Айзек Азімов
Фах
Корнелія Функе
Чорнильне серце
ЧАСТИНА СЬОМА
Сучасна література. Я і світ
Розділ 1 Мандруючи чарівними світами (до сторінок 256 – 266)
Діана Вінн Джонс
«Продовж речення»
(Персонажі були змінені у фільмі. Майкл Фішер — 15-літній підліток, однак у фільмі це маленький хлопчик Маркл (учень Хаула). У фільмі Софі має тільки одну сестру, хоча у книзі їх дві. Відьма Пустища — бридка і негарна, однак у книзі це вродлива жінка. Також у повісті вона тероризує місто, однак у фільмі вона перетворюється на стареньку, і згодом Софі забирає її додому. Кальцифер у книзі описаний як премиле чарівне полум'я, однак у фільмі це страшнуватий на вигляд демон. Мадам Саліман у книзі на стороні головних героїв, хоча у фільмі вона є їхнім противником. Головні герої, Софі та Хаул, хоча практично і не змінюються (щоправда, Міязакі повністю змінив минуле Хаула у фільмі), однак у них з'являються характерні риси стилю Міязакі.)
«Мандрівний замок Хаула»
Літературний диктант
( вирушити на Пустирища, аби впоратися з Відьмою.)
Розділ другий,
у якому Софі змушена вирушити на пошуки щастя
Розділ третій,
у якому Софі потрапляє в Мандрівний Замок і укладає одну угоду
Країна — Інгарія
Місто — Маркет-Чіппінг
Сестри — Софі Хаттер, Летті, Марта
Мати й мачуха — Фанні
Чарівники — Саліман, Хаул, Демон вогню, Відьма Пустирищ
Чарівні речі — семимильні чоботи, шапка-невидимка, замок
Тести
1 варіант
1. Ім’я головної героїні твору:
А)Марі, Б)Софі, В)Ежен.
2. Дівчині:
А)22 роки, Б)18 років, В)16 років.
3. Софі- А)наймолодша донька в сім’ї, Б)найстарша донька в сім’ї, В)немає братів та сестер.
4. Ким працювала дівчина?
А)швачкою, Б)капелюшниця, В)кухаркою.
5. Хто рятує Софі від солдат - переслідувачів?
А)чарівник Хаул, Б)принц Чарльз. В)король Георг.
6. Яку шкоду нанесла відьма із пустоти на Софі ?
А) перетворила на ящірку ,
Б) перетворила на 50-літню жінку ,
В) перетворила на 90-літню бабусю.
7. Чому Софі покидає рідну домівку ?
А) щоб знайти втрачене кохання,
Б) щоб знайти квітку долі,
В) щоб знайти відьму, яка зніме закляття .
8. Хто веде Софі у дивний будинок ( замок Хаула)?
А) літня жінка , Б) старенький дідусь , В) опудало - ріпка.
9 . Кальцифер – це :
А)чаклун, Б)садівник, В) демон вогню , охоронець.
10. Вхідні двері в замку Хаула – це :
А) чарівний портал, що переносить у різні місця ,
Б) вхід до вітальні, В)вхід до альтанки.
11. Опудало – ріпка це:
А) принц Джастін, Б) принц Олівер, В)принц Фрідріх.
12. Хто така Мадам Саліман ?
А) мачуха Хаула, Б) мати Хаула, В) наставниця Хаула.
2 варіант
1. Софі прикидається:
А)сестрою Хаула, Б)матірю Хаула, В)бабусею Хаула.
2. Чарівник Хаул допомагає двом ворогуючим краінам:
А)ні, Б)так, В)можливо.
3. Софі вивчає…
А)нову мову, Б)мрії Хаула, В)нову місцевість.
4. Кальцифер був:
А)зіркою, що впала на землю, Б)ангелом, що жив у райському саду,
В)демоном-руйнівником.
5. Чарівник Хаул віддає своє серце:
А)матері, Б)наставниці, В)Кальциферу.
6. Софі цілує опудало - ріпку, бо …
А)той врятував Софі, Б)той врятував всіх, В)той врятував військо.
7. Завдяки поцілунку Софі опудало - ріпка перетворюється на…
А)принца Арнольда, Б)принца Джастіна, В)принца Генрі.
8.Що зламало прокляття принца Джастіна?
А)наявність боєздатної армії, Б)присутність вірних друзів,
В)кохання Софі.
9. Софі:
А)ненавидить принца Джастіна,
Б)сильно кохає його, В)їй байдуже.
10. Романтичні стосунки Софі та Хаула:
А)продовжуються, Б)закінчилися, В)героям байдуже.
11. Софі – дівчина:
А)з золотими руками й золотаво-рудим волоссям,
Б)блондинка з блакитними очима,
В)брюнетка з чорними очима.
12. Твір «Мандрівний замок»-
А)поєднання елементів казки і детективу,
Б)поєднання елементів магії та реальності,
В)поєднання фантастики і казки.
Літературний навігатор. Книжкове частування
Айзек Азімов «Фах»
(«Усмішка» Р. Бредбері, «Запах думки» Р. Шеклі)
Літературна гра «Мандрівка в майбутнє»
Учні колективно (або в групах) заповнюють перші дві колонки, третю колонку заповнюють після захисту проектів (можна на основі прочитаних науково-фантастичних творів, наприклад «Сонячної машини» В. К. Винниченка, «Капітанів космосу», К. С. Лемешева, «Чарлі і шоколадної фабрики» Р. Дала та ін. , з конкретними прикладами винаходів).
В оповіданні А. Айзімова «Фах» |
Нині на Землі |
Проект на майбутнє |
Розвиток цивілізації |
||
Земляни освоїли Галактику, заселили 1500 планет |
Активно освоюється космос, але ресурси інших планет ще не використовуються |
Освоєння найближчих планет, постачання звідти ресурсів |
Розвиток суспільства |
||
Інтелектуально кероване суспільство |
Демократичне, авторитарне, тоталітарне |
Унітарне, мирне, гармонійно розвинене на демократичних засадах, без кордонів, але зі збереженням своїх національних позитивних особливостей |
Освіта |
||
За допомогою програмування людей |
Шкільна, вишівська, самостійна за допомогою книг, інших носіїв інформації |
Розширення можливостей пам’яті, широкий розвиток логічного, образного, критичного мислення |
Медицина |
||
Високий рівень дослідження інтелектуальних можливостей людини, її психологічного стану, можливість на них впливати |
Невисокий рівень, не подолано багато хвороб, недостатньо проводиться досліджень через брак коштів |
Подолання невиліковних хвороб, високий рівень профілактики, здоровий спосіб життя (штрафи за недотримання) |
Наука і техніка |
||
Високорозвинені, надточні технології, особливо в металургії |
Розвинені, але не на достатньому рівні через брак матеріальних ресурсів |
«Розумне житло», створення за допомогою технічних засобів максимально комфортного проживання |
Відпочинок |
||
Дискотеки, розваги |
Клуби, кафе, природа, спорт |
Мандрівка за допомогою телепортації тощо |
1 варіант
1. Айзек Азімов - це представник літератури…
А)США, Б)Англіі, В)Франції.
2. Діти Землі ставали грамотними…
А)у День читання, Б) у День освіти, В) у День писемності.
3. Останній раз Джордж побачився із Тревельяном:
А) у День освіти, Б) на Олімпіаді, В) після закінчення навчання.
4. Про значення друкованих текстів Джордж дізнався:
А) під час навчання грамоті, Б) в День освіти,
В) розмовляючи із гостем з Новії.
5. Щоб підкреслити, що він став дорослим, Тревельян:
А) став по-особливому вдягатися,
Б) почав грубо поводитися з оточуючими,
В) відростив вуса.
6. У День освіти лікаря здивувало, що Джордж:
А) хвилюється, Б) не знає, ким він хоче бути, В) читав книги за фахом.
7. На Олімпіаді земляни змагались у:
А) професійних здібностях, Б) спорті, В) читанні та мистецтві.
8. Заклад, в якому опинився Джордж, на його думку, називався:
А) Школа програмістів, Б) притулок для недоуків, В) будинок відпочинку.
9. Джордж вважав, що він обов’язково стане програмістом, тому що:
А) здобув додаткові знання, Б) був дуже здібним, В) йому це пообіцяли.
10. Те, що Тревельян приймає участь в Олімпіаді, Джорджа:
А) радувало, Б) дратувало, В) залишило байдужим.
11. Джордж не знав відповіді на запитання:
А) «Де я хочу працювати?», Б) «Ким я хочу бути?»,
В) «Чому це називається Олімпіадою?»
12. Тревельян розумів, що не все знав, але:
А) був впевнений в перемозі,
Б) не хотів поступатися через упертість,
В) не збирався поглиблювати свої знання.
2 варіант
А) всі люди запрограмовані від народження,
Б) маючи певну кількість знань, людина може навчатися самостійно,
В) людина повинна здобувати фах зі стрічок.
2. Джордж Плейтен мріяв бути…
А)дипломованим металургом, Б) дипломованим програмістом,
В)дипломованим столяром.
3. Що означало для Джорджа поняття «отримати освіту»…
А)бути щасливим, Б)бути багатим, В)бути вільним.
4. Який вирок винесли Джорджу в День Освіти після медичного обстеження?
А) він здоровий і може продовжувати навчання в іншому місті,
Б)ніколи не зможе оволодіти ніяким фахом,
В)потрібно пройти ще кілька обстежень.
5. Куди направила медична комісія на постійне проживання Джорджа Плейтена?
А) «інтернат для недоумків», Б)інтернат для обдарованих дітей,
В)інтернат для спортсменів.
6. Де відбувалася Олімпіада?
А)Вашингтон, Б)Нью-Йорк, В)Сан-Франциско.
7. Який проміжок часу проживав Джордж у інтернаті для недоумків?
А)2 роки, Б)1 рік, В)4 роки.
8. У чому намагався переконати Джордж представників Новії на планеті Земля?
А)застосовувати «стрічки освіти»,
Б)не застосовувати «стрічок освіти», а поступово, ґрунтовно оволодівати знаннями,
В)щоб дозволили йому подорожувати планетою.
9. Яке призначення таких людей,як Джордж Плейтен?
А)впроваджувати в життя нові ідеї для поліпшення рівня освіти,
Б)він один з тих, хто не зможе оволодіти ніяким фахом,
В)бути,як більшість.
10. Грамоті на Землі навчали за….
А)1 рік, Б)5 років, В)декілька хвилин.
11. Під час визначення професійне враховується..
А)зацікавленість у професії, Б)структура мозку, В)вік.
12. Найважливішим в світі людини Джордж Плейтен вважав те,що..
А)людина може вчитись далі, Б)все необхідне їй у мозок буде вкладено,
В)не пропонується нічого зайвого.
«Фах»- аналіз твору
Автор – Айзек Азімов
Рік написання – 1957
Головні герої : Джордж Плейтен, Арманд Тревіліан, Хейлі Омейні (психолог), Інженеску Ладислас (історик), лікар Ллойд, лікар Зекері Антонеллі, лікар Сем Елленфорд, Інженеску Ладислас (історик-соціолог) Тема — зображення моделі майбутнього суспільства, здобуття освіти та фаху
Мета: глибокі, ґрунтовні знання здатна дати тільки самоосвіта; щоб бути ерудованою людиною і правильно визначитися зі своїм професійним вибором, необхідно розвивати і вдосконалювати свої знання в різних напрямках й сферах життя.
Ідея – Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей. Довести, що глибокі знання дає тільки самоосвіта; треба розвиватися в різних напрямках, щоб бути ерудованою людиною, правильно визначитися у своєму професійному виборі
Жанр: науково-фантастичне оповідання (повість: у творі йдеться про тривалий період із життя головного героя Джорджа Плейтена, події відбуваються в різних місцях, існує паралельна сюжетна лінія – лінія Тревеліяна)
Місце дії — Земля. В оповіданні згадується єдина конкретна географічна назва — місто Сан-Франциско. Ні назви рідного міста Джорджа, ні місця перебування в Інтернаті автор не вказує. Та й те, що усе людство розмовляє однією мовою і проживає на півтори тисячі планет, вільно переміщається не лише на Землі, а й в космічному просторі, створює відчуття всеосяжності
Час і місце подій. Описані події відбуваються в майбутньому, коли земляни почали успішно заселяти планети в усій Галактиці. Описані події — фантастичні (спосіб здобуття освіти, заселення інших планет, спілкування з інопланетянами). Автор використав наукові гіпотези про освоєння космосу, про програмування інтелекту, про необмежені можливості людини. Події твору відбуваються фактично трохи більше, ніж добу. Йдеться про незвичайний день — Перше травня, день Олімпіади. Але художньо час подовжено, оскільки у власних спогадах його переживає Джордж Плейтен — від Дня Читання до дня Олімпіади. Це період формування людини, здобуття нею знань, вибору життєвого шляху. Заселені планети, що згадуються в оповіданні: Діпорія, Новія, планети класу А
Конфлікт твору. Людина і суспільство: чи має людина право на власний вибір життєвого шляху; стандартизована система освіти і здатність до творчого мислення окремої людини
Назва «Фах» – це не лише освіта, професія людини, а ще і її справжнє покликання, талант, її людська сутність, призначення на землі.
Система освіти майбутнього : День Читання (проводиться щороку у вересні для дітей восьмирічного віку; «він ще не знав таємниці алфавіту» Мета: навчити всіх дітей восьмирічного віку читати «нас цікавила будова твого мозку» (у восьмирічному віці лікарі здійснюють вимірювання особливостей структури мозку кожної дитини, виявляючи таким чином володаря унікального мозку, здатного бути творчим, а не тільки засвоювати готову інформацію). Вміння читати отримують всі. Процедура проведення: лікарське обстеження, після якого за допомогою спеціального пристрою та стрічок (своєрідна операція) закладається певна інформація, після якої через 15 хвилин людина вже читає. «Його і ще чотирьох хлопчиків упустили до кімнати і наказали роздягатися. Вони швидко скинули свій новий одяг і стояли так, голі й маленькі, тремтячи швидше від хвилювання, ніж від холоду. Медичні працівники по черзі обстежували їх за допомогою якихось дивних приладів, кололи їм пальці, щоб узяти кров. Кожен лікар брав їхні картки і чорною паличкою вправно виводив на них акуратні рядки значків. Джордж пильно вдивлявся в них, але вони були так само незрозумілі. Потім дітям звеліли одягтися» «Вони сіли на маленькі стільчики і знову чекали. їх почали викликати по одному. Джорджа Плейтена назвали третім…» Роль цього етапу Освіти: У кожній родині очікували на те, що дитина, яка навчилася читати, в майбутньому буде генієм. «Сам по собі день Читання, либонь, мало що означав, та воднораз тільки він міг виявити бодай щось до настання того другого знаменного дня. Коли діти повернулися додому, всі батьки Землі вслухалися в їхнє читання, прагнучи віднайти якусь особливу легкість читання, щоб витлумачити її як щасливе знамення» «Восьмирічна дитина легко звикає до найдивовижніших явищ. І те, що вчора вона ще не вміла читати, а сьогодні вже вміє, здається їй чимось цілком природним, як сонячне проміння…» «Він намагався пригадати, як це не вміти читати, і не міг. Здавалося, він завжди вмів. Завжди»
День Освіти (проводиться щороку в листопаді для молоді, що досягла вісімнадцяти років «Перше листопада того року, коли виповниться вісімнадцять» Мета: визначення фахової відповідності кожної молодої людини на основі медичного обстеження. Зіставлення бажань і можливостей молодої людини у виборі фаху. Останнє слово за собою залишає Система Освіти, а не сама людина Фах отримують не всі. Люди з унікальними розумовими можливостями не стають запрограмованими дипломованими спеціалістами. їх відбирають для отримання вищої освіти Процедура проведення: закладання в мозок людини за допомогою інформаційних стрічок певного обсягу інформації, необхідного для виконання тих чи інших професійних обов’язків. У великих містах обсяг інформації більший, тому «спеціалісти» отримують різний рівень фахової підготовки. «Цього разу система була інша, ніж у день Читання. Все відбувалося набагато повільніше, а інструкції їм роздавали вже надрукованими —- неабияка перевага проти тих дітей, що не вміють читати» «Більшість людей, до здобуття освіти, не називають ніякої конкретної професії. Видно, вони бояться нашкодити собі» Роль цього етапу Освіти: «день Освіти — велика подія в житті кожного». «У вісімнадцять років Джордж Плейтен твердо знав, що стане дипломованим програмістом; він прагнув цього, відколи пам’ятав себе». Для людей з унікальними розумовими здібностями: «Закон забороняє, Джордже. Та послу-хай, усе буде гаразд. Твоїй сім’ї ми все пояснимо так, щоб нікого не образити. А там, куди тебе помістять, ти матимеш пільги. Ми дамо тобі книжки, і ти вивчатимеш усе, що забажаєш». «Адже ще лишається останнє випробування. Навіть після відсіву в день Освіти дев’ять чоловік із десяти, що потрапили сюди (до Інтернату для недоумків), виявляються не зовсім підходящими для творчості, й нема такого апарата, який допоміг би нам вирізнити з цієї десятки того єдиного, хто нам потрібен. Цей десятий повинен виявитися сам. — Яким чином?— Ми поміщаємо вас сюди в Інтернат недоумків, і той, хто не бажає з цим змиритися, і є людина, яку ми шукаємо. Щоправда, метод жорстокий, зате себе виправдовує. Не слід казати людині: «Ти можеш винаходити нове. Тож-бо, твори». Набагато розумніше зачекати, поки вона сама мовить: «Я можу творити і творитиму, хочете ви цього чи ні». Таких людей, як ти, Джордже, десять тисяч, і вони сприяють технічному прогресові півтори тисячі світів. Ми не можемо дозволити собі загубити бодай одного з їх числа або ж витрачати наші зусилля на того, хто не виправдає наших сподівань»
День Олімпіади (проводиться в травні щороку в різних фахових галузях для забезпечення професійних запитів у Всесвіті в цілому й зокрема на Землі. Мета кожного учасника: показати найвищий рівень фахової майстерності й отримати призначення на роботу на планету класу А Процедура проведення: змагання між дипломованими фахівцями на виявлення кращих професіоналів згідно із запитами планети-покупця. 3 кожного фаху проводиться своя Олімпіада, до участі в якій допускаються дипломовані спеціалісти за їхніми заявками. Людина з дипломом може брати участь в Олімпіаді щороку, але рівень її знань залишається таким, який вона отримала у День Освіти Роль цього етапу Освіти: «Земля також експортує висококваліфікованих спеціалістів, і кількість її населення не перевищує припустимого рівня. Оскільки за вивозу фахівців зберігається статева рівновага, вони можуть самовідтворюватися, що сприяє зросту населення на тих планетах, де є така проблема. Крім того, за стрічки та спеціалістів нам платять сировиною, яка конче необхідна і від якої залежить наша економіка» «Фактично через нестачу належно підготовлених фахівців людство довго не могло по-справжньому колонізувати планети за межами Сонячної системи. Злом настав, коли розкрили механізм зберігання знань у людському мозку. Після цього відкриття почалася розробка стрічок освіти, які б змінили цей механізм таким чином, щоб можна було відразу вкласти в мозок значну кількість, так би мовити, готових знань. А втім, ви це знаєте.Відтак стало можливим випускати тисячі й мільйони фахівців, і ми розпочали те, що хтось назвав «Заповненням Всесвіту». Зараз у Галактиці півтори тисячі заселених планет і заселенню наступних не видно кінця.» «Ви розумієте, що з цього випливає? Земля експортує стрічки освіти, що дають змогу готувати фахівців низької кваліфікації, і це гарантує єдність культури для всієї Галактики. Так, наприклад, завдяки стрічкам, які навчають читати, ми всі говоримо однією мовою… Не дивіться так вражено. Можуть бути й інші мови, і в минулому люди на них розмовляли. їх були сотні»
«Інтернати для недоуків», кодована назва Інститутів вищої освіти Мета Системи Освіти: надати можливість людям з високими та унікальними можливостями розвиватися, самостійно за допомогою книжок та наставників отримувати поглиблені й розширені знання, ставати творчими особистостями, що рухають розвиток науково-технічного прогресу Процедура проведення: «Збирати знання по зернині». «Двісті п’ять. Джордже, і це не єдине таке місце. їх тисячі» (Омейні про вихованців Інтернатів). «Зроду він не уявляв, що може бути така сила книжок — ними були забиті, саме забиті довгі полиці». «Ми вміємо аналізувати інтелект, Джордже, і визначати, що ця людина може стати пристойним архітектором, а та — хорошим теслярем. Однак не вміємо визначити, чи здатна людина до оригінального творчого мислення. Це надто делікатна галузь. Є деякі кустарні методи, що дозволяють визначити тих, хто, можливо, має такий талант. Про цих людей доповідають у день Читання, як, наприклад, повідомили про тебе. За дуже приблизними підрахунками, таким чином сповіщають про одну людину з десяти тисяч. У день Освіти цих людей перевіряють знову, і виходить, що в дев’яти випадках з десяти тривогу зчинили помилково. Тих, хто залишається, направляють у такі установи, як ця» (Хейлі Омейні) Роль цього етапу Освіти: «А хто створює стрічки освіти? Фахівці по виробництву стрічок? А хто ж тоді складає стрічки для їхнього навчання? Фахівці ще вищої кваліфікації? А хто складає стрічки… Ти розумієш, що я хочу сказати. Десь має бути кінець. Десь мають бути чоловіки та жінки, здатні оригінально мислити» (Джордж Плейтен)
Модель цивілізації майбутнього Мета поділу людства на групи: «Не можна, щоб усі оті люди вважали себе невдахами. Вони прагнуть здобути фах, і тим чи іншим шляхом здобувають його. Кожен може додати до свого ім’я слова: «дипломований такий-то чи така-то». Так чи інакше, кожен посідає своє місце в суспільстві. Це необхідність». Принцип існування системи: швидка підготовка за єдиними стандартами Дає змогу економити ресурси, колонізувати Всесвіт, зберігаючи єдність усіх 1500 світів. Прагматичність системи: «Ми не можемо дозволити собі загубити бодай одного з них (геніїв) або ж витрачати наші зусилля на того, хто не виправдає наших сподівань»..
Корнелія Функе «Чорнильне серце»
Вікторина «Уважний читач»
Розділ «Нічний незнайомець»
1.Скільки років Мегі (12)
2. З ким живе дівчинка? (З батьком)
3. Що найбільше люблять в домі?(Читати книжки)
4. Скільки було книжок?(Скрізь: і на столі, і під столом, і на кухні)
5. Які слова написані на табличці, що висить на дверях батькового кабінету?(«Одні книжки треба смакувати, інші- просто ковтати, і лише декотрі слід пережовувати й добре перетравлювати)
6. Що побачила Мегі за вікном?(Незнайомця, який стояв під дощем і дивився на їхні вікна)
7. Хто це був?(Вогнерукий)
8. Чи подобався він дівчинці?(Ні, вже не рада була, що погукала батька)
9. Як Вогнерукий назвав батька Мегі?(Чарівновустим)
10. У скільки років Мегі навчилася читати?(У 5 років читала вже табличку на дверях батькового кабінету)
11. Що підслухала Мегі?(Що люди якогось Каприкорна знову знайшли батька, цінують його хист і хочуть повернути. Батько сказав, що знову втече, як робив уже не раз. Але Мегі треба буде знову міняти школу і звикати до нового місця. Пообіцяв назавтра прийняти рішення)
12. Як батько дізнався, що Мегі шпигувала?(потрогав за холодну ногу)
13. На кого була схожа Мегі?( на біляву матір, а хотіла бути чорнявою, як батько)
Розділ «Таємниці»
Розділ «На південь»
Розділ «Будинок, повен книжок»
Тести
1 варіант
1. Корнелія Функе - дитяча письменниця:
А)Данії, Б)Німеччини, В)Польщі.
2. Імя головної героїні твору:
А)Еліза, Б)Мегі, В)Софі.
3. Дівчинка має:
А)8 років, Б)10 років, В)12 років.
4. Імя батька героїні:
А)Роберт, Б)Мортимер, В)Фрідріх.
5. Донька називає тата:
А) «чудовий лікар», Б) «книжковий лікар», В) «дитячий лікар».
6. Відношення дівчинки до книг:
А)ненавидить їх, Б)їй байдуже, В)книги - найкращі друзі після тата.
7. Чому Мегі не встигає потоваришувати з дітьми свого віку?
А)немає такого бажання,
Б)вимушена часто переїжджати з місця на місце,
В)тато забороняє з кимось спілкуватися.
8. Кого побачила за вікном героїня?
А однолітків, Б) дідуся, В)незнайомця
9. Тато Мо називає незнайомця:
А) «Вогнерукий незнайомець», Б)»Вогнесильний незнайомець»,
В)»Вогневитривалий незнайомець».
10. Незнайомець називає тата Мегі:
А) «Чарівнодобрий», Б) «Чарівновустий», В) «Чарівносердечний».
11. Тато Мортимер забороняє доньці:
А)спілкуватися з однолітками,
Б)виходити у місто самостійно,
В)підходити до однієї книги.
12. Імя тітки матері Мегі :
А)Елізабет, Б)Елінор, В)Емма.
1. Тітка матері Мегі-
А)справжній лікар, Б)книголюбка та колекціонерка, В)музикант.
2. На що сподівається Мортимер?
А)виїхати якнайшвидше з країни,
Б)зустрітися з давніми друзями,
В)сховати книжку від давніх недругів.
3. Вогнерукий видає Мо:
А)розбійникам, Б)поліцейським,
В)близьким родичам та просить за це викуп.
4. Хто вирушає на допомогу Мо?
А)Мегі, Б)Елінор, В)Мегі та Елінор.
5. Каприкорн-…
А)найближчий друг Мо, Б)запеклий ворог Мо,
В)позашлюбний син Мо.
6. Яким незвичайним даром володіє Мо?
А)вгадує думки на відстані,
Б)знає напам’ять всі прочитані твори,
В)вичитує персонажів із книжок,які читає вголос.
7. Читаючи «Чорне серце» Мегі, тато вичитав Каприкорна, Басту,Вогнерукого,але зачитав…
А)рідну матір, Б)кохану дружину, В)близького друга.
8. Мегі отримала у спадок:
А)розкішний будинок, Б)гарне авто,
В)вміння оживляти слова так, як її батько.
9. Єдина мета батька Мегі-
А)повернутися живими додому, Б)покарати ворогів,
В)зібрати всі примірники та спалити їх, аби більше ніколи не поверталися додому.
10. Вогнерукий- …
А)Майстер по виготовленню кованих виробів,
Б)майстер над вогнем, В)майстер-палітурник.
11. Навіщо Мегі з батьком хочуть зачитати у книжковий світ Каприкорна?
А)аби повернути у реальний світ матір Мегі,
Б)аби позбутися запеклого ворога, В)їм до вподоби таке заняття.
12. Каприкорн-..
А)мріє потрапити до книжкового світу,
Б)мріє подорожувати світом,
В)мріє якнайдовше залишатися у земному світі і дуже збагатитися.
«Чорнильне серце» аналіз
Автор – Корнелія Функе
Рік написання – 2003
Жанр – роман
В повісті «Чорнильне серце» К. Функе утверджується значення культури, книжки, без яких неможливий розвиток особистості та світу загалом. Провідна тема – жага до читання. У книзі утверджується магія слова й привабливість читання.
Проблематика. Окрім традиційного казкового сюжету про боротьбу добра і зла, у творі порушується багато актуальних моральних проблем: дружба і любов, стосунки батьків і дітей, прощення і відповідальність за свої дії.
Час дії. Незважаючи на те, що події роману відбуваються в наш час, у творі жодного разу не згадується про комп’ютер і про телевізор. Усе відбувається довкола шарудіння книжкових сторінок.
Реальні герої та фантастичні (реальні: палітурник і любитель книг Мольтімер Фольгарт (Мо), його дружина Тереза (Реза), дочка Меґі, її тітка, колекціонерка Елінор; фантастичні: Вогнерукий, Капрікорн, Баста, Сажерук
Сюжет . У романі «Чорнильне серце» розповідається про палітурника й книголюба Мольтімера Фольчарта (для родичів просто Мо) та його дочку, дванадцятирічну Меггі. Через виняткові здібності батька з ними трапилися надзвичайні пригоди. Давно, коли Меггі була ще маленькою, Мо читав своїй дружині Терезі одну цікаву книжку так виразно, що її персонажі раптом ожили в реальному світі. А сама Тереза разом із двома її кішками дивним способом потрапила в середньовічний книжковий світ. Через 10 років після тих подій біля будинку Мо та Меггі з’явився незнайомець, якого батько називав «Вогнеруким». Той незнайомець попередив про небезпеку: інший книжковий персонаж, оживлений за допомогою читання — Капрікорн і його банда намагаються заволодіти останнім примірником книжки, щоб оживити страшну істоту — Тінь і назавжди залишитися на Землі. Незважаючи на всі спроби Мо та його родини втекти й сховати книжку, ворогам удається їх схопити. Однак виявляється, що Меггі успадкувала магічний дар батька. За допомогою мистецтва слова, яке здатне творити дива, їй удалося перегорнути сторінку, завдяки чому Капрікорна та його поплічників було «зачитано» назад у книжку, а матір повернено додому. Герої роману переживають багато пригод. Події розвиваються стрімко й непередбачувано, але любов до книжок і творча уява допомагають Меггі, Мо й Елінор подолати всі небезпеки.
Поєднання реального й уявного світів у романі «Чорнильне серце» Роман «Чорнильне серце» демонструє читачам два світи: реальний світ любителів книжок з їхніми багатими бібліотеками та рідкісними виданнями (одна з яких дала назву твору) та уявний, вигаданий світ книжок, населений фантастичними істотами, ельфами, феями, але також і тиранами, темними силами, котрі намагаються заполонити Землю страхом. У такий фантастичний спосіб К. Функе стверджує думку про те, що книжки та їх персонажі є різними… Є добрі книжки, сповнені світла й добра, але є й такі, де діють «лихі сили». І така література теж нерідко трапляється в нашому реальному житті. А раптом Землю захоплять книжкові монстри, злодії та негідники, яких Мо «вичитав» із «Чорнильного серця»? Із властивою їм хитрістю вони взялися до справи: знищити всі примірники книжки, з якої вони потрапили в реальний світ. І це їм майже вдалося, лише один примірник книжки залишився в Мо та Меггі. Навколо нього й розгорнулася справжня битва, котра перетворилася на велику боротьбу між вигаданим і реальним, поміж добром і злом.
Клоуз – тести з теорії літератури
Тест-нагадування:
ЦЕ МЕНІ ПІД СИЛУ!
(Презентую свої знання та вміння)
Початковий та середній рівні
1. Джорж Плейтен, герой твору А. Азімова «Фах», утік з Інтернату, щоб:
а) побувати на олімпіаді; б) побачити кохану дівчину;
в) допомогти своїй родині матеріально; г) уникнути покарання.
2. Джорж Плейтен, герой твору А. Азімова «Фах», відрізнявся від своїх однолітків тим, що:
а) був дуже сильним, займався спортом; б) володів телепатією;
в) читав книги, займався самоосвітою; г) був вихідцем з іншої планети.
3. Софі, героїня твору Д. В. Джонс «Мандрівний замок Хаула», уклала угоду з:
а) Відьмою Пустирищ; б) Демоном вогню;
в) Хаулом; г) Саліманом
4. Твір Д. В. Джонс «Мандрівний замок Хаула» відрізняється від традицій них народних казок тим, що:
а) закінчується твір нещасливо для головних героїв;
б) зображуються технічні засоби сучасної доби;
в) мачуха та падчерка дружать, пригоди випадають старшій сестрі;
г) немає протистояння добра та зла
5. Найбільшим захопленням Меґі, героїні книги К. Функе «Чорнильне серце», було:
а) читання книжок; б) вишивання;
в) малювання; г) спів і танці
6. Джорж Плейтен, герой твору А. Азімова «Фах», після медкомісії опинився:
а) в Інтернаті; б) у вищій школі;
в) у лікарні; г) на планеті Новії
7. Джорж Плейтен, герой твору А. Азімова «Фах», вів діалог з представниками планети Новія про:
а) недоліки медичної системи;
б) систему професіональної освіти;
в) обмеження його прав і свобод;
г) про значення дружби для згуртування суспільства
8. Софі, героїню твору Д. В. Джонс «Мандрівний замок Хаула», Відьма Пустирищ перетворила на:
а) царівну-жабу; б) дуже некрасиву дівчину;
в) стару бабусю; г) кам’яну скульптуру.
9. Із героями твору Д. В. Джонс «Мандрівний замок Хаула» Софі та Хаулом відбулися до кінця твору не лише зовнішні, а і внутрішні зміни:
а) обоє стали замкненими та відлюдькуватими, тішилися лише своїми почуттями;
б) Софі стала впевненішою, а Хаул — уважнішим до прохань;
в) вони почали заздрити тим, хто не зазнав таких випробувань долі, як вони;
г) Софі стала веселою та безтурботною, а Хаул — злим і похмурим
10. Мегі, героїня книги К . Функе «Чорнильне серце», мала здатність:
а) «оживляти книги»;
б) розуміти мову тварин;
в) перетворюватися на невидимку;
г) перевтілюватися в будь-кого із героїв твору, який вона читає
11. Яке призначення таких людей,як Джордж Плейтен?
А)впроваджувати в життя нові ідеї для поліпшення рівня освіти,
Б)він один з тих, хто не зможе оволодіти ніяким фахом,
В)бути,як більшість.
12. Навіщо Мегі з батьком хочуть зачитати у книжковий світ Каприкорна?
А)аби повернути у реальний світ матір Мегі,
Б)аби позбутися запеклого ворога,
В)їм до вподоби таке заняття.
Достатній рівень
1. Охарактеризуйте образ Джоржа Плейтена, головного героя твору А. Азімова «Фах» або
Охарактеризуйте образ головної героїні твору Д. В. Джонс «Мандрівний замок Хаула» Софі або Мегі
|
А Зекелі Антонеллі |
|
Б Софі |
|
В Меггі |
|
Г Кандата |
3. Вкажіть авторів даних творів, їх батьківщину.
4. Продовжте речення.
«Фентезі — це...»
Високий рівень
1. Виконайте одне із завдань.
а) напишіть твір-роздум «сутність культури й освіти, призначення людини в сучасному світі та в майбутньому (за прочитаними творами та власними спостереженнями)»
б) Складіть діалог між Софі з твору Д. В. Джонс «Мандрівний замок Хаула» та Мегі з твору К. Функе «Чорнильне серце».
в) Напишіть твір-роздум «Чи можуть сила людського інтелекту, творча уява, сповідування моральних цінностей змінити світ (за прочитаними творами та власними спостереженнями)»
г) Продовжте історію Мегі з твору К. Функе «чорнильне серце» (або когось із інших героїв творів жанру фентезі)
Джерело:
1. Підручник «Зарубіжна література, 7 клас. Є. В. Волощук . - К.:Генеза, 2015»
2 Руденко Валентина Іванівна «Методичний посібник для 7 класу . Опитувальник, 2010» за підручником Н І. Дорофеєвої «Зарубіжна література. 7 клас», К. «Вежа», 2007.
ЛІТЕРАТУРА