"Це тобі під силу!"(Матеріали до розділу "Сучасна література. Я і світ")

Про матеріал
У розробці подано матеріали на допомогу вчителям зарубіжної літератури в організації та проведенні уроків перевірки та контролю знань текстів учнями 7 класу за розділом " Сучасна література. Я і світ" підручника Євгенії Волощук «Зарубіжна література. 7 клас», К. «Генеза», 2015. Ці запитання та завдання полегшують усне опитування і здійснення постійного контролю знань учнів на уроці при перевірці домашнього завдання. Рекомендовано для використання вчителям світової літератури з метою організації експрес – перевірки на уроці, а також учням 9 класу для самопідготовки з окремих тем.
Перегляд файлу

Руденко Валентина Іванівна, учитель зарубіжної літератури

 КЗО «Водянська СЗШ»  Широківського району.  Різні види контролю на уроках  зарубіжної літератури у 7 класі

7c9d57ba098e.png 

 

 

 

 

                                              ЦЕ ТОБІ  ПІД СИЛУ!

 

 

 

 

 

 

 

(Презентуй свої знання та вміння)

ЗМІСТ

 

 

ЧАСТИНА СЬОМА.  СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА.  Я і світ

Мандруючи чарівними світами

            Діана Вінн Джонс

                       Мандрівний замок Хаула                                                                       

  • ЛІТЕРАТУРНИЙ НАВІГАТОР: КНИЖКОВЕ ЧАСТУВАННЯ

             Айзек Азімов  

                          Фах                                                                                                                                               

              Корнелія Функе

                          Чорнильне серце    

  • «Клоуз-тести "Теоретична скринька 
  • ЦЕ МЕНІ ПІД СИЛУ! (Презентую свої знання та вміння )                                                                                                                                                                  

                                     

 

 

ЧАСТИНА  СЬОМА

Сучасна література. Я і світ

 

Розділ 1  Мандруючи чарівними світами (до сторінок 256 – 266)

 

Діана Вінн Джонс

«Продовж речення»

  1.   Письменниця народилася в передмісті    (Лондона)
  2.   Самотужки написала повість для сестер, коли їй було...(12 років)
  3.   Школу не любила, за нею  міцно закріпилася слава ... (хуліганки)
  4.   Навчалася після закінчення школи у коледжі при ...(Оксфордському університеті)
  5.   Із захопленням слухала лекції славнозвісних професорів  (Дж. Толкіна та К.Льюїса)
  6.   У творах англійської письменниці панує  атмосфера...(магії та казки)
  7.   Твори Джонс написано здебільшого у жанрі...(фентезі)
  8.   Особливої популярності зажив роман... («Мандрівний замок Хаула»)
  9.   Слово фентезі в перекладі з англійської означає ..(фантазія, вимисел, казка)
  10. Неочікувано великий успіх у читачів і літературних критиків мала серія книжок Джонс про найсильнішого чародія в усіх вимірах, який наглядає за використанням магії у Всесвіті - ... (про Крестомансі)
  11.  Різновид фантастичної літератури, який  набув найпотужнішого розвитку у XX ст. і заснований на використанні міфологічних і казкових мотивів. (Фентезі)
  12. Д. В. Джонс — авторка понад...( сорока книжок), перекладених сімнадцятьма мовами.
  13. Деякі з її творів стали сюжетами для популярних мультиплікаційних стрічок. У 2004 р. на Венеціанському кінофестивалі відбулася прем’‎єра роботи легендарного режисера аніме  Хаяо Міядзакі ...(«Мандрівний Замок».)
  14.  Аніме — це ...( японська мультиплікація.) На відміну від мультфільмів інших країн, аніме розраховане не на дитячу, а на підліткову чи навіть дорослу аудиторію; вирізняється характерним малюнком персонажів і тла.
  15. Це була перша японська мультиплікація, що відкрила фестиваль. Стрічка здобула приз — ...(«Золоту Озеллу».)
  16. Аніме-екранізацію роману Джоне «Мандрівний Замок Хаула» створено на ...(комп’‎ютері), але тло й персонажі намальовані ...(вручну). Загалом було знято тисяча чотириста сцен. Замок Хаула, який складався з вісімдесяти елементів, змінювався і перебудовувався кілька разів протягом фільму залежно від зображуваних подій.
  17. Серед творчих знахідок Міядзакі варто відзначити оригінальний прийом, що передає внутрішні переживання головної героїні, — це...(постійні раптові перетворення зачаклованої Софі зі старенької в молоду дівчину).
  18. Вражає список світових літературних нагород і номінацій письменниці, найпрестижніша серед яких —..( Всесвітня премія фентезі)
  19.  Перегляньте аніме-фільм «Мандрівний Замок» (режисер X. Міядзакі, 2004 p.). Укажіть у ньому найпомітніші відхилення від літературного сюжету. Чи виправдані вони, на ваш погляд? Аргументуйте свою відповідь.

(Персонажі  були змінені у фільмі. Майкл Фішер — 15-літній підліток, однак у фільмі це маленький хлопчик Маркл (учень Хаула). У фільмі Софі має тільки одну сестру, хоча у книзі їх дві. Відьма Пустища — бридка і негарна, однак у книзі це вродлива жінка. Також у повісті вона тероризує місто, однак у фільмі вона перетворюється на стареньку, і згодом Софі забирає її додому. Кальцифер у книзі описаний як премиле чарівне полум'я, однак у фільмі це страшнуватий на вигляд демон. Мадам Саліман у книзі на стороні головних героїв, хоча у фільмі вона є їхнім противником. Головні герої, Софі та Хаул, хоча практично і не змінюються (щоправда, Міязакі повністю змінив минуле Хаула у фільмі), однак у них з'являються характерні риси стилю Міязакі.)

«Мандрівний замок Хаула»

Літературний диктант

  1.   Події у творі відбуваються в країні... (Інгарія)
  2.   Прізвище головної героїні твору Софі... (Хаттер)
  3.   Батьки її  були цілком заможними: вони тримали крамничку... (дамських капелюшків )у процвітаючому містечку...( Маркет-Чіппінг.)
  4.   Рідна мати Софі померла, коли тій було ...(два рочки), а її сестричці Летті — лише ...(один.)
  5.   Батько  Софі одружився з наймолодшою зі своїх продавщиць, гарненькою блондинкою на ім’‎я...( Фанні.)
  6.   Фанні невдовзі народила третю сестру —...(Марту.)
  7.   Мачуха Фанні ставилася до дочок... (до всіх трьох дівчаток однаково ніжно)
  8.   У країні усі знову заговорили про Відьму ...(Пустирищ.)
  9.   Яке завдання дав король  своєму лейб-магу, чарівникові Саліману?

( вирушити на Пустирища, аби впоратися з Відьмою.)

  1.  Що думали про чарівника Салімана?(І скидалося на те, що чарівник Саліман не тільки не впорався з Відьмою, а й сам був нею вбитий.)
  2.  Чому через кілька місяців після цього люди й справді дуже налякалися? (на пагорбах над Маркет-Чіппінгом зненацька з’явився високий чорнезний замок, із чотирьох високих шпилястих веж якого вилітали хмари чорнющого диму, всі були цілком переконані, що це Відьма знову вибралася з Пустирищ і збирається тримати в остраху всю округу, як то вона вже була зробила п’‎ятдесят років тому.)
  3. А що було ще страшнішим, то це те, що замок ...(не стояв на місці.)
  4.  Кому належав замок? (якось-то з’‎ясувалося, що він належить ніякій не Відьмі Пустирищ, а чарівникові Хаулу.)
  5. Хаул був ...(досить-таки недобрим , украй бездушним і безсердечним) чарівником.
  6. Чому всім  дівчатам у Маркет-Чіппінгу було наказано нікуди не ходити поодинці? ( усі знали, що Хаул для розваги викрадає молодих дівчат і висмоктує з них душі. А дехто казав, ніби він пожирає їхні серця. )

 

Розділ другий,

у якому Софі змушена вирушити на пошуки щастя

  1.   «В двері впливла напрочуд огрядна пані. З плечей клієнтки спадала соболина накидка, а туго обтисле чорне плаття так і виблискувало діамантами. Погляд Софі передусім прикував крислатий капелюх дами — він був оздоблений справжніми страусовими перами, пофарбованими так майстерно, що вони відтінювали рожеві, зелені й блакитні відблиски діамантів, але при цьому залишалися чорними. Отож це був дуже дорогий капелюх. Обличчя дами було продумано прекрасним. Горіховий відтінок волосся дуже молодив її». Це портрет ...(Відьми Пустирищ)
  2.   «Софі перевела погляд на молодого чоловіка, який увійшов у крамницю слідом за дамою, — і побачила рудуватого юнака, убраного вкрай елегантно, але блідого і явно страшенно стривоженого. Він глянув на Софі з благанням і жахом. Юнак був набагато молодший від дами.» Це портрет...(
  3.   « лице сухорлявої старої, виснажене, коричневувате, обрамлене рідкими пасмами сивого волосся.  Очі — жовті, сльозаві, причому вираз цих очей здавався досить-таки трагічним» Це потрет ...(Софі)
  4.   Відьма Пустирищ перетворила Софі на...( дев’‎яносторічну бабу)
  5.   Зачарована Софі пішла з дому світ за очі. Після довгої виснажливої подорожі вона вийшла до ...(Мандрівного Замку чарівника Хаула.)
  6.   Чому Софі   не дуже злякалася? («Навряд чи чарівникові Хаулу для його колекції аж настільки потрібна моя душа. Він же викрадає тільки молоденьких дівчат!»

Розділ третій,

у якому Софі потрапляє в Мандрівний Замок і укладає одну угоду

  1.  Першим у замку Софі  зустріла помічника Хаула ...(Майкла)
  2. Що привернуло увагу Софі серед  купи чарівних і дивних речей у замку (вогнище, у якому ледь помітно палахкотів пломінець.)
  3. Софі вирішила...( зробити вогонь яскравішим)
  4. «Вузьке блакитне лице,  дуже довге й вузьке, з тонким блакитним носом. Оті кучеряві зелені язички зверху — достоту волосся.  Оті багряні вогники внизу — зовсім як рот. Ну й страшнючі в тебе зуби, мій друже. А замість брів у тебе два зелених пучки полум’‎я..) Це портрет...(
  5. Про що думала Софі, гріючись біля вогнища?( «щойно закляття буде знято, не встигну я й оком моргнути, як він з’‎їсть моє серце.»)
  6. Що сталося дивного?(Вогнище заговорило « А ти не хочеш, щоби твоє серце з’‎їли? — поцікавилося полум’‎я.»)
  7. Як назвало себе вогнище?(Вогненний демон, прив’‎язаний до цього вогнища за умовами угоди.)
  8. Які слова Вогненного демона зацікавили Софі?(Що він може зняти її закляття)
  9. За якої умови вогнище допоможе зняти з Софі закляття(Якщо вона укладе з ним угоду: «Я зніму з тебе закляття, коли ти розірвеш мою угоду.»)
  10.  Чи погодилася Софі і на який час? Що повинна робити? (Так, вогнище пообіцяло: «Усього лише десь на місяць!» Повинна дивитися і слухати...)
  11. Щоб звільнитися від чарів, Софі довелося прожити в Замку Хаула набагато довше, ніж вона сподівалася, і розгадати чимало загадок. А саме...( Дівчина мала подружитися з вогненним демоном, зловити падучу зірку, підслухати спів русалок, відшукати мандрагору... Поміж прибиранням бруднющого Замку, біганиною в семимильних чоботах і візитами до короля Софі намагалася зрозуміти, що тримає демона вогню біля Хаула та як розірвати угоду й повернути молодість.)
  12. Під час своєї пригоди дівчина дізналася, що Хаул надзвичайно ...(обдарований чарівник і по суті добра людина. )
  13. Він сам поширює чутки про свою кровожерливість, аби ...(уникнути зайвої уваги й відповідальності.)
  14. Вхідні двері Замку насправді виявилися...( порталом, що відкривався в чотирьох різних місцях.)
  15.  Зрештою Софі усвідомила, що має дар ...(наділяти предмети душею, і з його допомогою позбулася закляття.)
  16.  Що у цьому творі антиказка? (Мачуха добра; випробування випадають на долю старшої сестри; сестри між собою дружать, турбуються одна про одну; відьма має вишуканий, привабливий вигляд.)
  17. Чи знала Софі про свої здібності, коли працювала в крамниці капелюшків? Як вони виявилися? (Спочатку не помічала, говорила до прикрашених нею капелюшків, наділяла їхніх майбутніх власників добрими якостями, щасливою долею. Колись пожаліла невиразний чепчик із печеричними стрічками й сказала, що його власниця вийде заміж за багатого. Незабаром так і сталося. Джейн Фер’‎є, яка купила той чепчик, невдовзі втекла з графом.)
  18. Що смішного ви помітили у прочитаному? (Як Софі трохи лестила капелюшкам, розмовляючи з ними в комірці.)
  19.  опорний конспект до твору.

Країна — Інгарія

Місто — Маркет-Чіппінг

Сестри — Софі Хаттер, Летті, Марта

Мати й мачуха — Фанні

Чарівники — Саліман, Хаул, Демон вогню, Відьма Пустирищ

Чарівні речі — семимильні чоботи, шапка-невидимка, замок

  1. Прослідкуйте, які не лише зовнішні, а й внутрішні зміни з героями відбулися протягом твору. (Софі стала більш упевненою в собі, а Хаул став чутливішим до прохань оточуючих, перестав приховувати своє справжнє ім’‎я.)

 

 

Тести

1 варіант

1.  Ім’я головної героїні твору:

А)Марі,  Б)Софі,  В)Ежен.

2.  Дівчині:

А)22 роки,  Б)18 років,  В)16 років.

3.  Софі-   А)наймолодша донька в сімї,  Б)найстарша донька в сімї, В)немає братів та сестер.

4.  Ким працювала дівчина?

А)швачкою,   Б)капелюшниця,   В)кухаркою.

5.   Хто рятує Софі від солдат - переслідувачів?

А)чарівник Хаул,  Б)принц Чарльз.   В)король Георг.

6.  Яку шкоду нанесла відьма із пустоти на Софі ?

А) перетворила на ящірку ,

Б) перетворила  на  50-літню жінку ,

В) перетворила  на 90-літню бабусю.

7.   Чому Софі покидає рідну домівку ?

А) щоб знайти втрачене кохання,

Б) щоб знайти квітку долі,

В) щоб знайти відьму, яка зніме закляття .

8.   Хто веде Софі у дивний будинок ( замок Хаула)?

А) літня жінка ,   Б) старенький дідусь ,   В) опудало - ріпка.

9 .   Кальцифер – це :

А)чаклун,   Б)садівник,   В) демон вогню , охоронець.

10.  Вхідні двері в замку Хаула – це :

А) чарівний портал, що переносить у різні місця ,

Б) вхід до вітальні,    В)вхід до альтанки.

11.  Опудало – ріпка це:

А) принц Джастін,   Б) принц Олівер,    В)принц Фрідріх.

12.   Хто така Мадам Саліман ?

А) мачуха Хаула,   Б) мати Хаула,   В) наставниця Хаула.

 

2 варіант

1.   Софі прикидається:

А)сестрою Хаула,   Б)матірю Хаула,   В)бабусею Хаула.

2.   Чарівник  Хаул допомагає двом  ворогуючим краінам:

А)ні,  Б)так,   В)можливо.

3.   Софі вивчає…

А)нову мову,   Б)мрії Хаула,   В)нову місцевість.

4.   Кальцифер був:

А)зіркою, що впала на землю,  Б)ангелом, що жив у райському саду,

В)демоном-руйнівником.

5.   Чарівник Хаул віддає своє серце:

А)матері,   Б)наставниці,   В)Кальциферу.

6.   Софі цілує опудало - ріпку, бо …

А)той врятував Софі,   Б)той врятував всіх,   В)той врятував військо.

7.   Завдяки поцілунку Софі опудало - ріпка перетворюється на…

А)принца Арнольда,   Б)принца Джастіна,   В)принца Генрі.

8.Що зламало прокляття принца Джастіна?

А)наявність боєздатної армії,  Б)присутність вірних друзів,

В)кохання Софі.

9.   Софі:

А)ненавидить принца Джастіна,

Б)сильно кохає його,   В)їй байдуже.

10.   Романтичні стосунки Софі та  Хаула:

А)продовжуються,  Б)закінчилися,   В)героям байдуже.

11.   Софі – дівчина:

А)з золотими руками й золотаво-рудим волоссям,
Б)блондинка з  блакитними очима,

В)брюнетка з  чорними очима.

12.   Твір «Мандрівний замок»-

А)поєднання елементів казки  і детективу,

Б)поєднання елементів магії та реальності,

В)поєднання  фантастики і казки.

 

Літературний навігатор. Книжкове частування

Айзек Азімов «Фах»

 

  1.   Із якими науково-фантастичними творами ви познайомилися в 6-му класі?

(«Усмішка» Р. Бредбері, «Запах думки» Р. Шеклі)

  1.   У 1957 р. відбулася перша публікація повісті Азімова «Фах».
  2.   Науково-фантастична література — твори, у яких представлено науково обґрунтоване зображення життя людей у майбутньому щодо часу їх написання (як правило, далекого майбутнього).
  3.   У цьому творі фантаст змальовує далеке майбутнє, коли процес вибору й опанування професії докорінно змінився. Люди більше не навчаються за підручниками й на практиці. Натомість спеціальні машини за лічені хвилини записують у їхній мозок потрібні знання.
  4.   Визначте тему твору А. Азімова «Фах». (Тема твору — зображення системи освіти майбутнього, її переваг і недоліків та ставлення до неї людей. Цим твором письменник поставив за мету переконати читачів, що глибокі, ґрунтовні знання здатна дати тільки самоосвіта; щоб бути ерудованою людиною і правильно визначитися зі своїм професійним вибором, необхідно розвивати і вдосконалювати свої знання в різних напрямках й сферах життя)
  5.   Визначте реалістичні риси у прочитаному тексті (Перебування людей з особливими потребами в спеціальних закладах — інтернатах; навчання за книгами, проведення олімпіад, змагань з професійної майстерності, відбір кадрів тощо.)
  6.   Яку модель розвитку цивілізації створив письменник? Побудуйте схему.(Схема — це три концентричні кола. У центрі Земля — інтелектуальний ринок, центр підготовки фахівців. Друге коло — науково-технічний прогрес, інтелектуально кероване суспільство. Третє коло — Галактика, 1500 заселених планет різного класу, найвищий клас А.
  7.   Визначте коло проблем, порушених в оповіданні.( Суспільний устрій.  Освіта. Вибір майбутньої професії . Інтелектуальний пошук та здобуття знань.)
  8.   Як втілюється остання проблема – пошук та здобуття знань- у творі? (Втілена через протистояння двох героїв: Арманда і Джорджа. Перший іде слідом за іншими, такими само, як і він, металургами. Йому достатньо знань, отриманих через стрічку. Інтелект Арманда являв собою застиглі знання. Він не вважав за потрібне самотужки опановувати і здобувати їх. Джордж, навпаки, прагнув досягти більшого. Це стало підтвердженням того, що юнакові притаманна здатність оригінально мислити, не зупинятися на досягнутому, здобувати все нові й нові знання.))
  9. Коли уперше читач розуміє, що події оповідання відбуваються в майбутньому? (З початку твору: «— Тепер на Землю по нових спеціалістів злітаються космічні кораблі».)
  10. Головний герой оповідання — ...(Джордж Плейтен.)
  11.  У вісім років кожну дитину навчають читання й письма. (Це  День читання )
  12. А у вісімнадцять юнаки й дівчата проходять машинне тестування, за результатами якого їм призначають найбільш відповідну професію і знову записують у мозок необхідну інформацію. Вільного вибору професії немає, висновок машин вважається остаточним. (Це День  Освіти)
  13. Ще за півтора року молоді фахівці беруть участь в Олімпіаді і залежно від показаних результатів отримують більш або менш престижне місце роботи. (Це День Олімпіади)
  14. Такий підхід влаштовує всіх, але Джордж Плейтен ще в дитинстві вирішив, що буде.... (дипломованим програмістом...)
  15. У період між Днем читання та Днем Освіти (від восьми до вісімнадцяти років) Джордж потайки...( читав літературу, щоб більше знати про свій майбутній фах, адже був переконаний, що принесе користь)
  16. У вісімнадцять років на Джорджа Плейтена та його однолітків чекав так званий День Освіти. Джорджа відправили на постійне проживання до ...(Інтернату)
  17. Опинившись у цьому місці, Джордж ...(був розлючений, оскільки вважав, що потрапив сюди помилково )
  18. Пробувши рік в Інтернаті, Джордж ...(наважився на втечу.)
  19. Він купив квиток на літак до ...(Сан-Франциско на День Олімпіади.)
  20. Між Армандом  і Джорджем виникла суперечка, і це загрожувало Джоржу ...(ув’‎язненням.)
  21. Врятував його сивий чоловік, присутність якого юнак помітив давно. Той чоловік... (Інженеску)
  22.  На прохання свого нового знайомого Інженеску влаштував йому відеорозмову з представниками... ( Новії.)
  23. Плейтен намагався їх переконати в доцільності використання методів освіти ...(минулого, які мали базуватися на поступовому і ґрунтовному оволодінні знаннями без застосування стрічок освіти)
  24. В Інтернаті Омейні розповів йому, що за ним стежили виявилося, він повинен був знаходитися під особливим наглядом, оскільки був...( найбільшою цінністю своєї планети. Таких, як він, небагато, саме тому їх оберігали, вміщуючи до непрестижних інтернатів.)
  25.  Їхнє призначення — впроваджувати в життя нові ідеї для поліпшення ...(рівня освіти і загалом рівня життя.)
  26.  Отже, завдяки своїм креативному розумові, наполегливості, прагненню до самоосвіти головний герой досяг мети й опинився на найвищому суспільному щаблі.

Літературна гра «Мандрівка в майбутнє»

Учні колективно (або в групах) заповнюють перші дві колонки, третю колонку заповнюють після захисту проектів (можна на основі прочитаних науково-фантастичних творів, наприклад «Сонячної машини» В. К. Винниченка, «Капітанів космосу», К. С. Лемешева, «Чарлі і шоколадної фабрики» Р. Дала та ін. , з конкретними прикладами винаходів).

В оповіданні А. Айзімова «Фах»

Нині на Землі

Проект на майбутнє

Розвиток цивілізації

Земляни освоїли Галактику, заселили 1500 планет

Активно освоюється космос, але ресурси інших планет ще не використовуються

Освоєння найближчих планет, постачання звідти ресурсів

Розвиток суспільства

Інтелектуально кероване суспільство

Демократичне, авторитарне, тоталітарне

Унітарне, мирне, гармонійно розвинене на демократичних засадах, без кордонів, але зі збереженням своїх національних позитивних особливостей

Освіта

За допомогою програмування людей

Шкільна, вишівська, самостійна за допомогою книг, інших носіїв інформації

Розширення можливостей пам’яті, широкий розвиток логічного, образного, критичного мислення

Медицина

Високий рівень дослідження інтелектуальних можливостей людини, її психологічного стану, можливість на них впливати

Невисокий рівень, не подолано багато хвороб, недостатньо проводиться досліджень через брак коштів

Подолання невиліковних хвороб, високий рівень профілактики, здоровий спосіб життя (штрафи за недотримання)

Наука і техніка

Високорозвинені, надточні технології, особливо в металургії

Розвинені, але не на достатньому рівні через брак матеріальних ресурсів

«Розумне житло», створення за допомогою технічних засобів максимально комфортного проживання

Відпочинок

Дискотеки, розваги

Клуби, кафе, природа, спорт

Мандрівка за допомогою телепортації тощо

 

1 варіант

1.   Айзек Азімов - це представник літератури…

А)США,  Б)Англіі,   В)Франції.

2.   Діти Землі ставали грамотними…

А)у День читання,   Б) у День освіти,   В) у День писемності.

3.    Останній раз Джордж побачився із Тревельяном:

А) у День освіти,   Б) на Олімпіаді,   В) після закінчення навчання.

4.    Про значення друкованих текстів Джордж дізнався:

А) під час навчання грамоті,  Б) в День освіти,

В) розмовляючи із гостем з Новії.

5.    Щоб підкреслити, що він став дорослим, Тревельян:

А) став по-особливому вдягатися,

Б) почав грубо поводитися з оточуючими,

В) відростив вуса.

6.    У День освіти лікаря здивувало, що Джордж:

А) хвилюється,   Б) не знає, ким він хоче бути,   В) читав книги за фахом.

7.   На Олімпіаді земляни змагались у:

А) професійних здібностях,   Б) спорті,   В) читанні та мистецтві.

8.   Заклад, в якому опинився Джордж, на його думку, називався:

А) Школа програмістів,  Б) притулок для недоуків,   В) будинок відпочинку.

9.  Джордж вважав, що він обов’язково стане програмістом, тому що:

А) здобув додаткові знання,  Б) був дуже здібним,  В) йому це пообіцяли.

10.   Те, що Тревельян приймає участь в Олімпіаді, Джорджа:

А) радувало,  Б) дратувало,  В) залишило байдужим.

11.    Джордж не знав відповіді на запитання:

А) «Де я хочу працювати?»,  Б) «Ким я хочу бути?»,

В) «Чому це називається Олімпіадою?»
12.    Тревельян розумів, що не все знав, але:

А) був впевнений в перемозі,

Б) не хотів поступатися через упертість,

В) не збирався поглиблювати свої знання.

2 варіант

  1.   Джордж був впевнений, що:

А) всі люди запрограмовані від народження,

Б) маючи певну кількість знань, людина може навчатися самостійно,

В) людина повинна здобувати фах зі стрічок.

2.   Джордж Плейтен мріяв бути…

А)дипломованим металургом,    Б) дипломованим програмістом,

В)дипломованим столяром.

3.   Що означало для Джорджа  поняття «отримати освіту»…

А)бути щасливим,   Б)бути багатим,   В)бути вільним.

4.   Який вирок винесли Джорджу в День  Освіти після медичного обстеження?

А) він здоровий і може продовжувати навчання в іншому місті,

Б)ніколи не зможе оволодіти ніяким фахом,

В)потрібно пройти ще кілька обстежень.

5.  Куди направила медична комісія на постійне проживання Джорджа Плейтена?

А) «інтернат для  недоумків»,     Б)інтернат для обдарованих дітей,

В)інтернат для спортсменів.

6.  Де відбувалася Олімпіада?

А)Вашингтон,   Б)Нью-Йорк,   В)Сан-Франциско.

7.   Який проміжок часу проживав Джордж у інтернаті для недоумків?

А)2 роки,   Б)1 рік,   В)4 роки.

8.  У чому намагався переконати Джордж представників Новії на планеті Земля?

А)застосовувати «стрічки освіти»,

Б)не застосовувати «стрічок освіти», а поступово, ґрунтовно оволодівати знаннями,

В)щоб дозволили йому подорожувати  планетою.

9.   Яке призначення таких людей,як Джордж Плейтен?

А)впроваджувати в життя нові ідеї для поліпшення рівня освіти,

Б)він один з тих, хто не зможе оволодіти ніяким фахом,

В)бути,як більшість.

10.   Грамоті на Землі навчали за….

А)1 рік,    Б)5 років,     В)декілька хвилин.

11.  Під час визначення професійне враховується..

А)зацікавленість у професії,   Б)структура мозку,  В)вік.

12.  Найважливішим в світі людини Джордж Плейтен вважав те,що..

А)людина може вчитись далі,   Б)все необхідне їй у мозок буде вкладено,

В)не пропонується нічого зайвого.

«Фах»- аналіз твору

Автор – Айзек Азімов

 Рік написання – 1957

Головні герої : Джордж Плейтен, Арманд Тревіліан, Хейлі Омейні (психолог), Інженеску Ладислас (історик), лікар Ллойд, лікар Зекері Антонеллі, лікар Сем Елленфорд, Інженеску Ладислас (історик-соціолог) Тема  — зображення моделі майбутнього суспільства, здобуття освіти та фаху

 Мета: глибокі, ґрунтовні знання здатна дати тільки самоосвіта; щоб бути ерудованою людиною і правильно визначитися зі своїм професійним вибором, необхідно розвивати і вдосконалювати свої знання в різних напрямках й сферах життя.

Ідея – Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей. Довести, що глибокі знання дає тільки самоосвіта; треба розвиватися в різних напрямках, щоб бути ерудованою людиною, правильно визначитися у своєму професійному виборі

Жанр: науково-фантастичне оповідання (повість: у творі йдеться про тривалий період із життя головного героя Джорджа Плейтена, події відбуваються в різних місцях, існує паралельна сюжетна лінія – лінія Тревеліяна)

Місце дії — Земля. В оповіданні згадується єдина конкретна географічна назва — місто Сан-Франциско. Ні назви рідного міста Джорджа, ні місця перебування в Інтернаті автор не вказує. Та й те, що усе людство розмовляє однією мовою і проживає на півтори тисячі планет, вільно переміщається не лише на Землі, а й в космічному просторі, створює відчуття всеосяжності

Час і місце подій. Описані події відбуваються в майбутньому, коли земляни почали успішно заселяти планети в усій Галактиці. Описані події — фантастичні (спосіб здобуття освіти, заселення інших планет, спілкування з інопланетянами). Автор використав наукові гіпотези про освоєння космосу, про програмування інтелекту, про необмежені можливості людини. Події твору відбуваються фактично трохи більше, ніж добу. Йдеться про незвичайний день — Перше травня, день Олімпіади. Але художньо час подовжено, оскільки у власних спогадах його переживає Джордж Плейтен — від Дня Читання до дня Олімпіади. Це період формування людини, здобуття нею знань, вибору життєвого шляху. Заселені планети, що згадуються в оповіданні: Діпорія, Новія, планети класу А

 Конфлікт твору. Людина і суспільство: чи має людина право на власний вибір життєвого шляху; стандартизована система освіти і здатність до творчого мислення окремої людини

Назва «Фах» – це не лише освіта, професія людини, а ще і її справжнє покликання, талант, її людська сутність, призначення на землі.

Система освіти майбутнього : День Читання (проводиться щороку у вересні для дітей восьмирічного віку; «він ще не знав таємниці алфавіту» Мета: навчити всіх дітей восьмирічного віку читати «нас цікавила будова твого мозку» (у восьмирічному віці лікарі здійснюють вимірювання особливостей структури мозку кожної дитини, виявляючи таким чином володаря унікального мозку, здатного бути творчим, а не тільки засвоювати готову інформацію). Вміння читати отримують всі. Процедура проведення: лікарське обстеження, після якого за допомогою спеціального пристрою та стрічок (своєрідна операція) закладається певна інформація, після якої через 15 хвилин людина вже читає. «Його і ще чотирьох хлопчиків упустили до кімнати і наказали роздягатися. Вони швидко скинули свій новий одяг і стояли так, голі й маленькі, тремтячи швидше від хвилювання, ніж від холоду. Медичні працівники по черзі обстежували їх за допомогою якихось дивних приладів, кололи їм пальці, щоб узяти кров. Кожен лікар брав їхні картки і чорною паличкою вправно виводив на них акуратні рядки значків. Джордж пильно вдивлявся в них, але вони були так само незрозумілі. Потім дітям звеліли одягтися» «Вони сіли на маленькі стільчики і знову чекали. їх почали викликати по одному. Джорджа Плейтена назвали третім…» Роль цього етапу Освіти: У кожній родині очікували на те, що дитина, яка навчилася читати, в майбутньому буде генієм. «Сам по собі день Читання, либонь, мало що означав, та воднораз тільки він міг виявити бодай щось до настання того другого знаменного дня. Коли діти повернулися додому, всі батьки Землі вслухалися в їхнє читання, прагнучи віднайти якусь особливу легкість читання, щоб витлумачити її як щасливе знамення» «Восьмирічна дитина легко звикає до найдивовижніших явищ. І те, що вчора вона ще не вміла читати, а сьогодні вже вміє, здається їй чимось цілком природним, як сонячне проміння…» «Він намагався пригадати, як це не вміти читати, і не міг. Здавалося, він завжди вмів. Завжди»

День Освіти (проводиться щороку в листопаді для молоді, що досягла вісімнадцяти років «Перше листопада того року, коли виповниться вісімнадцять» Мета: визначення фахової відповідності кожної молодої людини на основі медичного обстеження. Зіставлення бажань і можливостей молодої людини у виборі фаху. Останнє слово за собою залишає Система Освіти, а не сама людина Фах отримують не всі. Люди з унікальними розумовими можливостями не стають запрограмованими дипломованими спеціалістами. їх відбирають для отримання вищої освіти Процедура проведення: закладання в мозок людини за допомогою інформаційних стрічок певного обсягу інформації, необхідного для виконання тих чи інших професійних обов’язків. У великих містах обсяг інформації більший, тому «спеціалісти» отримують різний рівень фахової підготовки. «Цього разу система була інша, ніж у день Читання. Все відбувалося набагато повільніше, а інструкції їм роздавали вже надрукованими —- неабияка перевага проти тих дітей, що не вміють читати» «Більшість людей, до здобуття освіти, не називають ніякої конкретної професії. Видно, вони бояться нашкодити собі» Роль цього етапу Освіти: «день Освіти — велика подія в житті кожного». «У вісімнадцять років Джордж Плейтен твердо знав, що стане дипломованим програмістом; він прагнув цього, відколи пам’ятав себе». Для людей з унікальними розумовими здібностями: «Закон забороняє, Джордже. Та послу-хай, усе буде гаразд. Твоїй сім’ї ми все пояснимо так, щоб нікого не образити. А там, куди тебе помістять, ти матимеш пільги. Ми дамо тобі книжки, і ти вивчатимеш усе, що забажаєш». «Адже ще лишається останнє випробування. Навіть після відсіву в день Освіти дев’ять чоловік із десяти, що потрапили сюди (до Інтернату для недоумків), виявляються не зовсім підходящими для творчості, й нема такого апарата, який допоміг би нам вирізнити з цієї десятки того єдиного, хто нам потрібен. Цей десятий повинен виявитися сам. — Яким чином?— Ми поміщаємо вас сюди в Інтернат недоумків, і той, хто не бажає з цим змиритися, і є людина, яку ми шукаємо. Щоправда, метод жорстокий, зате себе виправдовує. Не слід казати людині: «Ти можеш винаходити нове. Тож-бо, твори». Набагато розумніше зачекати, поки вона сама мовить: «Я можу творити і творитиму, хочете ви цього чи ні». Таких людей, як ти, Джордже, десять тисяч, і вони сприяють технічному прогресові півтори тисячі світів. Ми не можемо дозволити собі загубити бодай одного з їх числа або ж витрачати наші зусилля на того, хто не виправдає наших сподівань»

 День Олімпіади (проводиться в травні щороку в різних фахових галузях для забезпечення професійних запитів у Всесвіті в цілому й зокрема на Землі. Мета кожного учасника: показати найвищий рівень фахової майстерності й отримати призначення на роботу на планету класу А Процедура проведення: змагання між дипломованими фахівцями на виявлення кращих професіоналів згідно із запитами планети-покупця. 3 кожного фаху проводиться своя Олімпіада, до участі в якій допускаються дипломовані спеціалісти за їхніми заявками. Людина з дипломом може брати участь в Олімпіаді щороку, але рівень її знань залишається таким, який вона отримала у День Освіти Роль цього етапу Освіти: «Земля також експортує висококваліфікованих спеціалістів, і кількість її населення не перевищує припустимого рівня. Оскільки за вивозу фахівців зберігається статева рівновага, вони можуть самовідтворюватися, що сприяє зросту населення на тих планетах, де є така проблема. Крім того, за стрічки та спеціалістів нам платять сировиною, яка конче необхідна і від якої залежить наша економіка» «Фактично через нестачу належно підготовлених фахівців людство довго не могло по-справжньому колонізувати планети за межами Сонячної системи. Злом настав, коли розкрили механізм зберігання знань у людському мозку. Після цього відкриття почалася розробка стрічок освіти, які б змінили цей механізм таким чином, щоб можна було відразу вкласти в мозок значну кількість, так би мовити, готових знань. А втім, ви це знаєте.Відтак стало можливим випускати тисячі й мільйони фахівців, і ми розпочали те, що хтось назвав «Заповненням Всесвіту». Зараз у Галактиці півтори тисячі заселених планет і заселенню наступних не видно кінця.» «Ви розумієте, що з цього випливає? Земля експортує стрічки освіти, що дають змогу готувати фахівців низької кваліфікації, і це гарантує єдність культури для всієї Галактики. Так, наприклад, завдяки стрічкам, які навчають читати, ми всі говоримо однією мовою… Не дивіться так вражено. Можуть бути й інші мови, і в минулому люди на них розмовляли. їх були сотні»

«Інтернати для недоуків», кодована назва Інститутів вищої освіти Мета Системи Освіти: надати можливість людям з високими та унікальними можливостями розвиватися, самостійно за допомогою книжок та наставників отримувати поглиблені й розширені знання, ставати творчими особистостями, що рухають розвиток науково-технічного прогресу Процедура проведення: «Збирати знання по зернині». «Двісті п’ять. Джордже, і це не єдине таке місце. їх тисячі» (Омейні про вихованців Інтернатів). «Зроду він не уявляв, що може бути така сила книжок — ними були забиті, саме забиті довгі полиці». «Ми вміємо аналізувати інтелект, Джордже, і визначати, що ця людина може стати пристойним архітектором, а та — хорошим теслярем. Однак не вміємо визначити, чи здатна людина до оригінального творчого мислення. Це надто делікатна галузь. Є деякі кустарні методи, що дозволяють визначити тих, хто, можливо, має такий талант. Про цих людей доповідають у день Читання, як, наприклад, повідомили про тебе. За дуже приблизними підрахунками, таким чином сповіщають про одну людину з десяти тисяч. У день Освіти цих людей перевіряють знову, і виходить, що в дев’яти випадках з десяти тривогу зчинили помилково. Тих, хто залишається, направляють у такі установи, як ця» (Хейлі Омейні) Роль цього етапу Освіти: «А хто створює стрічки освіти? Фахівці по виробництву стрічок? А хто ж тоді складає стрічки для їхнього навчання? Фахівці ще вищої кваліфікації? А хто складає стрічки… Ти розумієш, що я хочу сказати. Десь має бути кінець. Десь мають бути чоловіки та жінки, здатні оригінально мислити» (Джордж Плейтен)

Модель цивілізації майбутнього Мета поділу людства на групи: «Не можна, щоб усі оті люди вважали себе невдахами. Вони прагнуть здобути фах, і тим чи іншим шляхом здобувають його. Кожен може додати до свого ім’я слова: «дипломований такий-то чи така-то». Так чи інакше, кожен посідає своє місце в суспільстві. Це необхідність». Принцип існування системи: швидка підготовка за єдиними стандартами Дає змогу економити ресурси, колонізувати Всесвіт, зберігаючи єдність усіх 1500 світів. Прагматичність системи: «Ми не можемо дозволити собі загубити бодай одного з них (геніїв) або ж витрачати наші зусилля на того, хто не виправдає наших сподівань»..

 

Корнелія Функе «Чорнильне серце»

Вікторина «Уважний читач»

Розділ «Нічний незнайомець»

1.Скільки років Мегі (12)

2. З ким живе дівчинка? (З батьком)

3. Що найбільше люблять в домі?(Читати книжки)

4. Скільки було книжок?(Скрізь: і на столі, і під столом, і на кухні)

5. Які слова написані на табличці, що висить на дверях батькового кабінету?(«Одні книжки треба смакувати, інші- просто ковтати, і лише декотрі слід пережовувати й добре перетравлювати)

6. Що побачила Мегі за вікном?(Незнайомця, який стояв під  дощем і дивився на їхні вікна)

7. Хто це був?(Вогнерукий)

8. Чи подобався він дівчинці?(Ні, вже не рада була, що погукала батька)

9. Як Вогнерукий назвав батька Мегі?(Чарівновустим)

10. У скільки років Мегі навчилася читати?(У 5 років читала вже табличку на дверях батькового кабінету)

11. Що підслухала Мегі?(Що люди якогось Каприкорна знову знайшли батька, цінують його хист і хочуть повернути. Батько сказав, що знову втече, як робив уже не раз. Але Мегі треба буде знову  міняти школу і звикати до нового місця. Пообіцяв назавтра прийняти рішення)

12. Як батько дізнався, що Мегі шпигувала?(потрогав за холодну ногу)

13. На кого була схожа Мегі?( на біляву матір, а хотіла бути чорнявою, як батько)

Розділ «Таємниці»

  1. Що сталося вранці, коли Мегі прокинулася?(батько вже зібрав речі у валізи, і сказав, що їм треба їхати, хоча канікули через тиждень)
  2. Яка у батька професія?(палітурник, ремонтував старі книжки)
  3. Як Мегі назвала його професію (Слово «палітурник» їй не сподобалося і вона написала на батькових дверях «Мольтимер Форхат, книжковий лікар»)
  4. Куди зібралися їхати?(До тітки Елінор на північ Італії)
  5. Що Мегі щоразу брала з собою в поїздки?(Улюблені книжки в спеціальній скринці, змайстрованій батьком)
  6. Що говорив про це батько?(У чужім краю  непогано мати з собою власні книжки)
  7. Улюблена квітка Мегі?(Мак)
  8. Які книжки захотіла взяти Мегі цього разу?( про відьом, про Одіссея, книжку, яку зробила сама)
  9. Яку печатку ставила на всіх книжках  (одноріг і її ім’я)
  10. Що дивного помітила у батька(ніколи не читав їй уголос книжки)
  11.  Чому хотіла потрапити до батькової кімнати «Золотої комірки»?(  взяти ще якусь книжку)
  12. Що помітила?(Що батько пакував якусь книжку і сховав  її від неї за спину)
  13. Скільки років вони тут прожили?(не пройшло і року, жили у великому будинку, до школи 20 хвилин велосипедом,)
  14. Чому батько її возив?( бо шлях безлюдний, через поля і темні переліски)
  15. З ким дружила Мегі?(  мала двох подруг і  руду кішку)
  16. Які слова батька розрадили і викликали посмішку?(«Книжки мають бути важкі, бо в них цілий світ»)
  17. На чому вирушили в нову подорож?(на своєму автобусику, який Мегі дуже любила)
  18. Хто їх уже чекав біля воріт?(Вогнерукий)

Розділ «На південь»

  1. Чому Вогнерукий чекав їх зранку?(Бо минулого разу теж уже Мо його обдурив і він його оце 4 роки шукав)
  2. Навіщо батько взяв його з собою?(бо «що я скажу коприкорновим людям, коли попадуся до їхніх лап». Завірив Мо, що  не зможе від них приховати, що його бачив)
  3. Чому  затрималися? ( Мегі вискочила з автобуса і  вимагала, щоб  батько пояснив, хто ці люди, від яких їм треба тікати)
  4. Що відповів батько?(Кожен має свої таємниці)
  5. Про що розповів дівчинці Вогнерукий?( Щоб Мегі сіла в автобус, він розповів про Каприкорна, жорстокого, який любить наганяти жах на людей. «А ще страшенно йому кортить мати одну річ, яку має твій батько» Каприкорнові люди вдягаються у все чорне, жорстокі, можуть відтяти Мегі вухо)
  6. Що Вогнерукий відповів на слова дівчини про те, що вона і так знає, що на світі живуть не лише приємні і добрі люди?( «Хотів би я, щоб ти про них знала тільки з книжок»)
  7. З ким Вогнерукий познайомив  дівчину у автобусі?( з тваринкою Гвін (куниця пухнаста і кусається)
  8. Що вразило дівчинку, коли погладила тваринку?(  маленькі ріжки за вухом)
  9. Що відповів батько  на запитання, чи бачив він куниць з ріжками?(Що Вогнерукий їх сам приклеїв тому маленькому кусючому чортеняті для своїх фокусів)
  10. Що ж потрібно було Коприкорну від батька Мегі?(Книжку)
  11. Що було домом для Мегі?(Мо, книжки, автобусик, що перевозив їх з одного місця на інше)

Розділ «Будинок, повен книжок»

  1.   Яка книжка у Мегі улюблена?(Самозакоханий велет О.Уайльда)
  2.   Чому саме ця книжка їй пригадалася, коли проснулася?(  побачила перед собою шпилясті ворота, як у книжці)
  3.   Хто жив за цими воротами (Тітка Елінор)
  4.   Що говорить про тітку батько?(Що вона скоро  розориться, бо все скуповує книжки)
  5.   Будинок  тітки був чудовий, але з непривітними написами. Якими?(На воротях: «Приватна власність, чужим входити заборонено», на дверях : «Якщо ви надумали марнувати мій час усякими дрібницями, то ліпше вертайтеся зразу назад»,)
  6.   Яке враження справила тітка на Мегі? (обличчя нагадало бульдожу морду, сива,  старша за Мо, грубий голос)
  7.   Що сказав Мо про причину приїзду?( обдурив, сказав, що приїхав відремонтувати їй книжки, а дитину не було де діти, але дитина не вимащує книжки повидлом і не  вириває сторінки, щоб загортати дохлих жаб)
  8.   Кого не любила тітка?(Дітей і зміряла Мегі , мов  небезпечного звіра)
  9.   Чи сподобалась тітка дівчинці?( не хотіла до цієї огидної  тітки з крижаними баньками, що її просверлюють)
  10. Як і за що пргрозила тітка племінниці?( Книжки є такі цінні, що я роздеру тебе, якщо хоч спробуєш до них доторкнутися)
  11. Як всі зреагували на ці слова?( Мегі уявила, що  стає навшпиньки  і тричі плює цій старій відьмі в очі, а Мо : «Якщо роздереш Мегі, я те  саме зроблю з твоїми книжками»)
  12. Який виняток зробила тітка (Впустила Мег і до бібліотеки,  куди ще не ступала жодна дитина, але за умови: не підходити до полиць за 3 кроки)
  13. Найдорожча вятиня тітки Елінор (бібліотека)
  14.  Що показала батькові (книжки, які треба полагодити, на що піде не менше як 2 тижні)
  15. Що тепер найбільше мучило Мегі і чому почала шпигувати за батьком?  (та книжка, яку ховав від неї батько, думала тепер лише про одну-однісіньку книжку)
  16.  Що вишпигувала дівчина? (  батько заніс книгу до бібліотеки, туди зайшла тітка, а Мегі  підійшла до дверей підслухати, а їй затулив рота Вонерукий)
  17. Які питання задав  дівчинці Вогнерукий ?(Батько хоче віддати книжку цій  відьмі? Мо привіз її, заніс з автобуса?)
  18. Чому Мегі,  як і батько, збрехала?( Сама не знала чому)
  19. Чим почав залякувати Вогнерукий?( Що Каприкон уб’є її батька, якщо не знайде цю книжку)

Тести

1 варіант

1.  Корнелія Функе - дитяча письменниця:

А)Данії,  Б)Німеччини,   В)Польщі.

2.  Імя  головної героїні твору:

А)Еліза,  Б)Мегі,  В)Софі.

3.  Дівчинка має:

А)8 років,   Б)10 років,   В)12 років.

4.  Імя батька героїні:

А)Роберт,   Б)Мортимер,   В)Фрідріх.

5.  Донька називає тата:

А) «чудовий лікар»,  Б) «книжковий  лікар»,   В) «дитячий лікар».

6.  Відношення дівчинки до  книг:

А)ненавидить їх,   Б)їй байдуже,   В)книги - найкращі друзі після тата.

 7.  Чому Мегі  не встигає потоваришувати з дітьми свого віку?

А)немає такого бажання,

Б)вимушена часто переїжджати з місця на місце,

В)тато забороняє з кимось спілкуватися.

8.  Кого побачила за вікном героїня?

А однолітків,  Б) дідуся,  В)незнайомця

9.  Тато Мо називає незнайомця:

А) «Вогнерукий незнайомець»,  Б)»Вогнесильний незнайомець»,
В)»Вогневитривалий незнайомець».

10.  Незнайомець називає тата Мегі:

А) «Чарівнодобрий»,  Б) «Чарівновустий»,  В) «Чарівносердечний».

11.  Тато Мортимер забороняє доньці:

А)спілкуватися з однолітками,

Б)виходити у місто самостійно,

В)підходити до однієї книги.

12.  Імя тітки матері Мегі :

А)Елізабет,  Б)Елінор,   В)Емма.

  1.     варіант

1. Тітка матері Мегі-

А)справжній лікар,  Б)книголюбка та колекціонерка,   В)музикант.

2.   На що сподівається Мортимер?
А)виїхати якнайшвидше з країни,
Б)зустрітися з давніми друзями,
В)сховати книжку від давніх недругів.

3.   Вогнерукий  видає Мо:

А)розбійникам,  Б)поліцейським,

В)близьким родичам та просить за це викуп.

4.  Хто вирушає на допомогу Мо?

А)Мегі,  Б)Елінор,  В)Мегі та Елінор.

5.  Каприкорн-…

А)найближчий друг Мо,  Б)запеклий ворог Мо,
В)позашлюбний син Мо.

6.  Яким незвичайним даром володіє Мо?

А)вгадує думки на відстані,

Б)знає напам’ять всі прочитані твори,
В)вичитує персонажів із книжок,які читає вголос.

7.  Читаючи «Чорне серце» Мегі, тато вичитав Каприкорна, Басту,Вогнерукого,але зачитав…

А)рідну матір,  Б)кохану дружину,  В)близького друга.

8.  Мегі отримала у спадок:

А)розкішний будинок,  Б)гарне авто, 

В)вміння оживляти слова так, як її батько.

9.  Єдина мета батька Мегі-

А)повернутися живими додому,  Б)покарати ворогів,
В)зібрати всі примірники та спалити їх, аби більше ніколи не поверталися додому.

10.  Вогнерукий- …

А)Майстер по виготовленню кованих виробів,

Б)майстер над вогнем,    В)майстер-палітурник.

11.  Навіщо Мегі з батьком хочуть зачитати  у книжковий світ Каприкорна?

А)аби повернути у реальний світ матір Мегі,

Б)аби позбутися запеклого ворога,   В)їм до вподоби таке заняття.

12.   Каприкорн-..

А)мріє потрапити до книжкового світу,

Б)мріє подорожувати світом,
В)мріє якнайдовше залишатися у земному світі і дуже збагатитися.

«Чорнильне серце» аналіз

 Автор – Корнелія Функе

Рік написання – 2003

Жанр – роман

В повісті «Чорнильне серце» К. Функе утверджується значення культури, книжки, без яких неможливий розвиток особистості та світу загалом. Провідна тема – жага до читання. У книзі утверджується магія слова й привабливість читання.

Проблематика. Окрім традиційного казкового сюжету про боротьбу добра і зла, у творі порушується багато актуальних моральних проблем: дружба і любов, стосунки батьків і дітей, прощення і відповідальність за свої дії.

Час дії. Незважаючи на те, що події роману відбуваються в наш час, у творі жодного разу не згадується про комп’ютер і про телевізор. Усе відбувається довкола шарудіння книжкових сторінок.

Реальні герої та фантастичні (реальні: палітурник і любитель книг Мольтімер Фольгарт (Мо), його дружина Тереза (Реза), дочка Меґі, її тітка, колекціонерка Елінор; фантастичні: Вогнерукий, Капрікорн, Баста, Сажерук

 Сюжет . У романі «Чорнильне серце» розповідається про палітурника й книголюба Мольтімера Фольчарта (для родичів просто Мо) та його дочку, дванадцятирічну Меггі. Через виняткові здібності батька з ними трапилися надзвичайні пригоди. Давно, коли Меггі була ще маленькою, Мо читав своїй дружині Терезі одну цікаву книжку так виразно, що її персонажі раптом ожили в реальному світі. А сама Тереза разом із двома її кішками дивним способом потрапила в середньовічний книжковий світ. Через 10 років після тих подій біля будинку Мо та Меггі з’явився незнайомець, якого батько називав «Вогнеруким». Той незнайомець попередив про небезпеку: інший книжковий персонаж, оживлений за допомогою читання — Капрікорн і його банда намагаються заволодіти останнім примірником книжки, щоб оживити страшну істоту — Тінь і назавжди залишитися на Землі. Незважаючи на всі спроби Мо та його родини втекти й сховати книжку, ворогам удається їх схопити. Однак виявляється, що Меггі успадкувала магічний дар батька. За допомогою мистецтва слова, яке здатне творити дива, їй удалося перегорнути сторінку, завдяки чому Капрікорна та його поплічників було «зачитано» назад у книжку, а матір повернено додому. Герої роману переживають багато пригод. Події розвиваються стрімко й непередбачувано, але любов до книжок і творча уява допомагають Меггі, Мо й Елінор подолати всі небезпеки.

 Поєднання реального й уявного світів у романі «Чорнильне серце» Роман «Чорнильне серце» демонструє читачам два світи: реальний світ любителів книжок з їхніми багатими бібліотеками та рідкісними виданнями (одна з яких дала назву твору) та уявний, вигаданий світ книжок, населений фантастичними істотами, ельфами, феями, але також і тиранами, темними силами, котрі намагаються заполонити Землю страхом. У такий фантастичний спосіб К. Функе стверджує думку про те, що книжки та їх персонажі є різними… Є добрі книжки, сповнені світла й добра, але є й такі, де діють «лихі сили». І така література теж нерідко трапляється в нашому реальному житті. А раптом Землю захоплять книжкові монстри, злодії та негідники, яких Мо «вичитав» із «Чорнильного серця»? Із властивою їм хитрістю вони взялися до справи: знищити всі примірники книжки, з якої вони потрапили в реальний світ. І це їм майже вдалося, лише один примірник книжки залишився в Мо та Меггі. Навколо нього й розгорнулася справжня битва, котра перетворилася на велику боротьбу між вигаданим і реальним, поміж добром і злом.

Клоуз – тести з теорії літератури

Тест-нагадування:

  1.               Детектив — різновид пригодницької літератури. Сюжет детективного твору послідовно розкриває певну заплутану таємницю, пов’язану зі злочином і його розслідуванням. Зазвичай такий сюжет є історією розв’язання логічної задачі.
  2.               Розповідач — вигадана автором особа, від імені якої в епічному творі зображено події та персонажів. Розповідач сприймається як літературна постать, котра зазвичай постає водночас автором і персонажем.
  3.               Оповідач виступає у формі першої особи, розповідач — у формі третьої особи.
  4.               Точка зору (у літературному творі) — оцінювання подій та персонажів з позиції автора або дійової особи (чи кількох дійових осіб) твору.
  5.               Новела — невеликий за обсягом прозовий твір, у якому йдеться про незвичайну пригоду. Новела схожа на оповідання, але відрізняється від нього напруженим сюжетом, для якого характерний стрімкий розвиток і несподіваний фінал.
  6.               Фентезі — різновид фантастичної літератури, заснований на використанні міфологічних і казкових мотивів. Найпотужнішого розвитку цей   жанр  набув у XX ст.

 

ЦЕ МЕНІ ПІД СИЛУ!

(Презентую свої знання та вміння)

СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА. Я І СВІТ

( за творчістю А. Азімова, Д. В. Джонс, Корнелії Функе)

Початковий та середній рівні

1. Джорж Плейтен, герой твору А. Азімова «Фах», утік з Інтернату, щоб:

а) побувати на олімпіаді;               б) побачити кохану дівчину;

в) допомогти своїй родині матеріально; г) уникнути покарання.

2. Джорж Плейтен, герой твору А. Азімова «Фах», відрізнявся від своїх однолітків тим, що:

а) був дуже сильним, займався спортом; б) володів телепатією;

в) читав книги, займався самоосвітою; г) був вихідцем з іншої планети.

3. Софі, героїня твору Д. В. Джонс «Мандрівний замок Хаула», уклала угоду з:

а) Відьмою Пустирищ;                   б) Демоном вогню;

в) Хаулом;                                     г)  Саліманом

4. Твір Д. В. Джонс «Мандрівний замок Хаула» відрізняється від традицій них народних казок тим, що:

а) закінчується твір нещасливо для головних героїв;

б) зображуються технічні засоби сучасної доби;

в) мачуха та падчерка дружать, пригоди випадають старшій сестрі;

г)  немає протистояння добра та зла

5. Найбільшим захопленням Меґі, героїні книги К. Функе «Чорнильне серце», було:

а) читання книжок;                       б) вишивання;

в) малювання;                               г)  спів і танці

6. Джорж Плейтен, герой твору А. Азімова «Фах», після медкомісії опинився:

а) в Інтернаті;                      б) у вищій школі;

в) у лікарні;                         г) на планеті Новії

7. Джорж Плейтен, герой твору А. Азімова «Фах», вів діалог з представниками планети Новія про:

а) недоліки медичної системи;

б) систему професіональної освіти;

в) обмеження його прав і свобод;

г)  про значення дружби для згуртування суспільства

8. Софі, героїню твору Д. В. Джонс «Мандрівний замок Хаула», Відьма Пустирищ перетворила на:

а) царівну-жабу;                   б) дуже некрасиву дівчину;

в) стару бабусю;                   г) кам’яну скульптуру.

9. Із героями твору Д. В. Джонс «Мандрівний замок Хаула» Софі та Хаулом відбулися до кінця твору не лише зовнішні, а і внутрішні зміни:

а) обоє стали замкненими та відлюдькуватими, тішилися лише своїми почуттями;

б) Софі стала впевненішою, а Хаул — уважнішим до прохань;

в) вони почали заздрити тим, хто не зазнав таких випробувань долі, як вони;

г)  Софі стала веселою та безтурботною, а Хаул — злим і похмурим

10. Мегі, героїня книги К . Функе «Чорнильне серце», мала здатність:

а) «оживляти книги»;

б) розуміти мову тварин;

в) перетворюватися на невидимку;

г) перевтілюватися в будь-кого із героїв твору, який вона читає

11. Яке призначення таких людей,як Джордж Плейтен?

А)впроваджувати в життя нові ідеї для поліпшення рівня освіти,

Б)він один з тих, хто не зможе оволодіти ніяким фахом,

В)бути,як більшість.

12. Навіщо Мегі з батьком хочуть зачитати  у книжковий світ Каприкорна?

А)аби повернути у реальний світ матір Мегі,

Б)аби позбутися запеклого ворога,

В)їм до вподоби таке заняття.

Достатній рівень

1. Охарактеризуйте образ Джоржа Плейтена, головного героя твору А. Азімова «Фах»        або

Охарактеризуйте образ головної героїні твору Д. В. Джонс «Мандрівний замок Хаула» Софі або Мегі

  •     2. Установіть відповідність між твором і персонажем.
  •     «Чорнильне серце»

А  Зекелі Антонеллі

  •     «Фах»

Б Софі

  •     «Мандрівний замок Хаула»

В Меггі

  •     «Павутинка»

Г Кандата

3. Вкажіть авторів даних творів, їх батьківщину.

4.  Продовжте речення.

«Фентезі — це...»

 Високий рівень

1. Виконайте одне із завдань.

а) напишіть твір-роздум «сутність культури й освіти, призначення людини в сучасному світі та в майбутньому (за прочитаними творами та власними спостереженнями)»

б) Складіть діалог між Софі з твору Д. В. Джонс «Мандрівний замок Хаула» та Мегі з твору К. Функе «Чорнильне серце».

в) Напишіть твір-роздум «Чи можуть сила людського інтелекту, творча уява, сповідування моральних цінностей змінити світ (за прочитаними творами та власними спостереженнями)»

г) Продовжте історію Мегі з твору К. Функе «чорнильне серце» (або когось із інших героїв творів жанру фентезі)

 

Джерело:

1. Підручник «Зарубіжна  література, 7 клас. Є. В. Волощук . - К.:Генеза, 2015»

 

2 Руденко Валентина Іванівна   «Методичний посібник  для 7 класу . Опитувальник,  2010»  за підручником  Н І. Дорофеєвої  «Зарубіжна література. 7 клас», К. «Вежа», 2007.

ЛІТЕРАТУРА

 

  1.   Сучасна література на уроках зарубіжної літератури в 5-7 класах  (тести)
  2.   В.В.Паращич Усі уроки світової літератури 7 клас , розділ «Знаю, умію, можу!» Контрольні роботи.
  3.   Завдання для оцінювання навчальних досягнень учнів із зарубіжної літератури. 7 клас. Яворів, 2015.- 48 с
  4.   Джерело: https://dovidka.biz.ua  Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua

 

doc
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
23 лютого 2019
Переглядів
10814
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку