1
КЗ «Гуляйпільська спеціалізована загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів»
ГУЛЯЙПІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа.
Динаміка образу Скруджа,
причини його духовного переродження
(зарубіжна література, 6 клас)
2020 р.
6 клас. Зарубіжна література
Тема. Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа.
Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження
МЕТА – формувати компетентності
Предметні: поглибити знання про життя та творчість Ч.Діккенса, визначити ключові моменти сюжету повісті Ч.Діккенса «Різдвяна пісня…»; простежити динаміку образу Скруджа; вміти знаходити в тексті відповідні цитати; висловлювати власне ставлення до Скруджа (до зміни героя і після його внутрішньої зміни ); висловлювати власні враження, емоції, почуття, роздуми від прочитаного твору; знаходити у творі портрети персонажів; визначати роль портретів у розкритті образів; сприяти читацькій активності;
Ключові:
Розвивати вміння давати відповіді на питання, логічне мислення, зв'язне мовлення, навички переказу та аналізу прозового тексту;
Виховувати гуманне ставлення до людей, сприяти вихованню активного читача, формуванню морально-етичних переконань учнів.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: портрет Ч. Діккенса мультимедійна презентація; тестові завдання, текст твору, виставка малюнків учнів попередніх років, ілюстрації до творів Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»; мp3-запис української народної щедрівки (обр. Леонтовича) «Щедрик-щедрик-щедрівочка прилетіла ластівочка…», географічна карта Європи, картки-питання для проведення вправи «Лови помилку»; доступ до мережі інтернет для застосування ресурсів LearningApps.org; mentimeter.com
Епіграф: Май душу, май серце, і будеш людиною на все життя
Ч.Діккенс
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
(Звучить мp3-запис української народної щедрівки (обр. Леонтовича) «Щедрик-щедрик-щедрівочка прилетіла ластівочка…». Додаток 1)
Слово вчителя:
Прислухайтесь…, десь здалеку чути, як співають щедрувальники.
…Зима. Навколо біліють сніги. Мороз ніби пензлем розмалював вікна. Наближається одне з чарівних зимових свят. Різдво Христове – це одне з найсвітліших християнських свят, яке всім християнським світом відзначається з особливим благоговінням, це свято добра і любові, несподіванок, подарунків і див.
У нашому житті дива трапляються не так часто. Але завдяки вірі та прагненню до кращого людина здатна на неймовірне. Не випадково поети, письменники, художники звертаються знову до теми Різдва. Не залишився байдужим і видатний англійський письменник Ч. Діккенс, його повість так і називаються: «Різдвяна пісня в прозі...». З дитинства ми очікуємо дива в морозну зимову ніч Різдва. І воно приходить - принаймні, у чудових книгах Ч. Діккенса та М. Гоголя. Зі змістом повісті Ч.Діккенса ви повинні були познайомитись.
Нехай наш урок теж буде чудовим, неповторним, як різдвяне диво.
Вперед, до чудес!
IІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
1. Робота з епіграфом
Май душу, май серце, і будеш людиною на все життя
Ч.Діккенс
- А чи вірите ви в чудеса? (Як ви розумієте епіграф до уроку?)
(Тема уроку та епіграф заздалегідь написані на дошці).
Учні записують тему та епіграф
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОНИХ ЗНАНЬ
Готуючись до уроку, я зазвичай, звертаюсь до Інтернет-джерел, де можна знайти багато інформації. Але чи вона правдива, чи «фейкова» треба вміти виокремлювати - розрізняти.
Звертаюсь до вас: допоможіть мені визначити серед поданої інформації про Ч.Діккенса та його повість «Різдвяна пісня…» визначити «правдиву». У вас на партах папірці, ви читаєте твердження, і, або погоджуєтесь, або спростовуєте його, обґрунтовуючи свою думку.
V. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Слово вчителя:
Ми разом з автором та його героями «вирушаємо у подорож». Перед читачем Скрудж.
«Зустріч з привидом» (перегляд відео фрагменту):
«Скрудж побачив перед собою дуже дивну істоту, схожу на дитину, але ще Що найпривітнішого було у цього духа? /Світло, яке широким пасмом йшло з голови і яке він гасив гасильником./
«Зустріч з духами»
«Скруджеві раптом нестерпно запряглося, щоб Дух вдягнув свій головний убір. Чому виникло в нього таке бажання, Скрудж, певно, й сам не зміг би пояснити, але все ж він попросив Привида надягти ковпак.
– Як! – закричав Дух. – Ти хочеш своїми нечистими руками погасити благе світло, яке я випромінюю? Тобі мало того, що ти – один із тих, чиї пагубні пристрасті створили цей вогнегасник і змусили мене рік за роком носити його, насунувши на самісінькі очі!»
«Місто сховалося з очей, зникло безвісти. А разом із ним розсіялися морок і туман. Був холодний, ясний, зимовий день, і сніг укривав землю.»
/ «– Як би я хотів... – пробурмотів він згодом, утираючи очі рукавом і заховавши руку в кишеню; але відтак, оглянувшись довкола, додав: – Ні, тепер уже пізно.
– А чого б ти хотів? – запитав його Дух.
– Та нічого, – відповів Скрудж. – Нічого. Вчора увечері якийсь хлопчик заколядував біля моїх дверей. Мені б хотілося дати йому що-небудь, оце й усе.»/
«– Вона померла вже заміжньою жінкою, – мовив Привид. – І здається, в неї залишилися діти.
– Один син, – поправив Скрудж.
– Справді, – сказав Дух. – Твій небіж.
Скруджеві стало трохи не по собі, і він буркнув:
– Так.»/
«– Як небагато потрібно, щоб змусити цих простаків сповнитися подяки, – мовив Привид.
– Небагато? – здивувався Скрудж.
Таким чином ми з вами побували в минулому і дізнались про дитинство і юність нашого героя. То що ж стало причиною деградації Скруджа?
Зарядка для очей
- Прикрити долонями закриті очі, зробити різкий глибокий вдих через ніс, потім виконати повільний видих через рот, через 20 – 30 секунд прибрати долоні, відкрити очі (вправу виконати 2 рази).
Деградація – (від лат. зниження) – рух назад, поступове погіршення, втрата якихось властивостей.
/Отже, причини його деградації ховаються у його дитинстві й юності. Він не відчував любові батька і тому не навчився любити інших. З дитинства хлопчик був самотнім, тож звик до цього. Він не потребував товариства і згодом став жити ніби устриця в своїй ракушці. Будь-які стосунки з родичами дратували його. Рідних, сім’ю, друзів, навіть хороший настрій він замінив такий «божок» як гроші./
/Показати, що Скрудж не завжди був таким холодним, скупим і жорстоким; спробувати розтопити крижане серце Скруджа; змусити пожалкувати про деякі свої вчинки; зробити перші кроки до змін/.
Висновок: Скрудж втратив всі справжні людські цінності: любов, бажання мати сім’ю, дітей, втратив друзів. Залишилась одна життєва цінність – гроші, способи їх заробітку, заощадження.
/Світло, яке випромінював Дух, ніби розтоплювало крижане серце Скруджа, а перебування у минулому, спогади відроджували людяність, змусили відродити ті почуття, переживання, пожалкувати про деякі свої вчинки в сьогоденні./
Побачив себе хлопчиком - школярем і пожалкував, що .......(відмовив хлопчику-коляднику під вікнами своєї контори у передріздвяний вечір).
/Дух змушував Скруджа переглянути своє ставлення до Різдва як до свята, до якого прикрашають оселі, готують традиційні страви. /
«Дух був одягнений у просту зелену мантію чи накидку, облямовану білим хутром…»
«Був різдвяний ранок, дуже морозно, і на вулиці звучала своєрідна музика, трохи різка, але приємна…»
/ «На порозі дому Боба Кретчита Дух зупинився і з посмішкою покропив його житло зі своєї лампи… /
«Скажи, Крихітка Тім буде жити? Зачитати: стор……
Якщо Майбутнє нічого не змінить, дитина помре.
Стор……..
/Вони побували у найвіддаленіших куточках країни: на торф’яних болотах, на маяку, на палубі корабля – і всюди люди радо вітали Різдво./
Зачитати: стор………
Фізкультхвилинка:
Всі учні піднімаються, стають біля парт так, щоб не заважати один одному. Вчитель показує вправи:
«Скрудж піднявся, потягнувся,
Раз – нахилився,
Два – нахилився,
Три – нахилився. (виконати нахили)
Руки в боки порозводив,
Скарб його високо висів,
І щоб скарб йому дістати,
Треба всім навшпиньки стати.»
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
(Розташувати ілюстрації за порядком подій у творах. Роздатковий матеріал підготувати на кожну парту, або онлай-завдання, створене за допомогою ресурсу LearningApps.org)
«Різдвяна пісня у прозі»
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Оцініть свою роботу на уроці.
2. Звернення до епіграфу:
Май душу, май серце, і будеш людиною на все життя
Ч.Діккенс
- Хто ж такий Скрудж: «твердий і гострий, як кремінь…» чи він, все ж таки, людина, «яка має душу і серце»?
3.Оцінювання учнів
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ