«Чарівна панна Осінь їде на коні!» Слово як компонент речення. Лексичне значення слова. Слово як частина мови. Добір слів для доповнення речення. Складання речень певного змісту.

Про матеріал
Мета: закріпити поняття слово, речення; формувати вміння розрізняти слово від речення, пояснювати відмінності між словом і реченнням; навчити пояснювати лексичне значення слів, конструювати речення певного змісту; збагатити словниковий запас дітей; розвивати логічне мислення, пам′ять, увагу, спостережливість; виховувати любов до природи, бережне ставлення до неї, вміння бачити й чути красу осінньої природи, милуватися нею.
Перегляд файлу

Тема. «Чарівна панна Осінь їде на коні!» Слово як компонент речення. Лексичне значення слова. Слово як частина мови. Добір слів для доповнення речення. Складання речень певного змісту.

Мета: закріпити поняття слово, речення; формувати вміння розрізняти слово від речення, пояснювати відмінності між словом і реченнням; навчити пояснювати лексичне значення слів, конструювати речення певного змісту; збагатити словниковий запас дітей; розвивати логічне мислення, пам′ять, увагу, спостережливість; виховувати любов до природи, бережне ставлення до неї, вміння бачити й чути красу осінньої природи, милуватися  нею.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Осінь – чарівниця килим розтелила,

Ніби то Жар-Птиця біля лісу сіла.

Листя червоніє, достига калина,

Розквітає рідна Мати Україна!

Неповторна та чарівна палітра осінніх кольорів вабить усіх. Невимовні пахощі прохолодного повітря огортають нас. Догоряють останні квіти яскравим полум′ям. Зрідка дихне легенький вітерець, підхопить листочок – і він закрюжляє в осіннім танку. Раптом з′явиться дрібненький дощик, напоє втомлену за літо землю… І душа заспокоюється, тобі хочеться пригорнути увесь білий світ, серце наповнюється любов′ю, ніжністю, добротою…

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

  1. Проблемгно-пошукове завдання.

Осінь                 Золота осінь крокує лісом, гаєм, полем.

Вересень              У лісі вересень виграє зеленими, жовтими, червоними барвами.

Дощ                   Грайливий дощик постукав по дахах будинків.

   У чому різниця двох колонок? З чого складається речення? Чи можна видалити з речення слово, ряд слів? Що зміниться в реченні?

 

Отже, слово – це компонент речення. Забираючи певне слово, ми змінюємо частково зміст речення, його емоційність.

  1. Дослідження лексичного значення

Тился, ситял, листя           Чуєра, рачує, чарує          совине, оневис,  восени

Які з-поміж поданих сполучень звукіа є словами? Чи існують слова без значень? Чи існує значення без звукової оболонки?

 

Отже, слово має лексичне значення, не можна утворити слово без звуків і поєднання їх.

 

  1. Творче конструювання. Робота біля дошки.

Виходячи з лексичного значення слів, доберіть до поданих підметів присудки. Запишіть їх парами.

Підмети: ластівки, горобці, журавлі, солов′ї, зозулі, сороки, голуби, ворони, півні, качки, гуси.

Присудки: кують, тьохкають, цвірінькають, щебечуть, курличуть, скрекочуть, каркають, воркують, ґелґочуть, кукурікають, кахкають.

Ластівки щебечуть                                                ворони каркають

Горобці цвірінькають                                            півні кукурікають

Журавлі курличуть                                                 качки кахкають

Солов′ї тьохкають                                                 гуси ґелґочуть

Зозулі кують                                                           голуби воркують

Сороки скрегочуть

  1. Робота в групах

Об′єднуємося в шість невеличких груп. Прочитати текст, виписати по 5 слів: 1група – іменники, 2 –  прикметники, 3 – займенники, 4 – числівники, 5 – дієслова, 6 – прислівники.

Жила-була на світі одна чарівна панні – Осінь. Було у неї троє привабливих синів. Жили вони окремо від своєї матусі. Вирішила ненька відвідати першого наймолодшого сина – Вересня. Заглянула на обійстя⁴ – усе зелено, де-не-де видніються жовті, червоні барви, скрізь затишно й тихо. Повільним кроком попростувала до другого сина – Жовтня. Господа вигравала то там, то тут червогогарячими та жовтогарячими барвати, скрізь було тихо, ледь доносилися жалібне ячання⁴ ледедів та сумна журавлина пісня. Другий син досить щедро та багато віддячив матері за вкладену працю в його виховання запашними яблуками та грушами, сливами та горіхами. Третій син – Листопад – зустрів матусю прохолодою, дрібним дощиком. Сумно на дущі матері… Та вирішив розвеселити стареньку спочатку грою вітру на скрипці, а потім чарівним танком листопаду. Радісно стало неньці, відійшли сум та тривоги. Задоволена матуся  своїми трьома дітьми, не соромно їй перед батьком – Роком за своїх дітей.

Обійстя⁴ - подвір′я, садиба, двір господаря

Ячання⁴ - дія за значенням ячати і звуки, утворювані цією дією. 

 

Як ви визначали частини мови? (поставили питання)

Отже, до слів, які відносяться до самостійних частин мови, можна поставити запитання та визначити за ним частину мови

Чи до всіх слів можна поставити питання? До яких ми не ставимо запитань?

Ці слова належать до службових частин мови

 

  1. Творчий конструктор

Працюємо по варіантах. Доповніть речення словами із довідки.

  1. Птахи відлетіли              2. Листочок зірвався.               3.Клен одягнув.

Довідка:

  1. З, сум, перелітній, до, теплий, край.
  2. Жовтогарячий, з, зажурений, дерево, сумний.
  3. Сорочка, із, золотий, листя, вишитий.

З сумом перелітні птахи відлетіли до теплтх країв. Жовтогарячий листочок зірвався з сумного, зажуреного дерева. Клен одягнув вишиту сорочку із золотого листя.

Чи граматично поєдналися слова у ваших реченнях? Як узгодилися прикметники з іменниками? (рід, число, відмінок) Чи викорисовували ви службові частини мови? Яка їх роль? (зв′язок між словами)

ІУ. Підсумок засвоєних знань.

      Складіть 3-5 речень на тему «Чарівна осінь їде на коні» за картинами на стор. 24.

У. Домашнє завдання.

Вправа 23 ( скласти розповідь  «Як я провів літні канікули»)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трифонова Галина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 червня 2021
Переглядів
5685
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку