Чарівні перетворення. Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана» (Уривки) (переклад з російської Наталі Забіли)

Про матеріал

Мета: Ознайомити учнів з особистістю видатного російського поета О.С.Пушкіна, викликати інтерес до його творчості; формувати навички поетичного слуху учнів, удосконалювати уміння виразно читати, висловлювати оцінні судження; розширити словниковий запас; зацікавити учнів змістом казки; виховувати бажання вивчати твори зарубіжних поетів та письменників. доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро.

Перегляд файлу

Тема: Чарівні перетворення. Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана» (Уривки) (переклад з російської Наталі Забіли)

Мета: Ознайомити учнів з особистістю видатного російського поета О.С.Пушкіна, викликати інтерес до його творчості; формувати навички поетичного слуху учнів, удосконалювати уміння виразно читати, висловлювати оцінні судження; розширити словниковий запас; зацікавити учнів змістом казки; виховувати  бажання вивчати твори зарубіжних поетів та письменників. доброзичливе ставлення до  оточуючих, бажання творити добро.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: портрети О. Пушкіна в різні роки життя, добірка книжок з творами О. Пуш­кіна, картки зі словами, запис музики Миколи Олександровича Римського-Корсакова «Полёт шмеля», відеофільм з казкою, свічка, перо, чорнильниця, карта  світу, радіомікрофон, картина М.Врубеля «Царівна – Лебідь».

Хід уроку

І. Організаційна частина.  

II. Психологічний настрій на урок.

  • Встаньте, діточки, рівненько,                                        
  • Посміхніться всім гарненько.

    Привітайте гостей, що до нас завітали.       

 (діти повертаються до гостей,кажуть їм «добрий день», і так стоять)

  • Чого б усім ви їм побажали?                      
  • Всім присутнім здоров’я  Ми зичимо й добра.

      (повертаються до вчителя)

Привітання учнів

  • А зараз привітайтесь один з одним

У мене гарний настрій, дуже.

Посміхнись і ти, мій друже!

Хвилинка рефлексії

  • У мене сьогодні чудовий настрій. А з яким настроєм прийшли сьогодні на урок ви ?
  • Позначте свій настрій за допомогою смайликів.
  •  Мені приємно бачити ваші добрі, привітні обличчя.

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.

Давайте пригадаємо Девіз, який є нашим другом на кожному уроці:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

  • А тепер до роботи нам братись пора!
  •  Сподіваємось на вашу ласку

І запрошуємо в казку.

  • Рубрика « 21 березня. Цей день в історії…»  (Відео)
  • Ще в цей день відзначають Всесвітній день поезії

 

Що вище сонце – довші дні.

 Зима ховається в барлогу,

 А я сестрі своїй весні

 Встеляю травами дорогу.

 Ще не прокинувсь ліс від сну,

 Ще ручаї стежки вивчають,

 А вже берізоньки весну

 Пташиним співом зустрічають. (Грєхова Вікторія)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

(Вчитель таємниче знімає парчу з магнітофона, включає «чарівну» музику і, розмахуючи руками, як фея, іде до столу, читаючи напам’ять вірш)

Є на світі місце, далеко – далеко,

За лісами й за морями,

Де відчиняє сонце брами (ворота).

Там за брамами отими –

Чарівними й золотими,

Диво – казки проживають

Всіх  гостинно зазивають…

І нас часто кличе та

Диво – дивна сторона.

  • Друзі, кличе вас казковий світ?  (Так!)

 

 

1. Метод «Асоціативний кущ»

  • Які асоціації виникають  у вас з поняттям «літературні жанри» ?

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Літературна скарбничка

  • Зупинимось ближче на понятті «казка».
  • Пригадайте, що таке казка?

 ( казка - це вигадана історія із (як правило) щасливим кінцем і обов'язковою перемогою добра над злом. Найчастіше в казках присутня чарівництво й різні неймовірні у звичайнім житті пригоди. Недоступне стає доступним, нереальне реальним.)

  • А що найбільше приваблює вас у казках? (Різні скарби, незвичайні місця, незвичайні предмети, чудесні перетворення, дива).
  • Сьогодні на уроці ми використаємо деякі особливості казок. Чекають нас заклинання, чарівні перетворення, дивовижний скарб. (На дошку вивішую надписи – знімаю їх по мірі необхідності).
  • А щоб дізнатися, що за дивовижний скарб чекає на нас, ми повинні пройти через деякі випробування.

  • Не забувайте, що слід працювати старанно, бо завжди гарна робота, як у казках, так і у житті, дає гарні результати й винагороджується.

IV. Мовна розминка.

  • Потренуємо губки, язичок, дихання, щоб швидко і правильно читати та відповідати.

1. Артикуляційна зарядка

  • Вправи для язичка і губ

Говорити кожен звик –

Має кожен з нас язик.

А щоб він слухняним став –

Зробимо ми кілька вправ.

ДИХАЛЬНІ ВПРАВИ

  • Понюхай квітку.
  • Здуй пір’їнку.
  • Почисти зуби язичком.
  • Вправа «Слоник».

 «ЧУТЛИВЕ ВУШКО».

Просимо тишину-ц-ц-ц;
Вітерець у лісі-ш-ш-ш;
Повзе  вуж утраві-с-с-с;
Розженем галасливих птахів-кш-кш-кш;
Прилетів жук-ж-ж-ж;
Дмухнем на кульбабку-ф-ф-ф;
Робота над чистомовкою.

  •            Ці-ці-ці - царицями хотіли бути сестриці.
  •            Ці-ці-ці - вони сиділи у світлиці.
  •            Ці-ці-ці - третьої цариці не любили дівиці,
  •            Ці-ці-ці - дві старші сестриці.
  •            А чому ж вони її нелюбили дізнаємося трішечки пізніше.
  1. Робота над скоромовкою

Казки, казки - це так цікаво.

Читати їх це добра справа

  • Сьогодні у нас скоромовка?
  • 1 раз зі мною
  • 2 раз разом
  • 3 раз самостійно
  • Швидко
  •  Ще швидше
  • З пам'яті 
  • Ой, що це? Над буквами нависли хмари і ми не можемо прочитати скоромовку. Це, і є наше перше випробування! Потрібно відігнати хмарки! Не обійтись нам без чарів. Що ж , використаємо заклинання – тобто такі слова, які мають магічну силу, бо коли ми промовимо їх, щось трапиться. Повторюйте за мною:

Бамбара-чуфара-лоріки-йоріки»

  • Ой, щось хмари не відступають.
  • Давайте, зараз разом використаємо допоміжну силу – наші чарівні палички

2.1. Прочитайте скоромовку мовчки:

Казки, казки - це так цікаво.

Читати їх це добра справа

  • Спробуйте відтворити скоромовку з пам’яті (відповіді дітей).

ПІДСУМОК: Гарно працювали! І перше випробування пройшли.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Повідомлення теми уроку.

  • Надійшла черга відкрити дивовижний скарб. Про що піде мова? Як ви гадаєте? (Відповіді дітей: про коштовності, про перлини, шапка-невидимка, чарівна паличка, діаманти, мішок золота…)
  • Цей скарб є у мене, і він набагато дорожчий, ніж мішок золота. Це – (повільно розгортаю збірку казок, замотану в парчу) книга – дивовижний скарб, скарб мудрості.
  • А чому книга – це скарб мудрості?   (Відповіді дітей)
  • Сьогодні – це збірка казок видатного російського поета Олександра Сергійовича Пушкіна, який відкриває розділ «Літературні казки зарубіжних письменників» (Показую збірку казок).
  • Що таке літературна казка? Чим вона відрізняється від народної?
  •  Сьогодні на уроці ми прочитаємо уривок з віршованої казки  «Казка про царя Салта­на...»
  •  А ось ще про що буде розповідатися в цьому розділі. Ви дізнаєтеся прослухавши вірш Ліни Костенко.
  • Хто ж такий О.С.Пушкін – автор віршів, поем, повістей, романів і чудових казок і хто навчив його любити казки? (Вивішую кілька різних портретів Пушкіна)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Ой, диво, погляньте, що це за пір'ячко, і звідки воно з'явилося?
  • Напевне це пір'ячко залишила якась пташка

 Треба нам це пір’ячко позбирати.

 Кожне пір’я – непросте – про поета

 відомість якусь вам принесе.

  • Нумо, нумо до мене – пір’їнку брати – мудрість добувати!
  • Запрошую нашу красу і елегантність!
  • Нуж бо хлопчики й дівчатка

2. Знайомство з біографією О.С.Пушкіна

(Народився Олександр Сергійович Пушкін 6 червня 1799 року в Москві у дворянській сім’ї. В сім’ї Пушкіних було троє дітей, Олександр був середнім. Старшу сестру звали Ольгою, молодшого брата – Левом. Коли Сашко був маленьким, батьки не передбачали в ньому ніякого особливого таланту. Навпаки. Їм здавалось, що з нього нічого в житті не вийде. Він був повним хлопчиком, мовчазним, неповоротким і неініціативним.

До 12 років він виховувався вдома. З дітьми в сім’ї займалися гувернантки. В сім’ях дворян розмовляли не на російській, а на французькій мові. Тому в дитинстві Пушкін розмовляв на рос. мові гірше, ніж на французькій. Його першим вчителем російської мови була бабуся Марія Олексіївна.

Починаючи з дев’яти років, Сашко став багато читати, закриваючись у величезній бібліотеці свого батька Сергія Львовича. Так, як в основному  у ній була французька література, восьмирічний Сашко пише свій перший вірш, звичайно ж французькою.

19 жовтня 1811р. Олександр поступив в імператорський ліцей, який відкрили в Царському Селі за наказом царя Олександра І,  де провчився 6 років. Хлопчики тут мали рости і розвиватися виключно в атмосфері учбового закладу; додому їх не відпускали, навіть на канікули.

Непокірність поета привела до заслання. Місцем заслання стало с. Михайлівське, сімейний маєток Пушкіних. Майже два роки він провів в селі в повному відчуженні, зі своєю старою нянею Ориною Родіонівною. Від неї він почув і записав 50 текстів російських народних пісень. Майже цілими днями Саша слухав казки своєї няні. І, якщо ім’я матері в творчості Пушкіна обійшло мовчанням, то з образом няні зв’язано аж 5  творів.

За свої 37років Пушкін написав багато добрих віршів про природу і місто, в якому прожив більшу частину свого короткого життя, про Санкт-Петербург. Улюбленою порою року у Пушкіна була ОСІНЬ!

Загинув Пушкін на дуелі у 1837 році.

  1. Словникова робота.
  • Ось нарешті ми дісталися до 2 випробування
  • У вас на партах лежать картки з синім квадратиком. Прочитайте слова, які на них записані. Вони зустрінуться вам у казці.
  • Спробуйте пояснити їх зміст. З’єднайте стрілкою слово з поясненням його значення.

А)Світлиця                    Б) жінка, яка займається   сватанням,  влаштовує шлюби.

Прясти        старовинна міра довжини, приблизно 70 см .

Хороми                          хочуть.

Сіни                               брехня.

Аршин                           тільки народжена дитина.

Гонець                          скручуючи волокна, робити нитки.

Сваха                             світла парадна кімната в будинку.

Хтять                          невелике приміщення між  житловою частиною

        будинку і   Ґанком.

Обмова                         великий дім.

Немовля              чоловік, якого посилають з  терміновим повідомленням.

  • Прочитайте ці слова вголос, правильно ставлячи наголос.

В)Словникова робота.

  • На вас чекає третє випробування.

Добір синонімів до поданих слів

  • Доберіть синоніми до слів: зарипіли — заскрипіли; володар — господар; тин — пар­кан; повінчався — одружився; потішити — порадувати; брехливе – неправдиве;  мудрувати — думати; отямившись — опам'ятавшись.

Молодці. Поясніть значення висловів.

Злого лиха стерегтись бути обережним.

Вів походи безупинні — постійно воював.

Сина Бог їм дав в аршин у них народився син, 70 см на зріст.

Пустили в окіян скинули в океан.

Перейнять гінця перехопити гінця.

  • Молодці, і з цим випробуванням справились.

ПІДСУМОК. Молодці! Біографію Пушкіна читали? Слова незрозумілі запам’ятали? 

4. Виразне читання тексту казки вчителем.

  • А тепер запрошую вас у казку. (Ставлю на стіл чорнильницю з пером). Завдання. Я буду читати текст із своєї книги, а ви з підручника. Чи співпадуть наші тексти?
  • Будьте уважні, слідкуйте за мною! (Читаю текст – переклад Тетяни Корольової. Читаю кілька речень)
  • То що, співпали наші тексти?    (Відповіді дітей)
  •  Так, дійсно, тексти неоднакові. А чому б їм бути однаковими, адже перекладом займається не одна людина. Текст, що в підручнику і у мене переклали різні поети. У вас – наша відома письменниця Наталя Забіла, а цю збірку казок О.Пушкіна переклала Тетяна Корольова.  Ми ще повернемось до цього перекладу на наступному уроці. Деякі казки Пушкіна переклав на українську мову Максим Рильський. А зараз я продовжую читати. (Сідаю і запалюю свічку).
  •  Будьте уважні, які персонажі зустрічаються в казці? (Читаю з підручника)
  • Назвіть її дійових осіб.

5. Фізкультхвилинка.

(Під музику Римського-Корсакова «Полёт шмеля»  діти виконують певні рухи, які вивчали на уроках хореографії)

6. Гімнастика для очей.

(Стоячи на місці, діти виконують рухи очима, відповідно кольору квадратів, на які вказує вчитель)  

  1. Виразне читання тексту казки учнями І частини
  2.  Відтворення змісту прочитаного з елементами вибіркового читання.
  3. Виразне читання учнями вголос і відповідь на питання першої частини казки
  • Які обіцянки давали сестри, мріючи стати царицями?
  •  Хто підслухав їхню розмову?
  •  Слова якої сестри найбільше сподобались царю?
  •  Чим закінчилася зустріч сестер  із царем?
  • Назвіть професії заздрісних сестер дружини царя Салтана.
  1.  Виразне читання ланцюжком другої частини казки напівголосно
  •  Куди вирушив цар зі своїм військом?
  •  Яка подія відбулася у родині царя під час його військо­вого походу?
  •  Як відреагували на цю подію ткачиха, повариха та сваха баба Бабариха? Що вони зробили?
  •  Яку відповідь дав цар на звістку з дому?
  •  Чи виконали ткачиха, повариха та сваха баба Бабариха наказ царя?
  1. Самостійне читання мовчки частини, яка написана прозою.

— Які події трапилися далі?

— Кого врятував князь Гвідон?

Хто передавав запрошення князя Гвідона царю Салтану?

Як реагували на це злі сестри і Бабариха?

  1. Робота над ілюстраціями.
  • На вас чекає четверте випробування. Знайдіть слова з тексту, якими можна підписати ці малюнки…(демонструю малюнки з казки).
  • Розгляньте ілюстрацію до казки, що в підручнику на с.134.,  який епізод зобразив художник?
  • Знайдіть рядки твору, які підходять до малюнка.
  1. Дослідження художнього тексту.
  • Знайдіть у тексті казки порівняння.             (Цариця над малятком –

                                                                                   мов орлиця над орлятком…)

  •  Знайдіть у тексті казки протиставлення.     (Народилось дитинча –

      не дівчатко, не хлопча,не пацюк, не жабенятко,а невидане звірятко…)         

  • Знайдіть у творі приклади великодушності в стосунках.

     (Ви ж, голубоньки-сестриці, вибирайтеся з світлиці,їдьте з нами заразом

    до царських моїх хором…)

  • Молодці, і з цим випробуванням справились.

ІV. ПІДСУМОК УРОКУ. Оцінювання.

  • Які жанри усної народної творчості ви знаєте? (Пісні, казки, бувальщини, прислів’я, приказки)

—До якого типу казок належить «Казка про царя Салта­на...»? (Це чарівна казка.)

  • Хто є автором твору?

— Хто переклав цю казку українською мовою? (Наталя Забіла, Тетяна Корольова).

Гра «Мікрофон»

  • Що нового дізнались з уроку?
  • —Молодці. Ви всі сьогодні гарно попрацювали, але я хочу виділити високим балом …            

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Підготуватися до виразного читання уривку казки. Скласти план до першої частини.
  • Дякую.

                    Що запланували – зробили.

                    Гостей, напевно, трішки притомили.

(Діти)       Завжди раді бачить вас у нашій хаті

Будьте нам здорові. А собі багаті!

 

docx
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
2791
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку