Урок Тема: Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання. К. Симонов «Жди мене…» . Поетизація високого почуття, розкриття його сутності

Про матеріал
Мета: ознайомити з основними фактами біографії К. Симонова, з історією створення твору; розвивати усне мовлення учнів, навички виразного читання, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати повагу до справжніх почуттів, любов до художнього слова, почуття патріотизму. Обладнання: підручник, збірки поетичних творів, комп’ютерна презентація до уроків Ми виграли війну не тільки зброєю, а й силою людських почуттів Олесь Гончар Хід уроку І. Актуалізація опорних знань . Слово учителя. - Яку тему ми зараз з вами вивчаємо? Зараз ми з’ясуємо, як ви засвоїли матеріал попередніх уроків за допомогою літературного диктанту. (запис у зошит) 1. Літературний диктант 1. Iмя шотландського поета, який жив у 18 ст…(Роберт Бернс) 2. Імя жінки, якій Роберт Бернс присвятив багато поезій про кохання…(Джина Армор) 3. Вірш Роберта Бернса носить назву…(«Моя любов рожевий квіт») 4. Провідна тема вірша Р.Бернса «Моя любов рожевий квіт»… 5. Вірш Моя любов рожевий квіт нагадує…(пісню) 6. У якій країні народився та жив Г.Гейне?...(Німеччині) 7. Найвідомішу збірка поезій Г. Гейне…( «Книга пісень» 8. Поштовхом до написання віршів про кохання Генріхом Гейне було кохання до… (кузини Амалії) 9. Вірш Генріха Гейне носить назву…(«Коли настав удовий май») 10. У вірші «Коли настав удовий май» кохання Г.Гейне зображує через…(природу) 11. Назва твору О.Гріна у якому автор стверджує,що чудеса треба творити своїми руками … «Пурпурові вітрила» 12. Назвіть героїв повісті О. Гріна «Пурпурові вітрила», які є символом щирого кохання (Асоль,Грей)
Перегляд файлу

 Тема: Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання. К. Симонов «Жди мене…» . Поетизація високого почуття, розкриття його сутності.

Мета:  ознайомити з основними фактами біографії К. Симонова,  з історією створення твору; розвивати усне мовлення учнів, навички виразного читання, збагачувати словниковий запас школярів;  виховувати повагу до справжніх почуттів, любов до художнього слова, почуття патріотизму.

Обладнання:  підручник, збірки поетичних творів, комп’ютерна презентація до уроків

                                                                  Ми виграли війну не тільки зброєю,

                                                                     а й силою людських почуттів

                                                                                    Олесь Гончар

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань . Слово учителя.

 - Яку тему ми зараз з вами вивчаємо?

Зараз ми з’ясуємо, як ви засвоїли матеріал попередніх уроків за допомогою літературного диктанту. (запис у зошит)

1. Літературний диктант

  1. Iмя шотландського поета, який жив у 18 ст…(Роберт Бернс)
  2. Імя жінки, якій Роберт Бернс присвятив багато  поезій про кохання…(Джина Армор)
  3. Вірш Роберта Бернса носить назву…(«Моя любов рожевий квіт»)
  4. Провідна тема вірша Р.Бернса «Моя любов рожевий квіт»…
  5. Вірш Моя любов рожевий квіт нагадує…(пісню)
  6. У якій країні народився та жив Г.Гейне?...(Німеччині)
  7. Найвідомішу збірка поезій Г. Гейне…( «Книга пісень»
  8. Поштовхом до написання віршів про кохання Генріхом Гейне було кохання до…

(кузини Амалії)

  1. Вірш Генріха Гейне носить назву…(«Коли настав удовий май»)
  2. У вірші «Коли настав удовий май» кохання Г.Гейне зображує через…(природу)
  3. Назва твору О.Гріна у якому автор стверджує,що чудеса треба творити

своїми руками … «Пурпурові вітрила»

  1. Назвіть героїв повісті О. Гріна «Пурпурові вітрила», які є символом щирого кохання

(Асоль,Грей)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності .Вчитель: Як ви вже зрозуміли, сьогодні ми продовжимо розмову про найсвітліше, й найпрекрасніше почуття — кохання.  Кохання... воно для кожного своє, воно настільки різне й щоразу неповторне, що йому не можна дати чіткого визначення... кохання - це те, що допомагає; це те, що змушує страждати; це те, що дарує неповторне й ні із чим незрівнянне щастя. Письменники  різних часів та народів зверталися до теми кохання. Давайте пригадаємо деякі з них

Пригадайте, з якого твору прочитаний уривок. Слайд 1

1.Подивися, які я тобі приніс черевичкі!-сказав Вакула.-Ті самі, які носить цариця.-Ні! Ні! Мені не треба черевичків!-сказала вона, махаючи руками й не спускаючи з нього очей.-Я і без черевичків…- Далі вона не договорила й  зашарілася(М. Гоголь « Ніч перед різдвом»)

2. То й що ж , що сліпий?-сказала вона.-Якщо дівчина покохає сліпого, то й заміж треба виходити за сліпого…-Покохає…-зосереджено повторив він,- і брови його нахмурились-він прислухався до нових для нього звуків знайомого слова…(В.Короленко «Сліпий музикант»)

3. Наш початок… назавжди залишиться в пурпуровому відблиску вітрил. Створених у глибині серця, яке знає, що таке любов…(О.Грін «Пурпурові вітрила»)

 ІІІ. Повідомлення теми. Слайд 2,  цілей уроку.Слайд 3

 1. Вчитель: Нашу розмову про кохання ми продовжимо знайомством із творчістю російського письменника К.Симонова.

 IV. Засвоєння нових знань, вироблення та застосування умінь та навичок

1. Повідомлення про життя К. Симонова (слайд5, 6, 7. 8, 9)
Якою ж була історія створення цього вірша?

3. Повідомлення про історію створення вірша. Слайд 10

З листа Костянтина Михайловича Симонова читачеві (1969 рік): «У вірша «Чекай на мене» немає ніякої особливої ​​історії. Просто я поїхав на війну, а жінка, яку я любив, була в тилу. І я написав їй лист у віршах ... ». Валентині Сєровій.

4. Повідомлення про В. Сєрову. Слайд 11-12. Валентина Сєрова була однією із самих відомих актрис Радянського союзу 30-х- 40-х років. Коли на екранах зявився фільм «Дівчина з характером», глядачі брали кінотеатри штурмом. Саме  завдяки цій жінці  ми завдячуємо появі на світ вірша « Жди мене»

5. Виразне читання вірша «Чекай мене» у виконанні   К.Симонова (перегляд відеоролика)

6. Бесіда. Вірш К.М.Симонова знали напам’ять, інколи його знаходили в карманах       солдатських гімнастерок.

1.Як вигадаєте, чому поезія знайшла такий відгук у серцях мільйонів людей?(Вірш нагадує лист)

2. Що придає тексту автобіографічний характер? (Герой-автор. Займенник – «мене»).

4.Чи є в тексті час? (Нема. Воно було написане в 1941році).

7. Построфове читання тексту. Читання І строфи. Слайд 13

  1.    Чому на початку війни герой-автор знаходиться у такому пригніченому стані? (Симонов почав війну в 1939 році кореспондентом  на війні і мав уявлення ,що несе війна).
  2.    Як герой просить чекати його? (Коли інших не чекають).
  3.    Яке значення в І строфі  словосполучення «жди мене»? (Це крик душі, молитва).

     Читання ІІ строфи. Слайд 14

  1.    Як помінялась інтонація звернення ліричного героя до коханої?  (він наказує).
  2.    Як ви  розумієте слова(«с ними заодно випить не спеши») (він наказує не

             оплакувати, не хоронити раніше часу).

  Читання ІІІ строфи. Слайд 15

  1.    Чи помінявся внутрішній світ героя? ( він перестав боятися смерті).
  2.    Чому люди говорять, що солдату «повезло»? (вони не чекали його, не вірили у повернення).
  3.    При яких умовах солдати повертаються з війни? («Просто ты умела ждать, как никто другой»).
  4.    Яке смислове значення має число 2? (Це кохання, яке спроможне творити дива – врятувати, захистити воїна від куль).

7. Кластер. Слайд 16

«ЖДИ МЕНЕ» - ЦЕ  МАГІЯ СЛІВ…

І СТРОФА

 

ІІ СТРОФА

 

ІІІ СТРОФА

 

СМЕРТЬ

ЖИТТЯ

ЛЮБОВ

«желтые дожди»,

«снега метут»,«жара»;

«других не ждут»,

«писем не придет»,

«надоест всем…»

«не желай добра всем,

«пусть поверят

сын и мать»,

«пусть друзья устанут»,

«сядут у огня, выпьют горькое вино на помин  «выпить не спеши»

«я вернусь всем смертям назло»,

«ожиданием своим ты спасла меня»

«Просто ты умела ждать,

как никто другой.»

 

МОЛИТВА

НАКАЗ

ГІМН

Висновок. З одного боку, думка проста й зрозуміла, з іншого, словосполучення «жди мене» звучить як заклинання «Амінь»в молитві в І строфі, наказ – ІІ строфі, в ІІІ – як гімн коханню. Гармонію душі герой знаходить у поєднанні природного (чекати, значить вірити, сподіватися, любити) та божественного початку (вірі надії, любові), що й дає цілісність всього художнього твору.

8. Робота над епіграфом. Як ви розумієте слова О.Гончара? Слайд 17

8. Словникова робота. Слайд 18

Звукопис:  добирання звуків у віршованій мові, яке має художньо-виразне значення. Видами звукопису є асонанс (повторення голосних звуків), алітерація (повторення приголосних звуків).

Епістолярна форма:  в перекладі з грецької - лист, послання. Послання: літературний твір (зазвичай у віршовій формі) у вигляді звертання  до  якої-небудь особи або групи осіб.  Анафора: Стилістичний прийом, що полягає в повторенні однакових звуків,   складів, слів на початку віршованих рядків чи строф

9. Робота над художніми засобами вірша

1. У якій формі написаний вірш «Жди меня»?(у епістолярній формі у вигляді послання, листа)

1. Які голосні звуки повторюються частіше? Як називається такий вид звукопису?(алітерація)

2. З якою метою автор використовує алітерацію?(надає віршу інтонаційної виразності)

3.Прочитайте рядки, які починаються однаково. Як називається цей засіб виразносі?(анафора)

4. Для чого потрібна анафора в творі?( сприяє виділенню найголовніших ,на думку автора слів,

    які  несуть найбільше смислове навантаження)

 

V. Закріплення знань, умінь навичок

1.Скласти візитну картку автора. Слайд 19

Імя прізвище: Костянтин(Кирило) Симонов

Роки життя: 1915-1979

Країна: Росія, місто: Петроград

Освіта: Літературний інститут ім..Горького в Москві

Сфера діяльності: військовий кореспондент, учасник Другої світової війни, письменник

Твори: «Жди Мене», «Війна»,

5. Бесіда

1.Яке слово є ключовим у вірші?. Чому воно неодноразово повторюється у вірші?

3. Назвіть образи природи,що вказують на тривалість розлуки ліричного героя з коханою?

4. Які почуття утверджуються у вірші?

5. Чи є я поезія актуальною сьогодні?

 

Слово учителя.

Нажаль у нашій країні зараз не спокійно.  Зовсім молоді люди, яким тільки кохати і бути коханими, захищають цілісність нашої держави. А вдома на них чекають їх кохані, жінки, матері. Ось послухайте вірш Андрія Куликова «Жінкам, які провели коханих на війну, присвячується», написаний до свята 8 Березня 2015 року.

6. Розповідає підготовлений учень

Довкола війна, а у нас – кохання.

 Ти просиш: «Не їдь!» А я мовчу.

 Ну, так: небезпечно.

 Та де гарантія,

 Що не поїхавши, тебе захищу?

Як встоїть наша з тобою столиця,

 Якщо я не буду у тому селі,

Під котрим вороже військо з`явилося,

 А ми - бо мене не було – відійшли?

 – «Не їдь, благаю» - ти просиш.

Але кохання твоє – як бронь.

Я поїду. І виживу. І переможу.

V. Підсумок  уроку.

1. Чи важливо писати про кохання, коли йде війна?

2. К.Симонов присвятив свій вірш коханій жінці Валентині Сєровій. Чи можна сказати, що цей  вірш присвячений лише цій конкретній жінці?

 Рефлексія. Вправа «Закінчи речення…». Слайд 20

 1. Читаючи вірш, я відчував ...

 2. Такі вірші потрібні, тому що …

 3. Навіть в часи війни, люди повинні думати про кохання, бо …

Отже ми сьогодні закінчили вивчати тему «Дружба та кохання» мені хочеться від щирого серця побажати щоб кожен з вас  обов’язково зустрів своє кохання і був щасливим.

VI. Домашнє завдання. Повторити тему «Дружба та кохання». Підготуватись до контрольної роботи .

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ведькал Тетяна Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
24 лютого 2019
Переглядів
3692
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку