Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа. Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження

Про матеріал
Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа. Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження (зарубіжна література, 6 клас)
Перегляд файлу

1

 

КЗ «Гуляйпільська спеціалізована загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів»

ГУЛЯЙПІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа.

Динаміка образу Скруджа,

причини його духовного переродження

(зарубіжна література, 6 клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2020 р.

6 клас. Зарубіжна література

 

Тема. Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа.

Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження

 

МЕТА –  формувати компетентності

Предметні: поглибити знання про життя та творчість Ч.Діккенса, визначити ключові моменти сюжету повісті Ч.Діккенса «Різдвяна пісня…»; простежити динаміку образу Скруджа; вміти знаходити в тексті відповідні цитати; висловлювати власне ставлення до Скруджа (до зміни героя і після його внутрішньої зміни ); висловлювати власні враження, емоції, почуття, роздуми від прочитаного твору; знаходити у творі портрети персонажів; визначати роль портретів у розкритті образів; сприяти читацькій активності;

Ключові:

  • Громадянська відповідальність: обстоювати демократичні цінності;
  • Підприємливість і фінансова грамотність: оцінювати ініціативність і підприємливість під час ухвалення життєво важливих рішень;
  •  

Розвивати вміння давати відповіді на питання, логічне мислення, зв'язне мовлення, навички переказу та аналізу прозового тексту;

 

Виховувати гуманне ставлення до людей, сприяти вихованню активного читача, формуванню морально-етичних переконань учнів.

 

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання: портрет Ч. Діккенса мультимедійна презентація; тестові завдання, текст твору, виставка малюнків учнів попередніх років, ілюстрації до творів Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»; мp3-запис української народної щедрівки (обр. Леонтовича) «Щедрик-щедрик-щедрівочка прилетіла ластівочка…», географічна карта Європи, картки-питання для проведення вправи «Лови помилку»; доступ до мережі інтернет для застосування ресурсів LearningApps.org; mentimeter.com

 

Епіграф: Май душу, май серце, і будеш людиною на все життя

Ч.Діккенс

ХІД УРОКУ

І.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

(Звучить мp3-запис української народної щедрівки (обр. Леонтовича) «Щедрик-щедрик-щедрівочка прилетіла ластівочка…». Додаток 1)

Слово вчителя:

Прислухайтесь…, десь здалеку чути, як співають щедрувальники.

…Зима. Навколо біліють сніги. Мороз ніби пензлем розмалював вікна. Наближається одне з чарівних зимових свят. Різдво Христове – це одне з найсвітліших християнських свят, яке всім християнським світом відзначається з особливим благоговінням, це свято добра і любові, несподіванок, подарунків і див.

У нашому житті дива трапляються не так часто. Але завдяки вірі та прагненню до кращого людина здатна на неймовірне. Не випадково поети, письменники, художники звертаються знову до теми Різдва. Не залишився байдужим і видатний англійський письменник Ч. Діккенс, його повість так і називаються: «Різдвяна пісня в прозі...». З дитинства ми очікуємо дива в морозну зимову ніч Різдва. І воно приходить - принаймні, у чудових книгах Ч. Діккенса та М. Гоголя. Зі змістом повісті Ч.Діккенса ви повинні були познайомитись.

Нехай наш урок теж буде чудовим, неповторним, як різдвяне диво.

 Вперед, до чудес!

 

IІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ  І ЗАВДАНЬ УРОКУ

1. Робота з епіграфом

Май душу, май серце, і будеш людиною на все життя

Ч.Діккенс

 

- А чи вірите ви в чудеса? (Як ви розумієте епіграф до уроку?)

(Тема уроку та епіграф заздалегідь написані на дошці).

Учні записують тему та епіграф

  • Я думаю, Ч.Діккенс вірив в дива, бо якби він не вірив, то ми не отримали б таких творів як «Різдвяна пісня…», «Пригоди Олівера Твіста», «Маленька Дорріт» та інші, в яких захоплюючий сюжет, герої ваші однолітки, несподівана розв’язка. Головні герої – «маленькі» люди  з великим добрим серцем.

 

ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОНИХ ЗНАНЬ

 

  1. Стратегія «Лови помилку»
  • Визнач «фейкову» інформацію. (Що таке «фейк»? Фейкові новини, Фейк-ньюз(-с) (від англ. fake news — липові / підроблені / шахрайські / фальшиві новини) — підробка чи імітація новин (маніпулятивне спотворення фактів; дезінформація), яку створено з ігноруванням редакційних норм, правил, процесів, прийнятих у ЗМІ для забезпечення відповідності та перевіреності, та яка не витримує жодних, навіть поверхневих, перевірок на відповідність та реальність, але, незважаючи на це, має потужний вплив на свідомість великої кількості людей.).

Готуючись до уроку, я зазвичай, звертаюсь до Інтернет-джерел, де можна знайти багато інформації. Але чи вона правдива, чи «фейкова» треба вміти виокремлювати - розрізняти.

Звертаюсь до вас: допоможіть мені визначити серед поданої інформації про Ч.Діккенса та його повість «Різдвяна пісня…» визначити «правдиву». У вас на партах папірці, ви читаєте твердження, і, або погоджуєтесь, або спростовуєте його, обґрунтовуючи свою думку.

 

  • Діккенс народився в заможній родині.   (ні)
  • Пішов працювати вперше в 6 років     (ні, у 13)
  • Діккенс зневажав дітей, що змушені були працювати   (ні, запам’ятав на все життя)
  • Перше місце роботи Діккенса – лондонська газета    (ні, фабрика вакси. «Газета» - друге місце роботи)
  • Письменник забув про родину, коли розбагатів   (ні)
  • Популярною творчість Діккенса стала після його смерті  (ні)
  • Романи Діккенса сповнені любові до знедолених людей.    (так)
  • Скрудж – це головний герой повісті «Різдвяна пісня..»  (так)
  • До Скруджа прийшов компаньйон і сказав, що їм обом треба змінити своє ставлення до людей.    (ні)
  • Скрудж не мав ані родини, ані дітей, ані родичів.  (ні)
  • Дух Майбутнього показав Скруджеві, як він зміниться, стане щасливим у родині свого племінника, серед людей    (ні)
  • Скруджем також називають качура, що любить купатися у грошах – це герой мультфільму У.Діснея.   (так)
  • Щасливою може бути тільки людина з достатком.   (ні)

 

V. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

 

  1. Спостереження над текстом художнього твору

Слово вчителя:

Ми разом з автором та його героями «вирушаємо у подорож». Перед читачем Скрудж.

  • Яким його подає автор? (зачитати портрет стр…..)
  • Яким уявляєте його ви?

 

 

 «Зустріч з привидом» (перегляд відео фрагменту):

  • Прокоментуйте наведені фрагменти. Як вони характеризують героя, художню майстерність автора?

 

«Скрудж побачив перед собою дуже дивну істоту, схожу на дитину, але ще Що найпривітнішого було у цього духа? /Світло, яке широким пасмом йшло з голови і яке він гасив гасильником./

 

«Зустріч з духами»

  • І що найбільше дошкуляло Скруджеві під час спілкування з привидом Минулого Різдва? Що символізує світло привида і його вогнегасник?  Зачитати цитату з твору. Мотивувати свою відповідь /

«Скруджеві раптом нестерпно запряглося, щоб Дух вдягнув свій головний убір. Чому виникло в нього таке бажання, Скрудж, певно, й сам не зміг би пояснити, але все ж він попросив Привида надягти ковпак.

– Як! – закричав Дух. – Ти хочеш своїми нечистими руками погасити благе світло, яке я випромінюю? Тобі мало того, що ти – один із тих, чиї пагубні пристрасті створили цей вогнегасник і змусили мене рік за роком носити його, насунувши на самісінькі очі!»

 

  • Як Скрудж зміг здійснити подорож з Духом? /Дух торкнувся його грудей і він став таким же безтілесним./

 

  • Яка атмосфера панує цього різдвяного ранку? Зачитати цитату:

«Місто сховалося з очей, зникло безвісти. А разом із ним розсіялися морок і туман. Був холодний, ясний, зимовий день, і сніг укривав землю.»

  • Що саме розчулило Скруджа, коли побачив себе хлопчиком і що б хотів змінити у своїй поведінці?

/ «– Як би я хотів... – пробурмотів він згодом, утираючи очі рукавом і заховавши руку в кишеню; але відтак, оглянувшись довкола, додав: – Ні, тепер уже пізно.

– А чого б ти хотів? – запитав його Дух.

– Та нічого, – відповів Скрудж. – Нічого. Вчора увечері якийсь хлопчик заколядував біля моїх дверей. Мені б хотілося дати йому що-небудь, оце й усе.»/

  • То яким було дитинство Скруджа? Чи мало воно негативний вплив на подальшу долю хлопчика? /В обшарпаних стінах школи ми бачимо самотнього хлопчика, якого не завжди на свята забирали додому, тому можемо передбачити, що дитинство пройшло в бідності, що він був позбавлений батьківської любові./
  • З ким ще зустрічається Скрудж у минулому і ця зустріч заставила його пожалкувати про інші його вчинки? / Зустріч із сестрою Фен.

«– Вона померла вже заміжньою жінкою, – мовив Привид. – І здається, в неї залишилися діти.

– Один син, – поправив Скрудж.

– Справді, – сказав Дух. – Твій небіж.

Скруджеві стало трохи не по собі, і він буркнув:

– Так.»/

  • Що змусило Скруджа задуматись про свого підлеглого Боба Кретчита? /Згадка про те, як святкували переддень Різдва у крамниці Фіцвіга, коли Скрудж був там учнем:

«– Як небагато потрібно, щоб змусити цих простаків сповнитися подяки, – мовив Привид.

– Небагато? – здивувався Скрудж.

  • Чому Скрудж не мав ні сім’ї, ні дітей? І на це питання дасть відповідь минуле героя. /В молодості Скрудж мав дівчину, з якою був заручений. Але вони розлучились, тому що кохання він проміняв на гроші, на збагачення/

Таким чином ми з вами побували в минулому і дізнались про дитинство і юність нашого героя. То що ж стало причиною деградації Скруджа?

 

 

Зарядка для очей

- Прикрити долонями закриті очі, зробити різкий глибокий вдих через ніс,  потім виконати повільний видих через рот, через 20 – 30 секунд прибрати долоні, відкрити очі (вправу виконати 2 рази).

 

  • Робота з термінами.

Деградація – (від лат. зниження) – рух назад, поступове погіршення, втрата якихось властивостей.

/Отже, причини його деградації ховаються у його дитинстві й юності. Він не відчував любові батька і тому не навчився любити інших. З дитинства хлопчик був самотнім, тож звик до цього. Він не потребував товариства і згодом став жити ніби устриця в своїй ракушці. Будь-які стосунки з родичами дратували його. Рідних, сім’ю, друзів, навіть хороший настрій він замінив такий «божок» як гроші./

  • Яку мету переслідував Дух Минулого, перенісши Скруджа у минуле?

/Показати, що Скрудж не завжди був таким холодним, скупим і жорстоким; спробувати розтопити крижане серце Скруджа; змусити пожалкувати про деякі свої вчинки; зробити перші кроки до змін/.

 

Висновок: Скрудж втратив всі справжні людські цінності: любов, бажання мати сім’ю, дітей, втратив друзів. Залишилась одна життєва цінність – гроші, способи їх заробітку, заощадження.

  • Чому перебування у минулому стало нестерпним для Скруджа? Як він зупинив Духа Минулого Різдва?

/Світло, яке випромінював Дух, ніби розтоплювало крижане серце Скруджа, а перебування у минулому, спогади відроджували людяність, змусили відродити ті почуття, переживання, пожалкувати про деякі свої вчинки в сьогоденні./

 

  • Зустріч з якими людьми в минулому заставили пожалкувати містера Скруджа про деякі свої вчинки, які саме?

Побачив себе хлопчиком - школярем і пожалкував, що .......(відмовив хлопчику-коляднику під вікнами своєї контори у передріздвяний вечір).

 

  • Якщо привид Марлі з певною метою передрікав Скруджеві трьох привидів, саме перебування з якими змушували б Скруджа змінити своє життя, змінити своє ставлення до людей, аби не набратись гріхів, то з якою метою змінюється його кімната, наповнюється різними їствами різдвяного  столу. Пригадайте, як виглядала кімната Скруджа напередодні (Строфа І), що було їстівного (вівсянка).

/Дух змушував Скруджа переглянути своє ставлення до Різдва як до свята, до якого прикрашають оселі, готують традиційні страви. /

 

  • Дух Сьогоднішнього (Нинішнього)  Різдва.  
  • Зачитати портретну характеристику Духа Сьогодення.:

«Дух був одягнений у просту зелену мантію чи накидку, облямовану білим хутром…»

  • Як Скрудж зміг здійснити подорож з Духом? /Він міцно вчепився в його мантію./
  • Яку подорож здійснив Скрудж з Духом Теперішнього Різдва?
  • Яка атмосфера оточила наших мандрівників?

«Був різдвяний ранок, дуже морозно, і на вулиці звучала своєрідна музика, трохи різка, але приємна…»

  • Спираючись на текст, розповісти про родину Боба Кретчита.

/ «На порозі дому Боба Кретчита Дух зупинився і з посмішкою покропив його житло зі своєї лампи… /

  • Які деталі портрету, інтер’єру, навіть вміст святкового столу цієї родини говорять про їх бідність? /Одяг членів родини був старим, поношеним, але виглядав ошатно/
  • Чому доля Крихітки Тіма стурбувала Скруджа? Що змусило містера Скруджа покаятись у своїх словах, вчинках?

«Скажи, Крихітка Тім буде жити?                    Зачитати: стор……

Якщо Майбутнє нічого не змінить, дитина помре.

  • Яке ставлення родини Боба Кретчита було до містера Скруджа?

Стор……..

 

  • Що було головним і цій родині? / Головною була турбота про кожного члена родини, один про одног/
  • Покинувши будинок Боба Кретчита, в яких місцях побував Скрудж, дякуючи Духу Сьогодення?

/Вони побували у найвіддаленіших куточках країни: на торф’яних болотах, на маяку, на палубі корабля – і всюди люди радо вітали Різдво./

  • Як ви гадаєте, чому Дух змусив побувати Скруджа в різних куточках країни? /Щоб довести ще одну його помилку, Різдво – це не «дурниці», як він гадав, це передусім родинне свято, це і традиційне свято англійців.
  • Скрудж став свідком святкування Різдва у родині свого племінника, який щороку його запрошував до себе на гостину, а Скрудж щороку відмовляв. Як святкували Різдво в цій родині? Чи сподобалось це Скруджу?
  • Як родина племінника ставилась до Скруджа?

Зачитати: стор………

 

Фізкультхвилинка:

Всі учні піднімаються, стають біля парт так, щоб не заважати один одному. Вчитель показує вправи:

«Скрудж піднявся, потягнувся,

Раз – нахилився,

Два – нахилився,

Три – нахилився. (виконати нахили)

Руки в боки порозводив,

Скарб його високо висів,

І щоб скарб йому дістати,

Треба всім навшпиньки стати.»

 

 VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

  1. «Дослідження»
  • Уявіть, що ви адвокат, і на суді «захищаєте інтереси» Скруджа, то які назвали б причини «переродження» свого підзахисного?(запишіть причини у зошит не менше трьох).
  1. «Хмарка слів»
  • Виписати у два стовпчики із запропонованих «хмаринок слів» риси характеру Скруджа, які йому притаманні до зустрічі з Духами та після зустрічі.

 

 

 

 

 

 

 

  1. Відтворити сюжетний ланцюжок твору за поданими епізодами

(Розташувати ілюстрації за порядком подій у творах. Роздатковий матеріал підготувати на кожну парту, або онлай-завдання, створене за допомогою ресурсу LearningApps.org)


«Різдвяна пісня у прозі»

  1.  «Подорож у сучасне»
  2. Різдвяне місто.
  3. Забуте кохання.
  4. Свято у родині Боба Кретчита.
  5. Зустріч із Злиднем і Неосвіченістю.
  6. У родині боржника.
  7. На цвинтарі.

 

 

 

 

 

VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

  1. Завдання-опитування за допомогою ресурсу «Mentimeter.com»

Оцініть свою роботу на уроці.

 

2. Звернення до епіграфу:

Май душу, май серце, і будеш людиною на все життя

Ч.Діккенс

- Хто ж такий Скрудж: «твердий і гострий, як кремінь…» чи він, все ж таки, людина, «яка має душу і серце»?

 

 

3.Оцінювання учнів

 

VIІ.  ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ

  1. Скласти «проєкт» сторінки Скруджа в соц.мережі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
16 березня 2021
Переглядів
2205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку