конспект уроку "Пурпурові вітрила" 7 клас

Про матеріал
Тема : Ассоль і Грей . Символіка образу пурпурових вітрил. Мета: охарактеризувати образи Ассоль і Грея, дати початкове поняття про символ, розкрити символіку твору; розвивати образне творче мислення, вдосконалювати навички виразного читання, монологічного мовлення; виховувати почуття доброти, сердечності, віру в прекрасну мрію і бажання її досягти. Цілі (формувати компетентності): ▪предметні (поглибити знання учнів про зміст повісті Олександра Гріна «Пурпурові вітрила»; схарактеризувати образи Ассоль і Грея, визначити художні засоби створення героїв, дослідити символічність образів пурпурових вітрил у творі; розвивати уміння характеризувати духовно-емоційний світ головних героїв повісті-казки); ▪ключові(уміння вчитися: активну пізнавальну діяльність,критичне й аналітичне мислення;комунікативні:навички спілкування в колективі;толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: навички роботи з книгою,вміння виокремлювати головне;загальнокультурні: естетичний смак,вишукані читацькі вподобання, віру в прекрасне, прагнення самовдосконалюватися. Обладнання: портрет О.Гріна, мультимедійні засоби, музичне оформлення, презентація. Тип уроку: систематизації та узагальнення знань.
Перегляд файлу

Тема : Ассоль і Грей .  Символіка образу пурпурових вітрил.   

Мета: охарактеризувати образи Ассоль і Грея, дати початкове поняття про символ, розкрити символіку твору;

  розвивати образне творче мислення, вдосконалювати навички виразного читання, монологічного мовлення;

 виховувати почуття доброти, сердечності, віру в прекрасну мрію і бажання її досягти.

Цілі (формувати компетентності):   

предметні (поглибити знання учнів про зміст  повісті Олександра Гріна «Пурпурові  вітрила»; схарактеризувати образи Ассоль і Грея, визначити художні засоби створення героїв, дослідити символічність образів пурпурових вітрил у творі; розвивати уміння характеризувати духовно-емоційний світ головних героїв повісті-казки);

ключові(уміння вчитися: активну пізнавальну діяльність,критичне й аналітичне мислення;комунікативні:навички спілкування в колективі;толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: навички роботи з книгою,вміння виокремлювати головне;загальнокультурні: естетичний смак,вишукані читацькі вподобання, віру в прекрасне, прагнення самовдосконалюватися.

Обладнання: портрет О.Гріна,  мультимедійні засоби, музичне оформлення, презентація.

Тип уроку: систематизації та узагальнення знань.

Я  зрозумів одну немудру істину.

Вона в тому, щоб робити так звані чудеса своїми руками.

О. Грін

Хід уроку

І. Організаційний момент. Емоційний настрій. Прослуховування пісні В.Лансберга «Ребята, надо верить в чудеса»

- Чи погоджуєтесь ви з тим, що потрібно вірити в дива?

  Грін стверджував, що корабель із пурпуровими вітрилами рано чи пізно приходить до кожного, хто вміє мріяти, хто всім серцем вірить у дива.

  • А як дана пісня і диво пов’язані з повістю Гріна «Пурпурові вітрила»?
  • Хто мріяв? Здійснилася їхня мрія?

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. На що ми повинні звернути увагу сьогодні на уроці? Які завдання ставимо?

IIІ. Актуалізація опорних знань,умінь і навичок.

Гра за повістю О.Гріна «Пурпурові вітрила»

«Завершуй!»

1.     Мері померла від… (запалення легенів).

2.     Лонгрен поїхав у місто, звільнився зі служби й почав… (ростити маленьку Ассоль).

3.     Лонгрен крикнув Меннерсу: «Вона так само…» (благала тебе).

4.Що надихнуло Егля на створення дивовижної казки, «яка розквітне в Каперні» . (Кораблик з пурпуровими вітрилами)

5.     «Ет, Ассоль, хіба вони…» (вміють любити? Треба вміти любити, а цього вони й не вміють).

6.      Коли Ассоль минуло вісім років, батько навчив її… (читати й писати).

7.     Перед Ассоль був не хто інший, як… (мандруючий Егль).

8.     «Ти будеш дорослою, Ассоль. Якось уранці в морській далині під сонцем…»  (блисне пурпурове вітрило і попрямує прямо до неї).

9.  Грей кілька разів приходив у бібліотеку, щоб… (подивитися на величезну картину).

10. На 15-му році життя Артур… (потай залишив дім і дістався моря. Відправився в плавання).

11. Артур плавав на «Секреті» доти, поки… (доля привела його в Лісс).

12. Не раз, хвилюючись і ніяковіючи, вона йшла вночі на морський берег, де, діждавшись світанку, цілком серйозно… ( виглядала корабель з Пурпуровими Вітрилами).

13. На її пальці блищав… ( променистий перстень Грея).

14.Грей повідомив команді, що йому потрібні… (пурпурові вітрила).

15.Вугляреві Ассоль сказала, що вона незабаром… (поїде з Каперни зовсім).

III. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

Слово вчителя.

Мрії. Як багато ми чекаємо від цього слова. Є надзвичайна приємна особливість мрії - можливість здійснення. Мрії наповнюють наше життя яскравими барвами, вони допомагають пізнати себе. І якщо мріяти, то вже ні в чому собі не відмовляти

     Вчені довели, що мрії роблять життя змістовнішим, стимулюють до активності... Людина з метою прагне прожити довше, аби втілити всі свої мрії в життя. Саме тому довше живуть ті люди, які вміють та не забувають мріяти.

У кожної людини своя мрія. Хтось хоче світ без воєн, хтось мріє про великий подвиг, хтось мріє про кохання, про дітей, про будинок і  кожна мрія має право на існування.

Саме про мрії сьогодні і піде мова. А точніше, про тих, хто не боявся мріяти і здійснювати їх власними руками.

 Такими є у повісті «Пурпурові вітрила» образ Ассоль, а поруч із нею — і Грея, того, хто здійснив її надії. Про них піде мова на нашому уроці.

 Сьогодні у нас незвичайний урок. Це – урок подорож на кораблі з пурпуровими вітрилами. Адже саме вони і стали символом здійснення мрій у повісті О.Гріна «Пурпурові вітрила». Ассоль дочекалася втілення своїх мрій в життя, бо щиро вірила і чекала.

У ХХІ столітті, коли все швидко рухається і змінюється, чекати на свої мрії недоречно, потрібно  самим наближатися до мрії.

Щоб думки-відповіді чулися всякчас,

Щоб ні на мить не збитись з курсу головного.

Щасливого шляху, мій юний друг,

Щасливого, як у народі кажуть, плавання!

 IV. Робота над темою уроку.

Об’єднання в групи : Ассоль, Грей,.

Слово вчителя: ми з вами ознайомимося з чудовим світом і героями повісті і будемо шукати відповіді на запитання:

  • Чи була випадковою зустріч Ассоль і Грея?
  • Чому вітрила пурпурові, а корабель білий?
  • У чому сенс назви повісті?

З образом головної героїні мотив світла і сонця пов'язаний невипадково. Ім’я дівчини в перекладі з іспанської означає «до сонця». Сонце-це тепло, життя. З появою Ассоль на сторінках повісті змінюється стиль розповіді, вона стає ліричнішою і теплішою. 

Виступ 1 групи: розповідь-характеристика Ассоль.

Бесіда

  • Як діти ставилися до Ассоль?
  • Які ігри полюбляла Ассоль?
  • Що сказав старий Егль про ім’я Ассоль? 
  • У якому світі живе Ассоль?

«Мікрофон» (для хлопців)- Які риси характеру Ассоль вас приваблюють і чому?

Виступ 2 групи: розповідь-характеристика Грея.

Хто такий Грей? Яким він був?

Бесіда

- Чим відрізнявся Артур від людей вищого світу?
(Артур Грей народився із живою душею, яка не хотіла наслідувати спосіб життя сім`ї.)

- Що, на вашу думку означають слова «жива душа»?

- Як Грей виховував у собі мужність?

«Мікрофон»:Звернення до дівчат. – Які риси характеру Грея вам подобаються і чому?

Підсумок :
- Що відчув Грей» , коли побачив на березі моря сплячу дівчину? ( відчув, що все в ньому зрушилося, усміхнулося. Таке відчуття з’явилося вперше).

- Що відчувала Ассоль?( У дівчини також зявилося  дивне відчуття. Все її єство сповнилося тривогою. Ассоль не могла ні читати, ні шити. Вона не думала ні про образи, ні про кривду).

- Що ж спільного і що відмінного у долях головних героїв?

Ассоль

Спільне

Грей

 

Живе біля моря

Дочка моряка

Книжки, іграшки

Дівчинка-ізгой

Любов до батька

Мрія про високе, духовне, чисте

 

 

 

любов до моря

самотність

здатність любити 

романтика

 

Багатий спадкоємець, книжки

Юнга на  кораблі
Утрата зв’язків із сім’єю

Любов до матері

Прагнення боротьби, відкриттів

 

Чи була зустріч героїв випадковою?  Чи принесла вона їм щастя? 

 Перегляд  к/ф «Шхуна підходить до Каперни».

  • Яка реакція у мешканців?
  • Які важливі для нас слова сказав Грей? (хочеш дива-зроби ) Чи реально зробити диво в реальному світі?

Проблемне запитання

  •   Що, на вашу думку, є найважливішими складовими людського щастя?
  • 1 учень. Досягнення поставленої мети.
  • 2 учень. Справжнє кохання, дружба, честь.
  • 3 учень. Творити диво своїми руками.
  • 4 учень. Та людина, яка приносить щастя іншим, сама щаслива.
  • 5 учень. Відчуття того, що ти недаремно живеш на землі і несеш відповідальність за оточуючий світ.

Слово вчителя.

Бачу, що ваше розуміння щастя співпадає з розумінням Ассоль, але у вас воно осучаснене. Сподіваюсь, що ваші душі наповняться щастям від того, що ви маєте мрію, яка надихає на працю, на виховання у собі почуття любові, добра, людяності, формує у вас велике бажання стати Людиною.

Робота з символами. 

Ви звернули увагу на те, що у творі О.Гріна «Пурпурові вітрила» є багато символів?  

 Діти, що таке символ?

Символ – це предметний або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища. Носіями символічного змісту у творі можуть виступати будь-які елементи: персонажі, порівняння, художні деталі, пейзажі, метафори тощо. Нерідко символи стають багатозначними. У казковій повісті-феєрії Олександра Гріна «Пурпурові вітрила» є багато символів. Зараз ми спробуємо їх знайти і визначити, що вони означають.

Символи повісті: 

  • Ассоль – символ світла, добра;
  • Грей –символ втілення мрії в життя;
  • пурпуровий колір – колір радості і краси, якої не вистачало у Каперні;
  • білий парусник під пурпуровими вітрилами – символ кохання та нового життя для Ассоль;
  • море – символ бурхливої долі й водночас символ свободи, волі, природної гармонії;
  • Каперна - символ людського зла, жорстокості, заздрощів, лицемірства, ницості;
  • зоря – символ пробудження душі, кохання;
  • сонячне світло – символ просвітлення душі, ідеалу, кохання.

V.Узагальнення знань,умінь і навичок

Узагальнююче запитання

Які загальнолюдські істини утверджує О.Грін у повісті “Пурпурові вітрила”?

Вправа «Пурпурові істини»

Учитель.  Зверніть увагу на епіграф нашого уроку, слова Грея, 

« дива потрібно творити своїми руками», цю нехитру істину він зрозумів.  Я пропоную вам на пурпурових стіках записати, які істини зрозуміли ви після прочитання і аналізу повісті «Пурпурові вітрила», і прикріпити їх до нашого кораблика .

(Учні пишуть істини, які вони зрозуміли)

VI. Підбиття підсумків уроку.

Лірична хвилинка. (відео)

Повість “Пурпурові вітрила” не схожа на жоден з прочитаних нами раніш творів. Це казка, в яку ми дуже хочемо вірити.  Грін стверджував, що корабель із пурпуровими вітрилами рано чи пізно приходить до кожного. Хто вміє мріяти, хто всім серцем вірить у дива.

 

VII.Домашнє завдання.


       Дати письмово відповідь на запитання: «Які життєві істини я виніс після прочитання повісті О.Гріна «Пурпурові вітрила?»)

docx
Додано
23 лютого
Переглядів
214
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку