Професійне самовизначення - це складний динамічний процес орієнтації особистості у професійно-трудовому середовищі, розвитку та самореалізації духовних і фізичних можливостей, формування адекватних професійний намірів і планів, реалістичного образу себе, як професіонала.
Профорієнтаційна робота направлена на вирішення таких основних завдань :
1) ознайомлення учнів з інформацією про найбільш масові професії ;
2) інформування учнів щодо умов оволодіння тими чи іншими професіями ( паро навчальні заходи, навчальні предмети, термін навчання, про кваліфікаційні перспективи тощо ) ;
3) формування позитивного відношення до різних видів професійної діяльності ( особливо до тих, потреба в яких диктується соціально-економічним розвитком суспільства ) ;
4) формування стійких професійних інтересів та правильно з мотивованих професійних намірів, в основу яких покладено усвідомлення соціально-економічних потреб суспільства та психологічних особливостей (можливостей ) особистості.
Отже, професійна орієнтація має два аспекти:
Перший – її вплив на формування професійних інтересів людей, насамперед позитивних мотивів вибору професії, які забезпечують узгодження інтересів особистості і суспільства;
Другий – виявлення професійних вимог і психологічний аналіз професії, з одного боку, та оцінка психофізіологічних властивостей і якостей учнів з урахуванням проб їх сил в обраній діяльності, з іншого.
Оцінка готовності старшокласників до професійного самовизначення визначається за такими категорії :
Типові помилки , що допускають старшокласники при виборі професії
1 Ставлення до вибору професії як до незмінного.
2 Думки про престижність професії
3 Вибір професії під впливом товаришів (за компанію)
4 Перенесення ставлення до людини, представника тієї або іншої професії на саму професію
5 Захоплення тільки зовнішньою стороною професії
6 Ототожнення шкільного навчального предмета із професією або погане розрізнення цих понять
7 Застарілі знання про характер праці в сфері матеріального виробництва
8 Невміння/ небажання розбиратися у своїх особистісних якостях (нахилах, здібностях)
9 Незнання/ недооцінка своїх фізичних особливостей, недоліків, істотних при виборі професії
Алгоритм професійного самовизначення
Пам`ятка старшокласникам
1. Визначити кілька професій, які подобаються, до яких є потяг, існують принципові можливості успішного їх освоєння й працевлаштування.
2. Шукати якнайбільше інформації про ці професії, знайомити з людьми, які їх представлять.
3. Вислухати думку батьків, учителів, друзів, проаналізувати їх.
4.Скласти список суттєвих можливостей професій ( наприклад, можливість спілкування з багатьма людьми, поїздки за кордон, висока платня тощо ) і проаналізувати його відносно своєї мети, очікувань, мрій.
5. Визначити фізичні та психологічні якості, необхідні для кожної з професій.
6. Звернутися до психолога з проханням визначити ( дослідити ) інтереси, здібності, темперамент, особливості пам`яті, уяви тощо.
7.Прислухатись до своїх відчуттів, інтуїції.
8. “Приміряти” кожну з професій. Порівняти, зважити всі “ плюси ” і “мінуси ”.
9. Зробити вибір.
10. Упевнено йти до мети
Підготувала:
Практичний психолог Степанівського МНВК
Юсухно Я.В.
Професійне самовизначення старшокласників
Знайти своє покликання – джерело щастя.