на ім'я, якщо потрібно, торкніться її. Тільки тоді учень буде виконувати фронтальне завдання.
7. Коли дитина запитує, будьте впевнені, що відповідаєте передусім на її наміри, а не на слова. Коли слова дитини не мають ніякого сенсу, подумайте, що вона мала на увазі. 8. Під час дитячої сварки вчитель має вербалізувати думки іншої дитини, оскільки аутисти не можуть поставити себе на місце іншого та розпізнати його думки, наміри, почуття.
9. Ніколи не показуйте дитині свого невдоволення, адже найголовніше в поверненні такої людини до нормального життя і спілкування - змусити її повірити в те, що цей світ за неї, а не проти.
ЗЗСО І-ІІІ ст. №8 м. Ковель асистент вчителя Шворак І.М.
Загальні рекомендації Учитель повинен оволодіти необхідними знаннями та навичками: * ознайомитися з анамнезом, тобто мати уяву про основні види порушень психофізичного розвитку дитини; * вивчити стан уваги, стомлюваності, темп роботи кожної дитини; * ураховувати стан слуху, зору, особливості моторики та загального фізичного розвитку учня;
* навчитися визначати, оцінювати і ство-рювати навчальне середовище для дітей з різними потребами; * зрозуміти важливість цілеспрямованого залучення до роботи з дітьми членів родини, встановлення з ними партнерських стосунків;
* вивчати головні принципи і стратегії ко-лективної командної роботи; * навчитися спостерігати за дітьми та оцінювати їх розвиток під час занять; * закінчувати заняття, коли діти втомилися чи неуважні;
* навчитися адаптувати навчальні плани, методики, матеріали та середовище до специфічних потреб дітей; * створювати оптимальні умови для спіл-
Діти із затримкою розвитку
(Синдром Дауна, аутизм) 1. Використовуйте доступне мовлення, висловлюйтесь точно та лаконічно. Якщо вам потрібно пояснити щось складне, розподіліть інформацію на частини.
2. Уникайте словесних штампів і образних висловів, якщо ви не впевнені в тому, що дитина їх знає. Не використовуйте сарказм і натяки.
3. Вивчаючи новий матеріал, розповідайте все крок за кроком. Надайте дитині можливість усвідомити кожен крок після пояснення. Якщо необхідно, використовуйте ілюстрації. Будьте готовими повторити кілька разів. Не зневірюйтесь, якщо вас із першого разу не зрозуміли.
4. Ставтеся до дітей із затримкою у розвитку так само, як і до їхніх однолітків, обговорюйте з ними ті самі теми.
5. Деякі діти з затримкою у розвитку прагнуть догодити співрозмовнику і кажуть те, що, як їм здається, хочуть
Вироблення соціальнокомунікативних навичок у школярів з аутизмом Під час спостереження за дитиною з аутизмом може здаватися, що в неї взагалі відсутня потреба в комунікації. Саме
тому формування соціальнокомунікативних навичок є одним із найважливіших завдань у навчанні та вихованні аутичних дітей.
1. Підхід до таких дітей має бути суто індивідуальним, тому формальне перенесення чужого досвіду неприпустиме, його потрібно використовувати з обережністю і творчо.
2. Показуйте своє схвалення кожного разу, коли дитина успішно виконала завдання. Якщо дитина не відчуватиме підтримки з вашого боку, вона ще більше замкнеться і стане уникати контакту.
3. Необхідно залучити дитину у спільну діяльність для збагачення її емоційного та інтелектуального досвіду.
4. Сприймайте позитивно будь-яку спробу комунікації з боку дитини, навіть неадекватну. Не давайте неочікуваних завдань.
5. Не підганяйте дитину, коли вона відповідає. Дайте можливість зосередитися і відповісти.
6. Під час фронтальної роботи звертай-тесь в класі до аутичноїдитини.