Урок засвоєння нових знань "Чергування голосних і приголосних у коренях слів"

Про матеріал
Ознайомити з основними випадками чергування голосних і приголосних звуків у коренях слів; навчати розпізнавати явище чергування у словах; з’ясувати умови чергування; формувати навички правильного написання слів і пояснення орфограм; розвивати увагу до слова, уміння узагальнювати й систематизувати матеріал; зацікавити духовною спадщиною українців, зокрема прислів’ями і приказками, у яких сконцентровано народну мудрість, коригувати правильність свого письма
Перегляд файлу

Навчальний предмет. Українська мова. 5 клас

Розділ. Морфеміка

Тема. Чергування голосних і приголосних у коренях слів

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань

Мета: ознайомити з основними випадками чергування голосних і приголосних звуків у коренях слів; навчати розпізнавати явище чергування у словах; з’ясувати умови чергування; формувати навички правильного написання слів і пояснення орфограм; розвивати увагу до слова, уміння узагальнювати й систематизувати матеріал; зацікавити духовною спадщиною українців, зокрема прислів’ями і приказками, у яких сконцентровано народну мудрість, коригувати правильність свого письма                          

Обладнання: таблиці, підручники, мультимедійна дошка

                                                Хід уроку

I.   Нервово-психологічна підготовка здобувачів освіти до уроку

II. Актуалізація опорних знань,умінь і навичок  

III. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності

Дослідження-спостереження. Прочи­тайте групи слів. Виділіть у них корені. Що ви помітили?

Воля – вільний, друг – подружка – друзі, садити – посаджу, горох – горошина, скакати – скочити.

Підкресліть літери, що позначають голосні і приголосні звуки, якими відмінні корені.

IV.Сприймання та засвоєння нових знань.

Пояснення учителя

Явище, внас­лідок якого голосні або приголосні звуки в коренях споріднених слів чи при слово­зміні змінюються на інші, називається чер­гуванням. Найчастіше чергування відбува­ється в коренях. Чергування з’явилося як результат історичних змін у мові або ж у процесі взаємозв’язку звуків у мовленні. У вас ще недостатньо теоретичних знань, аби зрозуміти причини таких змін, тож тему засвоюватимемо практично. Вам потріб­но вміти розпізнавати явище чергування у словах, називати звуки, які чергуються, бачити, у якому випадку відбулося чергу­вання – під час утворення нового слова чи при його зміні. Протягом вивчення теми заповнюємо таблицю:

 

Які звуки чергуються

Умови чергування

      Приклади

 

 

 

Дослідження на основі алгорит­му. 

Прочитайте подані слова і виконайте завдання.

Гора – гірський, школа – шкільний, роги – ріг, село – сіл, лебеді – лебідь, піч – печі.

  • Підкресліть голосні, які чергуються. Виділіть корені.
  • Поділіть слова на склади.
  • Назвіть відкриті і закриті склади.
  • Зробіть висновок про те, чи є якась закономірність у написанні літер о, е та і у відкритому й закритому складах.

 Гра «Лінгвістичний волейбол» 

Змі­ніть слово або доберіть спільнокореневе так, щоб проілюструвати чергування [о], [е] з [і]. Запишіть пари слів.

Кінь, віл, гори, папір, колір, окріп, пороги, ворота, Прокіп, Григір, Сидір, Остріг, Київ (діти працюють з допомогою учителя)

Коментоване письмо

 Перепишіть, вставляючи пропущені літери о, е, і. Під­кресліть голосні, що чергуються. Поясніть зміст народних прислів’їв. Знайдіть серед них скоромовки (текст виведений на мультимедійну дошку)

Знайся к..нь з к..нем, а в..л з в..лом. Ішов Прок..п до Прок..па, Прок..пиха йшла по кр..п. Пропав Прок..п у Прок..па, в Прок..пихи збіг окр..п. Ти йому хліб, а він тобі кам..нь. Птиця красна своїм пол..том. Язик до Ки..ва доведе (Нар. творч.).

 Робота біля дошки. Запишіть при­слів’я. Прокоментуйте зміст їх. Підкресліть літери а  о в коренях слів. Позначте орфо­грами в інших словах.

Хочеш їсти калачі – не сиди на печі. Пога­ний той солдат, який не хоче бути генералом. Добре ім’я – то найкраще багатство. Терпи, ко­заче, отаманом будеш. Кожен гончар хвалить свій товар (Нар. творч.).

Робота з підручником

Запишіть слова у дві колонки, вставляючи пропущені літери е або о.

Пш..ниця, пш..но, ч..твер, ч..тири, ш..птати, ж..лудь, ч..рствий, ж..рсткий, ч..ло, ч..рнило, дж..рельний, ч..вгати, ч..рниця.

  • У яку колонку ви записали останнє слово? Яке лексичне значення слів чорни­ця і черниця? Введіть їх у речення (для учнів I відділення)

Дослідження-спостереження. Робо­та у групах  Прочитайте приклади пар слів, проаналізуйте їх і подовжіть речення.

У коренях українських слів після ж, ч, ш, щ та г, к, х пишемо і, коли у спільнокореневих словах або формах слова звук, що позначається цією літерою, чергується з … чи … .

Щічка – щока, бджілка – бджола, жінка – жонатий, кішка – кошеня, шкільний – школа.

Творче завдання

 Вставте пропущені літери. Уведіть словосполучення в речен­ня (з допомогою вчителя)

Щ..ре серце, ч..сте сумління, г..рка правда, к..сле обличчя, ч..льне місце.

V. Підсумок уроку

Домашнє завдання. 

Творче завдання: опишіть (усно) свою домівку. Передайте у творі ті відчуття, які вона у вас викликає (I відділення)

Вивчіть скоромовку.  Наша верба найкорчукуватіша.

Виконайте вправу з підручника (II відділення)

 

 

docx
Додано
4 червня 2021
Переглядів
946
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку