Мета: познайомити учнів з будовою та функціями судин; ознайомити з історією відкриття кровообігу; формувати навички критично мислити, аналізувати, порівнювати, висловлювати свою думку; виховувати бережливе ставлення до свого здоров'я. Обладнання: таблиці “ Кровоносні судини “, “ Перша медична допомога при кровотечах ”. Завдання уроку: - навчити учнів встановлювати причинно-наслідкові зв'язки будови і функцій судин; ознайомити з історією відкриття кровообігу; навчити учнів надавати першу медичну допомогу при кровотечах Мельник Г.Л.
Методика “ Бумеранг ” (взаємоопитування) Мельник Г.Л. Як забезпечується автоматизм роботи серця? Чому серцевий м'яз виділяють в окремий тип м'язів? Яку роль відіграє автоматія серця в життєдіяльності організму? Чому серце повинно скорочуватись безперервно? Чому в серці кров рухається тільки в одному напрямі? Поясніть біологічне значення клапанів серця.
“ Творча лабораторія “ (робота з підручником) Мельник Г.Л. Завдання: 1 група – особливості будови та функції артерії; 2 група – особливості будови та функції вен; 3 група – особливості будови та функції капілярів; 4 група – рух крові по артеріях; 5 група – фізіологічні механізми та регуляція артеріального тиску; 6 група – хвороби кровоносних судин та запобігання їм.
Швидкість руху крові ( Робота в парах – розв'язування задач) Мельник Г.Л. Задача 1. В аорту, площа перерізу якої становить 8 см2, кров рухається зі швидкістю 20 см/с. Яка швидкість крові в капілярах, якщо іх загальний переріз становить 3200 см2? Задача 2. Підрахуйте швидкість крові в порожнистих венах, якщо їх діаметр 2,5 см, швидкість крові в аорті – 0,5 м/с і діаметр аорти – 2,5см.
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей) Мельник Г.Л. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5ю Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитись вдалечінь. У середньому темпі проробити 3-4 колові рухи очима в правий бік, стільки ж – у лівий. Повторити 1-2 рази. Витягнути руки вперед. Подивитись на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1-4. Потім перенести погляд удалечінь – на рахунок 1-6. Повторити 2-4 рази.
Біологічний диктант Мельник Г.Л. Найбільша кровоносна судина. Кров, насичена вуглекислим газом. Шлях крові від лівого шлуночка до правого передсердя. Кровоносні судини, по яких кров рухається до серця. Маса серця. Тривалість серцевого циклу. Нормальний артеріальний тиск крові. Частота пульсу в нормі здорової людини. Навколосерцева сумка. Найнебезпечніша кровотеча. Кров, насичена киснем. Найменші за діаметром кровоносні судини.
Список використаних джерел Мельник Г.Л. Байрон О.В. Шкільна біологічна олімпіада: Посібник для вчителя. – К.: Рад. шк., 1985. Горяна Л.Г. Неведомська Є.О. Організація навчально-виховного процесу з біології (На допомогу вчителям біології). – К.: КМІУВ, 1999 Довідник з біології. /За ред. акад. НАН України К.М. Ситника. - К.: Наук. думка, 1998. Неведомська Є.О. Робота з біологічними термінами і поняттями: Навчальний посібник для учнів 8-ого класу. – К.:Фенікс, 1999. Яковлєва Є.В. Уроки біології у 8 класі. Метод. посібник – Запоріжжя: Просвіта, 1998.