Мета: Ознайомити учнів з особистістю видатного російського поета О.С.Пушкіна, викликати інтерес до його творчості; формувати навички поетичного слуху учнів, удосконалювати уміння виразно читати, висловлювати оцінні судження; розширити словниковий запас; зацікавити учнів змістом казки; виховувати бажання вивчати твори зарубіжних поетів та письменників. доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро.
Тема: Чарівні перетворення. Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана» (Уривки) (переклад з російської Наталі Забіли)
Мета: Ознайомити учнів з особистістю видатного російського поета О.С.Пушкіна, викликати інтерес до його творчості; формувати навички поетичного слуху учнів, удосконалювати уміння виразно читати, висловлювати оцінні судження; розширити словниковий запас; зацікавити учнів змістом казки; виховувати бажання вивчати твори зарубіжних поетів та письменників. доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: портрети О. Пушкіна в різні роки життя, добірка книжок з творами О. Пушкіна, картки зі словами, запис музики Миколи Олександровича Римського-Корсакова «Полёт шмеля», відеофільм з казкою, свічка, перо, чорнильниця, карта світу, радіомікрофон, картина М.Врубеля «Царівна – Лебідь».
Хід уроку
І. Організаційна частина.
II. Психологічний настрій на урок.
Привітайте гостей, що до нас завітали.
(діти повертаються до гостей,кажуть їм «добрий день», і так стоять)
(повертаються до вчителя)
Привітання учнів
У мене гарний настрій, дуже.
Посміхнись і ти, мій друже!
Хвилинка рефлексії
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
Давайте пригадаємо Девіз, який є нашим другом на кожному уроці:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
І запрошуємо в казку.
Що вище сонце – довші дні.
Зима ховається в барлогу,
А я сестрі своїй весні
Встеляю травами дорогу.
Ще не прокинувсь ліс від сну,
Ще ручаї стежки вивчають,
А вже берізоньки весну
Пташиним співом зустрічають. (Грєхова Вікторія)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
(Вчитель таємниче знімає парчу з магнітофона, включає «чарівну» музику і, розмахуючи руками, як фея, іде до столу, читаючи напам’ять вірш)
Є на світі місце, далеко – далеко,
За лісами й за морями,
Де відчиняє сонце брами (ворота).
Там за брамами отими –
Чарівними й золотими,
Диво – казки проживають
Всіх гостинно зазивають…
І нас часто кличе та
Диво – дивна сторона.
1. Метод «Асоціативний кущ»
2. Літературна скарбничка
( казка - це вигадана історія із (як правило) щасливим кінцем і обов'язковою перемогою добра над злом. Найчастіше в казках присутня чарівництво й різні неймовірні у звичайнім житті пригоди. Недоступне стає доступним, нереальне реальним.)
IV. Мовна розминка.
1. Артикуляційна зарядка
Говорити кожен звик –
Має кожен з нас язик.
А щоб він слухняним став –
Зробимо ми кілька вправ.
ДИХАЛЬНІ ВПРАВИ
«ЧУТЛИВЕ ВУШКО».
Просимо тишину-ц-ц-ц;
Вітерець у лісі-ш-ш-ш;
Повзе вуж утраві-с-с-с;
Розженем галасливих птахів-кш-кш-кш;
Прилетів жук-ж-ж-ж;
Дмухнем на кульбабку-ф-ф-ф;
Робота над чистомовкою.
Казки, казки - це так цікаво.
Читати їх це добра справа
Бамбара-чуфара-лоріки-йоріки»
2.1. Прочитайте скоромовку мовчки:
Казки, казки - це так цікаво.
Читати їх це добра справа
ПІДСУМОК: Гарно працювали! І перше випробування пройшли.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Повідомлення теми уроку.
Треба нам це пір’ячко позбирати.
Кожне пір’я – непросте – про поета
відомість якусь вам принесе.
2. Знайомство з біографією О.С.Пушкіна
(Народився Олександр Сергійович Пушкін 6 червня 1799 року в Москві у дворянській сім’ї. В сім’ї Пушкіних було троє дітей, Олександр був середнім. Старшу сестру звали Ольгою, молодшого брата – Левом. Коли Сашко був маленьким, батьки не передбачали в ньому ніякого особливого таланту. Навпаки. Їм здавалось, що з нього нічого в житті не вийде. Він був повним хлопчиком, мовчазним, неповоротким і неініціативним.
До 12 років він виховувався вдома. З дітьми в сім’ї займалися гувернантки. В сім’ях дворян розмовляли не на російській, а на французькій мові. Тому в дитинстві Пушкін розмовляв на рос. мові гірше, ніж на французькій. Його першим вчителем російської мови була бабуся Марія Олексіївна.
Починаючи з дев’яти років, Сашко став багато читати, закриваючись у величезній бібліотеці свого батька Сергія Львовича. Так, як в основному у ній була французька література, восьмирічний Сашко пише свій перший вірш, звичайно ж французькою.
19 жовтня 1811р. Олександр поступив в імператорський ліцей, який відкрили в Царському Селі за наказом царя Олександра І, де провчився 6 років. Хлопчики тут мали рости і розвиватися виключно в атмосфері учбового закладу; додому їх не відпускали, навіть на канікули.
Непокірність поета привела до заслання. Місцем заслання стало с. Михайлівське, сімейний маєток Пушкіних. Майже два роки він провів в селі в повному відчуженні, зі своєю старою нянею Ориною Родіонівною. Від неї він почув і записав 50 текстів російських народних пісень. Майже цілими днями Саша слухав казки своєї няні. І, якщо ім’я матері в творчості Пушкіна обійшло мовчанням, то з образом няні зв’язано аж 5 творів.
За свої 37років Пушкін написав багато добрих віршів про природу і місто, в якому прожив більшу частину свого короткого життя, про Санкт-Петербург. Улюбленою порою року у Пушкіна була ОСІНЬ!
Загинув Пушкін на дуелі у 1837 році.
А)Світлиця Б) жінка, яка займається сватанням, влаштовує шлюби.
Прясти старовинна міра довжини, приблизно 70 см .
Хороми хочуть.
Сіни брехня.
Аршин тільки народжена дитина.
Гонець скручуючи волокна, робити нитки.
Сваха світла парадна кімната в будинку.
Хтять невелике приміщення між житловою частиною
будинку і Ґанком.
Обмова великий дім.
Немовля чоловік, якого посилають з терміновим повідомленням.
В)Словникова робота.
Добір синонімів до поданих слів
—Молодці. Поясніть значення висловів.
Злого лиха стерегтись — бути обережним.
Вів походи безупинні — постійно воював.
Сина Бог їм дав в аршин — у них народився син, 70 см на зріст.
Пустили в окіян — скинули в океан.
Перейнять гінця — перехопити гінця.
ПІДСУМОК. Молодці! Біографію Пушкіна читали? Слова незрозумілі запам’ятали?
4. Виразне читання тексту казки вчителем.
5. Фізкультхвилинка.
(Під музику Римського-Корсакова «Полёт шмеля» діти виконують певні рухи, які вивчали на уроках хореографії)
6. Гімнастика для очей.
(Стоячи на місці, діти виконують рухи очима, відповідно кольору квадратів, на які вказує вчитель)
— Які події трапилися далі?
— Кого врятував князь Гвідон?
— Хто передавав запрошення князя Гвідона царю Салтану?
—Як реагували на це злі сестри і Бабариха?
мов орлиця над орлятком…)
не дівчатко, не хлопча,не пацюк, не жабенятко,а невидане звірятко…)
(Ви ж, голубоньки-сестриці, вибирайтеся з світлиці,їдьте з нами заразом
до царських моїх хором…)
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ. Оцінювання.
—До якого типу казок належить «Казка про царя Салтана...»? (Це чарівна казка.)
— Хто переклав цю казку українською мовою? (Наталя Забіла, Тетяна Корольова).
Гра «Мікрофон»
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Що запланували – зробили.
Гостей, напевно, трішки притомили.
(Діти) Завжди раді бачить вас у нашій хаті
Будьте нам здорові. А собі багаті!