Навчальний предмет. Українська мова. 5 клас
Розділ. Морфеміка
Тема. Чергування голосних і приголосних у коренях слів
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань
Мета: ознайомити з основними випадками чергування голосних і приголосних звуків у коренях слів; навчати розпізнавати явище чергування у словах; з’ясувати умови чергування; формувати навички правильного написання слів і пояснення орфограм; розвивати увагу до слова, уміння узагальнювати й систематизувати матеріал; зацікавити духовною спадщиною українців, зокрема прислів’ями і приказками, у яких сконцентровано народну мудрість, коригувати правильність свого письма
Обладнання: таблиці, підручники, мультимедійна дошка
Хід уроку
I. Нервово-психологічна підготовка здобувачів освіти до уроку
II. Актуалізація опорних знань,умінь і навичок
III. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності
Дослідження-спостереження. Прочитайте групи слів. Виділіть у них корені. Що ви помітили?
Воля – вільний, друг – подружка – друзі, садити – посаджу, горох – горошина, скакати – скочити.
Підкресліть літери, що позначають голосні і приголосні звуки, якими відмінні корені.
IV.Сприймання та засвоєння нових знань.
Пояснення учителя
Явище, внаслідок якого голосні або приголосні звуки в коренях споріднених слів чи при словозміні змінюються на інші, називається чергуванням. Найчастіше чергування відбувається в коренях. Чергування з’явилося як результат історичних змін у мові або ж у процесі взаємозв’язку звуків у мовленні. У вас ще недостатньо теоретичних знань, аби зрозуміти причини таких змін, тож тему засвоюватимемо практично. Вам потрібно вміти розпізнавати явище чергування у словах, називати звуки, які чергуються, бачити, у якому випадку відбулося чергування – під час утворення нового слова чи при його зміні. Протягом вивчення теми заповнюємо таблицю:
Які звуки чергуються |
Умови чергування |
Приклади |
|
|
|
Дослідження на основі алгоритму.
Прочитайте подані слова і виконайте завдання.
Гора – гірський, школа – шкільний, роги – ріг, село – сіл, лебеді – лебідь, піч – печі.
Гра «Лінгвістичний волейбол»
Змініть слово або доберіть спільнокореневе так, щоб проілюструвати чергування [о], [е] з [і]. Запишіть пари слів.
Кінь, віл, гори, папір, колір, окріп, пороги, ворота, Прокіп, Григір, Сидір, Остріг, Київ (діти працюють з допомогою учителя)
Коментоване письмо
Перепишіть, вставляючи пропущені літери о, е, і. Підкресліть голосні, що чергуються. Поясніть зміст народних прислів’їв. Знайдіть серед них скоромовки (текст виведений на мультимедійну дошку)
Знайся к..нь з к..нем, а в..л з в..лом. Ішов Прок..п до Прок..па, Прок..пиха йшла по кр..п. Пропав Прок..п у Прок..па, в Прок..пихи збіг окр..п. Ти йому хліб, а він тобі кам..нь. Птиця красна своїм пол..том. Язик до Ки..ва доведе (Нар. творч.).
Робота біля дошки. Запишіть прислів’я. Прокоментуйте зміст їх. Підкресліть літери а – о в коренях слів. Позначте орфограми в інших словах.
Хочеш їсти калачі – не сиди на печі. Поганий той солдат, який не хоче бути генералом. Добре ім’я – то найкраще багатство. Терпи, козаче, отаманом будеш. Кожен гончар хвалить свій товар (Нар. творч.).
Робота з підручником
Запишіть слова у дві колонки, вставляючи пропущені літери е або о.
Пш..ниця, пш..но, ч..твер, ч..тири, ш..птати, ж..лудь, ч..рствий, ж..рсткий, ч..ло, ч..рнило, дж..рельний, ч..вгати, ч..рниця.
Дослідження-спостереження. Робота у групах Прочитайте приклади пар слів, проаналізуйте їх і подовжіть речення.
У коренях українських слів після ж, ч, ш, щ та г, к, х пишемо і, коли у спільнокореневих словах або формах слова звук, що позначається цією літерою, чергується з … чи … .
Щічка – щока, бджілка – бджола, жінка – жонатий, кішка – кошеня, шкільний – школа.
Творче завдання
Вставте пропущені літери. Уведіть словосполучення в речення (з допомогою вчителя)
Щ..ре серце, ч..сте сумління, г..рка правда, к..сле обличчя, ч..льне місце.
V. Підсумок уроку
Домашнє завдання.
Творче завдання: опишіть (усно) свою домівку. Передайте у творі ті відчуття, які вона у вас викликає (I відділення)
Вивчіть скоромовку. Наша верба найкорчукуватіша.
Виконайте вправу з підручника (II відділення)