Тема:Букви Я я.Написання малої букви я. Тема. Послідовність подій.
Мета: удосконалювати вміння робити звуко-буквений аналіз слів, навички свідомого і правильного виразного читання, закріплювати вміння зв’язно висловлювати свої думки на задану тему, збагачувати словниковий запас дітей, вчити учнів аналізувати написане, перевіряти, виправляти помилки, зіставляти кількість звуків та букв у словах; розвивати фонематичний слух, увагу, пам'ять, уміння аналізувати структуру букви, порівнювати її з іншими; виховувати в дітей охайність під час письма та дотримання норм каліграфічного письма.
Обладнання: картки з літерами, робочий зошит, малюнки до тексту, текст скоромовки.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент
Усміхніться, любі діти,
Шліть один одному привіти.
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимемо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти — просто молодці!
ІІ.Мовна розминка
1. Скоромовка
Яблука на ярмарок в ящику везли,
Яблука на ярмарку швидко продали.
2. Логопедичні вправи
«Пір’їнка» (шматочок вати кладуть на долоньку і намагаються подихом підняти її вгору)
Читацька п’ятихвилинка
ЧИТАННЯ ДЛЯ СЕБЕ («Щоденні 5»)
Оберіть книжку
Виберіть місце для читання
Читайте 5 хвилин
Зберіться в коло
Розкажіть хто що прочитав чи які розглянув малюнки.
IIІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Назвати букви української абетки.
- Які букви можуть позначати два або один звук на письмі?
-Яка буква не позначає звука?
2. Повторення відомості про звукові значення букви я в українській мові
- Буква я на початку слова позначає два звуки [йа].
- Буква я після голосного позначає два звуки [йа].
- Буква я після приголосного позначає один звук [а] та м’якість попереднього приголосного .
4. Звуко-буквенний аналіз слів ярмарок, ящик, яблуко.
5. Гра «Знайди пару»
— До карток з друкованими буквами доберіть відповідні рукописні.
Учні називають букви, що позначають голосні та приголосні звуки. Пояснюють, чим вони відрізняються.
III. Повідомлення теми та завдань уроку
- На цьому уроці української мови ми навчимося писати рядкову букву я, склади і слова з нею. Будемо виразно читати текст, визначати його тему та послідовність подій.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.Робота за підручником с.18 завдання 1.
Прочитаємо слова та знайдемо слово до схеми.
Фізкультхвилинка-руханка під музичний супровід.
2. Демонстрування та порівняння друкованої літери я з відповідною їй писаною, з раніше вивченими літерами
3. Повторення гігієнічних правил письма
* Правила сидіння за партою.
* Розміщення зошита на парті.
* Як тримати ручку під час письма.
4. Показ і пояснення вчителем написання букви на дошці
Письмо малої букви я
Діти очима обводять зразок букви я у рамочці, спостерігають за перетворенням друкованої букви на рукописну (виправляється початок першого елемента та заокруглюється останній).
— Мала буква я складається із заокруглення з похилою лінією, що переходить у малий овал, і прямої лінії із заокругленням унизу. Пишеться буква я безвідривно. Спочатку пишемо заокруглення, яке починається трохи вище нижньої рядкової лінії, торкається її і похилою лінією, як у буквах л, м, доводимо до верхньої рядкової лінії, заокруглюючи під нею ліворуч, описуємо овал на половину висоти рядка і ведемо вгору знову до верхньої рядкової, не відриваючи ручки, ведемо донизу пряму похилу лінію і заокруглюємо вправо.
Діти «пишуть» малу букву я в повітрі три-чотири рази. Безвідривне написання дається їм важко. Тому необхідно, щоб вони добре запам’ятали її накреслення до того, як почнуть писати. «Пишуть» букву я в повітрі ще три-чотири рази. Після цього пишуть у перших двох рядках зошита.
- Пишемо під рахунок і-раз-і, два-і.
5. "Письмо" зворотнім кінцем ручки на парті
V. Робота в зошиті с.10 (верхня частина сторінки)
- Письмо елементів букви по пунктирах зразка
- Письмо рядка літери самостійно
Пальчикова гімнастика
- Письмо складів і слів з буквою я (звернення уваги на відривне і безвідривне написання буквосполучень)
* Гра "Діалог"
1) Хочу запитати я:
А що ти їв на букву я? (Яблуко, яйця, яловичину)
2) Ще таке питання маю:
Хто на я тварину знає? (Ящірка, ягуар)
Фізкультхвилинка
VI.Робота за підручником с. 18, завд. 2
Уважно розглянути малюнок.
Розташувати речення відповідно до послідовності виконання дій. Виразно прочитати текст.
- Яка тема прочитаного тексту?
V.Узагальнення та систематизація вивченого
1. Продовження письма слів.
Самооцінювання
-Визначення королеви краси ( над найкращою буквою учень малює корону, або обводить кружечком)
2. Звуковий аналіз слова до малюнка, розфарбовування (зошит).
VII. Підсумок уроку
- Яку букву навчилися сьогодні писати?
— Які звуки вона позначає на письмі?
— Зі скількох елементів вона складається? Назвіть їх.
- Що нового дізнались на уроці?
- Добре того навчати, хто хоче все знати!
Поаплодуємо собі за хорошу роботу
Бо у нашім першім класі
Діти — просто молодці!