Тема: М. Гоголь «Ніч перед Різдвом». Сюжет і композиція повісті
Мета: повідомити про історію створення повісті; розглянути сюжет і композицію; поглиблено працювати з текстом; розвивати критичне мислення, творчі здібності, навички виразного читання, уважність; формувати життєві компетентності шестикласників; викликати інтерес до національної культури, виховувати любов і повагу до рідної землі, до свого народу.
Очікувані результати: учень (учениця) знає ключові факти про життя і творчість
М. Гоголя, про зв’язки письменника з Україною; знає зміст повісті «Ніч перед Різдвом» і може відтворити основні події твору;аргументує свою думку, виявляє національні традиції й звичаї, елементи українського фольклору, що знайшли відображення у повісті (традиційні образи, символи, елементи казки тощо); висловлює власне враження від прочитаного.
Обладнання: підручник, тексти повісті „Ніч перед Різдвом”, портрет письменника, виставка книг письменника, ілюстрації за повістю, мультимедійний проектор або комп’ютер (для презентації).
Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Слово вчителя.
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Літературний диктант
1.Де народився М.Гоголь? ( Великі Сорочинці)
2.Село,де минуло дитинство письменника (Василівка)
3.У якому навчальному закладі здобув освіту (Ніжинська гімназія )
4.Куди переїздить після навчання (Петербург)
5.Твори письменника, пов'язані з Україною(«Вечір напередодні Івана Купали», «Ніч перед Різдвом», «Тарас Бульба»)
6.Який подарунок отримав від імператриці за лекції в Петербурзькому університеті (діамантовий перстень)
7.У яких країнах Західної Європи побував ( Німеччина, Швейцарія, Франція, Італія)
8.Де відбуваються події повісті (Диканька)
9.Ким колись був пацюк (Запорожець)
10.Мати Вакули (Солоха)
11.Як звали батька Оксани (Корній Чуб)
12.Що дістав Вакула у цариці (Черевички)
IV. Мотивація навчальної діяльності (виразне читання фрагменту)
Останній день перед Різдвом минув. Зимова, ясна ніч настала.
Глянули зірки. Місяць велично виплив на небо посвітити добрим людям
та всьому світові , щоб усім було весело колядувати й славити Христа.
Морозило дужче, ніж зранку; але зате так було тихо, що рипіння морозу
під чоботом чути було за півверсти. Ще жоден гурт парубків не з’явився
під вікнами хат; тільки місяць зазирав до них крадькома, ніби викликаючи
дівчат, що прибиралися та чепурилися, хутчій вибігали на рипучий сніг.
(відеофрагмент)
Учитель .Так розпочинається повість «Ніч перед Різдвом.» А написав її М.В.Гоголь. Він
створив надзвичайно мальовничий портрет України. Якби не Микола Гоголь, хіба весь світ дізнався б про Диканьку, Великі Сорочинці, про чарівну Українську ніч, велич Дніпра і широкі степи? Духом української народної творчості проникнута повість.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Сприйняття нового матеріалу
1.Історія написання повісті«Ніч перед Різдвом»
«Ніч перед Різдвом» — повість Миколи Гоголя з циклу «Вечори на хуторі біля Диканьки»
1.1Час написання «Ночі перед Різдвом» різні дослідники визначають по-різному — хоча і в загальних рамках періоду з 1830 р. до зими 1831—1832 рр .
Дія повісті хронологічно приурочена до епізоду царювання Катерини II, останньої депутації запорожців, що відбулася в 1775 році і пов'язаної з роботою Комісії щодо ліквідування Запорізької Січі.
Микола Гоголь показав російському суспільству ще не відкриту раніше Україну — край, що має свою національну міфологію, фольклор, традиції та звичаї. Він утверджував тим самим культурну самобутність України, яка хоча й називалася тоді Малоросією й входила до складу Російської імперії, проте мала свою неповторність. «Ніч перед Різдвом» написана на підставі спогадів письменника про святкування великого християнського свята на його батьківщині. Нерідко він і сам був серед колядників, брав участь у веселому різдвяному дійстві. Як людина віруюча, автор відобразив у творі незриму присутність нечистої сили та її боротьбу задушу людини. Проте людина, яка має в душі Бога, завжди поборе диявола (чорта).
1.2У повістях є оповідач – пасічник Рудий Панько, весела, дотепна і розумна людина.
Словникова робота.
1.3Оповідач— той, від чийого імені ведеться розповідь у літературному творі.
Чому Рудий Панько? Діда Гоголя звали Панас Дем’янович – по- вуличному «Панько». А Рудий - натяк на колір волосся Миколи Васильовича
Повість « Ніч перед Різдвом» входить до збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки»
1.4 Згадайте твори цієї збірки, головних героїв, розгадавши кросворд.
Питання
1.«Вечори поблизу Диканьки, або ніч перед….» Різдвом
2. Назва ярмарку. Сорочинський
3. «Вечір на передодні Івана Купала, або…» Басаврюк
4. Ім’я коханої Вакули. Оксана
5. «…місце» Зачароване
6. Назва ночі в однойменному оповіданні. Майська
7. Чим пригощав Вакулу Пацюк? Вареники
8. «Страшна…» Помста
2.Як побудовано сюжет повісті «Ніч перед Різдвом»?( У сюжеті «Ночі перед Різдвом» переплітаються три лінії:
перша – лінія чорта, друга – лінія залицяльників Солохи, третя – лінія Вакули й Оксани.
А об`єднує їх образ чорта, який поволі перетворюється на «чарівного помічника» коваля.) Чорта в народі називають бісом. Біс – за народною уявою – маленький, чорненький, з довгим хвостом, копитами та ріжками і обов’язково кульгавий. Ноги він поламав ще до створення світу, коли за гріхи він і вся нечисть були скинуті з неба на землю. Сорок днів і ночей летіли вони до землі, і де хто впав, там і оселився. Чорти люблять ходити один до одного в гості, галасливо справляти весілля. Вони здатні наслати негоду, хуртовину, можуть «закружляти», «водити», «збити з шляху» добрих людей.
Відьма – давня назва злих чаклунок. Походить від стародавнього слова «відати», тобто «знати». Відьми, за народними повір’ями, спроможні літати у повітрі на мітлі, у ступі. Відьом уявляють у вигляді старих баб з розтріпаним сивим волоссям, кістлявими руками. Вирушають вони на свої темні справи вночі, і через піч або комин потрапляють в оселі добрих людей. Вмираючи, вони мучаться, бо мають передати кому – небудь свою науку.
Образ Пацюка. Пацюк являється посередником між нечистою силою і людьми. Він, за уявленням селян, «немного сродни черту», але свою магію спрямовує на лікування людей: шептанням знімав недуги, або якщо хтось вдавився кісткою, то так бив у спину, що кістка проходила, куди слід.
2.1Розминка «Літературні пазли»: учні знаходять логічну пару героєві,
предметові чи явищу.
Солоха – …; чорт –…; Оксана– …; Пацюк – …; Різдво –…; Петербург –…;
Вакула – …; Чуб – … .
Довідник :
Мітла, зорі; місяць; черевички; вареники; колядки; цариця; мішки; нагайка.
2.2 Яка основна думка повісті?( Основна думка твору – перемога добра над злом: мрії – над дійсністю (кохання Вакули – над байдужістю Оксани), світлих сил – над темрявою (чистої душі коваля – над чортом.))
2.3.Словникова робота
Повість –. епічний прозовий твір (рідше віршований), який визначається однолінійним сюжетом. Найчастіше це історія одного людського життя,розказана від імені самого автора чи якогось героя.
Сюжет – організована в життєво правдоподібну картину система подій в художньому творі за участю певних персонажів.
2.4Відьма і чорт переплутали послідовність ключових епізодів у повісті. Відновіть правильний порядок і отримаєте план сюжету повісті.
1. Коваль у Череватого Пацюка.
2. Чорт у Солохи. Прихід голови, дяка, Чуба у гості до Солохи.
3. Обіцянка коваля Вакули Оксані.
4. Вуличні веселощі та колядування.
5. Щасливі закохані.
6. Рішення Вакули втопитися.
7.Політ на чортові.
8.Вакула в Петербурзі.
9. Зимовий вечір. Викрадення чортом місяця
Правильні відповіді
1. Зимовий вечір. Викрадення чортом місяця.
2. Чорт у Солохи. Прихід голови, дяка, Чуба у гості до Солохи.
3. Обіцянка коваля Вакули Оксані.
4. Вуличні веселощі та колядування.
5. Рішення Вакули втопитися.
6. Коваль у Череватого Пацюка.
7. Політ на чортові.
8. Вакула в Петербурзі.
9. Щасливі закохані.
2.4Ми визначили основні елементи сюжету, які допомогли нам чітко уявити, як автор розповідає про кохання Вакули до Оксани. І склали таку схему
1.Експозиція . Знайомство з героями. Різдвяний вечір
Як ви охарактеризуєте головних героїв?
Вакула Оксана
Сільський коваль і живописець. Донька козака Чуба, гарна
Простакуватий і сором’язливий. дівчина, мріє щоб її покохав
Мріє, щоб Оксана відповіла на найкращий хлопець, глузує з
його почуття. Вакули, милується собою
2.Зав’язка. Колядування
Як поводять себе Оксана та Вакула?
Пригнічений, не веселий, не може Веселиться з дівчатами та
пересилити своє почуття, ходить хлопцями, не помічає
за Оксаною, милується нею, страждань Вакули, насмі -
обіцяє дістати їй черевички, хаючись, обіцяє при всіх
як у цариці. вийти за нього заміж, якщо
подарує їй черевички як у
цариці.
3.Розвиток дії. Різдвяна ніч.
У відчаї іде за порадою до Цілу ніч колядувала,
чаклуна Пацюка, вступає веселилася, жартувала
у зв'язок з чортом, перехитривши з хлопцями, згадала про
якого змушує летіти до Вакулу, була збентежена
Петербурга. Разом з козаками плітками про його смерть.
іде до цариці, яка дарує йому Не може заснути, думаючи,
черевички. що була до нього жорстока
4.Кульмінація.Думки Вакули про самогубство, говорить Оксані, що вона його більше не побачить, по селу розлітається плітка про те, що Вакула втопився чи повісився.
5.Розвʹязка. Різдвяний ранок.
Вражений красою Петербурга Оксана в церкві, їй сумно
і царського палацу, повертається і важко, відчуває, що любить
з чортом до Диканьки, приносить Вакулу. Повернувшись до
Оксані черевички і просить у козака дому, рада бачити Вакулу,
Чуба руки його доньки відповідає йому взаємністю
Ми побачили, що Вакула в боротьбі за своє кохання, проявляє сміливість , впертість, наполегливість, своєю простодушністю і людяністю вражає саму царицю, і завойовує любов Оксани. Оксана ж в свою чергу зрозуміла, що любить Вакулу і без черевичок і, що ніяке багатство та дорогоцінні подарунки не можуть замінити щирого і прекрасного почуття – кохання .
VI.Підсумки уроку.
Літературне лото
Розташуйте картки з написами почуттів в такій послідовності :
До Різдвяної ночі після Різдвяної ночі
Різдвяна зірка
Кокетування Каяття
Гордування Збентеження
Зневага Картання себе
Пихатість Тривога
Глузування Сльози
Знущання любов
Давайте подумаємо над тим, яка ж головна думка (ідея) повісті Гоголя. (Майте на увазі, що вона може бути й не одна.) Очікувані відповіді: «Добро завжди перемагає зло», «Кохання змінює людей на краще», «Людина не повинна підкорятися злій силі, а перемагати її», «Треба йти до своєї мети і боротися за неї». А ще автор хотів показати красу України, її народу , її звичаїв і прищепити любов до Батьківщини.
VII. Домашнє завдання.Характеризувати подорож Вакули до Петербурга та його помічників реальних і фантастичних