Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Значення образу Різдва у творі.

Про матеріал
В документі ви знайдете цікавий та корисний відкритий урок, який зможете застосувати і на своїх уроках.
Перегляд файлу

 

Тема уроку. Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Значення образу Різдва у творі.

Мета:

-ознайомити учнів із традиціями святкування Різдва у різних країнах, розкрити значення образу Різдва в повісті;

-розвивати логічне й  образне мислення, вміння зіставляти й порівнювати;

-пробуджувати почуття доброти й милосердя, викликати бажання зберігати й дотримуватися національних традицій, виховувати почуття любові до ближніх.

Обладнання: аудіозапис пісні М. Леонтовича «Щедрик», ілюстрації, текст повісті.


Перебіг уроку

Тоді людина стає кращою, коли ви покажете їй, якою вона є     насправді.

А.П.Чехов

 

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Звучить пісня Леонтовича «Щедрик».

  1. Слово вчителя

Наближаються світлі і радісні дні – Різдво, Новий Рік. У цей час відбуваються різні дива. Особливо повний чудес Святий Вечір. Звичайні в інший час предмети та речі набувають чарівних властивостей.

-Які різдвяні фільми ви знаєте?(“Один удома”)

Різдво – улюблене свято англійців, і в цьому письменник вбачав нагоду примирити ворогів, забути образи, встановити мир, злагоду і добрі стосунки між усіма людьми. “Різдвяні повісті” мали стати соціальною проповіддю в цікавій художній формі.

(Звернення до портрету Ч. Діккенса)

- Якою людиною – бідною чи багатою - був Ч. Діккенс?

- Яким було його дитинство?

-Чи змінився письменник, коли став багатим?

        У дні Різдва кожна людина чекає на диво, бо душа її потребує цього, адже людина живе мрією, надією, бо так прагне прекрасного. Сьогодні ми будемо говорити про казкове переродження Скруджа.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Слово вчителя

- Пропоную кожній групі, яка отримала домашнє завдання на сьогоднішній урок, розповісти про особливості святкування Різдва.

2. Виступ  груп із повідомленнями (необхідно було виконати завдання за наступними питаннями) (Зразки виконання домашнього завдання у вигляді лепбуку):

  • Коли святкують Різдво у країні?
  • Яка страва традиційно подається на стіл?
  • Що зазвичай дарують у це свято?
  • Що роблять люди у цей день?
  • Чому люблять це свято, у що вірять?

      2. Бесіда

- Ми уважно послухали цікаві повідомлення груп, дякую за підготовку. Отже, скажіть, що ж об’єднує людей усього світу в Різдво? (Відповіді учнів)

- Знайдіть і прочитайте в повісті, як автор говорить про різдвяні дні. («Це радісні дні, дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди… вільно розкривають одне одному серця»)
- То що символізує свято Різдва? (Йдеться не лише про одне із свят на сторінках календаря, а про стан людської душі, милосердя, добро, співчуття до нужденних, про турботу, людяність. Це ідея пробудження людського в людині уособлюється в образі дзвону – з нього розпочинається твір («той дзвін починає розхитуватись. Спочатку ледь помітно, але незабаром уже задзвонив гучно і йому завторували всі дзвони будинку», це викликає «незбагненний страх» героя), дзвоном же твір і закінчується, тільки це вже буде різдвяний дзвін (нестримний захват йому урвав церковний благовіст». «Сьогодні Різдво!»-радіє перероджений Скрудж).

3. Скласти сенкан «Скрудж»

-Скрудж

-Жорстокий, милосердний.

-Подорожує, пригадує, перероджується.

-Маєш дбати про Різдво в душі.

-Віра.

(Запис у зошитах  теми, епіграфа уроку)

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Розповідь учителя з елементами евристичної бесіди

-  На початку нашого уроку прозвучала пісня відомого українського композитора Миколи Леонтовича. Як вона називається? («Щедрик»)

- Чи знаєте ви, що М. Леонтович жив і  працював у станційному містечку Гришино (тепер це наш рідний Красноармійськ). Він був учителем співів у залізничній школі. Одразу організував хор, створив невеличкий оркестр. Отже, ми вважаємо

М. Леонтовича нашим земляком.

- У яких відомих фільмах звучить ця пісня? («Гарі Потер», «Сам удома», «Сам удома 2: «Загублений у Нью-Йорку»)

- Ось так «Щедрик» М. Леонтовича, маленьке українське диво, розійшлося по всіх континентах. Настільки ця пісня сподобалася американцям, що в 1936 році американець українського походження Петро Вільговський, створив англійську версію слів до «щедрика». Пізніше пісня закріпилася в музичній культурі західних країн під назвою «колядка дзвонів». І до сьогоднішнього дня американські хори, професійні й непрофесійні, співають цей твір як колядку на Різдво.

2. - Знайдіть у тексті портрет Скруджа і запишіть його на ці чарівні сніжинки.

3. Робота в парах. Виконання творчого завдання

Запишіть на стікерах слова побажань, які зазвичай зичили господарям на Різдво в Україні і прикріпіть їх на ялиночку.

 

 4. Слово вчителя

- Отже, ви помітили, що здавна наші предки бажали один одному здоров’я, добробуту, миру й злагоди. Будь-який добрий господар з радістю зустрічав колядників і щедро наділяв їх гостинцями за щирі  привітання.

5. Бесіда за змістом повісті

-Назвіть риси характеру, властиві Скруджеві до зустрічі з Духами: самотність, заздрість, жадібність, ненависть, злість, зневага, байдужість, холодність, скритність, скупість.

- Створіть асоціативний ряд зі словом Різдво.

(радість-родина-ікона-іскра-задоволення-зірка-діти-диво-віра-веселощі-очікування.

Син Божий-ялинка-коляда-світло-Ісус-зоря-кутя-подарунки-диво).

6.Робота в групах.

-Побудуйте ланцюжок помилок Скруджа.

(Любов до грошей-жадібність-скнара-байдужість до оточуючих-жорстокість-зрада у коханні-зрада друзів-самотність)

-Якою б ви намалювали жадібність? (на ватманах)

Учитель: Чим більше грошей ставало у Скруджа, ти менше в його душі залишалось людяності, щедрості, доброти, милосердя. У нього були гроші, і він вважав, що більше нічого в житті не треба. Але автор вірив у добро. Вірив, що людина може змінитися, що паростки добра не загинули і можуть відродитися.

7. Словникова робота.

Переродження – оновлення, зміна.

Переродитися  - стати іншою людиною.

Деградація-занепад.

Деградувати-ставати гіршим, йти назад у розвитку, занепадати.

V. Закріплення навчального матеріалу

1.Бесіда

  • Чи зрозумів Скрудж свої помилки?
  • Чи став він щасливим ? (Так, тому що навчився ділитися з людьми добром, радістю, робити їх щасливими).
  • Чому повість має гуманістичну спрямованість? (Вона розповідає про повернення людини на шлях істини, добра і справедливості).

Гуманізм – це  “людяність”.

 

  • Чи має повість, як і кожна казка, підтекст? (Письменник нагадує людям, що часто у своїх нещастях винуваті вони самі, у їхніх руках змінити життя на краще, жити у мирі та злагоді, бути добрими і милосердними, аналізувати свої помилки).
  • Чого змушував письменник людей? (Замислитися над своїм життям).

2. Асоціативне гроно «Сяйво ВОГНЮ в трьох подорожах Скруджа».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Слово вчителя
  • На початку повісті   головного героя   Ебенезера Скруджа  зображено скнарою і людиною із черствим та холодним серцем. Проте  чарівна Різдвяна ніч та три її таємничі духи розтопили крижинку в байдужій душі. Скрудж  визнав свої помилки, змінився. Герой усвідомив, що в нього є ще шанс жити по-іншому, даруючи тепло та добро оточуючим та рідному небожу. Необхідно надавати перевагу духовному збагаченню, аніж  матеріальному.  Чарльз Діккенс писав: «Устигайте робити добро, поки ви ще живі. Творіть добро у реальному житті, і врятована буде душа ваша». 
  • Різдво-це найулюбленіше свято жителів Англії, яке так любив Ч. Діккенс. Ще при  житті його величали “Містером Різдво”, співцем доброти і милосердя, поборником  гуманізму. Своїми творами він намагався зробити  світ кращим і справжніми коштовностями вважав доброту і милосердя, а найвищою людською цінністю – тепло родинного вогнища.
  •                - Наближаються Різдвяні свята. Потіште у ці святкові дні один одного усмішкою, поглядом, добрим словом – і вже цим ви зробите людину щасливою.
  •               Будьте у ці святкові дні особливо уважними до рідних. Добро, яке здатна творити людина, варте великого скарбу.                      

Із РіздвомХристовим

Я щиро вітаю!

Щастя і здоров’я

Вам усім бажаю!

Нехай віра в серці

Кожного засяє,

Матір Божа з неба

Усіх привітає!

           -  Розкажіть щедрівки, колядки, які ви знаєте.

VI. Рефлексія. Оцінювання
Продовжіть речення:
- Я вважаю, що Скрудж заслуговує на …

  • Я вірю, що Скрудж…
  • Я співчуваю Скруджу, бо…

VIІ.Домашнє завдання

Написати міні-твір (8-10 речень) на тему «Не гроші роблять людину щасливою, а людяність».

 

doc
Додано
16 грудня 2019
Переглядів
2427
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку