Тема : Ассоль і Грей . Символіка образу пурпурових вітрил.
Мета: охарактеризувати образи Ассоль і Грея, дати початкове поняття про символ, розкрити символіку твору;
розвивати образне творче мислення, вдосконалювати навички виразного читання, монологічного мовлення;
виховувати почуття доброти, сердечності, віру в прекрасну мрію і бажання її досягти.
Цілі (формувати компетентності):
▪предметні (поглибити знання учнів про зміст повісті Олександра Гріна «Пурпурові вітрила»; схарактеризувати образи Ассоль і Грея, визначити художні засоби створення героїв, дослідити символічність образів пурпурових вітрил у творі; розвивати уміння характеризувати духовно-емоційний світ головних героїв повісті-казки);
▪ключові(уміння вчитися: активну пізнавальну діяльність,критичне й аналітичне мислення;комунікативні:навички спілкування в колективі;толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: навички роботи з книгою,вміння виокремлювати головне;загальнокультурні: естетичний смак,вишукані читацькі вподобання, віру в прекрасне, прагнення самовдосконалюватися.
Обладнання: портрет О.Гріна, мультимедійні засоби, музичне оформлення, презентація.
Тип уроку: систематизації та узагальнення знань.
…Я зрозумів одну немудру істину.
Вона в тому, щоб робити так звані чудеса своїми руками.
О. Грін
Хід уроку
І. Організаційний момент. Емоційний настрій. Прослуховування пісні В.Лансберга «Ребята, надо верить в чудеса»
- Чи погоджуєтесь ви з тим, що потрібно вірити в дива?
Грін стверджував, що корабель із пурпуровими вітрилами рано чи пізно приходить до кожного, хто вміє мріяти, хто всім серцем вірить у дива.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку. На що ми повинні звернути увагу сьогодні на уроці? Які завдання ставимо?
IIІ. Актуалізація опорних знань,умінь і навичок.
Гра за повістю О.Гріна «Пурпурові вітрила»
1. Мері померла від… (запалення легенів).
2. Лонгрен поїхав у місто, звільнився зі служби й почав… (ростити маленьку Ассоль).
3. Лонгрен крикнув Меннерсу: «Вона так само…» (благала тебе).
4.Що надихнуло Егля на створення дивовижної казки, «яка розквітне в Каперні» . (Кораблик з пурпуровими вітрилами)
5. «Ет, Ассоль, хіба вони…» (вміють любити? Треба вміти любити, а цього вони й не вміють).
6. Коли Ассоль минуло вісім років, батько навчив її… (читати й писати).
7. Перед Ассоль був не хто інший, як… (мандруючий Егль).
8. «Ти будеш дорослою, Ассоль. Якось уранці в морській далині під сонцем…» (блисне пурпурове вітрило і попрямує прямо до неї).
9. Грей кілька разів приходив у бібліотеку, щоб… (подивитися на величезну картину).
10. На 15-му році життя Артур… (потай залишив дім і дістався моря. Відправився в плавання).
11. Артур плавав на «Секреті» доти, поки… (доля привела його в Лісс).
12. Не раз, хвилюючись і ніяковіючи, вона йшла вночі на морський берег, де, діждавшись світанку, цілком серйозно… ( виглядала корабель з Пурпуровими Вітрилами).
13. На її пальці блищав… ( променистий перстень Грея).
14.Грей повідомив команді, що йому потрібні… (пурпурові вітрила).
15.Вугляреві Ассоль сказала, що вона незабаром… (поїде з Каперни зовсім).
III. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
Слово вчителя.
Мрії. Як багато ми чекаємо від цього слова. Є надзвичайна приємна особливість мрії - можливість здійснення. Мрії наповнюють наше життя яскравими барвами, вони допомагають пізнати себе. І якщо мріяти, то вже ні в чому собі не відмовляти
Вчені довели, що мрії роблять життя змістовнішим, стимулюють до активності... Людина з метою прагне прожити довше, аби втілити всі свої мрії в життя. Саме тому довше живуть ті люди, які вміють та не забувають мріяти.
У кожної людини своя мрія. Хтось хоче світ без воєн, хтось мріє про великий подвиг, хтось мріє про кохання, про дітей, про будинок і кожна мрія має право на існування.
Саме про мрії сьогодні і піде мова. А точніше, про тих, хто не боявся мріяти і здійснювати їх власними руками.
Такими є у повісті «Пурпурові вітрила» образ Ассоль, а поруч із нею — і Грея, того, хто здійснив її надії. Про них піде мова на нашому уроці.
Сьогодні у нас незвичайний урок. Це – урок подорож на кораблі з пурпуровими вітрилами. Адже саме вони і стали символом здійснення мрій у повісті О.Гріна «Пурпурові вітрила». Ассоль дочекалася втілення своїх мрій в життя, бо щиро вірила і чекала.
У ХХІ столітті, коли все швидко рухається і змінюється, чекати на свої мрії недоречно, потрібно самим наближатися до мрії.
Щоб думки-відповіді чулися всякчас,
Щоб ні на мить не збитись з курсу головного.
Щасливого шляху, мій юний друг,
Щасливого, як у народі кажуть, плавання!
IV. Робота над темою уроку.
Об’єднання в групи : Ассоль, Грей,.
Слово вчителя: ми з вами ознайомимося з чудовим світом і героями повісті і будемо шукати відповіді на запитання:
З образом головної героїні мотив світла і сонця пов'язаний невипадково. Ім’я дівчини в перекладі з іспанської означає «до сонця». Сонце-це тепло, життя. З появою Ассоль на сторінках повісті змінюється стиль розповіді, вона стає ліричнішою і теплішою.
Виступ 1 групи: розповідь-характеристика Ассоль.
Бесіда
«Мікрофон» (для хлопців)- Які риси характеру Ассоль вас приваблюють і чому?
Виступ 2 групи: розповідь-характеристика Грея.
Хто такий Грей? Яким він був?
Бесіда
- Чим відрізнявся Артур від людей вищого світу?
(Артур Грей народився із живою душею, яка не хотіла наслідувати спосіб життя сім`ї.)
- Що, на вашу думку означають слова «жива душа»?
- Як Грей виховував у собі мужність?
«Мікрофон»:Звернення до дівчат. – Які риси характеру Грея вам подобаються і чому?
Підсумок :
- Що відчув Грей» , коли побачив на березі моря сплячу дівчину? ( відчув, що все в ньому зрушилося, усміхнулося. Таке відчуття з’явилося вперше).
- Що відчувала Ассоль?( У дівчини також зявилося дивне відчуття. Все її єство сповнилося тривогою. Ассоль не могла ні читати, ні шити. Вона не думала ні про образи, ні про кривду).
- Що ж спільного і що відмінного у долях головних героїв?
Ассоль |
Спільне |
Грей |
Живе біля моря Дочка моряка Книжки, іграшки Дівчинка-ізгой Любов до батька Мрія про високе, духовне, чисте
|
любов до моря самотність здатність любити романтика |
Багатий спадкоємець, книжки
Юнга на кораблі Любов до матері Прагнення боротьби, відкриттів |
Чи була зустріч героїв випадковою? Чи принесла вона їм щастя?
Перегляд к/ф «Шхуна підходить до Каперни».
Проблемне запитання
Слово вчителя.
Бачу, що ваше розуміння щастя співпадає з розумінням Ассоль, але у вас воно осучаснене. Сподіваюсь, що ваші душі наповняться щастям від того, що ви маєте мрію, яка надихає на працю, на виховання у собі почуття любові, добра, людяності, формує у вас велике бажання стати Людиною.
Робота з символами.
Ви звернули увагу на те, що у творі О.Гріна «Пурпурові вітрила» є багато символів?
Діти, що таке символ?
Символ – це предметний або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища. Носіями символічного змісту у творі можуть виступати будь-які елементи: персонажі, порівняння, художні деталі, пейзажі, метафори тощо. Нерідко символи стають багатозначними. У казковій повісті-феєрії Олександра Гріна «Пурпурові вітрила» є багато символів. Зараз ми спробуємо їх знайти і визначити, що вони означають.
Символи повісті:
V.Узагальнення знань,умінь і навичок
Узагальнююче запитання
Які загальнолюдські істини утверджує О.Грін у повісті “Пурпурові вітрила”?
Вправа «Пурпурові істини»
Учитель. Зверніть увагу на епіграф нашого уроку, слова Грея,
« дива потрібно творити своїми руками», цю нехитру істину він зрозумів. Я пропоную вам на пурпурових стіках записати, які істини зрозуміли ви після прочитання і аналізу повісті «Пурпурові вітрила», і прикріпити їх до нашого кораблика .
(Учні пишуть істини, які вони зрозуміли)
VI. Підбиття підсумків уроку.
Лірична хвилинка. (відео)
Повість “Пурпурові вітрила” не схожа на жоден з прочитаних нами раніш творів. Це казка, в яку ми дуже хочемо вірити. Грін стверджував, що корабель із пурпуровими вітрилами рано чи пізно приходить до кожного. Хто вміє мріяти, хто всім серцем вірить у дива.
VII.Домашнє завдання.
Дати письмово відповідь на запитання: «Які життєві істини я виніс після прочитання повісті О.Гріна «Пурпурові вітрила?»)