слова;повторимо правила написання значущих частин слова.
1. Префікс – значуща частина слова, що стоїть перед коренем і служить для творення нових слів.2. Закінчення – це незмінна частина слова.3. Вода, води, водою – це спільнокореневі слова.4. Корінь – це спільна частина для спільнокореневих слів.5. До слів, у яких немає закінчень, належить неозначена форма дієслова.6. У слові взимку нульове закінчення.
Робота з текстом. Сови – це пташки-хижаки, яких можна зустріти в наших краях. Вони мають значного розміру голову й дуже великі круглі очі. Дзьоб у них маленький, проте напрочуд міцний, хижацький. Кігті у сов довгі. Вони допомагають хижачкам тримати здобич. Колір пір'я цих птахів переважно сірий або коричневий. Полюють вони вночі, тому вільно літають навіть у темряві. Помах крил цих пташок безшумний. Спостерігати за совами дуже цікаво, адже їхні очі стоять непорушно, а голова крутиться на 270 градусів.
Завдання до тексту. Словникова робота. Хижак. Напрочуд (надзвичайно, дуже). Знайдіть у тексті форми слова «сова» (сови, сов, совами). Відшукайте спільнокореневі слова в тексті до слова пташка, хижак (пташки, птахів; хижаки, хижачкам, хижацький; Запишіть форми слова голова, міцний. Робота за варіантами. Доберіть спільнокореневі слова до слова ніч (нічка, нічний, ніченька, вночі, ночувати, поночі), ранок (ранковий, раненько, ранній, вранішній, поранок, зранку, зрання). Визначте граматичне значення слів: Голова, кігті, полюють.
(На аркушах кожна пара учнів має два слова, які треба розібрати за будовою. Деякі учні презентують результати)Пролітати, книжечка, снігопад, поні, підпис, туманний, вітряний, превесело, стрибати, сонний, голосно, моряк, кенгуру, переспівати, шелестіти, лісовий, совеня, мирний, зіронька, людний, заморський, співак, присолити, праліс.